Mužík z MBM rail: Děláme všechno pro to, aby výhradní provoz ETCS nebyl
Začátek úseku s ETCS, příjezd do Veselí n. L. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Celý proces se protlačuje silou, místo aby se udělalo rozumné přechodové období. Úředník se zapře o futra a nechce povolit.
Jako zrovna na to ETCS dělám zkoušky a to co umí tenhle zabezpečovač umí i PZB / LZB z roku 1972 takže to vůbec nic moderního není a spolehlivost je tak max 2 procenta
S PZB přejedete Evropu? Umí dynamické brzdné křivky (podle typu vlaku) k různým místům na trati (ne jen k návěstidlům)?
To že to umí zastavit vlak, to je obecná vlastnost VZ a to uměly i mnohem starší systémy než PZB.
Výpočet spolehlivosti na ta 2 % by mě ohromně zajímal.
A víte že to ETCS je jen předělané PZB LZB a křivky jsou k ničemu
Rozumím těm různým ZACHRÁNCŮM tratí a nostalgického provozu a třeba i tě majitelům pár lokomotiv kteří si docela dobře vegetí v železničním provozu. Vozí co se dá, za pracovních a bezpečnostních podmínek o kterých je lépe nemluvit jak sem se zde přesvědčil. Každý si brání svou živnost že? ETCS je obrovský projekt, drahý ale spolehlivý a přijetí každé další vyjímky, celý projekt prodražuje a snižuje celkovou bezpečnost železničního provozu. O tu bezpečnost tu jde především se stále ještě domnívám.
Na kritických místech stejně ETCS v dohledné době nebude, nejvíce průserů je na tratích kde ani za 100 let nebude, systém po zapnutí ani nedokáže říct strojvedoucímu, co má na návěstidle před sebou, takže strojvedoucí musí jak za císaře pána volat výpravčího\dispečera, co má na návěstidle, ani neví, kterým směrem pojede, i když máte zařazený směr, systém nezná přesné polohy návěstidel autobloku, takže strojvedoucí musí jet posledních 300m k návěstidlu AB podle rozhledu ( u návěstidel vjezdových, cestových a odjezdových tohle nevyžaduje – zajímavé)
U hlavních návěstidel máte seznání 😀
Na autobloku neuškodí se za výstrahou courat aby předchozí vlak ujel 😀
Dobrý den, nevíte prosím někdo, jak to mají v zahraničí? Treba provoz nostalgických vlaků, jedou omezenou rychlostí a 2 strojvedoucí na stanovišti nebo musí být ETCS na každém vozidle?
Na tratích výhradně provozovaných pod systémem ETCS musí být vedoucí vozidlo vybaveno vozidlovou částí ETCS vždy, jinak vlak na trať nesmí
Například v Německu nemusíte mít nic stejně jako dodnes u nás.
Maj smůlu. Úředník od stolu rozhodl a přes to nejede vlak. 😉
Nevím,. proč se tady dává prostor lidem, které bojují proti normálnímu pokroku, jako nějaký mužík z MBM rail.
Nepochopil podstatu ETCS.
Zkuste nám jí vysvětlit z Vašeho pohledu.
Dotaz na p. Cecha, jeho citace v zaveru clanku: ona ETCS opravdu vždy a všude zvládne zastavit vlak?
ETCS dokáže zastavit vlak vždy, pokud je zapnuté, řádně zorientované, brzda vlaku je funkční a současně to zabezpečení po ETCS chce.
Ne. Říkali na školení zabezpečováků, že dokáže zabezpečit, aby se vlaky nesrazily rychlistí větší než 60 km/h.
Takže vcelku bída.
Opět školení dojmologie. Stejně jako na výpravčí co čeká až budu na gsmr v dosahu stanice. Tzn vždy mi volá když brzdim k červené.
Takže je to vcelku blbost. Buď jste špatně poslouchal nebo vyměnit školaře.
To tedy nevím jestli šíříte bludy, nebo šíří bludy zabezpečováci na školení a nebo jste to nepochopil. Protože to je nesmysl.
osobně si myslím, že to s tím výhradním provozem nebude tak horký, jak všichni říkají.
Jasně budeme mít ETCS.Ale kolik stanic má ještě zabezpečení výhybek na klíč.Kolik tratí má maximální rychlost alespoň 100 km/h.Souhlasím, že se to šije horkou jehlou,ať to stojí co to stojí. A co AVV.Nic?Bude ETCS.
AVV je od kdy zabezpečovač? Zařízení, které ti při skluzu řekne, ať převezmeš řízení nic nezabezpečuje…
A co udělá při skluzu ETCS dejme tomu třeba na trati s 20 ‰ nebo i více? To se jen ptám. Pokud vypustí vzduch tak už ten vlak asi nezastaví vůbec.
Kolik takových tratí je s výhradním provozem od 1.1.2025? Čistá nula?
Co AVV? nic AVV. AVV není a nikdy nebyl zabezpečovač. To především. AVV je jen a pouze „asistent“ strojvedoucího. To je jeho účel a v tom je dobrý. Ať už je to na vozidle bez ETCS nebo s ním.
To je jako kdybyste tvrdil, že protože má auto lane asistenta a adaptivní tempomat, tak je to autonomní vozidlo. Stejný nesmysl.
Klidně můžete mít ETCS na jakémkoliv druhu SZZ.
Toje pravda. Hradlářka na bábobloku místo rozsvěcení zelené bude posílat pakety s autorizací. Jedinej rozdíl bude ve výstupu její práce.
Horkou jehlou se šij některé stavby SŽ, hlavně nádraží, do kterých už se vložily 100 miliard, tak místo nějakého vládního salónku na hlaváku, který je k ničemu, přesunout těch 500 miliard a další stovky miliard ze staveb nádraží nebo zbytečné budovy a pěšího mostu, který mělo stavět město, v Pardubicích. Tam peníze ve velkém vyhazujeme.
500 miliard a další stovky miliard? Nejste magor?
To může odpovídat hodnotě všech železničních staveb za posledních tak 20 let…
Tak hlavně přepravit levně, ale ne bezpečně, že?
Od toho máme silnice.
V roce 2023 projelo návěstidlo zakazující jízdu 79 vlaků. Z toho 19 projetí bylo na tratích, kterých se týká výhradní provoz pod ETCS od 1.1.2025.
Jasně a k tomu doplním, že 67 % z projetí se obejde bez následků, ve 28 % dojde k rozřezu výhybky a zbývajících 5 % připadá na srážku, vykolejení, najetí do zarážedla, speciálně srážka je 3 %. A i přes to se má instalovat do ETCS celkem asi 45 mld. Kč s tím, že instalace ETCS na síti SŽ má zabránit škodám na majetku/zdraví v hodnotě cca 13-15 mld. Kč. Ještě že nám ty peníze padají rovnou z nebe.
EDIT:
Pokud se podíváme na silnice, tak tam nám ročně zahyne okometricky 500 lidí a hmotná škoda z nehod činí minimálně 7 mld. Kč ročně – ale samozřejmě, zde žádné ETCS nezavádíme.
Tak vzhledem k tomu, že na kolejích ročně zahyne okometricky 300 lidí a přitom přepravené osobokilometry i tunokilometry jsou řádově nižší, tak ani není na řádově bezpečnějších silnicích důvod to zavádět.
Druhá věc je, že ETCS na kolejích nezabrání srážkám s chodci, náklaďáky ani mosty, tím pádem to mrtvých v podstatě neubere.
Ano, tím pádem to mrtvých v podstatě neubere, protože dokonaných nehod s následky je jako šafránu (byť jsou státy, které jsou na tom i líp). Pokud to tak letem světem spočtu, tak od Krouny z roku 1995 dodnes zo nebude více jak 50 mrtvých a tak 500 zraněných. Hmotné škody budou celkem do desítky miliard za stejné období.
Lidí je jek sraček, jde hlavně o škodu na majetku. To myslím opravdu vážně a nepovažujte mně za blba.
Spíš za asociála, co by neměl mít oprávnění na žádný druh dopravního prostředku, nebo na práci se zařízeními rizikovými pro člověka, jako je třeba elektrikařina. A dále za „neinformovaného člověka“ co neví, že naší ekonomice velmi chybí pracovníci.
