Mýtný skok. Zpoplatnění emisí CO2 vyneslo státu v březnu 184 milionů
Kamion na I/3 v Miličíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nově zavedené poplatky za produkci CO2 se podílely na celkovém výběru mýtného přibližně 12 %.
Vycisti. V dlouhodobejsim horizontu. Neni to odpustek, ale nakladove znevyhodneni fosilu tim, ze se internalizuji jeho externality – tj. do explicitnich nakladovych struktur se dostane marginalni socialni naklad znecistovani.
Smernice 1999/62 v aktualnim zneni taxativne vyjmenovava na co se daji vynosy z poplatku za externality pouzit.
Máte pravdu, že vyčistí. Bohužel jste nenapsal, že pouze nad Evropou, pouze na chvilku, co vítr přivane ten nevyčistěný vzduch odjinud. jinými slovy, pokud nebudou na celém světě stejné podmínky, tak je všechno pro kočku.
Az bude nekdo chtit skutecne resit emise, at se podiva na flightradar…. Jestli nekomu prijde normalni prevazet treba dobytek letadly, me ne…proc maji dotovany palivo? To nevadi ovzdusi ? Vsechno je to jen o vyberu penez, nic vic… Lzi, dotace, to je to co nici Evropu…
Záleží na tom, kam ty peníze půjdou a jaké budou sekundární následky ze zdražení dopravy. Pokud by finance byly použity na vybudování infratstruktury pro alternativní pohony, pak by při níže uvedených cenách a včlánku uvedeném výnosubylo možné během 10-15 let vybudovat například níže popsanou síť 337 plnicích stanic a nabíjecích hubů: Náklady na infrastrukturu pro alternativní pohony: – vodíková plnicí stanice: 50 mil. CZK – rychlonabíjecí stanice: 3 mil. CZK Vodíková síť a nabíjecí huby (1 hub = 8 nabíjecích stnic): Obce s rozšířenou působností: 1 plnicí stanice + 1 hub Okresní města: 2 plnicí stanice + 2 huby Krajská… Číst vice »
Takže neokresní Havířov, který patří pod „okresní“ Karvinou, ač je počtem obyvatel větší, bude mít jen jednu stanici. Tak to jo.
Jako tranzitní země to schvaluji.A pořád je jak vidět to mýtné levné. RO, BG, PL, SRB, nově TR,… Ty silnice se staví snad jenom pro ně, tak ať platí. Pendlují do D. Na D8 je pravý pruh jenom pro kamiony. Na D1 rovněž. Dálnice pak postrádá to, k čemu je určena. Mnohdy dokonce plní funkci parkoviště
Dálnice ale plní to, k čemu je určena – pravý lruh pro pomalejší a nákladní auta.
Dálnice není určena pro to, abyste tam jezdili 180, to si pletete se závodní dráhou.
Nevím jak jste přišel na to, že jsem závodník. Jezdím s malými dětmi pravidelně trasu cca 300km po D8 a D1 a jejich bezpečí je pro mě to nejdůležitější. Vím tedy o čem mluvím.
Přeplněné dálnice kamiony, které za hubičku jenom projíždí ČR. O těch jsem psal. Asi jste si spletl příspěvěk nebo celou diskusi na kterou jste reagoval.
Ano, a minimálně tuto sumu všichni zaplatíme, protože dopravce ani firma, která si dopravu objednává, to na sobě nenechá, což je pochopitelné. Další výpalné, které stát vybírá a další peníze, které zaplatíme ve jménu Green dealu.
Pán raději zaplatí 20x více za sucha, povodně a přemrzlé plodiny.
Nedávno jsme v TV n ZOOM sledoval program o Sahaře, která před cca 10 tis. lety byla zelená. Grónsko v minulosti bylo také zelené. Změny klimatu způsobuje úplně něco jiného než CO2, produkované lidskou činností. Pořád platí tisíckrát opakovaná lež se stává časem pravdou.
Ano, a proto ji tisíckrát opakujete. Dnešní oteplování má zcela jiný charakter; ale pán viděl jeden dokument, blbě ho pochopil a teď bude ze sebe dělat chytřejšího nad profesory. Typická česká povaha.
