Cestovní ruch Dopravci Železnice

Pod hlavičkou Leo Express vyjedou poprvé parní vlaky, nasadí Ventilovku

Lokomotiva 431.032 Ventilovka. Foto: www.ventilovka.com
Lokomotiva 431.032 Ventilovka. Foto: www.ventilovka.com

Pardubický kraj zachová tradici jízd parních vlaků. Nově je pro kraj objedná u Leo Express, pro který půjde o první zkušenost s parním provozem. Na tratě na Orlickoústecku nasadí dopravce ve spolupráci s Muzeem starých strojů v Žamberku lokomotivu 431.032 Ventilovka.

Dohodu oznámil Pardubický kraj v tiskové zprávě. Oproti předchozím letům budou vlaky jezdit o pěti srpnových sobotách a mimořádně také o státních svátcích 28. října a 17. listopadu. Trasa z České Třebové do Hanušovic zůstává nezměněna.

„Vzhledem k epidemiologické situaci jsme dlouho nevěděli, zda historické vlaky na Králicko vyjedou i v letošním roce. I díky postupnému rozvolňování jsme se nakonec domluvili se společností Leo Express a Muzeem starých strojů v Žamberku, že jízdy budou i letos, i když v časově pozměněném režimu a v celkovém počtu sedmi jízd, které budou ve všech případech čistě parní a nebude tak docházet ke střídání s motorovou soupravou. Trasa z České Třebové do Hanušovic zůstává stejná jako v posledních letech,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

V čele soupravy, která by měla vyrazit v rámci sedmi jízd, je lokomotiva 431.032 Ventilovka. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1927 a bude vypravena s pěti historickými vozy, z nichž jeden bude s možností občerstvení a druhý, služební, například pro přepravu kol či kočárků. V případě nepříznivých klimatických podmínek a zákazu provozování parních lokomotiv bude připravena lokomotiva T435 Hektor z roku 1958. U parní soupravy je plánovaná kapacita 190 osob.

V letošním roce budou jízdy obohaceny také o doprovodný program. „V rámci srpnových jízd plánujeme 1., 15. a 29. 8. vypravit historický autobus z Lichkova na Dolní Moravu, dále 8. a 22. 8. pak zvláštní vlaky z Dolní Lipky do Štítů,“ uvedl Emil Sedlařík, tiskový mluvčí Leo Express. Ve vlacích bude platit tarif Leo Express a IREDO s doplatkem 50 Kč na podporu údržby a obnovy historických vozidel. U zvláštních vlaků do Štítů tento doplatek nebude, u autobusů se bude jezdit na tarif Leo Express.

Lokomotivu 431.032, přezdívanou Ventilovka, podle všeho vlastní společnost Former, která patří Michalu Bednářovi. Firma provozuje restaurátorskou dílnu a muzeum starých strojů v Žamberku. Dopravcem pak je MBM Rail. Jde o stroj vyrobený na přelomu let 1926 a 1927 v Rakousku společností St.E.G. Poté jezdila v pravidelném provozu v Rakousku, v sedmdesátých letech se lokomotiva dostala do muzejního provozu ve Švýcarsku a později v Německu. V roce 2017 ji koupili čeští majitelé. V roce 2018 dostala lokomotiva nové české označení 431.032, olovníky do pece a černý nátěr podvozku. V novém kabátě se pak představila na akci „S párou do Zubrnic“ pořádanou Zubrnickou museální železnicí ve dnech 1. až 3. června 2018. Všechny informace o ní lze nalézt na www.ventilovka.cz.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kosmik

A není to tak že každý dopravce co má objednávku na standardní obsluhu, nikdy neodjede vše na 100%, tak to co chybí odjezdí LEO v nostalgii a nemusí rozhodovat a vracet peníze do rozpočtu kraje, kde by spadli do černé diry.?

Petr

Je to jen o tom, aby si LEO sosnul formou provize za zprostředkování. To je hnus velebnosti.

ušatá

Možná tomu nerozumím, ale Leo má strojvedoucí a topiče na páru? Není to spíš otázka právě muzea či spolky se tím zabývající a spíš u nich by se to mělo objednávat? Proč zrovna u Lea, který s tím nikdy neměl nic společného?