Nutno říci, že to je sice pravda, ale železnice je v úplně jiné situaci (podobně jako letecká doprava). Tady jeden dva mrtví mají obrovský dopad na důvěru. Kromě toho je tu potenciál pro katastrofu s opravdu hodně mrtvými, pokud se to nepovede opravdu kvalitně a anděl strážný se někde fláká.
U aut to tak z nějakého důvodu nefunguje a lidi přehlíží obrovské „ztráty“.
To jsou částky za nějaké očekávané doby životnosti zařízení? Nerozumím tomu srovnání.
Ok, napíši to jinak…náklady v ČR na instalaci ETCS zhruba trojnásobně překračují škody, kterým má ETCS zabránit..samozřejmě pokud nefandíte dogmatům typu “ cena lidského života je nevyčíslitelná“ a podobným kecům.
Ty škody jsou za jak dlouhou dobu? Za rok?
Ty škody jste vyčíslil jak? Za jakou dobu? jakými částkami jste vyčíslil škodu na životech?
Jiným i slovy chcete čekat , až nastavne moment, kdy projetíé „stůj“ nebude jeno o tom, že to stihnou zastavit, ale až se opravdu ty dva vlaky na férovku potkaj?
Děkuji, nechci.
Ono i kdyby ty škody byly 15 mld. Kč za rok, tak při pořizovací ceně 45 mld. Kč se mu ty pořizovací náklady vrátí za 3 roky… 🙂 To je poměrně slušný fofr. 🙂
Jenže ty škody jsou ročně v řádech stamiliónů. Zkuste si občas přečíst nějakou závěrečnou zprávu Drážní inspekce…
Je v tom zahrnutá i cena za zboží/pojištění a za ztrátu trhu kvůli nespolehlivosti? Jsou v tom ztráty kvůli výlukám na vyzvedávání šrotu, opravy trati a ekologické škody? Jak jsou započítány ztráty kvůli snížené důvěře cestujících a také kandidátů na strojvedoucí?
Výši roční škody jsem nevěděl. Proto jsem se na ni ptal. Asi chápete, že kdybych ji věděl, tak se na ni neptám.
Na vaše doporučení jsem si přečetl závěrečnou zprávu Drážní inspekce o nehodě v Poříčanech, kde DI doporučuje co nejdříve zavést a používat ETCS L2 v módu full supervision a co nejvíce zkrátit dobu migrace k ETCS. Netvrdím, že tomu jako železniční laik kdovíjak rozumím, ale zdá se mi, že Drážní inspekce doporučuje co nejdříve začít používat ETCS L2.
https://www.dicr.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Poricany_210714.pdf
Ano, to už píše do každé podobné zprávy asi 8 let. Zrovna v Poříčanech by možná stačilo, kdyby tam po reko stanice byl v těchto kolejích přenos kódu LVZ, než tam bude plné ETCS.
Těch projetí nebylo 79 ale více než 150. .
A v kolika případech projetí návěstidla, byl zabezpečen přenos návěstí na návěstní opakovač?
Těch projetí návěstidla VLAKEM bylo 79. Tečka.
ETCS nezabezpečuje posun, takže tato oblast není pro zdejší diskuzi relevantní.
To není až tak úplně pravda, v režimu posun hlídá označníky/ vjezdová návěstidla, a sunuté vlaky musí mít ETCS v režimu posun, před minutím označníku/vjezdového návěstidla se musí použít funkce potlačení, to stejný při vjezdu do následující stanice
Na co u jednoduchého posunu potřebuji hlídat označníky s vjezdy??? To budou ty posuny jezdit 5km/h ?
V České republice byl systém ETCS (v traťové části) poprvé realizován v letech 2005–2011 v rámci pilotního projektu na traťovém úseku mezi stanicemi Poříčany a Kolín.
Od té doby se o tom mluví, kolik času by ještě chtěl.
To byl pilotní projekt, aby se prokázalo, že to je aspoň v základu funkční. Od něj není možné cokoliv odvíjet
reálná projekt (a datum 2025) je známé od roku 2016/2017.
nevím, školy nemám, ale 7-8 let je na realizaci plně dostačující.
“ nevím, školy nemám, ale 7-8 let je na realizaci plně dostačující.”
To je právě to, že těch 7-8 let střílíte od boku bez jakékoliv znalosti prostředí, kam se to má zavádět. Máte zkušenost, že jinde je to dlouhá doba, tak proč by nemohla tady, že?
Ostatní to stihli.
Jen Mužík se na ti vykašlal.
Tohle nedopadne dobře,
Mno, oni si mysleli, že na to nebudou peníze a ony byly. Pak si za to ale můžou sami, dotace byly, přechodové období bylo. Termíny se stejně posouvaly, ale nakonec to nějak bude. V tomto případě má Mužík máslo na hlavě, měl dělat a ne jenom doufat
Nezlobte se na mne, ale do kusovky ty dotace byly prostě “nedostatečné”, protože ty ceny jsou absurdní.
celej ten system je predrazena megavobludnost, parní lokomotivy budou jezdit jen na okruhu v muzeu…
To je to nejdůležitější, aby jezdily parní lokomotivy…
Nejpitomější příspěvek v této diskuzi. Kdo je pro?
přechodné období je teď. O tom, že od 2025 bude výhradní provoz věděli dlouho dobředu a nedovedu si představit, co víc než konkrétní datum dlouho dopředu by mohli chtít?
Třeba funkční předpis, o kterém se ví už zeď že nebude (sloučená D1 část první a druhá), už i školaři SŽ říkají dopravákům že D1 bude sloučená nejdřív 1.1. 2026 a ten rok, pokud vůbec výhradní provoz bude, tak pod provizorii typu pokyn, nařízení, depeše atd.
To nemyslí vážně, že ne?
Že by přechodné období osmi let nestačilo SŽ na to, aby zapracovala a vyladila předpis? To je ale překvapení…
Ano, prozatímní předpis se všemi doplňujícími vyhláškami je neskutečný paskvil, který se nedá ani číst, natož pochopit
Aha. Takže pán se právě probudil a zjistil, že mu už teče do bot a tak kolem sebe začal kopat. Řekl bych, že na skoro polovině (1/3 určitě) všech koridorů tak je možné už od roku 2021 jezdit pod ECTS (dobrovolně). Od roku 2021 (co se mi podařilo dohledat) je možné žádat o dotace na ETCS. Tedy v roce 2015 žádalo ČD Cargo o nějakou dotaci na ETCS, ale to se mi nepodařilo dohledat podrobnosti. Takže je klidně možné, že dotace byly už od 2015. A od roku 2019 je i pevně dané datum, kdy se bude jezdit výhradně pod… Číst vice »
Přesně tak.A tady jde Manekýnovi o krk nebo minimálně o slušné prémie, takže od 1.1.25 výhradní provoz Etcs prostě bude. Přechodné období už tu je několik let.
ČD Cargo:
https://www.cdcargo.cz/cs/home/-/asset_publisher/9UCZA9soM9d6/content/cd-cargo-a-s-startuje-realizaci-projektu-na-dodavku-a-instalaci-etcs-do-svych-lokomot-1?inheritRedirect=false
„A od roku 2019 je i pevně dané datum, kdy se bude jezdit výhradně pod ETCS“
To ještě dřív – od roku 2017 – viz níže:
Prvními úseky s výlučným provozem vlaků pod dohledem systému ETCS budou
od 1. ledna 2025:
1. Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav;
2. Břeclav – Bohumín;
3. Česká Třebová – Přerov.
Zdroj: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/79029501/NIP-ERTMS+2017-schvaleny-CZ/c8d81ac1-be97-42d5-bbac-18026a3eaee7
Je někde železnice, její bezpečnostní uroveň určují retrodopravci?
Je někde úspěšný dopravní mód, kde bezpečnost řeší úředník odtržený od provozu, nadnárodní systém zprzní národními specifiky a na náklady se nehledí, protože se na ně prostě nehledí?
já bych řekl, že asi tak v celé západní Evropě? Národní specifika jsou všude, vychází např. z historických zásad a norem výstavby kolejiště. Např v DE mají za každým návěstidlem ještě 200m před kritickým bodem (který je zabezpečen daným návěstidlem). Logicky si tak mohou dovolit některé požadavky zvolnit (a třeba rychlosti a brzdné křivky PZB s tím počítají). V ČR se na toto historicky vždy kašlalo, tak zkrátka budeme mít některé parametry nastavné trochu jinak. V tomto konkrétním případě, by úprava všech zhlaví by byla dražší než nastavení parametru v ETCS. To že jsou některé parametry nastaveny jinak není pro… Číst vice »
Takže budeme všechny stanice nákladně přebudovávat, a prodlužovat všechny koleje o 400m, aby tam teda byla prokluzová vzdálenost? Nebo zkrátíme nejvyšší dovolenou délku vlaků o 400m a posuneme stávající návěstidla? – železnice v Německu, má 3x nižší propustost, než ta v česku
Parametry ETCS, které se projeví ve vypočítaných parametrech brzdných křivek apod. jsou per trať, tam je to jedno a systém s tím počítá.
Pokud ale bude nutné osazovat jiné technologie, je to špatně.
Zavedení (zprovoznění) ETCS se ale často uvádí jako bezpečnostní doporučení v závěrečných zprávách Drážní inspekce.
https://www.dicr.cz/vyhledavani?q=etcs
„Úřad stěžovatele v první instanci odmítl, ti tak připravují rozklad“
Neee, už ten rozklad dávno podali a je vyvěšen na webu – viz níže:
https://www.uohs.cz/download/Pristup_k_dopravni_infrastrukture/Priloha-c.-1-Rozklad-IDS-CARGO-a.s.-ze-dne-3.-5.-2024-vedeny-po-c.-j.-UOHS-182662024160.pdf
https://www.uohs.cz/download/Pristup_k_dopravni_infrastrukture/Priloha-c.-2-Rozklad-KZC-Doprava-s.r.o.-ze-dne-6.-5.-2024-vedeny-pod-c.-j.-UOHS-186652024160.pdf
Jak to s výhradním provozem kolem nás v Evropě?
Existuje mnoho tratí, kde vás bez ETCS už nepustí – např. Wien – St.Pölten, Ulm – Wendlingen, Bern – Olten atd.
Pozor ale to jsou převážně VRT a k těm existuje objízdná trasa bez ETCS
A co trať kolem Sionu v údolí Rhony?
Bych to s dovolením rozdělil: 1) Tratě s ETCS – tam kde je trať bez návěstidel JE výhradní provoz prostě proto, že tam nejsou návěstidla a tím pádem ani traťová INFRA vlakového zabezpečovače. 2) Obecně paralelní provoz dvou vlakových zabezpečovačů – typicky Německo, kde je LZB a současně PZB – tam si myslím, že právě není výhradní provoz nikde, ale říkám, tam JSOU návěstidla, takže technicky není důvod, aby byl. To, co chce tlačit „na sílu“ Správa železnic, s.o. na stávajících tratích – jako že národní vlakový zabezpečovač se sice vypínat nebude, ale vozidla bez funkčního ETCS nebudou již na… Číst vice »
Akorát že něco jako „národní český vlakový zabezpečovač“ neexistuje.
A LVZ (= liniový vlakový zabezpečovač) na stávajících tratích je pro Vás co ? Vzduch ? Dneska všude tam, kde se instalue ETCS už je/byl LVZ nainstalován, čili se jedná o paralelní instalaci k národnímu LVZ.
Výjimkou jsou úseky Ústí nad Orlicí – Lichkov, Olomouc – Uničov, Výhybna Nemanice – Ševětín, kde národní LVZ nebyl a instalovalo se pouze ETCS.
Mapa – viz odkaz:
https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/ATP.pdf
EDIT: A k tomu ještě doplňující informace – pokud se zavede výhradní provoz na těchto paralelních úsecích, tak samozřejmě ten národní LVZ nemůžete vypnout, protože ten je funkčně integrován do stávajícího traťového zabezpečovacího zařízení (kolejové obvody). Stejně tak nelze odřezat nebo zhasnout návěstidla na trati – to je snad taky jasné. Čili se s výhradním provozem zde nic neušetří – pořád to bude svítit a bude třeba to napájet – to jen pro ujasnění. Úspora může být možná pouze na nově otevřených tratích s výhradním provozem, kde nemusíte mít fyzicky světelná návěstidla a kolejové obvody můžete nahradit počítači náprav, které… Číst vice »
>A LVZ (= liniový vlakový zabezpečovač) na stávajících tratích je pro Vás co ?
LVZ je pro mě (a mnoho dalších) jen víceméně nezávazné ukázovátko barviček, které nic, ale OPRAVDU NIC nezabezpečuje.
Že se tomu říká „zabezpečovač“ je jen terminologický omyl.
„Pokud nestiskne příslušné tlačítko v daném intervalu, ozve se houkačka a, pokud ani poté nezareaguje, dojde k samočinnému zabrzdění vlaku.“
Ano. Tomu se říká kontrola bdělosti strojvedoucího. Náš národní vlakový „zabezpečovač“ je spojená kbs s barvičkovačem – přenos nikoli konkrétní návěsti, ale určité skupiny možných návěstí následujícího návěstidla do kabiny strojvedoucího.
Kontrola bdělosti strojvedoucíko je jen část liniového vlakového zabezpečovače. Už z názvu vidíme, že se sleduje, zda je strojvedoucí bdělý.
Jinak já jsem citoval v čem spočívá zabezpečení, a vyvrátil jsem názor, že jde o terminologický omyl. Zařízení bylo opravdu schopné zastavit vlak, pokud na opakovači byla červená, nebo žluté mezikruží a strojvedoucí nemačkal tlačítko. Zastavení vlaku bylo provedeno za pomoci ventilu VZ, který byl zapojen v brzdovém potrubí a který byl trvale buzený.
Žádný terminologický omyl jste nevyvráti, protože právě ta obsluha TB je bezpečnostní díra v systému. Když mačkáte, tak červenou projedete jako nic (a že takových nehod bylo už neurekom – namátkou Český Brod, Poříčany hned několikrát, Vaňov, odb. Odry, …). O tom, že vás tento „zabezpečovač“ nechá jet do odbočné větve výhybky třeba 100 km/h ani nemluvě (a že by dokonce hlídal i traťovou rychlost…). To, že zařízení je schopné zastavit vlak neznamená, že zároveň není schopné tu jízdu vlaku za zakázaný bod umožnit (třeba neúmyslnou chybnou obsluhou TB). A dopředu říkám: ZZ má chránit proti omylu či opomenutí, nemusí… Číst vice »
LVZ je zabezpečovací zařízení. A jako každé zabezpečovací zařízení není ani LVZ stoprocentně spolehlivé. Bylo vyvinuté před mnoha desítkami let, kdy součástková základna byla jinde, než dnes.
Obdobně PZZ je zabezpečovací zařízení, ktré za jistých okolností může selhat.
Ale kdyby jste četl pozorně, reagoval jsem na člověka, který tvrdil, že LVZ je pouze barvíčkovač. To jsem plně vyvrátil.
No to jste právě nevyvrátil.
A spolehlivost zařízení je něco jiného než bezpečnostní díra v systému. Zařízení neselhalo kvůli tomu, že by bylo nespolehlivé, ale kvůli tomu, že nastala situace, kterou svou koncepcí nepokrývá, ač by ji pokrývat mělo.
A pokud budete mačkat tak projedete návěstidlo klidně 100 km/h (Mirell 40 km/h). Doba pokročilá, z počátku bylo jistě převratné i to, že umíme přenést kód na mašinu, ale zas jen omezeně. Žlutá na opakovači – výstraha, očekávej jakékoliv snížení rychlosti. Mezikruží na opakovači – jakékoliv omezení rychlosti od 40 km/h po 120 km/h. My dnes potřebujeme eliminovat lidskou chybu, protože každá MU stojí minimálně peníze a čas, dvě cenné komodity, a pak samozřejmě i lidské životy. A pokud se rozhodnu jet za to návěstidlo (resp. Konec oprávnění), tak si tím musím být sakra jistý (proto se potlačení potvrzuje 2x,… Číst vice »
Asi jste nepochopil to, že nehájím starý zabezpečovač, jen jsem předřečníkovi vysvětlil to, co LVZ zabezpečoval, tedy že nešlo jen o barvičkovač. Souhlasím s Vámi, vše se vyvíjí.
