Motorová revoluce: 34 motoráků pro středočeské lokálky. Náhrada regionov a 810 má zpoždění
Modernizace vozu Stadler RS1 pro PID. Foto: Středočeský kraj
První vůz má vyjet příští rok v lednu na trať do Olbramovic.
První vůz má vyjet příští rok v lednu na trať do Olbramovic.
A z Benešova do Olbramovic bude prosím jezdit co?
Jinak doufám, že konečně se udělá něco s tím, aby PID neuvádělo takhle tupě ukončení S90 v Mezně.
Taky Pavouk jako přímá linka do Sedlčan.
Takže jako vždy. Pamatuje někdy někdo, že by se podařilo u ČSD nebo Č splnit termín začátku nasazení nějakých vozidel?
A ono je to u ostatních dopravců v ČR nebo v Evropě jiné? V podstatě všechna nově zaváděná vozidla mají zpoždění. Však si počkejte za měsíc, jaké jednotky Pesa vyjedou na městskou linku v podání regiojetu.
Proč v tom seznamu tratí není Posázavský pacifik? To mi přijde jako docela významná trať, zvlášť ta část z Prahy do Davle, ve špičce docela využívaná, a jezdí tam Regionovy. Místo toho budou dávat novější vlaky na úplné pidi lokálky, kde by dál stačily 810.
Protože pro Pacifik je RS malý.
Možná proto, že právě RS1 není příliš kapacitní vozidlo, a hodí se spíše na ty méně vyřízené tratě. Na Pacifik je spíš vhodná ta Pesa.
Na trať 061 z Jičína do Nymburka to nebude kapacitně stačit. Minimálně v úseku Nymburk – Krinec. Už teď ve špičce jezdí vlaky narvané, i z důvodu snížení původní kapacity 814+914+810 na 814+914 a teď to ještě sníží na 840. To jako lidi mají stát? Měli by ty spoje aspoň do Kopidlna zdvojené, dal na Jičín sólo stačí, ale to nesouhlasí s počtem, co tam jezdí, kdy tam je potřeba v ranní špičce až 4 souprav a v případě zdvojení minimálně 6 vozů 840. A oni uvádí 3 vozy.
Vím, že je to trochu off topic, ale když vidím plánované RS1 na zadrátované trati Poříčany – Nymburk, vzpomněl jsem si na nedávno představený RS zero. Tohle by byla asi jedna z mála relací, kde by se takový malý elektrický vůz využil i v konfiguraci bez baterek.
RS Zero než bude schválen bude ještě nějaký pátek trvat a nejspíš nebude levný…
S vodíkem by mohl provozně vyjít nastejno jako dvouvozový Panter…
Na Poříčany – Nymburk by se hodil spíše nějaký ten dvouvozový Panter no… RS1 tam je ostuda.
Ostuda – před kým? Před pár šotouši.
Neříkám, že to je ideál, třeba by obsluha Poříčany-Nymburk mohla být oběhově propojená s Os Kolín-HB, kde jsou dvoupanteři v rámci společné objednávky s Vysočinou, ale zase že by to byl konec světa?
Doufám, že tam už budou zásuvky 230V. Jinak je to sto roků za opicema.
Minimálně podle fotek to na 230 V + USB vypadá. Dnes je to standard, který by ve vlacích po modernizaci neměl chybět t
„…Jde o vozy vyrobené v 90. letech minulého století…“
Vlak po životnosti nahrazen vlakem po životnosti…opravdu revoluce.
Pořád je tam rozdíl minimálně jedné generace v koncepci toho vozu a 20 let ve stáří železa. krom toho, musíme žít v nějaké ekonomické realitě, Stadler zero pro trať á la sedlčanka by nezaplatili ani Švýcaři.
Asi tak a rozdíl je tam tak spíš dvě generace, první generace je něco na téma Regiosprinter, který u nás provozuje GWTR, DLB a AŽD.
Vím, že to není podstatné, ale Regiosprinter a RS1 vznikly ve stejnou dobu a se stejným účelem, takže z tohoto hlediska jsou to generační souputníci a konkurenti v jednom segmentu. Možná by se to dalo brát tak, že jeden se povedl lépe než druhý, takže poskytuje o generaci lepší službu 🙂
Já jsem tím „rozdíl minimálně jedné generace“ myslel spíš na německé motorové vozy z 70.-80. let (např první 628), které se sice vyráběly souběžně s 810, ale byly uživatelsky příjemnější, byť rovněž určené pro vedlejší tratě. Ale to je spíš problém nevýroby M 475.0.
