Muzeum v Lužné získalo památeční motorák 810, jezdil v Alžírsku

Motorový vůz 810.100 zachycený v prosinci v Lounech. Foto: Michal ChrástMotorový vůz 810.100 zachycený v prosinci v Lounech. Foto: Michal Chrást

Ikonu českých lokálek řady 810 má ve sbírkách od loňska také Národní technické muzeum.

Zpět na článek
238 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vpirka

V Alžírsku jsem s těmito motoráky a vozy byl osobně po téměř celou dobu pronájmu, který zajištoval tehdejší Strojexport.
Již při vykládání z lodi v přístavu se zástupci tamních drah ptali, zda tyto soupravy jsou ještě z války. Předčasné ukončení pronájmu bylo hlavně z politického hlediska a i zároveň zastaralé koncepce vozidel, jen pro upřesnění.

Tomáš679.2

Něco z tisku:
„Vzpomínáme na staré motoráky. V těch starých se topilo uhlím přímo ve voze. To uhlí jsme musely nanosit my-čety. Dnešní nové motoráky M152-to je pohoda.“ Tolik asi k tomu, že i tenhle stroj byl ve své době stejně moderní jako jsou dnes moderní jiné stroje.

petr

no,v motorácích se asi uhlím netopilo.to spíše byly vleky

Tomáš679.2

Patrně máte pravdu. M131 měly topení vedením spalin.
Svým způsobem je to ale jedno. Dovede si někdo představit v dnešní době jet vlakem kde průvodčí musí přikládat do kamen a vynášet popel aby bylo teplo? Pro ty lidi musela být 152ka neskutečný pokrok.

Honza B.

A Alžírsku ještě několik let po zápůjčce mysleli, že jim Československo mělo v úmyslu vyhlásit válku

Tomáš679.2
František Adolf

Když tady sleduji ty komentáře, nestačím se divit. Je nutné podotknout, že jen díky řadě 810 máme ještě rozsah lokálních tratí takový, jaký máme.
Jsou i pěkné rekonstrukce, např. InterPici v Maďarsku byla jedna z lepších (na tehdejší dobu). No a to, že jezdila tahle řada na výkonech, na kterých se neměla objevit, je spíše chybou systému, než chybou řady.

Tomáš679.2

1991
„Přitom posledních 70 motorových vozů řady 810 (M152) bylo dodáno ČSD dodáno počátkem roku 1984.Dlouho odkládaná výroba vhodného motorového vozu středního výkonu pro ČSD by pomohla dále snížit mnohdy neefektivní výkony motorových lokomotiv v osobní přepravě na méně zatížených neelektrizovaných tratích.
Z toho plynoucí úkoly mj.:
Urychleně ukončit vývoj a zahájit seriovou výrobu moderních podvozkových motorových středního výkonu pro osobní dopravu a jejich optimální provozním nasazením snížit spotřebu nafty v osobní dopravě na neelektrizovaných tratích“

Petr

Tomuhle se rika znozectnost. Nebo proc myslite, ze vsichni potrebujeme takovy rozsah lokalnich trati jaky mame?
Ja bych radsi kvalitni sit hlavnich trati, kde ujedu 300 km za 2 hodiny (protoze to jinak nez vlakem dost dobre nejde). Tech poslednich 15 km klidne pojedu autobusem. Ostatne jak to delaj v tech 90 % vesnic kam nikdy zadna zeleznice nevedla?

František Adolf

Takže raději zrušit… Asi tenhle názor máte právě proto, že se Vás problém rušení spojů a tratí nikdy nedotknu. Já žil v obci, kde tenhle problém nastal. A světe div se, autobus tam zajížděl 2x denně. Dnes tam jezdí 24 párů vlaků, ve špičce v taktu 30 minut. A vlak má jisté výhody, převeze v pohodě kočárky, větší skupiny (např. školy), objemnější zavazadla atd. A to i v případě řady 810 ve srovnání s autobusem. Dále v horském prostředí, kde bývají silnice často špatně sjízdné, je udržení lokálky velmi výhodné. Tím nechci říct, že je zachování vlaků na všech místech… Číst vice »

alf

nesouhlasím. Lokálku využívám pro své cesty 80% v roce, hlavní tratě 0,1%. zbytek samo že auto, bus.

Tomáš679.2

Z toho lze usuzovat, že nebydlíte ve městě, ale spíše na venkově. Mýlím se?

Hans

A proč takové velké úpravy na uvedení do původního stavu? Na ČD jsem ještě viděl poměrně dost těchto vozů s koženkou potaženými lavicemi a v původní červeno bílé kombinaci barev! Nestačí se s někým od ČD domluvit, když je chtějí vyřazovat?

petr

tak ono zas když je lepší aby ten vůz byl něčím zajímavý.co se týče provozu původních lavic,neznám žádný,stejně tak jako barevnou kombinaci.navíc když už je nějaká taková akce zahájena,zase je potřeba aby to vozidlo trochu adekvátně vypadalo.pokud byste sundal současné popisy,jak to pak bude vypadat.aby vozidlo vydrželo,je potřeba vše tak nějak udělat pořádně.

petr

navíc mám takový pocit že právě tento byl dovybaven i záclonky proti slunci.něco jako má 814

Martin

https://youtu.be/TxHIirpX4X4 tohle je dost dobrý:-D:-D

rtep

Díky, pobavilo.

dopravopat

Vozidlo vyvinuté na krátke trasy s dobou jazdy 20 minút. Prečo sa potom spájalodo ropovodov na tratiach, kde cestujúci aj obsluha toho vehiklu trpela dve hodiny? Šukafony rozpáliť autogenom!

Výkolejka

Ze by to bylo tim ze vozidlo na vykony nad 20min nebylo nikdy dodano, resp. bylo dodano v nedostatecnych počtech?
To by myslim mohla byt odpověď : – )

Axel

Bylo. Tehdy se tomu říkalo autobusek.

A dnes kdy podražily mzdy řidičů dieslvagonků je náhradou RegioSprinter, RegioSpider, 628, Lint 41, GTW, DesiroClassic,… které nejsou tak katastrofálně prodělečné (jako 810 na většině linek téměř bez solventních pasažérů), pokud vozí vyšší desítky počty pasažérů = aspoň přes 50, ideálně přes stovku pax

Výkolejka

Jaká byla průměrná mzda v osmdesátých letech a jaká byla tehdy běžná mzda strojvedoucího? Pokud neznáte odpověď, tak jste mimo jako vždycky …

Axel

jo, jo počítání členských příspěvků na odborářské centrále panu Výkolejkovi způsobilo újmu na duševním zdraví. Když si zaměňuje problém přemrštěného množství vyrobených dielvagonků 810 v 80. letech za druhý problém, tj. že kolem roku 2010 NEZAČALA – masivní modernizace štětolakem jako RegioMouse, -redukce množství objednaných RegioNova a -nahrazování autobusky na linkách kde jezdí sólo 810 a -nahrazování ojetými dieslvagonky jako třebas stosedačkové 628.2 z dovozu na linkách, kde jezdil dieslvagonek 810 plus vagonky jeden či dva vagonky010…. Vzhledem k vyřazování dieslvagonků v Německu (neboť doznívaly masivní nákupy stovek dieslvagonků ročně) se s tím mělo začít uvažovat někdy kolem roku 2005… Číst vice »

Výkolejka

Moc děkuji za odpověď!
Popravdě nic jineho jsem ani nečekal. Proste Axelickovska klasika. Vymysli si argument bez jakychkoliv dat a pak neni schopen jej obhajit tak svede tema uplne jinam.

Axel

Jasně, to by nemohli být odborníci z ČD, aby se obešli bez opakování klapek na očích. Byl a je nesmysl, aby na většině linek konkuroval dieslvagonek 810 autobuskům. A je dvojnásobný nesmysl, aby v podobě 810 či v podobě 814 konkuroval lepším ojetinám, na kterých stojí většina profesionálních menších dopravců v ČR Zvlášť když tak velká firma jako pasažerská ČD prostě má spoustu nepřímých nákladů, takže služby dieskvagonků 810 a služby některé 814 jsou „drahé/zákaznicky nezajímavé, takže nekonkurenceschopné. A to platilo už před 10, 15 lety. Vagonek 810 a jeho modernizace nemůže za to někteří dopravci (zejména pasažerská ČD) jej… Číst vice »

Výkolejka

A jak to bylo tedy s tema mzdama?

Tomáš679.2

Jak kdo a jak kde. průměr možná tak 1500-2000Kčs

Axel

V 80. letech byl přebytek lidí. A proto byl možný luxus držet lidi 2 roky na vojně. Plus direktivní forma umístěnek = holt ČSSR potřebovalo lidi mostecké pánvi (kdo mohl tak utíkal, „pohřebné, nepohřebné), tož hybaj holoto líná, i když absolutně odmítáš žít v takovém prostředí ve kterém za pár roků pro lidi bez „ostravského regionu“ nějaká těžká nemoc… Holt „to prostě chceš“. Nebo tyto lidi posílat do nejmenovaného impéria, aby z nich byla solidní „kádrová rezerva“. Čili v té době dávalo smysl autobuskovat regionální dopravu. Vzhledem k výstavbě KAMAZu byl naprostý nesmysl ta masivní investice do kopřivnické Tatrovky, aby… Číst vice »

Výkolejka

Stacilo napsat:“nevim“ : – D

Axel

Stačilo číst, co já napsal.

V 80. letech nebyl problém se mzdami, tj. správný řešením měla být Karosa 700 řady.

A použít na investice do výrobních/servisních kapacit autobusků část z investic, které směřovaly do Tatrovky. Protože nedávaio smysl aby komuniostická vláda v ČSSR investovala tak přemrštěné kačky do výrobních kapacit Tatrovky na nákladní autíčka pro odběratele, který souběžně si staví vlastní výrobní kapacity

Tomáš679.2

„Byl a je nesmysl, aby na většině linek konkuroval dieslvagonek 810 autobuskům. “
Správně jste konečně napsal „na většině“, protože na některých to zase až takový nesmysl není.

Axel

Souhlas.

Prostě specifický typ pro specifické využití. Něco jako třebas Felicia Fun/Felicia PickUp vs. normální Felicie

Nepochopil jsem důvod té masové výroby během pár let. Z těch skoro 2000 kousků 810/010/Bzmot/892 naprostá většina vznikla během pár let.

Kdyby výroba pár set kusů byla roztažena do období 15 až 20 let, tak by určitě se objevili další zákazníci než 4 uživatelé

Tomáš679.2

Ve šrotu skončilo nedávno 6 vozidel která ještě vypadala k světu. Oproti tomu stále na našich tratích jezdí takové, které vypadají jako ze šrotiště již vytažené. Je takový problém snažit se modernizovat i tak, že lepší vozidla budou nahrazovat ta v horším stavu? Zajímalo by mě, zda kus 810 590-0 ještě jezdí. Pokud ano, proč nebyl nahrazen třeba 810 565-2 který šel do šrotu?

Tomáš679.2

Vy a ty vaše autobusky. Tady jeden konkrétní příklad cesty mezi dvěma nádražími:
Vlak vzdálenost 4,5 km 6min, autobus 12km nebo 14km „kolem zeměkoule“. Vlak má cestu jen pro sebe a autobus musí jet po silnicích kdy celková šířka vozovky je 5m (Karosa B932 má šířku 2500mm a Iveco Crossway dokonce 2550mm). Připočtěte i to, že po této komunikaci vede cyklotrasa.

Jiří Kocurek

A proto má jezdit 810+010+010 z Valmezu až do Kojetína? Popřípadě 842+010+010

To tam totiž do příchodu Regiosharků jezdilo.

Tomáš679.2

Ne, nemusí. Sám píšete, že modernější náhradu máte.

Alibaba

Kolik vám je roků? Nikdy se tomu neříkalo autobusek!

V jaké že divné pochybné společnosti (bublině) se to pohybujete, že máte takovéto „posunuté významy“?

Axel

Chápu Vaše rozčarování. Je to podobný pocit, jaký zažívá většina národa při „setkání“ s nádražštinou = profesním žargonem. Přece když z Prahy do Olomouce jede vlak prodávaný cestujícím jako „rychlík“ a pokud cestující si koupil jízdenku z Prahy přes Olomouc do Krnova, tak proč navazující tzv. „rychlík“ z Olomouce přes Krnov jede POLOVIČNÍ průměrnou cestovní rychlostí? Tj. tzv. rychlík z Olomouce přes Krnov má nižší průměrnou rychlost než vlak kategorie osobní vlak z Olomouce do Šumperka. Nebo osobní vlak z Olomouce do Vsetína. Přece pravdivé označení osobního vlaku je „z vesnice do vesnice“. A pravdivé označení rychlíku je „z města… Číst vice »

Alibaba

Tímto traktátem chcete říct, že většina národa jsou debilové, když nevnímají rozdíl mezi osobákem a rychlíkem hlavně v množství zastavování? Jakože množství zastavování je hlavní ukazatel pro přidělení kategorie vlaku, pak jsou samozřejmě další (hlavně poskytované služby ve vlaku). O nějakou absolutní rychlost, ani o průměrnou rychlost globálně nikdy nešlo, vždy se to řešilo lokálně pro určitou trať. Zajímavá to paranoia, že železnice klame svým názvoslovím své zákazníky. Řekl bych, že tato terminologie je používána v Českých zemích už cca těch 100 let co je čeština úřední dopravní jazyk. Jak by teda měly být vlaky rozdělené, aby to nemátlo? Ten… Číst vice »

Axel

Pouze konstatuji fakta. Víc než ZDVOJNÁSOBENÍ počtu automobilů. vs. tristní využití vagonků, přestože většina cest vagonků je dotována horemdolem (dotace činí v průměru zhruba 70% až 80% nákladů dopravce a spoustu dalších dotačních kaček spolklo dotování údržby a modernizací kolejí). Za leden až červen 2021 vagonky např. pasažerské ČD z 83% vozily vzduch, a pouze 17% sedaček vozilo nějaké pasažéry, přičemž pasažér v průměru platil necelou kačku (cca 0,70 Kč) za jeden km své cesty ve vagonku…. Čím to asi tak je? Ten ostentativní nezájem pasažéřů? Dle Vašeho názoru bych si tipl, že za liduprázdné vagonky můžou ti „debilní“ pasažéři,… Číst vice »

Alibaba

Ale autobusek není fakt. To je to co rozporuju já.

Co se týče množství aut v populaci je jen důsledek toho, že populace bohatne. Za socialismu si spoustu lidí auto pro soukromé použití prostě dovolit nemohla a když ho měla, tak ho měla držení dlouho, třeba moji rodiče ho měli, než se jim rozpadlo a nedalo se protlačit technickou.

Čím to je nevím, jsem spíš technik než ekonom nepo prodavač.

Ano, je smutné, když někdo nechápe rozdíl mezi osobním vlakem a rychlíkem. O jeho inteligenci to něco vypovídá.

Jak teda chcete nazývat jednotlivé kategorie vlaků?

Tomáš679.2

Protože by se žáci a studenti nedostaly do škol a lidé do zaměstnání? Bylo by lepší ty cestující dopravovat soupravou taženou Bardotkou? A nebo se snad měly všechny tratě elektrifikovat a nasadit tam Žabotlamy? Možná kdyby jste jich spojil víc za sebe, tak by na některých tratích mohli cestující mezi zastávkami jen tím vlakem procházet.

dopravopat

Krásna ukážka myslenia, ktoré ľudí vyhnalo do áut. Čo tam má čo substrát pindať na šukafony, ak sa im nepáči, tak môžu ísť peši! Alebo autom. Len tak ďalej, v takýmto prístupom len vyženiete ešte viac ľudí z verejnej dopravy. So šukafonom na večné časy a nikdy ináč!