Právě že jste to nevysvětlil.
Otázka: proč je ve hlavním brzdovém potrubí zapojen ventil VZ? Tak prosím.
Otázka: proč ten ventil nezareagoval, když nastala situace, kterou by to zařízení mělo detekovat a zasahnout?
(A zároveň přitom to zařízení bylo technicky v pořádku, tj. nejednalo se o jeho závadu a tedy otázku spolehlivosti, jak na tom točíte výše).
Tak prosím.
V minulosti se již zkoušel PAKS, a dělalo to víc škod, než užitku
Mirel je přesně totéž, jen na novějších součástkách. Už za PAKSu bylo dokázáno, že cucáním prstu (nedejbůh něčeho jiného 🙂 ) se data pro relevantní brzdnou křivku získat nedají.
Bohužel jak se prakticky ukázalo, tenhle udělátor nezabrzdí vůbec nic, i když je strojvedoucí prakticky mrtvý po infarktu, ale ještě nějak jeho tělo dokáže mačkat tlačítko desítky let vypěstovaným reflexem…
A to vám řekl kdo? Doufám, že nechcete srovnávat novou techniku, která využívá špičkovou součástkovou základnu s padesát let starým zabezpečovačem. Nakonec i takový raketoplán s hlídáním všeho havaroval. Co je podle Vás dokonalého?
Tartene, Tartene. Vymyslit, že infarktem raněné tělo nalehne na tlačítko bdělosti a trvale ho stlačí je dokladem Vaší divoké obrazotvornosti. Byl jste někdy na stanovišti strojvedoucího na jakékoliv lokomotivě? Pak by z Vás taková konina nikdy nevypadla.
Tarten ale nepíše o nalehnutí na TB, ale o mačkání.
Takhle to nejspíš bylo v tom Vaňově.
Pokud vám vadí „infarkt“, tak si místo něj dosaďte „mikrospánek strojvedoucího“.
Jako PZZ, vždyť řidič ignorující četvená světla dělá ze zařízení barvíčkovač.
LVZ umí zastavit vlak PŘED projetím návěstidla? Tj. funkce, kterou třeba PZB mělo již před 90 lety…
Pokud strojvedoucí nepotvrdí bdělost tak ano a pokud ji potvrdí, tak Stůj projedete i na PZB i na ETCS..světe div se, akorát to „jde hůř“…
Nemáte pravdu. U PZB jsou funkce kontroly bdělosti a obsluhy zabezpečovače zcela odděleny. Kontrola bdělosti (SIFA) je pouze a jen kontrola bdělosti a musíte jí periodicky vždy obsluhovat. A zabezpečovač obsluhujete pokyny Wachsam, Frei a Befehl a k tomu patřičnou úpravou rychlosti.
Tzn, datlíte, jak idiot, a nikdo nezabrání, aby strojvedoucí neobsloužil svévolně zbylé ovladače, a to návěstidlo neprojel, protože se na něj neustále tlačí, aby spěchal
Vy jste na PZB asi ještě nejel, že?
Můžete svévolně obsloužit třeba Frei, ale následující magnet vám vysvětlí, že jste udělal kravinu.
Okolo stůj možná projedete, ale určitě už s aktivovanou rychlobrzdu a podstatně pomaleji, než na VZ.
Pravomoc rozhodnout má, ale nesmí to poškodit jiný zákonem chráněný zájem.
Takto prosazované ETCS (jistě pro bezpečnost suprový zabezpečovač) znevýhodňuje železnici vůči silnici. Na silnici nic obdobného neexistuje a tak se vesele zvedá hustota dopravy.
Jak se to vezme. Doprava na železnici se tím stane násobně bezpečnější, než ta silniční. A zvedání hustoty na silnicích a dálnicích je kolikrát už za hranou únosnosti.
„násobně bezpečnější“
Doprava na železnici už je teď dost bezpečná. Pokrok z 99,999 na 99,9999 nemá zas takový význam, i když je řádový. V ekonomice se tomu říká pravidlo snižujících se zisků.
Dost si to idealizujete.
„A zvedání hustoty na silnicích a dálnicích je kolikrát už za hranou únosnosti.“.
Na hraně únosnosti bude silniční doprava až se komplet spojitě vybetonuje celá republika. Projděte si Z DOPRAVY a uvidíte, jak se silniční dopravě vychází naproti. O silnice fakt nemějte obavy.
„až se komplet spojitě vybetonuje celá republika“
Ok, tak to jsem klidný, protože to se opravdu nestane 🙂
Byla to nadsázka, ale že ubývá půda je jisté.
Odpovídal jsem na to, že je silnice „na hraně“ a to uživatel opravdu nedopustí, staví se za každou cenu (nebavím se o penězích).
Nemusím projíždět Z DOPRAVY. Projížděl jsem roky D 5 do Prahy a to stačilo!
A proč jste nejel vlakem?
Protože trať 171 je poslední roky téměř nepoužitelná.
vrtulník?
přestěhování se?
Důchod.
Kdyz si chcete objednat prepravu zbozi z bodu A do bodu B. Zajima vas bezpecnost nebo cena ?
To není na výběr ,, Buď a nebo“.
A co zajímá pojišťovnu?
neznevýhodňuje, zabezpečovač je nevyhnutelný pokud chceme zmenšit ceny přeprav. Pod ETCS s výhradním provozem existuje spousta technologii autonomního řízení čímž ještě více zmenšujeme náklady na přepravy.
Jestli i ETCS na lokálkách umožní autonomní provoz, mohlo by to dost snížit náklady na provoz, mohly by se zahustit intervaly a mohlo by to být použitelnější.
A co náklady na údržbu?
Opravdu? Nesnižuje se kapacita?
A proč konkrétně by měla?
No že by nic neexistovalo na slinici není pravda. Asi byste nechtěl aby tady jezdily 40 let staré kamiony neplnící Euro 6 normy.
Té byrokracie (technických požadavků) tam je samozřejmě méně, ale zse co se týče využitelnosti staré techniky „bez diskriminace“, tak tam teda zrovna výhody nemají.
Nicméně k železnici technické požadavky prostě patří. Je to technologický systém, není to plocha s čáma, kde může jet cokoliv co má kola.
Bavíme se o zabezpečení a obdoba na silnici není.
Řeč byla „o možnosti využívat jdále stará vozidla“ nesplňující nastávající technické požadavky.
Zabezpečovač na silnici není, taky se tam jezdí podle rozhledu, což jaksi není případ železnice.
Osobně trvám na tom, že vlakový zabezpečovač na železnici patří a u nás opravdu chybí a můžeme být rádi, že většina nehod jsou „skoro jen železo“, zatím se nepovedl nějaký zásadní masakr, ale co není může být.
„Zabezpečovač na silnici není, taky se tam jezdí podle rozhledu, což jaksi není případ železnice.“
To vím taky, ale po relativně bezpečné železnici se chce lepší zabezpečení (nic proti!), jehož cena snižuje konkurenceschopnost vůči silnici. Co je na tom tak složitého? Neřekl bych ani slovo, kdyby jsme jeli podle švýcarského vzoru-tvrdě zpoplatnit kamionovou dopravu a výtěžek dát do žel. infra.