Pepa z depa

To by pak z toho Leo neměl peníze za zprostředkování.

Vlastimil Kocurek

Přednosta stanice,Přednosta stanice
ten nekouká jen na šíny
přednosta stanice
ten umí prohnat mašiny
přednosta stanice
to prazvláštní je tvor
před ním se klaní semafor
šarže je hrozná
každej ho pozná
červený nos i čepice
to je přednosta stanice

Vlastimil Kocurek

Takže to chce doplnit přednostou z daného období i jiným personálem. Lokomotiva nestačí.
No to trakční vedení tedy ať tam ale nechají.

Urban Transport Lover

celá písnička: Vlasta Burian
https://www.youtube.com/watch?v=H6aN-OY5i3E

Vnější pozorovatel

Tak konečně disponuje multisystemovym hnacím vozidlem a může opustit stejnosmernou trakci

libcha

Nechte si ty slinty, to už může s Linty.

medved

tvl dobry rym

medved

@libcha Mozna byste mu mohl delat píárko.

Luděk S.

Tohle je dilema, co? Běžet tam s foťáčkem, nebo bojkotovat?

Dave

Ty musíš být hodně nešťastný člověk.

Vlastimil Kocurek

V diskusi se mohou hodnotit názory na věc, a dané téma, ne jaký ten člověk je. Takže tohle klišé si nechejte někde do hospody, sem to nepatří.

Jiří Kocurek

Ani ne, on jen čeká, až tu mašinu „fandové“ prokádrují. Dopravce už prokádrovali.

Jiří Kocurek

A kdyby nestačilo, že s ní jezdí soukromník, tak navíc je to rakousko-švácarsko-německá ojetina. A jak všichni kovaní vědí, z těhle zemí nakupuje Jančura i Arriva ten svůj germánský šrot. A že je to šrot i zevnitř ti kovaní poznají na kilometr daleko.

Jakub

Proč to objednat přímo u provozovatele, když to jde přes prostředníka (LE) dráž.

-TR-

Muzeum starých strojů není dopravce. Musí to jet na něčí licenci. V minulých letech to jezdilo na licenci ČD, tak je asi logické, že to přejde pod licenci LE.

jakub

tak to potom jo

*M*

Přímo v článku je informace, že akce s ventilovkou MSS jezdí na dopravce MBM Rail…

Nechápu proč na historickou linku neudělal kraj standardní výběrové řízení. Nejdřív bezmyšlenkovitě sypal dotace na historii ČD a teď Leu :/ Je snad někde psáno, že historický vlak musí provozovat provozovatel osobní drážní dopravy na dané trati?

dopravák

Psáno to samozřejmě nikde není, a také se to tak ani „povinně“ nikde neděje (a ani Jirka Mužík samozřejmě jistě nemá důvod „shánět kšefty za každou cenu“), ale Netolický rozhodl, že ten „kšeft přihraje“ dopravci „LET“, tak „přes to vlak nejede“ – a jsem si skoro jistý, že za této situace by už o něj ČD (včetně „Nostalgie“) ani příliš nestály …
A propos: bude zajímavé sledovat, jak úspěšně nahradí „Plocháč“ své předchůdce (byť tento případ už to stejně nijak ovlivnit nemůže).

Leinad

ČD a.s. by nestáli o kšeft? Co na to akcionáři?

Dalibor

Tak to jsem zvědavej, co odpůrci Lea budou říkat o tomhle.

Mirek111

Jsem odpůrcem Lea, a nestydím se za to, byť, KONKURENCI PODPORUJI, ale, ne toho, mamlasa… Jinak, mají kšeft a zviditelní se, trošičku…

Honza446

Jsem také odpůrce Lea, a udělám cokoliv proto, aby ti arogantní stéwardi zmizeli i s těmi plastovími tramvajemi

Jiří Kocurek

A tak se stalo, že najednou každý kovaný železničář udělal čelem vzad. Od té doby pro něj švýcarské vlaky byly ten nejhorší odpad na světě. Ne že by Švýcaři udělali chybu, jen možná neměli prodávat vlaky do ČR.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO