Muzeum starých strojů přivezlo z Vídně dvě parní lokomotivy, chce je oživit

Jako první by měla být zprovozněna Němka 555.1.
Nezvyklou akvizici hned dvou parních lokomotiv si v těchto dnech připsalo Muzeum starých strojů a technologií v Žamberku. Z Vídně do východních Čech přivezlo válečnou lokomotivu 50.1171 (555.1) z produkce plzeňské Škody a předválečný stroj staré rakouské konstrukce 33.132 (455.0); shodný typ jezdil na Košicko-bohumínské dráze.
„Tohle je bez nadsázky největší železniční událost posledních let,“ uvedla na Facebooku spolupracující Výtopna Dolní Lipka. Lokomotivy patří společnosti Former, což je restaurátorská dílna muzea, kterou vlastní Michal Bednář. Ten je předsedou spolku Muzeum starých strojů a technologií, do jehož sbírek stroje míří.
„V budoucnu počítáme s jejich zprovozněním (nejdříve lokomotivu 50.1171, v horizontu několika let i 33.132) a nasazením na vlaky Králického sněžníku. Lokomotivy budou vzhledově upraveny tak, aby odpovídaly strojům stejného typu provozovaných u ČSD,“ sdělil deníku Zdopravy.cz Bednář. U lokomotivy 555.1 mluví muzeum o „návratu legendární řady zpět do Čech po dlouhých desetiletích“.
Přepravu na české straně realizovala firma CityRail, se kterou muzeum spolupracuje i na vozbě nostalgických vlaků. Na rakouské straně přepravu provedla firma Pro-Lok. „Technickou část přepravy, jako přípravu parních lokomotiv k přepravě, dozor a údržbu a mazání jsme si realizovali sami,“ doplnil Bednář. Cenu za lokomotivy neuvedl s odkazem na závazek mlčenlivosti.