A hlavně jsou to pohodlné vozy, na rozdíl od reginy. Svoji službu ještě udělají.
Jo, pro člověka nad 185 cm je Stadler opravdu pohodličko, a když si na čtyřce sednou dva proti sobě tak vysloveně chrochtají blahem. A o tom chytře umístěném koši na odpadky ani nemluvím.
Není po životnosti.
Jsou tady vozy stáří přes 50 let. Ale to odborník asi netuší, když je chce měnit po 25 létech, ikdyž požadavky splňují. Narozdíl od těch 50 letých.
Čí požadavky to splňuje? Podle intenzit provozu na PK to požadavky cestujících s možností volby dopravního prostředku asi nebudou.
Co je PK?
Lenin, Regionova a 810 jsou věční. Snad je taky nebudeme balzamovat…
😀
Počty 810 rapidně klesají..
V Ječný jsou taky tramvaje T3. 😉
V tom výčtu středočeských lokálek s uvažovanou modernizací vozidel mi stále nějak chybí Kolín – Ledečko. O této trati se dlouhodobě vůbec nemluví. Takže nadále tam budou hrkat reginy, občas nahrazené řadou 810?
A zrovna tam se ETCS na rozdíl od jiných vyjmenovaných lokalek bude za pár let hodit
Nevite prosim nekdo jestli se budou nasazovat nove vagony i na spesne vlaky 1502, 1504? Linka Tabor – Praha. Ty netopici vagony me uz moc nebavi.
Podle mne tam tak možná dají honeckery co zbydou, když na R41 dají Pantery
Současné Bdt už tam jezdit nebudou, nahradí je nejspíš honeckery.
Tak snad jim zbyde jeden navic aby si lidi co nastoupi v Ricanech mohli aspon dustojne stoupnout na tech 20 minut 🙋♂️…. Obcas to tam je narvany jak metro z letnan po koncerte.
Z deště pod okap.
Samozřejmě, na trať budou nasazeny 35 let staré lazaretní vozy z DDR. Topit by to mohlo a možná to má i temperaci vody, takže v zimě by mohla být i voda.
Před více než 40 lety jsem mezi Táborem a Prahou jezdil těmito vozy osobákem, nyní tam jezdí na spěšňácích. Pokrok holt nezastavíš 🙂
Před těmi 40 lety tam spěšňáky nejezdily, ne? Jinak se vsaďte, že by to bylo stejné, max by tam byl jeden BDs navíc. A když to kraji stačí a nechce víc Panterů…
Ne, nejezdily, jezdily tam jen Os, R a jeden pár denně Ex. Asi jste nepochopil, co jsem tím chtěl říci, nevadí 🙂
V osmdesátkách jezdíval Os 9101 do Tábora, kolem 17:00 z Hlavního, zrychleně do Benešova se zastavením v Říčanech, Senohrabech a Čerčanech a dál zastávkový. Někdy kolem roku 2000 se přerodil v Sp a později vznikly ty další. Zpět jako Os 9100 časně ráno v podobném duchu.
Na ZelPage jsem nakonec našel JŘ 1988/89, kde 9100/9101 je mezi Benešovem a Prahou už vedený jako zastávkový…
Ale jo pochopil jen jsem chtěl upřesnit že by to bylo to samé. Akorát jsem to asi blbě napsal takže většina nepochopila že jsem to pochopil 😀
Jak jste to dokázal, když jejich výroba začala v roce 1986 a nyní je rok 2024, čili 40 let ještě neuběhlo 🙂
Kdy a co konečně půjde na ten Posázavský pacifik dolní i horní? Trat je vytížená i opravená stále jsou tam ty nejhorší šroty a sliby žádné.
Naprosto příšerná rekonstrukce patráků by měla projít nějakou reklamací a být provedena úplně celá znovu a konečně by bylo na čase dosadit chybějící klimatizaci. Navíc tam celé léto jezdili nakonec hlavně honekry
+ Konečně jsou nasazovány regiopantery a všechny patráky by tak mohly být už stažené z tratě podél Berounky a znovu opravené klidně jen Posázavský pacifik
Možná jste nekoukal do návrhu JŘ (byť na SŽ aktuálně nedostupný), tak vlaků od prosince přibývá tolik, že bude ještě větší krize s jednotkami a vozy než dnes. A rychlé řešení je a bude (bohužel pro všechny) jen další soupravy Sysel+Bymáky.
Ty nové pantery ale neuvolnily žádné patráky od Berounky.
Do pater vám už nikdo, vzhledem k věku, nesáhne. Ty vozy podle mě dojezdí, tak jak jsou.
Patra od Berounky se neuvolní, není za ně náhrada. A modernizovat 50 let staré vozy dnes už nikdo nebude. Počká se cca do roku 2030, kdy budou postupně vyřazeny
Až na barvy, které už v PIDu nekomentuji jsem zvědav, jak to bude vypadat a jak bude jednotka upravená, viděl jsem MJ 841.2 na Dni železnic pro Pardubický kraj a nic mocc teda, tka jsme zvědavý. To zpoždění si vysvětluji instalací ETCS L2.
ETCS je samostatná akce. O zpoždění se dělí rovným dílem Němci (jejich skvělé nové zelené jednotky jsou nějak málo spolehlivé a posouvají předání 841 na východ) a ČD (plánování jakékoliv opravy je opravdu těžko pochopitelná operace).
Vite nekdo jak to bude do budoucna s vozy na trati 070 Praha – Trutnov? Marne jsem doufal v RS1..
O zdvojkolejneni a elektrifikaci se mluvi uz 20 let.
* Turnov, samozrejme…
Tam je problém, že trať 070 byla na základě neshod Prahy a Středočeského kraje vyjmuta.z otho balíkutratí, na které se podepsaly RegioSpidery, takžetam není podepsáno nic.
To je společně s Posázavským pacifikem asi největší ostuda středních Čech pana Boreckého atd. a i Arriva co tam předvádí se starými rychlíky bez klimatizace je hrůza a navíc stále nejezdí z Vršovic jako dřív ale jsou zkrácené jen na Hlavní nádraží
To je právě ostuda předešlých radních. Borecký naopak během čtyř let napravil ty největší průšvihy.
To není problém boreckého, to je problém hřiba, Středočeský kraj i na tyhle tratě chtěl uzavřít smlouvu ale nedohodli se s prahou. Takže to je problém Prahy.
Zrovna v tomto je Borecký úplně nevině. Celé to blokuje Praha, vymyslelal si malé výběrko, které pak nedokázala připravit a teď hledá cestu (právní) jak z toho ven.
Že nejezdí z Vršovic je naopak dobře, akorát další špunt do tunelů. Když už, bylo by nejlepší aby jezdili z Vysočan, ale to by se přišlo o ten přestupní uzel na hlavním, takže dobře, že to jezdí z hlavního, není žádný důvod, aby to jezdilo zbytečně tunelem do Vršovic, na to není kapacita, už teď tam kolikrát stojí S8 a S88 než se pro ně najde místo. Odjezd z hlavního běžně +5 minut s dalšími vlaky na Vršovice by to bylo ještě horší
Ehm, já tuto trať v seznamu v článku vidím…
Na 070 linku S30 MB – Turnov půjdou ty RS1 viz článek (nějaké výkony mají zajíždět do Všetat), co půjde na linku S3 Praha – Mělník/MB to se kvůli možné elektrifikaci zatím neví a nic podepsáno nebylo, ale tam RS1 ani původně neměly jít.
Do té doby se ty hydry rozpadnou. 2x.
V té tabulce nasazení je nějaký error v druhé a předposlední položce: dvakrát provozní soubor kolem Benešova, jednou s 5, podruhé s 1 vozem.
1 vůz je doplnění stavu na posily, zatím by tam měla zůstat 1x 814.
Už jsem to pochopil, bude to ve dvou fázích, nejdřív 5 a později 1 vůz 🙂
Haló, a na Moravě nic?
Zeptejte se vašich krajů, do kterých si volíte zastupitelstvo, co chtějí. Speciálně v MSK, tam vládne jeden odborník se sto padesáti funkcemi a dopravu řídí ještě větší génius, který bez soutěže uzavřel nejvyšší cenu za kilometr v ČR.
Ano, naproti tomu naprosto genialni tah STCK, ktery nasazuje vlaky, ktere tam mely jezdit pred 30 lety. Jak dlouho tam vydrzi? Dalsich 20 let?
A jaké má dnešní vedení kraje možnosti napravit špatná rozhodnutí minulých vedení? Může to dělat jinak, ale těžko změní tok času.