Nemyslím si, že by prošel vzor výnosy z kamionové dopravy dávat rovnou do železnice (mě by to nevadilo, ale to neprojde). Otázka je také co je to tvdě zpoplatněná kamionová doprava a důsledek na zákazníky (nás všechny), dnes je to kolem pětikoruny na km dálnice u vozidla s nejlepšími emisemi? Přeci jen, železnice i při nejslpší snaze není schopná poskytnout to co kamiony nabízí (point to point, flexibilitu, opravdu velkou konkurenci), ani nemá kapacitu odbavit to co po silnicích jezdí. Já plně chápu, že retrofit ETCS do starého vozidla je pálka, je to logické, dovybavovat každé staré vozidlo je složité.… Číst vice »
„Otázka je také co je to tvdě zpoplatněná kamionová doprava a důsledek na zákazníky (nás všechny)“
Tu otázku by si měl položit každý z nás, jde o hodně. Každá doprava přináší plundrování okolí, obrovskou zátěž pro všechny. To že se vozí stejné zboží Evropou proti sobě, to je především věcí každého z nás.
Co se týče ETCS do starých vozidel, tady nevěřím že se jedná o složitý problém. Konkrétnšě naše staré mašiny se od sebe v podstatě neliší. Tedy krom barvy, tvaru, výkonu a trochu rychlosti.
No já se snažím žít v tomto směru přiměřeně odpovědně, ale přesto je mi jasné, že ani pro framářský trh s lokálními produkty to nesklidili tady na náměstí a že tenhle svět stojí na logistice a těžíme z toho při každém nákupu, i když se nám to nemusí zrovna líbit. A jogurt přijede kamionem, i kdyby to mělo být jen ze sousedního kraje. Staré mašiny jsou problém v tom, že to je veliký zásah, tedy musí se udělat znovuschválení (předtím projekt, prototyp, zkoušky) a to žene cenu nahoru tak, že vlastní pořizovací cena těch beden s ETCS se tam skoro… Číst vice »
Tendenčně lžete. V silniční dopravě má každé vozidlo povinnost a schopnost zastavit na rozhledovou vzdálenost, což ty zabijácké stroje na kolejích nemají. A všechna nově zaváděná vozidla mají POVINNĚ asistenta, který začne brzdit před překážkou.
Místo ETCS by bylo levnější a bezpečnější železnici zrušit.
I přes veškerý pokrok na silnici to nevypadá, že by za železnici byla náhrada. Bez ní se boj proti Stau nedá vyhrát a bez zbourání měst se nedá zajistit uvnitř nich (tady si dovoluji za železnici trochu přehnaně považovat i metro a tramvaje).
„Kdyby se tahle věc rozumně rozložila v čase, tak ten problém nebude“
Jenže ono to bylo rozložené v čase! Implementační plán byl známý mnoho let. To, že někteří dopravci ten čas doslova pro*rali (buď svým totálním ignorantstvím nebo naivní představou, že se to nějak odloží), je jejich problém.
Dopravci? Podívejte se na cenu mobilní části.
No a co? tak pár dopravců neschopných toto zajistit, zanikne. A jiní se zase objeví.
Nikde není psáno, že každý dopravce provozující železný šrot na kolečkách, má jakési specifické právo na existenci.
Kdybychom se měli stejným pohledem podívat na leteckou dopravu, tak pokud bychom aplikovali vaši logiku, tak dodneška lítáme za 10 – 20 násobky dnešních cen státními dopravci.
a proč? No, protože přirozeným dopadem liberalizace letecké dopravy bylo to, že řada aerolinek velmi rychle zkrachovala.
Sorry, ale popuštění pravidel (liberalizace letecké dopravy) a utažení pravidel (ETCS) jsou pro svobodu podnikání naprosto protichůdné věci.
Trh má vznikat konkurencí, ne administrativními zásahy.
Ta věc byla v čase dostatečně rozložena několikaletou přípravou, na kterou se mnozí vykašlali. Teď začínají být nervózní, protože jim asi už konečně dochází, že od 1.1. 25 nevyjedou. Jako první řvou provozovatelé šrotů – MBM a KŽC. Pak spustí řev provozovatelé moderních lokomotiv, protože nepřipravují strojvedoucí na provoz ETCS.
Mate, alespon poneti, jak ta priprava probiha? Treba u SŽ ? Skoleni, priprava, zacvicovani nebo alespon seminar o tom co ECTS je a co obnasi ? Mame skoro polovinu roku 24. A na otazku budou li poskytnuty nejake informace pripadne skoleni, nikdo nic nevi a vsichni vas odkazi, prectete si prozatimni predpis a naucte se jej. Skoleni na obsluhu pred rokem v davu, kde nekdo vepredu ukazuje, jak se zapne jistic, zada se cislo vlaku (PMD) a jak se zapne izolace. Hlavni rada je, jakmile to zapnete uz nestopujte motor protoze baterie to za chvili nedaji. Informace co bude ECTS… Číst vice »
Jojo, potvrzuju, u nás je to stejný. Jediný, co se už teď ví jistě je to, že jezdit se bude na provizorní předpisy, protože D1 se prostě nestíhá.
Školení SŹ pro dopravce běží.
Hlavně se na ni vykašlali dodejci ETCS. Když není na trhu adekvátní zařízení za adekvátní cenu, nepomůže vám ani 50 let.
My pana Mužíka chápeme. Chce si vozit ucelenky mašinkami koupenými za cenu šrotu, tím mít nízké ceny a nechce mít ideálně žádné další náklady než za lepidlo, kterým ten šrot drží pohromadě.
A jak to máme na silnici, tam jezdí nová auta?
Na silnici probíhá přirozená obměna vozidel rychleji, než na železnici. Nejde to úplně srovnávat.
Nevidím důvod, aby i stará lokomotiva měla ETCS. Ale dvanáct melounů ???
Ta cena je taková z více důvodů. Například omezená nabídka při vysoké poptávce během docela krátké doby. Pouze konstatuji, neříkám že by to mělo být takto nebo jinak drahé.
„omezená nabídka při vysoké poptávce“
Ale tady na diskuzi čtu, že času bylo dost.
Času bylo dost, ale – jak již uvedeno výše – většina na to kašlala a když nastalo velké divení, že se výhradní provoz k 1.1.25 (zřejmě) opravdu spustí a nedopadne to „jako vždycky“, tak si všichni najednou vzpomněli, že to ETCS přeci jen budou potřebovat. No a ve večerce u Vietnamce na rohu, kde vždycky byly a byly za slušnou cenu, už byly všechny vykoupené…
I kdyby byl čas dvacet let, tak křik a pláč nastane poslední půlrok.
Nemusí ho mít. Ale pak se nebude motat na hlavních tratích. Kombajn taky nezavazí na dálnici.
Bavím se o ceně.
Nebavíte. Bavíte se o nevybavení vozidla a tím pádem oomezení jeho přechodnosti.
Bavím se o ceně mobilní části, která je podle mého názoru tak vysoká, že snižuje konkurenceschopnost železnice.
U nových lokomotiv je ETCS v ceně. POkud se jedná o starý vozidla, tak tam si musí vlastník spočítat, jestli mu to vozidlo za tu investici stojí. Pokud je to podobná společnost, která jen provozuje stroje vytažený ze šrotiště, nebo jen maskuje provoz podobných střepů u jiných spolků, tak se mu to nezaplatí. Tohle konkurenceschopnost železnice neohrozí.
Docela blbej příklad. Co se týče komerční přepravy, tak je velká rarita vidět vozidlo vyrobené před rokem 2010 v pravidelné dopravě (Čest retrobusu). Co se týče IAD, tak zde je taky tlak na modernizaci vozového parku, respektive jeho elektrifikaci. Takže ano, na silnici jezdí převážně nová vozidla.
Dneska mají firmy tahače třeba na tříleté operační leasingy s možností najetí cca 450 000 km.
Jinak většinou obměna probíhá okolo šesti let.
Jenže ta auta po třech letech nezmizí z povrchu zemského. Koupí je někdo, kdo s nimi bude jezdit ještě minimálně deset dalších let.
Není jenom tranzit.
A jak to máme ve vzduchu? Furt se lítá Il 18, 62 nebo Tu 134?
Ve vzduchu zabezpečovač nemáme, nedochází tedy k nákladům navíc.
Ve vzduchu sice nemáme zabezpečovač, ale máme tam spoustu jiných povinných zařízení, bez kterých se vzlétnout nesmí.
Zkuste třeba vzít Kašparovo letadlo a pokusit se někam letět bez vysílačky… o povinné výbavě dopravních letadel ani nemuvě.
