Pod hlavičkou Leo Express vyjedou poprvé parní vlaky, nasadí Ventilovku

Lokomotiva 431.032 Ventilovka. Foto: www.ventilovka.comLokomotiva 431.032 Ventilovka. Foto: www.ventilovka.com

Pardubický kraj zachová tradici jízd parních vlaků. Nově je pro kraj objedná u Leo Express, pro který půjde o první

Pardubický kraj zachová tradici jízd parních vlaků. Nově je pro kraj objedná u Leo Express, pro který půjde o první zkušenost s parním provozem. Na tratě na Orlickoústecku nasadí dopravce ve spolupráci s Muzeem starých strojů v Žamberku lokomotivu 431.032 Ventilovka.

Dohodu oznámil Pardubický kraj v tiskové zprávě. Oproti předchozím letům budou vlaky jezdit o pěti srpnových sobotách a mimořádně také o státních svátcích 28. října a 17. listopadu. Trasa z České Třebové do Hanušovic zůstává nezměněna.

„Vzhledem k epidemiologické situaci jsme dlouho nevěděli, zda historické vlaky na Králicko vyjedou i v letošním roce. I díky postupnému rozvolňování jsme se nakonec domluvili se společností Leo Express a Muzeem starých strojů v Žamberku, že jízdy budou i letos, i když v časově pozměněném režimu a v celkovém počtu sedmi jízd, které budou ve všech případech čistě parní a nebude tak docházet ke střídání s motorovou soupravou. Trasa z České Třebové do Hanušovic zůstává stejná jako v posledních letech,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

V čele soupravy, která by měla vyrazit v rámci sedmi jízd, je lokomotiva 431.032 Ventilovka. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1927 a bude vypravena s pěti historickými vozy, z nichž jeden bude s možností občerstvení a druhý, služební, například pro přepravu kol či kočárků. V případě nepříznivých klimatických podmínek a zákazu provozování parních lokomotiv bude připravena lokomotiva T435 Hektor z roku 1958. U parní soupravy je plánovaná kapacita 190 osob.

V letošním roce budou jízdy obohaceny také o doprovodný program. „V rámci srpnových jízd plánujeme 1., 15. a 29. 8. vypravit historický autobus z Lichkova na Dolní Moravu, dále 8. a 22. 8. pak zvláštní vlaky z Dolní Lipky do Štítů,“ uvedl Emil Sedlařík, tiskový mluvčí Leo Express. Ve vlacích bude platit tarif Leo Express a IREDO s doplatkem 50 Kč na podporu údržby a obnovy historických vozidel. U zvláštních vlaků do Štítů tento doplatek nebude, u autobusů se bude jezdit na tarif Leo Express.

Lokomotivu 431.032, přezdívanou Ventilovka, podle všeho vlastní společnost Former, která patří Michalu Bednářovi. Firma provozuje restaurátorskou dílnu a muzeum starých strojů v Žamberku. Dopravcem pak je MBM Rail. Jde o stroj vyrobený na přelomu let 1926 a 1927 v Rakousku společností St.E.G. Poté jezdila v pravidelném provozu v Rakousku, v sedmdesátých letech se lokomotiva dostala do muzejního provozu ve Švýcarsku a později v Německu. V roce 2017 ji koupili čeští majitelé. V roce 2018 dostala lokomotiva nové české označení 431.032, olovníky do pece a černý nátěr podvozku. V novém kabátě se pak představila na akci „S párou do Zubrnic“ pořádanou Zubrnickou museální železnicí ve dnech 1. až 3. června 2018. Všechny informace o ní lze nalézt na www.ventilovka.cz.

Tagy LEO Express MBM Rail Muzeum starých strojů a technologií Žamberk Pardubický kraj ventilovka
26 komentářů