Rád bych připomněl, že ten některými šotouši proklínaný pan Borecký byl první, kdo se začal o modernizaci provozu na středočeských tratích zajímat. Ještě jermanovské vedení kraje si chrochtalo, jak mají super smlouvu s ČD, která je založena na 471 a 814 na věčné časy (většina jiných krajů v té době už řešila pantery apod.).
Nojo, co kraje chtějí, to mají, smolík 🙂
Kde na Moravě?
No u řeky Velká Morava to asi nebude.
Tam jsou zase víc napřed s GTW a LINTy. Kromě toho jednoho temného kraje.
Nevíte někdo, jaké je plánované rozmístění do dep? Tábor, Nymburk? A stále platí, že velké opravy pro tyto motoráky budou v Liberci?
Kde tedap budou jezdit Regionovy a 810 po štaderizaci?
Do vysoké pece?
Udčitě na 210
Ano, ano, jak jsem psal výše, trať 210 je mezi tratěmi, které nebyly podepsány v balíku, kde budou jezdit RegioSpidery, nebyly tam podepsány tratě do Čerčan/Dobříše, Turnova, takže tam se to prý musí ještě vyjasnit, podle mne tam bude nějaká speciální smlouva, kterou stejně dostanou ČD.
Proč zase ČD, tam by to nejvíc chtělo konkurenci a revoluci a ideálně konečně nasazení elektro – bateriových přímých vlaků Praha – Vrané – Čerčany – Říčany – Praha
Taková okružní linka by nedávala smysl z hlediska využití kapacity soupravy.
Konkurence: kraj musí nové smlouvy soutěžit, takže šance pro nástup konkurence bude. Nicméně z hlediska jízdního řádu a standardů poskytovaných služeb, je to prakticky vše na bedrech kraje (zde + Prahy), nikoliv dobré vůli dopravce.
Leda to rozlomit na Praha – Vrané – Týnec a Týnec – Čerčany – Praha, pominu-li komplikaci s vozbou baterií a spojováním s vlaky od Benešova v Čerčanech (kvůli kapacitě dráhy)…
Tam taky. Ale na S65 bude asi navěky
Ano,ano,prosiiiiim!!!
Ze Smíchova na Hlavní v Praze, je to lehké vozidlo.
Jako že po nedvoreckém Dvoreckém mostě? 😀
Taky jsem trochu doufal, že uvidím jezdit 810 v nějaký další modernizaci jezdit aspoň do 2100 …tedy samozřejmě už budou na vodík a s ETCS!
Zapad kraje, pacifik dolni i horni, tremosnice, Mseno.
RN mi nevadi ale 810 nemaji ve STK co delat uz dlouho.
810 nemají co dělat nikde už dlouho. Regína ještě „ujde“
Regionova je největší ostuda historie drah a měly by za ní padat hlavy a jít konečně do šrotu
V době vzniku jako náhrada souprav 810 + vlek ještě ta regionova celkem šla pochopit. Raději bych na jejich místě viděl RS1, ale těch by za stejné peníze byla cca polovina. Dnes už jsme zase jinde, o tom žádná.
To s. Doc. Ing. Kolář PhD. to nazval nejdříve „pojízdný marketingový nástroj“ a po necelém roce „převlečená bída“ 🙂 🙂 🙂
Prece jenom je rozdil vidat 810 na rameni rakovnik – becov, Vrchlabi nebo podripske lokalky a Benesov – Vlasim.
Tak víme proč doteď do Vlašimi nejezdila ani ta regína. Ještě že nakonec máme to depo v Táboře.
Regionova je dobrá na zálohu: Je to levné a když to vyjede jenom občas, tak to přecijenom má nízkopodlažní vstup. 810 nemá ani to
Jenom by bylo hezké, kdyby ta záloha pak nebyla „nafurt“, jak v MSK za pátý pushpull.
Navíc ty reginy misto pushpulla jsou teda šrot i na poměry regin, kterych se jine depa zbavovaly.
Tak to je další věc, není neobvyklé, že ani nevyjedou všechny tři, ale třeba dvě nebo jedna.
S tím tak úplně nesouhlasím. U nás v Krušných horách jsou motoráky pořád lepší volba než Regina. Jak v létě tak na podzim i na jaře. Zima je srovnatelná pro oba.
Případně „ujede“.