Most na Císařský ostrov se zdvihat nebude, v soutěži zvítězila pevná konstrukce
Současný most má podjezdnou výšku 5,4 metru nad nejvyšší hladinou, po přestavbě má být podjezdná výška sedm metrů.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) dnes vyhlásilo výsledky architektonické soutěže na nový most přes plavební kanál Troja – Podbaba na severu Prahy. Podobu novému mostu na Císařský ostrov vtiskne studio Nemec & Taller Architektur. Šlo o vůbec první architektonickou soutěž vypsanou Ředitelstvím vodních cest.
Zbudováním nového mostu se završí modernizace plavebního kanálu Troja – Podbaba, jejímž cílem je zvýšení podjezdné výšky pro lodě. Poslední překážkou je právě silniční most na Císařský ostrov v ulici Za Elektrárnou.
Současný most má podjezdnou výšku 5,4 metru nad nejvyšší hladinou, po přestavbě má být podjezdná výška sedm metrů. To je parametr, na který upravilo ŘVC v minulých letech celou vodní cestu od Mělníka ku Praze.
Donedávna se mluvilo o tom, že nový most bude zdvižný, neboť město odmítlo pevné zvýšení mostu (a zvýšení sklonu na rampách) především kvůli nepohodlí pěších a cyklistů. Možností byl též pevný most s vedlejší zdvižnou lávkou pro pěší a cyklisty. „Doporučujícím požadavkem zadavatele je pevný silniční most a pohyblivá lávka pro pěší a cyklisty, což bude zohledněno v hodnocení poroty,“ uvedl při vypsání soutěže loni v prosinci mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
V soutěži ale architekti dostali volnou ruku, zdvihání mostu ani lávka nebyly podmínkou. A zvítězila pevná konstrukce bez vedlejší lávky, porota ji podle ŘVC vyhodnotila jako nejlepší možnou odpověď na předložené zadání.
„Porota na vítězném návrhu ocenila zejména integraci všech dopravních módů, což je kvůli převažujícímu podílu pěších a cyklistů vhodné řešení umožňující rovněž šířku mostovky pouze 9 metrů, což povede k úspoře realizačních i provozních nákladů. Dále porota vyzdvihla lapidární urbanistické řešení přemostění včetně intuitivní a přehledné pěší trasy. Návrh dle hodnocení poroty přinesl velmi dobré a čitelné krajinářské řešení. Pobytová místa u nástupů na rampy jsou vítanou přidanou hodnotou pro uživatele a prostředkem k lepšímu zapojení díla do kontextu přírodního parku a nábřeží kanálu,“ stojí v dnešním vyjádřením ŘVC.
To soutěž uspořádalo ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy a vedením města. Celkem přišlo 12 návrhů, do finále jich postoupilo pět. Na druhém místě se umístil ateliér Ehl & Koumar Architekti a na třetím Lucid Architects.
„Po uvážení výhod a nevýhod použití buď pevného mostu, nebo dvojice mostů s pohyblivou lávkou porota nakonec vybrala návrh pevného mostu, který je tvarově čistý, elegantní a účelně integruje dopravní módy. Most současně přináší díky pobytovým místům vítanou přidanou hodnotou pro uživatele a pomáhá zapojení díla do kontextu přírodního parku,“ sdělil předseda poroty Pavel Ryjáček, vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT.
Vítězný tým by měl nyní pro ŘVC dopracovat projektovou dokumentaci. Stavba by měla začít nejpozději v roce 2028.