Gratulujeme k informaci, že si umíte zapnout televizi.
A kdo jiný, než koncový zákazník má platit za zboží a dopravu? Dopravu, která našim dětem likviduje přírodu?
Nepochopili jste to. Kdo má platit za dopravu, o tom není pochyb. Dopravci dnes pracují s minimální marží a stát je dojí. Kdyby ty peníze investoval všechny do rozvoje infrastruktury, tak není problém. Ale rozděluje je různým neziskovkám, které z toho mají byznys a my to platíme. A jestli nám doprava likviduje přírodu? Tak ji nevyužívejte, všechno si dělejte doma a nikam nejezděte.
„Dopravci dnes pracují s minimální marží a stát je dojí. “
To je nějaký vtip? Jděte se podívat kamkoli k silnici/dálnici po které probíhá tranzit, a takovou větu, pokud jste soudný člověk už nikdy nenapíšete. Proč nejsou silnice prázdné, proč se stavií obchvaty a tady se dokola volá po dalších pruzích?
Dopravu využívám, ale dávám přednost domácím producentům, používám VHD, cestuji rád. A rád si v ceně výrobku připlatím.
Jojo, neziskovky – pán nekouká na fotbal a nepotřebuje internet.
„rozděluje je různým neziskovkám“ – ta neziskovka, které jde příjem z mýta, se jmenuje Ředitelství silnic a dálnic. Bohužel jí to nestačí a dostává ještě dost ze státního rozpočtu, loni si ještě navíc půjčovala, aby ten schodek nebyl tak velký… zpropadené neziskovky.
Kolik infrastruktury postavíte za 180 milionů?
A doprava všeho možného je stále ještě příliš levná. Jinak by se obchodním řetězcům v Česku nevyplácelo prodávat cibuli z Nového Zélandu (resp.by byla pro spotřebitele tak drahá, že by ji nekoupil).
Ano, to souhlasím
Tak teď zrovna se globálně oteplilo tak, že jsem musel ekologicky roztopit Ostravským torpédem v kamnech jinak bych umrzl.
Asi tolik neřešíte co je to momentální počasí a trvalejší stav. Nakonec požáry v Chorvatsku, kalifornii, Austrálii, to jsou takové epizodky.
Doporučuji kouknout na dnešní webkamery ČHMÚ ze Šumavy, planeta hoří, lol.
Doporučuji kouknout se do encykopedie na heslo „počasí“ a „podnebí“. Pak jim možná dojde, že za tyhle vpády zimního vzduchu do už letních teplot může zrovna to oteplování.
A nebo jim to taky nedojde…
Kde jste byl letos v lednu a únoru, kdy na horách nebyl sníh? Koukal na webkamery ve své řiti?
V únoru jsem si udělal čas zajet jeden víkend do Špindlu a kvalitního sněhu bylo na sjezdovkách dost. Ještě minulý víkend jsem lyžoval v Alpách v Obersrdorfu, vy ne? To je mi vás líto. Zkuste příště práci, kde si to můžete dovolit.
Tak to už vydělali dobré správě na čtvrtinu její nejnovější měřící hračky….
Navic CO2 vzduch neznecistuje.
Máte pravdu. Aby měly poplatky smysl, musely by být v celém světě stejné, a protože nejsou, tak si Evropa zadělává na problém.
tyto penize budou chybet v rozpoctu dopravnich firem, coz povede k pomalejsi obnove vozoveho parku a to zas bude mit vliv na emise, kterych bude logicky vice nez je nutne 🙁
Za CO2 další dálnice? To někdo upad na hlavu?
Lepší dálnice, než tranzit projíždějící obcemi.
A ješte lepší tranzit omezit a zbytek dát na koleje.
Proč už se to tedy dávno neděje, pokud to je skutečně lepší? Co tomu brání?
Dopravní politika ČR/EU. V podstatě nulový rozvoj infrastruktury.