Tomáš679.2

To není žádná ukázka. To je snaha o zamyšlení se nad tím, proč tady ty stroje jezdily. V dané době prostě nic lepšího nebylo. Nemám problém s tím, aby byly v současné době nahrazeny. Jen je otázkou, zda je čím nahradit máme. Tím co přinese snížení výdajů, zkrácení jízdní doby a zvýšení pohodlí. Máme? Pokud nemáme a rozřežeme je lidé budou pěšky chodit ať se jim to líbí nebo ne, protože světe div se i v dnešní době je spousta lidí co vlastní auto vůbec nemá.

dopravopat

Takže vedome degradujeme verejnú dopravu zo služby pre všetkých na niečo, čo má byť len pre chudobných ľudí, ktorí na auto nemajú. Tie stroje jazdili presne preto, lebo ľudia ktorí o ich nasadzovaní na trate rozhodovali sa v nich nevozili. Šukafon je jedným z dôvodov úpadku lokálok. Lebo vyhnal cestujúcich. A vyháňa ich ďalej. Máme rok 2022 a tie stroje mali byť dáno všetky rozpálené a nahradené niečim iným. Napr. aj autobbusom.

Tomáš679.2

Neodpověděl jste mi na otázku. Takže ještě jednou. Máme za ně „modernější“ náhradu? Na tom totiž to celé stojí a padá.

Kubrt

Máme, celou řadu. Např Iveco Crossway.

Tomáš679.2

A tyto autobusy přepravují cestující za železniční tarif?

Axel

To si děláte srandu?

Nebo jste zapoměl napsat, že to myslíte ironicky?

Tomáš679.2

Ne, to byla otázka zcela vážně myšlená.

Axel

Aha.

Tak už Vaši diagnozu jsem pochopil.

Howgh.

Tomáš679.2

Obávám se že ne, ale to je jedno.

Leinad

To jako jestli v nich platí režijka? Kolik % cestujících by nejelo za tarif IDS, ale vyžadovalo by drážní jízdenku? Jakou, Interrail, TR10,..?

Tomáš679.2

Nemyslím režijku. Mám na mysli jízdenku za stejný peníz co by stála ta na vlak a bez ohledu na to, zda vlak jede 5 km a autobus 20km. Ale již to zde zaznělo, že MNOHDY tomu tak je. Jenže mnohdy není to samé co VŽDY.

Vbb

Tyto autobusy mnohdy přepravují za stejný tarif jako vlaky (IDS). JEN V NICH NEPLATÍ REŽIJKA a to je to, co mnoho vám podobných lidí s**e.

Tomáš679.2

To jste na omylu. Mě to vůbec nevadí. Ale víte co mi vadí? To, když si představím trojúhelník. Vlak jede z bodu A do bodu B a autobus z bodu A do bodu B přes bod C

Rudolf Tuček

Někdy zase silnice vede z bodu A do bodu B a dráha z A do B přes C, jako třeba z Rožmitálu do Příbrami.

Tomáš679.2

Pak je ale otázkou, zda bus jede přímo a nebo zda rovněž obsluhuje tento bod C

Rudolf Tuček

Jede přímo, nebo chcete říct že bus musí vždycky jet A-C-B a vlak jede vždycky A-B.

Tomáš679.2

Pokud by měl být vlak zrušen (jedno z jakého důvodu) a nahrazen autobusem je třeba, aby tento bus obsloužil i ta místa kudy by jel vlak. Někde je to možné snáze, protože silnice vede souběžně s tratí a jinde obtížnější, protože silnice vede zcela mimo.Jak říkám. Tohle by se mělo zohledňovat nejen s ohledem na spotřebu poh.hmot, ale i s ohledem na jízdní dobu, počet nutných přestupů a další věci. Není asi nic horšího než to, že vlakem z bodu A do bodu B by jste jel přímo a autobusem třeba z bodu A do bodu C kde by byl… Číst vice »

Vbb

A co situace přímý bus A-B a vlaky A-C, C-B a pak ještě kus pěšky?

Tomáš679.2

V tom případě má bus svoji výhodu pro cestující A-B, a nevýhodu pro ty co potřebují do bodu C.

Svojsin

Stačí tarif IDS

Jiří Kocurek

A proč teda v Praze existují tramvaje a Metro, když tam neplatí železniční tarif?
Blbej dotaz, což?

Tomáš679.2

Neplatí? Dobře, tak tam ve vlacích naopak platí ten pro jiné formy dopravy. Záleží jak se to vezme. Praze za 3650Kč roční a tato platí na Metro, Tramvaj, Vlaky PID, Lanovka a Přívoz. Takže v Praze zcela jedno, zda se rozhodnete jet vlakem a nebo něčím jiným.

Jiří Kocurek

Jen drobná: Už Karosa LC73x byla modernější. 2 místa pro kočárek v základu…

dopravopat

Máme. Ja viem že to mnohým vadí, ale tá modernejšia náhrada jazdí na pneumatikách. A je dokonca aj lacnejšia a komfortnejšia.

Tomáš679.2

Opět autobusy. Tak co vám vadí? To, že jsou tato vozidla zastaralá a nepohodlná a nebo provoz po kolejích obecně? Vám asi vůbec nedochází, že to, co je přínos v jedné lokalitě nemusí být přínos pro jinou. V oblastech kdy vlak jede po vrstevnici údolím a silnice vede serpentinami do kopce a z kopce výrazně delší trasou je otázka, jaká ta úspora bude. Rovněž ty koleje budou vždy sjízdnější než silnice a obzvláště v zimě. Vždyť my ani nejsme schopní naše již tak rozbité silnice opravit a ještě na ně nasadíme další zátěž.

Vbb

Ale obyčejně ta silnice je kratší, protože zvládá vyšší sklony, zatímco trať se musí vinout po úbočích, aby dodržela max. sklony.

Jiří Kocurek

Školní autobusy ale existovaly. Technická: Měly identický motor. S příchodem sedmičkové řady dokonce novější motor. A ty autobusy jezdily natřískané, jezdilo se nastojáka.

Chyba se stala v tom, že se utnula výroba řady 860 a 842/843 bylo málo. A ne, 810+010+010+810 nikdy nebyla adekvátní souprava na 50-100 km dlouhé vozební rameno.

Tomáš679.2

To ano. Školní autobusy existovaly, ale využívali je žáci jedoucí z oblastí , kde trať nebyla dostupná. Na rozdíl od toho žáci z obcí ležících na trati jezdili vlakem. Dále studenti dojíždějící do vzdálených měst kam bylo možné dojet vlakem jezdili vlakem. Vše záviselo na tom, zda byla v místě kde dotyčný bydlí trať dostupná či nikoliv.

S tím vývojem (spíše nevývojem) byla chyba.

Svojsin

Někde možná ano, jinde zase vůbec, viz. tratě okolo Brna, pro příklad….

Tomáš679.2

Ano, vše je o tom, co jsem napsal před chvílí výše. Každá lokalita a oblast má svá specifika a to je třeba zohledňovat.

Tomáš679.2

oprava nedostali

Dominik

Protože nebylo nic jiného, výroba Chrochtadel uvázla na dílech a politice, takže se urychleně přikoupili M152, které původně ani nebyly ve větší míře určeny pro ČSD.

Alibaba

Protože soudruzi to plánování ve finále nezvládly a motorové vozy pro delší vzdálenosti nedokázali vyrobit (byly dva prototypy).

