Museli jsme během dvou let vyměnit 50 motorů pro A220, přiznal airBaltic
Airbus A220-300 v barvách litevské vlajky. Foto: airBaltic
Aerolinkami pozitivně hodnocené letadlo Airbus A220 má jednu slabinu, o které se dosud příliš nemluvilo. Motory od společnosti Pratt &
Tohle je zajímavé: https://www.flightglobal.com/news/articles/a220-operators-told-to-limit-engine-thrust-at-high-a-461843/
Vypadá to, že rizikové jsou otáčky nad 94% N1 ve výšce nad 29 tisíc stop. Takže motoru z nějakého důvodu vadí vysoké otáčky nízkotlakého rotoru v řídkém vzduchu, kdežto v hustším vzduchu (kde je přitom větší silové namáhání) nevadí? Není mi jasné, proč odpovědnost hážou na piloty. To není možné jednoduše změnit parametry v „autothrottle“?
Bombardier asi dobře věděl, proč se toho po provaru 6 miliard dolarů za dolar zbavil.
Vyměnit během 24 měsíců 50 motorů na letadlech, co mají dohromady 40 motorů je už docela statisticky maso ať už tu statistiku postavíte jakkoliv.
A to ve mně vzbuzuje logickou otázku:“ Má alespoň jedno letadlo air Baltic aspoň jeden motor ještě původní? 😀
Na letadlech neexistuje nic jako původní motor. Není nutně svázán s drakem jako u auta. Často se i motory rozhodí preventivně u nově dodaného letadla, hlavně teda u ETOPS.
To není tak jednozanačné. Rozhodně to znamená, že oprava motoru byla náročnějí a nevyplatilo se kvůli tomu letadlo na několik dní odstavit, místo toho vyměnili motor což je otázka hodin a opravu motoru provedli po té. Takže záleží jak moc náročná a drahá oprava to byla. Ideální stav to pochopitelně není, zhoršuje to značně ekonomiku provozu.
Že by ČSA popřípadě SWG ustoupili od jakýchkoliv nákupů Airbusů a raději koupili 737 MAX 7 a nebo navýšili počet objednaných 737 MAX 8 aby vyměnili úplně všechny NG a zároveň něco zbylo pro ČSA 😏
To spojení Airbusu s Bombardierem asi nepřináší jen pozitiva…
Fiha, tohle může dost ovlivnit rozhodování potenciálních zákazníků. Letadlo se nekupuje na 5 let, navíc poruchovost dost hází vidle do pravidelnosti provozu. Je zvláštní, že tahle informace se nedostala ven dřív.
Kdo bude platit výměnu motorů a motory samotné, až budou po záruce? Vždyť toto může air
Baltic položit.
Co jsem cetl, tak motory jsou vzdy majetkem vyrobce a jsou jen pronajimany. Takze vysoka poruchovost ma za nasledek problemy s kapacitou stroju, ale opravy jdou na triko vyrobce motoru.
Ne, ze by to uzemneni nebyla financni ztrata, ale proti castkam za opravy to neni tak strasny.
To dělá ten downsizing, s tím jsou jen problémy.
Ta rekuperace tomu taky nepřidá. 😉
A po výměně už jsou ok?
Do pristi vymeny, ktera je za mesic, jo. Uspirne motory, ktere vyzaduji pravidelnou vymenu v kratkem intervalu. Tomu rikam uspornost v pojeti dnesni doby.
Bože, ty motory se nehází do šrotu. Vyměnit znamená sundat z letounu a nahradit opraveným (motor stojí kolem 12 milionu dolarů, takže fakt hodně).
Jednoduchou matematikou nejsou, když udělali 50 výměn na 20 dvoumotorových letadlech.
Jen technická. 50 výměn u 13 letadel. 20 letadel mají nyní. To se vztahuje na období prvních dvou let, kdy Air Baltic měli třináct letadel, takže 13 letadel se dvěma motory je 26 motorů při padesáti výměnách to průměrně dává 2 výměny na jeden motor.
Troufám si tvrdit, že ale u Pratt n Whitney budou ale asi velmi vstřícní a asi to prostě jedou v pravidelných ročních intervalech , ani to neopravují a jen mají asi nějakou záložní sadu x vyrobených motorů a ty hned nasadí a ani je jako zákazník asi nemusíte popohánět, protože CEO Air Baltic je až nezvykle v pohodě vzhledem k těm děsivým číslům. Prostě jsou si vědomí, že ten motor je…ehm, zvláštní…a už od zařátku s tím faktem pracují.
tedy jakože se nepouští do oprav na letadle. Že prostě sundaj motor, dají jinej , opraví motor , ten dají na jiný letadlo atd.