Možná vás překvapí, že do rozvoje železnic se tu léta sypalo přes SFDI víc Kč ročně než do rozvoje silnic. Že menší balík peněz dokázalo ŘSD využít a SŽ(DC) větší rozházet je věc druhá. Takže pláčete na špatném hrobě.
A to není pravda. 🙂
O zásadních stavbách rozhoduje MD, správy jsou vykonavatelé. Ještě jednou, jde o dopravní politiku a ta je téměř výhradně nastavena na silnice. Ekonomika státu je upřena do jednoho bodu, do výroby aut.
… což znamená, že soustředit se jen na jeden jediný segment může být pro ekonomiku smrtící.
A tu potřebujeme vzhledem k životnímu prostředí na co přesně?
Ke zvýšení životní úrovně. Až budeme mít disponibilní příjem v paritě kupní síly jako Švýcarsko, můžeme začít řešit podobné problémy, do té doby musíme dohnat to o co nás připravilo 40 let komunismu.
Zeptám se co si představujete pod pojmem zvýšení životní úrovně?
Další dotaz bych měl k tomu životnímu prostředí. To já považuji za základ k žití. Takže si nejdřív okolí zprasíme aby jsme se „měli dobře“?
Ajéje, tyhle „až“ tady posloucháme už vod devadesátek. Naprosto věrně převzali otěže od těch, co tvrdili, že až tady bude komunismus a zvítězí světová revoluce, tak se můžeme starat o životní prostředí a podobný hovadiny. Teď je potřeba plnit plán!
Úplně stejnej svazák, akorát místo rudýho kabátu převlík modrej.
Na železnici se zatím ani nezačalo.
Kolik vyneslo zpoplatnění dieselové železnice?
A kdy budou odpočívadla osazeny alespoň jednou rychlonabíječku s vyhrazeným stáním pro kamiony na každém z nich? Externality už pomalu zpoplatňujeme, tak abysme ve spolupráci se soukromým sektorem začali nabízet alternativy.
By se mi na odpočívadlech líbila i plošina na odstraňování sněhu/ledu na návěsu
Postupně, pomalu začínáme platit za negativní externality. Jen tak dál.
A pozitivní externality z dopravy neexistuji?
Jakože by někoho po silnici odvezli na operaci umělého kloubu, v opačném případě invalidní vozík doživotně.
Pozitivní externality jsou to, proč byly silnice vůbec budovány.
To neni externalita, ale jasny soukromy benefit
Podla jedneho clanku, v Nemecku najvacsi vyrobca ocele ide radikalne obmedzit vyrobu. Koli drahym energiam a negativnym externalitam. Vas to urcite netrapi, ved ocel dovezieme z Ciny. V tom istom clanku je spominane, ze Europa prisla od energetickej krizy od 25% chemickeho priemyslu. Kedze chemicky priemysel je energeticky narocny, takze cena energie a naklady na tie vase externality. Takze ked zase v lekarnach nebude penicilin, tak sa podakujte za zdanovanie externalit. Este vacsi pruser. EU slubila Ukrajine delostrelecke naboje. No len taka drobnost, EU ich nema z coho vyrabat. V Europe ostal jediny vyrobca TNT a nitroceluozu musime dovazat z… Číst vice »
Budeme se bránit CO2. Holomráááz!!!! https://www.youtube.com/watch?v=sSXgPL9omNY
Nechte si ty hoaxy na Novinky…
Takže už se těšíte až kvůli tomu zdraží potraviny v obchodech?
Pokud se dováží z daleka, tak ať se zpoplatní. Co je na tom zlého?
Třeba to, že to v Agrofertu neumí (nechtějí) vyrobit v dostatečné kvalitě. A chápu to dobře, že chcete aby měl Bureš monopol?
Chápete špatně, píšu o spravedlivém zpoplatnění tranzitu. Politické agitky přenechám jiným.
Tedy najednou uhýbáte k tranzitu, abyste se vyhnul tomu, že chce společně s Jan.T. zdražit potraviny z dovozu, které se u nás neprodukují, nebo které se u nás šidí, třeba vepřové párky s celým 2% masa. No a fronty na banány jsou v tom vašem světě jen takový detail.