Václav

To je skvělé, že se pořád můžeme vymlouvat na to, jak se něco nepovedlo v 70. letech. Ale nahrazování pohodlných čtyřnápravových vozů M-152 i na delších tratích se ve velkém rozběhlo až o 20 let později. A dodnes za ty M-152 není náhrada…

Jiří Kocurek

Řekl bych, že 844 apod je vcelku dobrá náhrada za 810+010+010, což bývalo běžné řazení. Za 810+010 se dá uvažovat také o 840/841, Regiosprinterech…

Jenom objednatelé a cestující mají držet hubu a krok, neboo si dráha vyřve zrušení krajů a bude po jejím.

Alibaba

Jenže když už se ty další vozy 810 vyrobily, tak se taky musely ojezdit (=odepsat), protože i soudruzi neměly nekonečné množství zdrojů.

Pokud chcete opravdu náhradu za jeden vůz 810 tak je to opravdu silniční autobus, protože se prostě změnily normy a požadavky na železniční vozidla , a nikdo vám není schopný vyrobit něco adekvátního železničního do běžného (do výhradního provozu by to možná šlo) provozu.

Jinak já jako takovou náhradu považuji 810 +010 rekonstruované na regionovy. Má to samosebou spoustu nectností, ale já jsem třeba velmi ocenil nízkopodlažnost.

Hans

To vám rád odpovím, dělaly se kousek od mého bydliště. Původně mělo být vyrobeno jen 150ks M152.0 a 150 ks Box, později Baafx. A k tomu mělo být vyrobeno 400ks velkých motoráčku M475.0 s motorem 6PA 185 pod podlahou, které měly dodávat ZTS Martin. Ale coboli se na to vytentovali a nedostali nic. A neschopní úředníci tehdejšího komunistického ministerstva strojírenství nezajistilo výrobu komponentů pro nové M475, a tak zůstaly v provozu staré ojetiny M262. A ty byly nakonec vyměněny za M152, kterých bylo vyrobeno zbytečných téměř 700 ks. A při spotřebě nafty asi 25 – 40 litrů na hodinu se… Číst vice »

dopravopat

Áno, plánované hospodárstvo v 80. rokoch 20. storočia naplno ukázalo aké je neflexibidlné a úbohé. ZŤS Martin preferoval zakázky pre Sovietksy Zväz, ktorému sa všetci aparátčici strkali do análu. ČKD tiež. Na domáci trh vyslovene kašlali a chrlili zastaralé T3 ešte v prvej polovici 80. rokov. No a potom, na základe záverov akejsi komisie, pretláčali KT8DT, proti ktorému sa Českoslovesnké podniky bránili, lebo prejazdový profil a iba rozchod 1435 mm. Most a Litvínov sa ich zbavili ako prví, Ostrava odobrala iba 15 ks a zvyšných 21 odriekla, lebo s prvými 15 kusami mala problémy, Košice sa zbavili hneď polovice svojej… Číst vice »

Vbb

>150 ks Box, později Baafx.
Box nic nebylo, původní vleky byly Blm

petr

tak něco jiného byly plány a něco jiného realita.a tak je to se vším

petr

v té době o tom člověk nepřemýšlel!člověk do toho skočil a jelo se.já jezdil v polovině 80let z Nymburka do MB.školní vlak motor-vlek-vlek-motor-v pátek plno!!ale jelo se.jestli jede to nebo to,bylo každému jedno

Leinad

Protože soudruzi nechtěli Chrochtadla

František Adolf

820.100, léta jezdila na tratích Jizerskohorské železnice. Paradoxem je, že si tenhle stroj jezdil v Alžíru a pak se prodíral sněhem v Harrachově. 😊 Turnusovaný byl v Tanvaldě. Až do konce jeho provozu byla vidět odchylka na stanovišti strojvedoucího, kdy se dveře zavřely až k pultu, tzn., že strojvedoucí byl úplně uzavřen v kamrliku a místo vlak vedoucího bylo přístupné. Místo pluhu měl žebřiny, pluh se dodělával až zase u nás. Když jsem začínal jezdit jako vlakvedoucí a říkali mi, že zrovna jedeme na stroji, který byl v Alžíru, nechtěl jsem tomu ani věřit. 😂 Pro mě stroj se vzpomínkami… Číst vice »

František Adolf

810.100 pardon u čísla, jsem se překlikl…

petr

jojo.fotíval jsem ho u vás kolem 1991,v MB mu říkali žebřiňák

Jiří Kocurek

Takže ani v Alžírsku to nechtěli. Raději jenom ten semtex.

Šejdr

Nechtěli, protože to na ně byla moc složitá technika. Kdyby to tenkrát klaplo a 810 se do Alžírska vyvážely, dopadly by nejspíš úplně stejně jako K5 v Káhiře.

Jiří Kocurek

A těch 36 kusů L-39 Albatros udržovali jak, že jim fungují dodneška?

Joe

Nechávají si je pravidelně servisovat v Aeru. A hlavně tyto státy vždy primárně dají peníze na údržbu do armády, teprve pak spravují zbytek.

Jiří Kocurek

Jinak dneska tam jezdi Coradia od Alstomu, Flirty od Stadlera… O kousek níž se na ně nadává (moderní popelnice), že jsou přetechnizované a nespolehlivé.

Bmo

Bude jich škoda, těch osmsetdesítek. Ty nové motorové vozy, to jsou většinou úplné popelnice, prostě katastrofa.

Axel

Nejsem 810fil, tož do vzpomínání na 810 nepřispěji. Nicméně jemně si dovolím upozornit na 2 očividné nesprávnosti a) dieslvagonek není součástí seznamu technických památek. Jediným dieslvagonek z tohoto seznamu, jsem dohledal Slovenskou střelu b) článek mluví o jakémsi Muzea jehož mateřskou je firma České dráhy a.s. Nic takového neexistuje. Tj. příjmy i výdaje tohoto retro oddělení jsou součástí firemní kasičky České dráhy a.s…. Jestli retro oddělení v Lužné utratí víc kaček než vydělá, tak logicky musí chybějící kačky doputovat z nějaké jiné aktivity pasažerské ČD… Vzhledem k tomu, že pasažerská ČD prodělávala, tak je zřejmé, že retro oddělení žije na… Číst vice »

Axel
Apten

Vole. Střela jezdí na benzin.

Výkolejka

Jak jste prisel na to ze Ceske drahy a.s. neexistují? … neprehanite to uz s temi nesmysly? : – D

Axel

Pro úplnost, to co je nepravdivé v článku: „Muzeum Českých drah (…) Vůz byl (…) převeden od mateřských Českých drah“ Retro oddělení ČD je přímou součástí firmy ČD a.s. Tj. retro je živo z aktuálních výdělků ČD. Přesněji řečeno:retro nemůže být živo z aktuálních prodělků pasažerské ČD, takže také na retro zábavičky si ČD půjčuje od bank…. No jo. Titanik = tančí se, i když katastrofa je blízko, blizoučko Divím se, že u takových vyhazování z kopýtka, zatím NEŘVOU ti pasažerští nádražáci kteří touží po zachování ročních šalinkaret, záludně označených že jde o celoroční jízdenky do vagonků ČD vhodné pro… Číst vice »

vlk

Škoda jen, že ten váš „jediný dieslvagonek v seznamu“ jezdí na benzín.

Chada

Pan Axel by se přece nemýlil. Určitě dodá odkaz, že je to dieslvagonek 😀

petr

mimochodem v Alžíru byly stroje 2.již zmíněná 100 a 081+nějaké vleky

Josef

10 let jsme jej měli v Tanvaldě

Bohouš

Je to něco co ovlivnilo hodně lokálních tratí. Do dnes na něj vzpomínám. Od malička cca 24 let jsem sním jezdil k babičce. dnes je vídám na trati Klatovy Horažďovice. Nejspíš jsou již u uvnitř upraveny ale jejich pískání v zatáčkách je nezaměnitelné

Tomáš679.2

Kopnout si dokáže každý, ale ocenit jen někteří a vy mezi ně patříte. Kdybychom je neměli a v tak hojné míře tak čím bychom jezdili? Mnohdy ničím. Chodili bychom pěšky již tenkrát. Ale to vlastně těm později narozeným může být fuk, protože se jich to netýkalo.

Pája

Ona byla hlavní chyba v absenci čtyřnápravového vozu a nasazení na jeho místo. M152 je opravdu na místní dráhy, na kousek delší už to chtělo nějakého nástupce M240. Málo místa na stanovišti, uskákané jednonápravové „podvozky“ v pojezdu a hluk, jedno poháněné dvojkolí, převodovka Praga (raději no comment), wc v zimě nefunkční a malý výkon – to je na delší trasy často ještě s přípojnými vozy špatně. Na lokální tratě jako sólo vůz tehdy v pohodě.

Tomáš679.2

Mě to nijak extra nepohodlné nepřišlo. Když tím člověk cestoval 50km, tak sice cesta trvala dlouho, ale člověk byl rád, že nemusí jít pěšky.

Axel

No vidíte. A v Polsku se obešli bez fenomenu 810,

Ono ńení náhodička, že nyní v Polsku mají mnohem víc autobusků+minibusků v přepočtu na počet obyvatel.

Holt v Polsku jsou chudší, takže peníze musí utrácet víc promyšleně než my v ČR

Tomáš679.2

Paráda. Nevím co je lepší jestli M152 a nebo ŠL 11 / C734. Rovněž autobusových linek bylo podstatně méně a obsluhovaly jiné území. Pro mnoho lidí tak byl vlak jasnou volbou.

Pokud někdo není schopen pochopit, že motor 1.2HTP je tříválec a je schopen na díl pro tento motor napsat, že je určen pro 1.2i 16V….No co si o tom myslet? Holt jiný kraj, jiný mrav.

Axel

To jste reagoval na mě? Nerozumím co má společného autobusek ŠL 11 / C734, s tím co jsem psal. Když víme, že nikde se nevyrábí dieslvagonky pro 40 až 50 pasažérů… dieslvagonek RegioShark2 se 120 sedačkami, které kupuje pasažerská ČD za 90 milionků kousek na 20 až 30 let. Tož těch autobusků (s menší kapacitou) si za podobné kačky jako za 1 dieslvagonek může koupit třebas 18 autobusků… víme, že do Prahy bylo dodáno 300 autobusků 12 metrů dlouhých za 1,5 miliardičky = 5 milionků / jeden busek V 2019 v ČR kde žije 10 milionů obyvatel evidováno cca 22… Číst vice »

Tomáš679.2

“ A v Polsku se obešli bez fenomenu 810,

Ono ńení náhodička, že nyní v Polsku mají mnohem víc autobusků+minibusků “

https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ceske-drahy-prodavaji-stare-vlaky-polsko.A170127_201535_eko-doprava_suj

Tomáš679.2

Takže ano. Možná se bez nich obešli, ale teď je kupují. A aby to bylo komplet tak zde něco v audiovizuální podobě.
https://www.youtube.com/watch?v=2G_4YBfy1b4

Axel

Na kterých linkách v Polsku každodenně vozí pasažéry dieslvagonky 810?

Mluvím o pravidelném provozu v Polsku?

Nikoliv párkrát do roka nějaký šotovýlet nebo párkrát do roka použití 810 jako zálohy.

Díky.

Tomáš679.2

Teď nevím, ale dřívě běžně do Žitavy

Axel

jj, tož jste si odpověděl.

Tomáš679.2

Máte pravdu. PKP mělo třeba v roce 1988 podíl motorových vozů na celkovém počtu vlkm v procentech 2,8:
ČSD 39,8, DB 7,8, DR 5,3, MAV 27,3,ÖBB 7,0, FS 18,8, SNCF 19,1.
Jenže některé železnice vedle ! motorových vozů nasazovaly na spoje s menší frekvencí i vlastní! autobusy přepravující cestující za železniční tarif.

Dominik

Víc promyšleně? A co ty velké mašiny s jedním vagónem v 90. Letech?
Ty na tom utratili daleko víc, a taky na to konto dost tratí skončilo, my měli (a máme) levný autobus na kolejích.

Axel

Já mluvím o současnosti… čím to, že v DB Regio je poměr 3 : 2 autobusků vs vagonků/elektrovagonků/dieselvagonků? Tj. početně dle počtu kousků je autobusků většina v DB Regio.

Tj. proč v současnosti pasažerská ČD téměř žádné autobusky neprovozují?

Tomáš679.2

„1979 až 1986 200+ do Maďarska s typovým značením Bzmot
Přelom 70.a 80. let Polsko. Obchod se nekonal pravděpodobně pro nedostatek financí pro jejich nákup.“Takže kdyby na ně měli, tak by u nich jezdily

Petr

Tak ono se samo sebou rozumi, ze nedoslo ke vzpoure stroju, a ze jaksi neni chybou sukafonu, ze byly porizeny a nasazeny na nevhodne vykony…

Axel

Přesně tak.

Kdyby byly provozovány racionálně = tj pár desítek kousků, tak bychom dnes vagonek 810 vnímali jako milou kuriozitu.

Něco jako úzkovagonkové železniční tratě JHMD, Osoblaha,….

Zatímco dnes velká část provozovaných 810 a lokálek, vesměs zombie, jsou synonymem naprosto nesmyslného vyhazování peněz ze společné kapsy pro ukojení fanatismu pár NAHLAS ŘVOUCÍCH šotoušků.

A O

Já osobně nevidím problém v samotném vlaků, ale v tom, že se doteď nenašla a v dostatečném počtu nenakoupila náhrada za ně. Je to přeci jenom skoro 50 let starý typ a ne zcela odpovídá nárokům moderního pasažéra (např. nízkopodlažnost).
Proto otázka zní: jakto, že jsme za něj za tolik let nenašli adekvátní náhradu?

Výkolejka

Nízkopodlažnost není nárok moderního pasažéra ale určité skupiny cestujících jako např. cestující s kočárkem nebo kolem.

Zdeněk

M810 jsem poprvé viděl v Kolíně, když jsem jel z vojny na opušťák, a pamatuju se, jak jsem se tehdy při jeho spatření rozchechtal. Jeden čas jsem ho bral jako degradaci dráhy, když je ČSD nasazovaly na delší trasy, jako např. Meziměstí-Týniště nad Orlicí. Ale pak mi Poláci říkali, že právě šukafony nám pomohly zachránit mnohé lokálky. Trochu přeháněli, ale oni to štěstí neměli, tam v devadesátých letech tahaly i šestiosé dieselelektrické lokomotivy jeden jediný klasický vůz…takový provoz ovšem nemohl fungovat dlouho, a spousta tratí, nejen vyslovených lokálek, ale i regionálních tratí tam šla posléze do kopru.

Adamgolias

Stroj co byl poslán do Alžíru jezdil na lokálce Pečky – Kouřim , a byl spolu s vozem vyslán pro zaučení místních i strojvedoucí ČD . M152 se v Alžíru neujaly , a i tento byl často rozbitý , ovšem na víně byly alžírští strojvedoucí . Strojvedoucí ČD vzpomínal na to jak jeho svěřenci nebyli schopni pochopit řazení a několik poruch bylo způsobeno právě manipulaci , kterou stroj z principu jeho funkce nebyl schopný přežít. ( Volně cituji z publikací vydaných k výročím výše zmíněné lokální tratě)

petr

oni tam byly vyslané 2,u vás to mohla být 081

Pája

Jj, citlivé zacházení a pochopení hydromechanické převodovky se tam nedostávalo.

Lolookie

Obrázek č. 14 – žlutý vůz v popředí není motorový vůz 810, ale jen přípojný vůz 010/012

Pks

Někde bych možná vyhrabal fotku „naftografové“ jednotky asi před 20ti lety na trati Humenné – Stakčín.
810+010+010+810+810+010+810+010+810
Cestou se to dělilo, až do Stakčína jela jen 4 vozidla.
Ale zážitek:-) Už jenom toho škubání soupravou když začalo 5 motorů přeřazovat na 2°…

petr

nojo,to byl asi problém,každý motor řadí maličko v jinou dobu

Vbb

Proč by to měl být problém?
Naopak – plynulejší jízda, než kdyby to všecko řadilo naráz.

dopravopat

Tú fotku ropovodu by si nejeden nadšenec šukafonov vystavil v obývaku. 🙂

robert

Přijde mi neuvěřitelné, kam všude se šukafony dostaly. 👍

JirRa

Tak schvalne – kolik tu máme trati do 20 minut jízdy?

🗺️ Petr

Já 810 před mnoha lety jezdil každý den do/ze školy. Doba jízdy 13 minut.

JirRa

Já taky jezdil za babičkou 8 minut do sousední vesnice. Ale vlak pokračoval dál ještě asi hodinu.
Spíš by mi zajímalo kde jsou ty tratě, nebo aspoň logicky oddělené části trati kde se dá jet do 20 minut, kde to planovali nasadit. Napadají mi krátké odbočky typu Mochov, Hustopeče apod, ale to je max na pár desítek vlaku.

Kubrt

Těch 20 minut bych nebral tak doslova (ostatně, opravdu to figuruje v nějakém dokumentu, zadávajícím práci na dnešní 810?). Jako lepší vodítko bych bral představu, že M 152.0 mělo být nakoupeno asi 130, pro celou federaci. Uvažováne nasazení? Třeba lokálky kolem Suchdola, tam byly ve zkušebním provozu i dva hurvinky s pohonem budoucích 810.

Gwann

taky jich mělo být výrazně méně. jen prostě někdo nebyl schopen či ochoten dotáhnout vývoj a výrobu typu 860

Gwann

PS: že šílené CSD nasazovaly nesmyslné ropovody hurvinku a sukafonu na dlouhých ramenech…to spíš vypovídá o dané době, než těch vozidlech

petr

tak ono jak plno lidí říká ropovody,byly sestavovány i jinde,ale de facto to bylo dané různými oběhy strojů,postupně se po cestě díly souprav odvěšovaly..a vracely se na jiných vlacích

Gwann

nechci se hádat, že tomu mnohdy tak nebylo…ale např. v Steblove ta shorena souprava byly dva hurvinci a tuším 4 přípojné vozy. na rameni Konepulky-Mechov… což dle mého nebylo nejvhodnější užití…

dopravopat

O tej dobe vypovedajú aj tie vozy.

🗺️ Petr

Myslím, že jste to špatně pochopil. Jedná se o 20 minut, které stráví ve vlaku cestující.

Tomáš679.2

Co třeba 063 Bakov n. Jizerou-Dolní Bousov ?

petr

jojo…tady jezdívaly dlouhá léta 2 motory proti sobě

Jiří Kocurek

Nový Jičín, Fulnek, Bílovec. Vybírám větší sídla, aby se našlo dost cestujících na vlak. Pro méně než 10 lidí stačí mikrobus.

Gwann

vysoké mýto, boskovice, lanskroun, velvary…

Hampejz

Kunovice – UHH – SM. Říkalo se tomu „Kača“ a byl to optimální výkon. A pro mnohé první zasvěcení s železnici.

Petr

Boží článek. Jen nevím co je lepší – to že to nechtěli ani v Africe před 30 lety, nebo to, že to jde dneska do muzea a zároveň to ledaskde po republice jezdí v běžným provozu.

petr

tak ono v Africe jsou také jiné klimatické podmínky,všude písek,pak chlazení a asi i mentalita personálu.a možná i plno dalších aspektů

Georg

ani rozvojovy zeme to nebraly…

Karel JIRÁSEK

A víte proč? Protože vozidlo, konstruované pro střední Evropu bez podstatných úprav nelze provozovat v tropech. Viz lokomotivy zČKD pro Vietnam.

M19

Alžírsko tropy zrovna nejsou, ale na tamnější podnebí to u nás také nevypadá.

Alibaba

Protože tomu chybělo výkonnější chlazení a klimatizace.

BND 30

A jemný všudypřítomný písek tomu asi taky moc nepomáhal.

PvvS

To byl takovej úspěch , že to koupili akorát maďaři.. Ani pšonek to nechtěl.

Bmo

Protože v rozvojových zemích s tím pochopitelně neuměli jezdit. Možná jim tu osmsetdesítku měli přestavět na šlapací pedály a pak by se to tam u nich ujalo.

Jiří Kocurek
Kubrt

Zrovna v Alžírsku tou dobou už jezdily stovky motorových i elektrických lokomotiv, zejména od amerických výrobců, ale i z NDR.

Axel

Já bych viděl prozaíčtější důvod. Některé produkty ze socialistického Česko-Slovenska byly takové technické, jakostní úrovně, že naše vlast dodávala do zahraničí zdarma. Přesněji řečeno = dodali z ČSSR a po čase se zahraničního zákazníka zeptali zda pošle do ČSSR za dodané zboží nějaké ty dolary či velbloudí srst? Nebo jestli export jako tradičně zůstane nezaplacené a občanům ČSSR se nabulíkuje takové ty kecy že export byl na úvěr, který jednou bude splacen. Možná. To nekecám. Viz příklad exportu „na věčný dluh“ do Lybie https://www.euro.cz/byznys/proklete-dedictvi-785644 Dalším příkladem této praxe jak v 1989 náš stát ČSSR poslal do SSSR desítky miliardiček kaček,… Číst vice »

Kubrt

Což ovšem absolutně nesouvisí s mým příspěvkem.

Axel

Souvisí.

Možná by v Aĺžírsku ty 810 chtěli, kdyby v 1989 si mohlo ČSSR ty 810 dodat zdarma, tak jako o pár let dřív z ČSSR bylo dodáváno zdarma do Libye, což jsem doložil

Tom

Na 810.100 si dovolím skromně zavzpomínat, protože nemůže být pouze jeden. Zhruba před dvěma lety byl zapůjčen do čerčanského depa a jezdil na Horním Pacifiku. Tuto trať jsem hojně využíval. Záhada byla, že téměr na každém spoji jsem narazil na 810.100, byť jsem vždy jezdil v různých časech. Uměl na sebe upoutat pozornost, protože patřil k těm regulérně nejvyhrkanějším 810 široko daleko včetně původních koženkovo-dřevěných sedadel. Nabyl jsem tedy dojmu, že existují klony tohoto vozu se stejným číslem. 810.100 se podle mé konspirační teorie bude toulat po republice tak 5, možná 6 kusů… Tak jen abyste se nedivili, až se… Číst vice »

Jaroslav

Vám ušlo malé čísílko 9 za tou stovkou!

Tom

8, ne?

petr

pokud se píše o 100,tak se píše jen a pouze o jednom daném stroji!protože každé železniční vozidlo má své inventární číslo.nemůže se stát že by identické číslo neslo více strojů.asi podobně jako nemůže mít X aut stejnou SPZ

Tom

Jo, většině to asi došlo. 😀

dopravopat

Stať sa to môže a žiaden prírodný zákon tomu nebráni. Dokonca nebráni ani zasiahnuť do premávky viacerým vozňom rovnakého čísla. Ak tomu niečo bráni, tak sú to predpisy a zákony vytvorené ľuďmi. Ale tie sa dajú obísť. Čo sa stane ak sa niekto snaží obísť prírodné zákony, tak ako sa v socialistickom bordeli obchádzali tie vytvorené ľuďmi, sme sa mohli presvedčiť keď vybuchol reaktor v černobyle.

