Motorová revoluce: 34 motoráků pro středočeské lokálky. Náhrada regionov a 810 má zpoždění

Modernizace vozu Stadler RS1 pro PID. Foto: Středočeský krajModernizace vozu Stadler RS1 pro PID. Foto: Středočeský kraj

První vůz má vyjet příští rok v lednu na trať do Olbramovic.

Po nasazení nových jednotek RegioPanter a RegioFox začne od příštího roku velká proměna vozidel také na regionálních tratích Středočeského kraje. České dráhy postupně nasadí celkem 34 motorových vozů řady 841 Stadler RegioShuttle (RS1, také RegioSpider) na méně vytížené tratě po celém kraji, kde dosud jezdí jednotky RegioNova nebo motorové vozy řady 810.

Středočeský kraj ukázal po kontrolním dnu v DPOV Přerov i první snímky z aktuální modernizace motorových vozů. Již dnes je ale jasné, že motorové vozy vyjedou se zpožděním. „České dráhy mají v nasazení zpoždění. Budeme to s nimi řešit,“ potvrdil radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Petr Borecký.

Zpoždění vyplývá i z porovnání odpovědí Českých drah na termíny nasazení a smlouvy uzavřené letos na jaře. Zatímco ve smlouvě je poslední datum rok 2026, nyní České dráhy mluví i o roce 2027. První motorový vůz po modernizaci má být nasazen na konci ledna příštího roku na trati Olbramovice – Sedlčany. Jde o vůz, který se představil nedávno na Regionálním dnu PID, ale měl pouze nový lak.

České dráhy míří k prodloužení smlouvy ve Středočeském kraji. Zmizí většina regionov

Kraj se dohodl s Českými drahami na nasazení těchto vozů po modernizaci v rámci smlouvy nazvané Motorová revoluce. Ta řeší i nasazení nových jednotek RegioFox. Má přinést výrazné zvýšení provozu na regionálních tratích.

Nejprve na Benešovsko

Motorové vozy procházejí kompletní modernizací pro standardy Pražské integrované dopravy. Dochází také k takzvané bohemizaci, tedy přizpůsobení pro provoz na české železniční síti. Mění se klimatizace a sedačky, toalety, instaluje wifi či drážky na kola. Náklady na modernizaci jednoho vozu jsou zhruba 12 milionů korun, dalších 15 milionů korun bude stát instalace ETCS. Jde o vozy vyrobené v 90. letech minulého století, které dosud jezdily v Německu.

Podle smlouvy se mají první vozidla objevit nejprve na Benešovsku, pak zamíří na Nymbursko a Kolínsko.

Nasazení vozů řady 841 na tratě ve Středočeském kraji podle smlouvy

Olbramovice – Tábor 2 vozy GVD 24/25
Vlašim – Benešov u P. – Olbramovice – Sedlčany 5 vozů GVD 24/25
Pečky – Kouřim 2 vozy 2025–2026
Poříčany – Nymburk 2 vozy 2025–2026
Nymburk – Jičín 3 vozy 2025–2026
Nymburk – Mladá Boleslav 2 vozy 2025–2026
Mladá Boleslav – Sobotka 4 vozy 2025–2026
Všetaty – Mladá Boleslav – Turnov 3 vozy 2025–2026
Vlašim – Benešov u P. – Olbramovice – Sedlčany 1 vůz 2025–2026
Kutná Hora – Zruč n. Sáz. 4 vozy 2025–2026
Záloha 6 vozů

Modernizace vozu Stadler RS1 pro PID. Foto: Středočeský krajModernizace vozu Stadler RS1 pro PID. Foto: Středočeský krajModernizace vozu Stadler RS1 pro PID. Foto: Středočeský krajModernizace vozu Stadler RS1 pro PID. Foto: Středočeský krajMotorový vůz Stadler RS1 (RegioSpider) v barvách PID v Benešově. Pramen: České dráhyMotorový vůz Stadler RS1 (RegioSpider) v barvách PID v Benešově. Pramen: České dráhy
Tagy České dráhy PID Pražská integrovaná doprava Stadler RS1 Středočeský kraj
80 komentářů