Ve vzduchu je takové množství technologiií, které se v čase mění (pokud to vztáhneme životnost letadla 20 – 30 let) tak rychle, že by se vám nejspíš protočily panenky.
A komu tím jako ubližuje, že používá starší lokomotivy? Dokud jsou ve stavu, který neohrožuje bezpečnost, ať s nimi jezdí. Ta nekompromisnost SŽ mě irituje.
Ubližoval by tím, že by neměl funkční zabezpečovač.
Ať si je používá. A vybaví je ETCS.
A nenapadlo vás, že by mohla SŽ čelit třeba i žalobě připravených dopravců za zmaření investice?
Stejně tak hrozí žaloby dopravců starších strojů nevybavených ETCS. Jedná se o vozidla státem řádně schválená k provozu „na všech tratích “ (tehdy pochopitelně bez ETCS). To schválení k provozu nikdy nebylo zrušeno, tedy stále platí. Když stát nařídí něco navíc (v cenách desítek mil. Kč) musí to taky dopravcům zaplatit „v plné palbě“, jinak omezuje podnikání, zaručené zákonem. Holt kromě zákona o dráhách existují i jiné zákony …
Vaše právní bezvědomí je udivující.
Výše napsané platí v celé civilizované Evropě, říká se tomu kontinuita práva a právo svobodně podnikat a je to kupodivu jedna (z mnoha) podmínek fungijícího právního státu. Na to abyste to pochopil by měl stačit strejda Google. Ale to je na vás asi moc.
Motáte různé pojmy dohromady 🙂 je vidět, že čerpáte z googlu, a ještě blbě.
Pokud by platila ta vaše směska nesmyslů jako analagoie k případu ETCS, tak by byla protiprávní i cedule „zákaz vjezdu vozidel nad 12t“ nebo to, že na dálnice smí jen vozidla s minimální konstrukční rychlostí „80km/h“.
Což, jak zajisté rád uznáte, je naprostýá nesmysl.
Z googlu nečerpám, to (kromě aktualit) fakt nepotřebuju, hodně dobrý právní základ mi dala – světe div se – škola. Právo musím používat při své současné praxi a to tak, že hodně, bez toho to dnes prostě nejde. A na zapeklité věci – třeba výhradní provoz ETCS, nebo evropské právo – existují navíc docela dobří právníci.
Jo, a silnici sem nepleťte, schvalování a provoz silničních vozidel je poněkud jiná kapitola. Letadel ostatně taky.
Ale samozrejme, ze sem silnicni vozidla budu davat. Stejne, jako vy zeleznicni vozidla.
Nebo podle vas plati ten vas princip pravni kontinuity plati pro vlaky, a pro auta ne? ale no tak 😀
Jistěže platí i pro auta. Jenom Aerovka po dědečkovi (bohužel ne moje) může jezdit a ani nemusí mít veteránská čísla a to i přesto, že má mechanické brzdy. Já bych z důvodu bezpečnosti nařídil kotouče s hydraulikou za pár set tisíc. Jenomže ony to kdysi povolily úřady Republiky Československé …
Vy jste bud vůbec nečetl co jsem psal, nebo jste to prostě nepochopil.
Situaci s ETCS (a vašemu případu s “kontinuitou”) je analogická situaci, kdy kamion dostal schválení k provozu, ale on si stát a samosprávy dovolily tak různě napíchat zákazy vjezdu kamionům. A také jim zakazují jezdit v neděli.
Čímž (vaší logikou) narušují kontinuitu práva.
… akorát, že vůbec.
To bychom se dostali k mizernému právnímu povědomí naší společnosti. Jsem-li přesvědčen, že jsou mi upírána práva, musím se bránit, třeba i u soudu. Což u nás není moc zvykem, spíš se sklopí uši a schováme se za plot. A je to chyba, protože by bylo víc jasno v otázkách, o kterých se stále mele v diskuzích a po hospodách. Na železnici (a nejen tam) je to zpestřené tím, že skoro všechno stojí na dotacích a je těžké pouštěte se do sporu s někým (státem) kdo vás dotuje.
Víte co? Kupte si bobinu, jsou skoro zadarmo, a pak zažalujte stát, že vám konverzí na 25 kV znemožňuje podnikání, a chtějte, ať vám zaplatí dualizaci.
Už se těším na ten soudní proces :-).
Jako že silnice se řídí něčím úplně jiným než domnělým právem, kterým argumentujete? Ne, jen se vám to nehodí do krámu.
To právě čekám.
No, ale ETCS s bezpečností na patřičně vybaveném koridoru dost úzce souvisí.
Pan Mužík nic nevozí. MBM rail je schránka, která umožňuje přístup na koleje držitelům vozidel, kteří se snaží ten byznys držet při životě a nechtějí, a nebo nemají už sílu, se starat ještě o legislativu. A ETCS nebude od 1.1.2025 zdaleka na všech tratích. Takže si všichni ještě zajezdí.
Byla na to dost dlouhá doba . Že provozuje střepy, do kterých ETCS nedostane, je jen jejich problém. A že přijdou o ty kšefty, kdy jen kryjí spolky..
Souhlas s Jirkou Mužíkem. Pravděpodobnost, že srážku zaviní pomalu (60 až 80 km/h dle použitého hnacího vozidla) jedoucí stavební vlak, který vesměs pracuje na vyloučené koleji, během svého občasného přesunu na jiné působiště po nevyloučené koleji, tedy v normálním provozu, je téměř nulová. Stejně tak občasný provoz historických vozidel, tam je pravděpodobnost problému také naprosto minimální. Stejně tak převozy vlečkových lokomotiv do dílen. A z pravděpodobnosti nehod je třeba vycházet. Úřednické zvůli je třeba šlápnout na krk, protože jí zaplatí akorát daňoví poplatníci. Krom toho je neskutečná bejkárna rušení návěstních bodů, kdy při jakékoliv výluce/poruše ETCS se pojede pouze mezistaničně… Číst vice »
Za Vámi zmíněná pravděpodobnost je úplně stejně velká, jako u kteréhokoliv jiného vlaku.
ETCS je správně ☑️
Právě, že není. Jde o především četnost jízdy vlaků, ale to Vám (a nejen Vám) jako obvykle uniká.
Kdy jste naposledy slyšel o smrtelné nehodě KŽC? Já teda nikdy. Zato jsem slyšel o regionově, která si to od Dobříše štrádovala stovkou na Prahu. Zajímalo by mě, jak by ono nejsvětější ETCS zastavilo vlak, jemuž ani neběží motor.
A s tou Regionovou to byla smrtelná nehoda? Nebo uplatňujete dvojí metr?
1. to že se někomu katastrofa nestala není žádný důkaz toho že se nestane. Minulost nedefinuje budoucnost.
2. Ta Regionova jela po koridoru s hustým provozem? Jinak funkčně by ETCS by alespoň dokázala zastavit protijedoucí vlak. Dokázala by tu Regionovu zastavit ESA11 nebo generální stop? Podle vaší logiky to jsou nesmyslná zařízení, když to nedokážou.
Šroťák souhlasí se šroťákem.
Stejně tak je relativně malá pravděpodobnost toho, že se strojvedoucí baucuku špatně pochopí s výpravčí, že…?
Při posunu, tam ale ETCS nefunguje. Jinak se nemá s výpravčí prakticky o čem bavit.
Ještě pár let a bude ETCS i na posunu.
K čemu by bylo ETCS, když by se mezi vozidly ETCS vybavenými pohybovala vozidla bez ETCS pro systém „neviditelná“?
Že by nepropálila stůj ty vybavená, třeba veškerá osobka v závazku a pod?
On jako přínos bezpečnosti je to jen do té doby, než ta přeprava zmizí kvůli ekonomice z dráhy a najednou jede vlak s dřevem po silnici – taky bez ETCS…
No a teďka trochu jinak. Na koridorech je o kapacitu nouze už nyní a poptávka převyšuje nabídku. Na vedlejších tratí jsou lehce jiné problémy, než zrovna cena za kilometr přepravy. Ono co si budeme z Dačic vzít náklad do Göpfritzu bude výhodnější tím kamionem… Na koridoru zase nemáte kapacitu. A vézt to na 100 kilometrů vlakem? Nejdřív jedna překládka toho dřeva, pak mít ideální trať z A do B a pak buď další překládka nebo vlečka do daného objektu. Tady by se vám ten kamion otocil třikrát. Tohle fakt nejsou problémy ETCS a oproti té ceně jsou tyhle „kraviny“ podstatnější.