Nikam neuhýbám, za zdražení tranzitu jsem především proto, že přebujelá nákladní doprava vytváří ve velkém betonové plochy, dělí krajinu a likviduje přírodu. Tedy chce-li někdo cokoli z daleka, ať si to zaplatí, nebo (což by bylo super), ať omezí spotřebu. Máte možnost si moje předešlé příspěvky najít, často píšu o politice, o zvýšení mýtného ale té dopravní.
Prve jste nepsal o tranzitu, ten jste si přidal. A jestli toužíte po omehení spotřeby a žádnem zboží zdaleka, znám takový ráj na zemi – KLDR, klidně se tam odstěhujelte, jako bonus tam jsou ještě dráty na hranicích. My ostatní nechceme navrát teroru 50.let a komunismu.
O žádném zboží jsem nic nepsal, psal jsem o razantním zpolatnění dopravy. To nemá s režimem nic společného, o zákazech jsem rovněž nic nepsal, podsouváte blbosti, protože nemáte na argument.
Jinak doprava na dálku není tranzit?
Napřed jste psal o dopravě z daleka, pak jste uhnul na tranzit a např. import banánů je doprava z daleka a není to tranzit. Takže chce aby banány byli opět nedostatkové zboží a fronty na ně?
Razantním zdražením dálkové/tranzitní dopravy nevznikne nedostatkové zboží. Jen se spravelivě zvedne cena. Co je na tom divného, Vy nejste zvyklý řádně platit?
Ale jo konečně vás chápu, taky mám nejradši argentinské hovězí a ta představa, že si to může dovolit kdejakej levičáckej póvl je strašná. Jen teda tu čokoládu už asi nějaké děti neuvidí. Svým stejně kupuju Mikuláše od Lindta a naděluju ve Špindlu na první lyžovačce.
Jasně.
Pán nevěří kapitalismu? Pokud by tu poptávka po šmejdech nebyla, nikdo je prodávat nebude. Místních kvalitních potravin je tu dost, ale musel byste se holt obtěžovat jinam než do Kaufáče…
Kde máme prosím místní kávu, čokoládu (kakaové boby), rýži, banány? Ono i to avokádo do komuntních kaváren jede přes půl zeměkoule.
Dobrá demagogie. Napíšete jen to co se hodí (zde neroste). Problém je v kvalitě finálního produktu. Slyšel jste o tom nesmyslu, že nekvalita konečného výrobku (ošizeného) je proto, že Češi mají jiné chutě a „prý“ oni sami to takto chtějí?
Jj, zdrazit si vyrobu a vnitřní trh až absurdně a pak nemít kde co z Číny, protože zaseknuta loď a nebo piráti. To se vyplatí!
Ne, tomu se říká vnější clo. Stejně tak to funguje v zemědělské produkci – akorát tam musíme ještě dotovat, protože Francouzi a Poláci.
Nemusíme Agrofert a bráchu Jurečky miliardou opravdu dotovat nemusíme. Snížit daně o ty dotace a víme lépe jak si kvalitní potraviny za své vlastní peníze pořídit levněji a efektivněji bez zbytečného státního aparátu.
Tak povídejte, “jak”. Jsem vážně zvědav, co objevného z vás vyleze.
Nechat to na trhu bez státních zásahů a dotací. Jak prosté…
Tak povídejte, jak přesně tohle chcete zařídit. Když se to zkoušelo naposled, hořela v Paříži auta a před úřad vlády na Malé Straně sypali hnůj.
Takovejch jako vy, co si myslí jak vypouštějí něco objevnýho do světa, už tady bylo dvanáct do tuctu a vy jste třináctej.
Samozřejmě, pokud se vám to nelíbí, můžete si tu farmu pořídit a jít makat za pár šupů.
CO2 je biogenni plyn. Jen tak pro poradek.
A dál?
Ano, externality. Aneb pokazde, kdyz si prdneme, umre kotaaatkooo.
Jj, opovažte se jít po dopravní nehodě k doktorovi a žádat nemocenskou.