Tomáš679.2

No jasně. Kolín- Ledečko a Ledečko- Čerčany. Tam jsem se toho najezdil a na ty doby rád v dobrém vzpomínám a nikdy nezapomenu!
https://www.youtube.com/watch?v=KaJm4eU2-j0

dopravopat

Skvelá konšpiračná teória a možno je na tom kus pravdy, však by sa tým ušetrila kopa formalít. Blbé by bolo ak by sa dva rovnaké vozy s rovnakým číslom stali účastníkmi dopravnej nehody. Sú fotky tramvají v Bratislave kde oba vozy majú identické evidenčné číslo. Čachre-machre sa robili, papierovo sa vykazovali neskutočne rýchle generálne opravy, za čo boli príplatky. Nečudoval by som sa, keby to tak bolo aj na „veľkej dráhe“.

Pepa

Článek dobrý, ale že k němu nejde dát jediná fotka toho konkrétního stroje třeba i v působišti v Alžírsku je smutný…

petr

dalo by se,ale jsou v jistých archivech a jsou tu i autorská práva

petr

jojo.žebřiňák,pamatuju ho,když se vrátil ze zkoušek…ono je těžký vybrat ještě nějaký ten motorák.plno už má tolik rekonstrukcí a díky nim se v budoucnu za veterána považovat nedají.a rekonstruovat je zpět do původního provedení nákladné,stejně tak je to s původními díly nebo celky.kdysi stači kolíček na prádlo-ten byl často ve výbavě rozvaděče,vrazit ho na správné místo a jelo to.dneska v době elektroniky to spíš nejde.

Dan Žatecký

Kéž se takto zachrání ještě aspoň pár kousků.

Martin

Není třeba. S ČD ještě i za 30 let v běžném provozu..

Jelen

Ty jsou ovšem modernizované, pro muzejní provoz nejsou příliš vhodné.

Martin

Otázka je, co všechno už je ta pro muzejní provoz nevhodná modernizace? Je to třeba i výměna jističů za moderní? Nějaká jiná neviditelná úprava? Nebo jsou to jenom zásahy do interiéru? Aby některý byl úplně původní a muzejní, musel by být zakonzervován hned po výrobě. Na druhou stranu jich je stále plno s víceméně původním interiérem včetně všech doprovodných efektů – jako nesnesitelné vedro v létě a strašná zima s průvanem od oken v zimě vylepšená „vůní“ spálené nafty. O skákání, skřípání na kolejích a řevu motoru ani nemluvě. To by pro retro provoz nestačilo? Ano samozřejmě, jeden kus by… Číst vice »

petr

např elektricky ovládané WC s řídící jednotkou,elektronická regulace motoru,stejně tak stavěč otáček,kombinace startovacích a vozových baterií,nové topení na stanovišti a td atd

Georg

modernizovane natrenim na modro?

Jelen

Modernizací prošel především interiér

dopravopat

A pojazd, ktorý je asi najdpostatnejším pre komfort vozidla? Pokiaľ viem, tam nebola absolútne žiadna modernizácia.

PvvS

A pro běžný provoz jsou tuplem nevhodné.

Martin

Ještě prosím někdo napište, že si to objednal objednatel, který na to stál frontu….

PvvS

Na dělání ostudy jich mají už dost…

petr

no,myslím že 810 je pořád jednodušší a spolehlivější než jiné moderní složité elektronikou nabušené stroje

dopravopat

To si môžem myslieť aj o Škode 105. Bude to mať rovnakú váhu.

***** Petr

V muzeu je jejich místo a myši maximalne jako zálohy . Snad se v této pětiletce dočkáme .

Dan Žatecký

Nebýt t3chto elegánů, spousta lokálek by dnes neexistovalo, a navíc jsou tyto stroje daleko spolehlivější, než sebemodernější vlaky viz push-pull v MS kraji.

Svojsin

Už před 30 lety je nechtěli ani v Africe:)
Ovšem Lužná ano, tam by několik těchto zrudiček být mělo. Jinde ale ne.

Petr

Jako odstrašující příklad

Gwann

berte v úvahu, co to nahrazovalo…a jako nasledovnik hurvinka je to fajn vozidlo. bohužel úplně ne v roce 2022. jakkoliv na kratší cestu do 20min je stále asi OK. i ty jízdní vlastnosti jsou obvykle daný svrskem, prostě na špatném sversku skáče…

dopravopat

V čase hurvínkov boli aké cesty a aké autobusy? V čase šukafonov aké? Trošku by bolo dobré porovnať vývoj aj v iných oblastiach dopravy, než na železnici a uznať, že to, čo kedysi platilo, už dávno neplatí. Dávno = už asi 40 desaťročí!

dopravopat

ERRA: Už asi 4 desaťročia…

Martin

Ano, jenom cestovat se v tom nedá…ale to je u vlaku vlastně jenom taková maličkost.

Ivan

Za
Se jeden co nezažil třicet let M131, Proti nim byl M152 luxus.

PvvS

Ano byl. Ale dneska jsou požadavky jinde, než po uskákaným žebřiňáku.

Martin

Ano, nezažil jsem Hurvínka. Ale jako dítě jsem zažíval pravidelný provoz právě 152 (810), které na té trati občas jezdí dodnes. Luxus si představuji něco jako 852 atd.. 810 určitě ne…. A to říkám i přestože jsem si sám do své knihovny zařadil odbornou knihu o konstrukci a popisu jednotlivých částí toho motoráku…technicky je to zajímavé, svým způsobem možná i zvenku celkem na tu dobu vzhledné, ale luxus určitě ne, navíc hodně zastaralé už v době svého vzniku…. Nevím, proč 810 jezdily a občas jezdí + v dobách největší slávy i se dvěma přípojnými vagony třeba na trati Tábor –… Číst vice »

Pája

To jste nezažil dělnické vlaky. M152/810 – 4x Bix nebo jak se ty přípojné značí a na druhém konci zas M152/810. Jako vratná souprava dobrý, ale pohodlí ani akceleraci to fakt nemělo. Znám dost lidí, kteří z takového cestování do práce utekli do aut, ti se už do vlaků nevrátí.

vašek

Před 20 lety na Buštěhradce jezdily 810+010+010+810 a ještě kravský povozy 714+010/021 Taky to dost cestujících vyhnalo do aut a autobusů

Martin

Mě v minulosti nejvíce rozesmálo, že jednu (možná více) souprav 810 a 010 mělo (má?) i pražské metro….viděl jsem i nějakou fotku….. To bych asi šel do kolen… takhle si čekám na metro a najednou by si to přiřítil šukafón…:-D

Pavel Q

To byla nějaká aprílová či silvestrovská recese tuším na SPŽ, i s fotomontáží.

Jiří Kocurek

A předtím se chodilo pěšky, takže?

***** Petr

A byla by to bude škoda ? Vyjma ušetřených milionů za vlaky místo autobusu ,

Axel

Opravím. Nikoliv „ušetřených milionů“ je správnější mluvit o „ušetřených miliardách“, pokud inteligentně bude provedena konverze na autobusky. Neboť opravdu málokapacitní vláčky to budou mít těžší a těžší. Málokapacitním vláčkem myslím, když jede dieslvagonek 810 (bez vagonků 010). Nebo takové ty vláčky, kdy dieslokotka jako 714 táhne jeden či dva vagonky (jako např. Os 2013) U DB Regio už konverze na autobusky probíhá. Viz poměr 3 : 2 počtu autobusků a vagonků/dieslvagonků/elektrovagonků v 2020 v DB Regio. Samozřejmě, že v počtu sedaček je význam autobusků v DB Regio menší než význam vagonků/dieslvagonků/elektrovagonků Nicméně trend poklesu zejména počtu vagonků v DB Regio… Číst vice »

Výkolejka

Miliardy? Jako treba 2 nebo 5 nebo ještě více?