„Na koridoru zase nemáte kapacitu.“
A to je čí problém? Dopravce? Zákazníka?
To je problém všech vlád, který tady shazovali VRT s tím že není potřeba a budou stačit koridory, případně se o ní raději ani nebavili. V dnešní době zase lidí kteří potřebu VRT shazují s tím že to nemá význam. Stačí Vám to takto přesně?
Není to problém nějakých dotací železniční dopravy? Možná kdyby se méně dotovaly (některé) vlakové spoje, tak by tam těch vlaků jezdilo míň, ne? Ale tedy expert na železniční dopravu nejsem, to přiznám bez mučení.
Přesně tak, ale to se zabedněncům s tunelovým ETCS viděním nedá vysvětlit. Prostě při výhradním provozu mnohé přepravy v nákladní dopravě půjdou na silnici a přibyde na silnici i nadměrných nákladů – veškeré menší lokomotivy, podbíječky, PUŠLy atd. pojedou na návěsu za tahačem po silnici. Tam také ETCS není potřeba. A časem se dočkáme i toho, že pojedou i větší lokomotivy a motorové vozy nejen do dílen po silnici. Ostatně v Itálii se nové lokomotivy pro stavební firmy jeden výrobce, který čtyřnápravovou lokomotivu zkonstruoval jako dělenou, aby nemusela jet po silnici jako nadrozměrný náklad. Viz Železniční magazín cca před rokem,… Číst vice »
Nějaké procento třeba ano, to co provozují ti nepřipravení. A na silnici to ani poznat nebude, když místo 5 kamionů pojede 6. Ale většina zůstane na železnici, respektive si přilepší ti připravení.
Už teď jich je na železnici menšina. Plus přerušené tratě, třeba z těch Dačic na jih, kam od 1997 místo obnovy raději stavíme vedle dálnici. To se to pak vypichuje výhodnost dalších kamiónů. Jistě, přidávání po malých množstvích je přece v pohodě – a pak se leda drbeme za ušima, že je toho přece jen moc – a potřebujeme další silnice, a tak pořád dokola, jak u blbých na dvoře.
Připravení si přilepší, náklady ovšem ponese koncový zákazník. Ten se zachová jak? Použije levný kamion a ten připravený dopravce bude vozit co?
Celý Innotrans je exhibiční bizár. Veletrhy jsou přežitkem 20. století. Nebude Innotrans, nebudou speciální přepravy.
Nic proti, ale ty to máš v hlavě fakt hodně popletené…
Tak mi řekni ty šumáku od langustových šroťáčků, k čemu ten Innotrans vlasně je? Aby měli šotoušci nad čím masturbovat?
To jakože speciální přepravy jsou jen a pouze na Innotrans a z něj?
Tím myslíte veškerý posun?
Tak hlavně pane Mužík, nám všem řekněte to b. Jak byste to udělal vy.
no udělal by z české železnice skanzen 19.stol. jak jinak…
Pánové, nejsem sice dopravce, tak se mě to tak netýká, ale už jen holý fakt, že jsme jediná země v Evropě, která si na sebe upletla ten největší bič v podobě závazku výhradního provozu ETCS o lecčems svědčí a já nevidím důvod, proč by se všichni měli smířit s tím, že v Čechách budou mít železniční dopravci nejtěžší podmínky v celé Evropě. Nechci se zastávat Mužíka KŽC ani jiných malých dopravců se starými vozidly, ale jako speditér vím, že pokud budou na trhu jen ti velcí a drazí, bude to pro nákladní dopravu znamenat mnohem těžší a pomalejší přechod ze… Číst vice »
Že vy nevíte o tom, že na některých úsecích tratí v Evropě už výhradní provoz ETCS běží (a nejde přitom o VRTku, ale o konvenční trať s dopravou nákladní i osobní, obě v dálkové i lokální variantě a dokonce bez možnosti jednoduché variantní cesty, kdyby ETCS nefungovalo), ještě neznamená, že to tak není.
Za druhé, většina zemí, kde se do výhradního provozu zatím nehrnou, má na hlavních tratích nějaký zabezpečovač. To u nás není.
Tady se někdo probudil po zimním spánku. Tedy, spíš z dlouholeté hibernace. Všichni měly rovné podmínky a mohli se včas připravit. Kdo nemá, prostě nevyjede.
Asi chápete rozdíl mezi ČD, které měly doposud monopol, a KŽC, což je de facto spolek železničních nadšenců, kteří to fakt nedělají pro peníze. Na dvou párech rychlíku Praha – Kralovice týdně v sezóně se až tolik vydělat nedá.
Pobavilo.
🤣🤣🤣
Dežo Horváth = Bohouš Augusta?
Aha, nedělají to pro peníze, ale pro větší slávu české železnice.
Tvl….dost dobrý, výrok týdne 👍👍👍
Ono je to jednoduché. Čím složitější a dražší systémy jsou i budou nařízeny, tím vyšší náklady železnice. A čím větší náklady železnice, tím menší konkurenceschopnost železnice vůči silniční dopravě. Takže všeho s mírou a rozumem…
tak ona ta železnice, to není vždy jen o ceně. Prostě nenabízí takovou flexibilitu jako silniční doprava.. a pokud má být aspoň trochu konkurenceschopná, tak jsou problémy jinde …
Když budu potřebovat převážet velký množství substrátu v pravidelných intervalech a na obou koncích bude možné ho vyložit bez překládky, tak vyhraje železnice. Pokud budu mít menší množství pro různé odběratele, případně to dodávat na čas,tak vyhraje silnice.
Ale železnice může participovat přepravou silničních návěsů na vzdálenosti 1000km a víc.
Tak už 1000 a jen návěsy? Kdysi se říkalo 300, pak 800… To už to můžeme rovnou zrušit, ne? Nebo tlačit na to, aby přepravní vzdálenosti ještě rostly? To jako proč?
Tak to určitě, to jsem se zase dobře pobavil. Takhle to může fungovat v Severní Americe, třeba jen kvůli průjezdnému profilu a také systému Roadrailer, na který jsou v Severní Americe i patřičné přepravní vzdálenosti. Systém Roadrailer byl pokus zavést i v Evropě, ale nechytilo se to a po pár letech byl tento systém přeprav návěsů ukončen. Byl samozřejmě potřeba návěs, který tuto přepravu umoznoval.
Ale ten dražší systém po zavedení zase hodně ušetří. Sníží se velmi počet návěstidel, jejich napájení, kolejové obvody pro kodování národního VZ atd..
U nových vozidel s ETCS je zvýšení ceny malé.
Nesníží se počet návěstidel nijak výrazně, ve stanicích stále budou (mimo jiné i pro posun) a jediná návěstidla, o která lze díky zavedení ETCS přijít, jsou oddílová návěstidla AB a AHr. A těch opravdu není většina, těch bude tak do pěti procent, spíš ale ještě méně.
Já miluju, jak tihle „mini“ dopravci s objemem výkonu dohromady v řádech jednotek % musí vždy nejvíc řvát. Ono co si budeme, kdyby zmizeli, tak si toho nikdo ani nevšimne. A taky jak velmi rádi užívají lži a polopravd… „Kdyby se tahle věc rozumně rozložila v čase, tak ten problém nebude“ – proč lhát? „Přechodné“ období na vybavení vozidel ETCS s datem výhradního provozu bylo známo velmi dlouho, pouze na to tihle dopravci kašlali. Proč skrývat svoji neschopnost za „Úředník se zapře o futra a nechce povolit.“? „V okolních státech v podstatě není“ – proč říct jen půlku pravdy? Okolní… Číst vice »
Lépe bych to nenapsal. Děkuji.