***** Petr

Ušetřené miliardy to řádově jsou. Ročně!!! Už staré Karosy nabízely větší pohodlí a pětinásobně nižší cenu x roky x počet kusů. takže rozdíl je zbytečně utracených necelých deset milionů ks/rok . Naštěstí už ČD slevily a dnes je rozdíl cca třínasobný oproti busu ale komfort jako klima nebo wifi je míjí . Prostě tento dopravní prostředek nad kterým se zde ukájíte je šunt a drahá sranda zároveň a nikdy nepřepravoval spokojené lidi. Medvědí služba , Pyrhovo vítězství … jediné věci které mě napadají.

Tomáš679.2

Ano, je otázkou, zda právě vyřazování těchto strojů není důvodem, proč se po tratích na kterých jezdily dnes cestující nemají možnost přepravovat . Chybí nám dostatečný počet strojů co je nahradí? Byl to stroj poplatný době. Době, kdy nikdo nikam nepospíchal. A pokud ano, tak rozhodně ne v takovém měřítku jako je tomu dnes.

PvvS

Když oni tam nejezdili nějak extra ani před vyřazením. A převážet vzduch z konečné po kolejích je drahá sranda.

Tomáš679.2

I autobusy vídám kolikrát jezdit prázdné. Tyhle dvě dopravní možnosti si mnohdy nemají co vyčítat.

Axel

A jaká je přímá souvislost s 810 bez solventních cestujících? Primární konkurencí pro regionální vláčky jsou autíčka. Zejména spolujízdní autíčka, popř. maršrutky.

Přece těch víc než 6 milionů autíček v ČR svojí kapacitou 20 až 30 milionků sedaček bohatě stačí 10 milionovému národu.

Aleš

„které mělo nahradit veškerá starší vozidla na vedlejších a krátkých tratích, kde se předpokládalo, že průměrná doba cesty jednoho cestujícího bude v průměru asi 20 minut. Proto byl interiér poměrně málo komfortní, jednoduchý a hodně prostorný“
Konstruktér míní a soudruh mění. Kde všude to s několika 010 bylo nasazováno na několikahodinové trasy… Neví někdo, jaký byl rekord v časové délce jízdy?

Honza

Když jezdily vlaky celou trasu Domažlice – Planá u Mar. Lázní tak to jezdilo cca 2:30.
Teď to rozdělili na Domažlice – Bělá a Bělá – Planá

kakov

Tam ale minimum lidí jelo Domažlice – Planá v kuse,

Já pamatuji jeden spoj Chrtů im Wald – Plzeň, jednou jsem tím jel Domažlice – Plzeň a skoro nikdo tím nejel celou trasu

všd

Z Domažlic do Plzně však jezdilo dost lidí. Zrovna tam neměly jezdit nikdy. A takových tratí je víc.

Kubin

Stále jezdí 810 celou trasu, třeba 7204 nebo 7206 jezdí 810 durch. A když se poštěstí 810 009 nebo 810 369, je to opravdu dobrý retro😇

Honza

Aha to nevím už se tam ted moc nedostanu. Ale vím že to bylo zábavné.

Gwann

a nejezdílo to i Rakovnik-Blatno-Tepla?

Honza

To netuším

Vapa

JEZDILO – JEZDÍ.

rtep

Rekord to asi nebude, ale na trati 194, která dříve vedla z Budějovic do Volar (nyní jen do Černého Kříže) mimo sezónu jezdily 810 běřně. Jízdní doba byla začátkem tohoto tisíciletí u některých spojů přes 3 hodiny. Třeba v roce 2003: http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/index.php?page=zeleznicni-trat-194 Na koženkách to bylo trochu utrpení, později na lepších sedačkách se to už vydržet dalo, absolvoval jsem to mnohokrát. Jedna z mála výhod byla třeba v tom, že záchod fungoval vždy. Nyní se občas stane, že je záchod nefunkční a třeba podlaha v místnůstce už šplouchá svojí hladinkou. Nejezdím už moc často, zažil jsem to ale už tak… Číst vice »

všd

Pokud nemají ve Volarech fekální vůz, nemají vůbec taková vozidla používat.

petr

to WC se bohužel stává,ale to je nemoc už z dřívějška.v nádrži se usazuje voní kámen-písek,který pomaloučku zanáší potrubí k umyvadlu.ono ne že by tam voda nebyla ale prostě se nedostane ke kohoutku.v dnešní době elektroniky se to musí pravidelně čistit

vašek

V létě 1999 jsem tam jel do Nové Pece 810+015+010+010+810 Docela utrpení to bylo. Večer zpátky pohodlně klasikou s Bardotkou

Dan Žatecký

030 Jaroměř – Liberec
041 Hradec Králové – Jíčín – Turnov
086 Liberec – Česká Lípa -Děčín
262 Česká Třebová – Chornice – Skalice nad Svitavou
292 Šumperk – Hanušovice – Jeseník
323 Ostrava – Valmez + 303 Valmez -Kojetín
340 Brno – Vlárský Průsmyk

atd…

František Plášek

340 Brno – Vlárský průsmyk….když už 340, tak Brno – Trenčianská Teplá…a nepamatuju, že by 810 dislokované ve Veselí n.Moravou jezdili turnusově dál než za Kyjov a opačným směrem bych to odhadoval max. po Bojkovice..ale tu část Vláry tak dobře neznám.
Každopádně, pokud bych bral i spoje(!), nikoliv vozební ramena, tak bych řekl, že pátečnímu spoji Brno – Bzenec – Otrokovice v 80.letech těžko neco bude konkurovat…

ABC

Bečov – Rakovník?

Rudolf Tuček

Sice to nebyl jeden vlak, ale v první polovině devadesátých let jsem jel z Prahy brzo ráno do Bečova, už z Prahy do Rakovníka jela 810, jaké bylo překvapení když ten samý kus pak jel dál do Bečova, sice mezitím udělal ještě obrat do Lužné, aspoň byl čas si odpočinout od těch lavic.
Ale když to srovnám s jízdou z Košic do Prahy v létě na kožence v 8 lidech v kupé tak nevím co je horší.

maxik

Rekord to sice neni, ale 810ky jezdily na trati 196 Ceske Budejovice – Horni Dvoriste, kdyz tam jeste nebyla elektrika. Napr: osobak ve 12:15 z CB do HD v prac. dny mel razeni 810+2 privesaky a do HD dojel cca ve 13:50 (57 km dlouha trat) a do kopce na Vcelnou se docela plizil s tou zatezi a lidi jezdilo pomerne dost.

Svojsin

Rekord nevím, ale cesta v létě Kostelec – Slavonice byl očištec snad i za hříchy předchozí generace.

všd

Ano, to mi stačilo jednou do Telče. Tam jsou ty jízdní doby neštěstí i teď, a tehdy ještě větší.

Dopravak

Já pamatuju někdy cca před 10-15 lety , že originální šotovykon byl přímý vůz (lomil se na více Os) z HavlBrodu po Pacifiku směr Praha. Bylo to nějak tuším 5.5 hodiny….vím, že jsem to s kolegou z hecu tehdá jel….

Aleš

Co na to říkaly vaše záda a zadky? 🙂

Jiří Kocurek

To zní jako CK Zabloudil, no není to pro většinovou klientelu a už vůbec ne na denní dojíždění.

MRC

Tak hádám že občasná náhrada za 854 na Sp Kolín – Trutnov… Doba jízdy přes 3 hodiny

Martin

Přijde mi že z Opavy tyhlety jezdí na všechny směry.

Pavel

Lomnice nad Popelkou odjezd 9:02 – Mělník příjezd 12:47. Ale pravda je, že to ve Mšeně 41 minut odpočívá… Ale i tak, chudák fíra.

Tomáš679.2