Taky dik 👍
Je to opět o hlučné menšině, nic více. Stačí je jen neposlouchat a řídit se přáním většiny, tak jak to v civilizovaných demokraciích bývá. 🙂
Když máte nějakou přímou dlouhodobou zkušenost se Správou železnic, víte, že její slovo vůbec nic neznamená. Slíbí nějaký konkrétní postup, projekt, modernizaci, ale když termín uplyne, SŽ mlčí. Podle mě tihle dopravci vůbec nepředpokládali, že by zavádění ETCS v tomto termínu mohla být realita, tudíž jsou přirozeně zaskočeni. Ignorantská nekompromisnost Správy železnic je kapitola sama pro sebe.
Jestli jsou zaskočení tak jen díky vlastní mentalitě „toho se nedožijou ani moje děti“ a odmávnutí problému, který nechtějí aktuálně řešit. Ano, termíny byly známy, probíhají zkoušky s mnoha dopravci a za mě je lepší nastavit pevný termín i když se zdá nereálný a pracovat na něm vší silou (vzor Elon Musk) než si zadat nějaké datum v budoucnu a brát to lážo plážo. Protože s takovým přístupem se fakt nikdy nedostanem dál.
Aneb kdo chce hledá způsoby a kdo nechce hledá důvody.
Pak je to ale jen problém těch dopravců. Buď se přizpůsobí, nebo půjdou od válu.
„Za nás důvod k výhradnímu provozu není. V okolních státech v podstatě není, provozně to bude strašně složité, i když bude vozidlo vybavené…“
Mám tomu rozumět, že do Německa můžu vyjet bez tamního zabezpečovače?
PZB není (3x podtrženo) ETCS.
PZB sice není ETCS, ale zato je to na rozdíl od českého LS opravdu zabezpečovač.
Můžu vyjet do Německa bez PZB?
Zaprvé PZB stojí zlomek toho, co instalace OBU ETCS a zadruhé chybějící PZB není problém doplnit i na parní lokomotivu.
A proto se Česko musí hacknout a začít instalovat PZB na naší síti. 🫡
Takže v Německu mají požadavek na nějaký zabezpečovací systém a bez něj se tam jezdit nedá. Náklady na něj jsou irelevantní, protože je rozdělili v čase, konkrétně už asi 90 let od začátku zavádění ve 30. letech minulého století…
A jakej je tedy rozdíl ? Není zabezpečovač, tak se nejede.
A do papiňáku se ETCS instaluje v Anglii.
V zásadě má pravdu v tom, že na různé manipulační jízdy a posuvy je ETCS vyhazování peněz. A je dobré na to poukázat, aby nějaký „svatý“ jouda toto nenařídil natvrdo. Podobných hujerů máme plný Brusel, vymysleli třeba snímač na otěr brzd u aut, který nikdo neviděl a hlavně nikdo nechce.
Tak určitě. Viz ten posunující kocour, o který se v Bohumíně rozstřelilo pendolíno.
Jo ale že firma na pinďu byl pod vlivem tedy měl tam houby co dělat nám už neřeknete.
Ale kdyby tam bylo ETCS, tak ten násoska mohl žít, do Prahy by možná stihl vystřízlivět a ČD by měly 7 pendolín.
Tu nehodu jsem zmínil jako příklad, že i nedůležitý „manipulační vlak“ se může přimotat k fatální nehodě se škodou ve stovkách milionů.
Nebo viz ta 810, která v Kdyni projela stůj a vjela do cesty batohu s měřícím vozem.
Ale jsem si celkem jistý, že dalších sto let se nic podobného nestane. Případně nevěřím ve ztráty na životech v pendolinu.
Přesně tak, jde akorát o úřednickou zvůli.
Jo a před 5 lety to úřednická zvůle nebyla, to bylo všechno v cajku a úřednická zvůle se z toho stává půl roku před spuštěním výhradního provozu.
Uklidni se, šmudlo :-).
Ty jsi šmudla, ty máš zaprasené pracky z 810, já ne.
Tento komentář je vyložená ubohost. Žádný argument, jen osobní útok. Zamyslete se, než něco takového příště napíšete.
O systému ETCS se ví už pěknou řádku let. Celkově se o něm mluví v různých podobách snad od roku 1997, v roce 2017 (nebo 2016) padlo definitivní rozhodnutí o zavedení od roku 2025. X pracovních komisí, X schůzek k tomuto tématu pro dopravce (nejen ty na DÚ) a u některých z nich nic? Teď se tváří, že to je moc brzy a o ničem se nevědělo? Na ty semináře ti z MBM rail či z KŽC chodili jen na chlebíčky, že nic nezaznamenali a nezačali se připravovat??? Neuvěřitelný.
Když na to ty peníze prostě nemáte, sebevíc seminářů je vám tak trochu ke stolici.
Tak může žádat o finanční podporu konverze na ETCS místo blokování celé akce pro všechny ostatní, kteří se připravit dokázali.
Tak se holt bude rvát za slávu české železnice mimo koridory.
Na poslední chvíli se ke složité věci dostaví zmatený strejc a prohláší, že všechno je špatně a má to být jinak… 😀
Ostatně taky MBM rail: https://zdopravy.cz/mbm-rail-dostala-pokutu-za-jizdu-s-nemeckou-parovkou-odvolala-se-12383/
V čem je problém? V ceně? Že i přes dotace to bude pro menší dopravce pálka s dlohatánskou návratností (na/za hranicí návratnosti), takže se jim to vlastně nevyplatí? Zvlášť těm, co by to vlastně využili jen občas?
Pohybujete se na trhu, který se mění a buď jste úspěšný či nikoliv. Časem se může stát, že budou jezdit automatické vlaky bez strojvedoucích a na žádnou kolej se v rámci sítě jiné vozidlo nedostane, poku nebude vybavené příslušným vybavením.
Pohybujete se na trhu s nákladní dopravou, ne na trhu s železniční nákladní dopravou. Silniční nákladní doprava nebyla zakázána, stejně tak nebyla omezena na přepravy maximálně do 50 km, jako to kdysi bylo v NDR.
Přesněji na regulovaném trhu. A o to právě jde. Kolik takových malých dopravců, kterým se to sotva rentuje, to zasáhne? A zamýšlel se někdo nad tím, nebo „úředník zavelel“ a dál se to moc nedomýšlelo?
Tohle by mělo být, oč tu běží.
Silně mi to totiž připomíná „postupy“ v zemědělství, kdy malí mají smůlu (dotace nedotace) a vymlouvá se na „trh“.
Na přípravu pro ECTS bylo relativně dost času a významné dotace na pořízení a montáž.
Pokud se nepletu, tak ČD Cargo má spoustu lokomotiv řady 240, 242, které jsou vybaveny ETCS, takže není nutné pro přesun historických vlaků po koridorech používat nejnovější lokomotivy. Přiznejme si, že část majitelů a firem včetně větších nákladních dopravců ETCS nechtěla řešit. Naopak jiní dopravci se včas přizpůsobili.
Ano, to ten člověk je neuvěřitelný komik.
Ten člověk se snaží získat větší dotace, případně výjimky.
No to jako může, a jako majitel firmy to dělá správně (jde mu ryze o peníze pro svou firmu, tak řve co může).
Jako občan se chová jako šašek (snaží se vyřvat peníze pro jednu konkrétní firmu co dlabala na přípravy, což je nesystémové, alibistické, nefér).
Pod MBM jsem chvíli jezdil, pan Mužík se snaží ve všem kličkovat a hledat kde je jaká právní/předpisová skulina. V některých věcech to bylo dobré ale občas to bylo už na hraně.
> Cargo má spoustu lokomotiv řady 240, 242, které jsou vybaveny ETCS,
Pletete se. Na 242 teprve běží příprava instalace a těch vysoutěžený laminátek je necelá třicítka (jak daleko jsou ve Vrútkách s realizací ale netuším).
Ale máme v podstatě historické lokomotivy (starší 40 let) vybavené ETCS, podobně jako brejlovce a další. Takže, tvrzení, že si na přesun bude muset půjčit Vectron nebo Traxx je lživé a zavádějící.
To nerozporuji.