Most bez vlastníka hrozí zřícením na D1. Ministerstvo přikázalo jeho demolici
Most přes D1 u Řehořova. Foto: Google Street View
Podle ministerstva je most z konce 70. let, který nikdy neprošel větší údržbou, neopravitelný.
Takže Kupka bude obvolávat stavebni firmy a hledat, kdo zbourá most a fakturu pošle neznámému vlastníkovi. Nešlo by to jako živý call na internet? Dal bych si k tomu vychladit lahev sektu.
Vzhledem k tomu že přes most vede podle mapy zelená turistická značka KČT, je tento most využívání minimálně pěšimi, asi i vyhlídky jako důležitá spojnice.
Pokud se zbourá bez náhrady vytvoří se další překážka v neprostupnosti české krajiny.
Liniové stavby by neměli tvořit neprostupnou překážku v krajině.
Takže za mne všechno špatně….
Ano všeho stojí peníze, ale přístupnost krajiny je základní lidské právo od dob Marie Terezie.
Pokud stát chce provozovat dálnici,měl by přes ní zajistit na vhodných místech průchod,
Teda jako sorry, ale vždyť to stojí na hliněné polňačce? Když se někomu dodneška nevyplatilo tam ani udělat zpěvněnou cestu, tak to asi teda moc nepotřebuje…
Pokud je to důležité pro pěší, mohli by si zažádat o dotaci na poměrně levnější lávku pro pěší (nemusí být tak masivní). Tam by náklady na stavbu ani údržbu nemusely být tak vysoké…
a kde jsou památkáři? spolek za záchranu mostu? experti ze Švajcu? kde jsou studie na opravu mostu 😀 😀 😀
Dálnice D1 se rekonstruovala radu let. A přece pan Babiš se chlubil, jak díky němu a superschopnostem jeho pana superministra Havlíčka je dálnice hotová… Jak to, že se ten most objevil až teď? To mi hlava nebere… Leda, že by…
přes mlhu na Vysočině nebyl vidět… nyní se tam objevil
Most určitě opravitelný je, bude to stát hodně a udrží ho to jen pár let déle, ale určitě by se to mělo zvážit. Jeho zbourání by jednou provždy změnilo historické panaroma Řehořova a to je nepřípustné.
:D:D:D
Karlštejn! https://foto.turistika.cz/foto/136136/96556/lrg_dscf9437.jpg
Státu propadnou nemovitosti bez průkazného vlastníka. Lze se o ně přihlásit už jen do konce roku
https://blisty.cz/art/115143-statu-propadnou-nemovitosti-bez-prukazneho-vlastnika-lze-se-o-ne-prihlasit-uz-jen-do-konce-roku.html
Problém je, že most se katastrální mapě eviduje pouez jako tzv. další prvek mapy – tedy mosty nejsou na žádném LV (listu vlstnictví)
Zajímavé, že ostatní obce nemají problém se o mosty přes dálnici starat. Jediný, kdo s tím problém má, je městys Kamenice. V tomto případě je dobře, že stát neustoupil, jak by k tomu ty ostatní obce, které se o své nadjezdy starají, přišly? Pravidla přece platí pro všechny stejné. Nehledě na to, že v tom rozhodnutí je jasné sdělení, že výstavba i údržba nadjezdu se dá platit z dotace ze SFDI, stačí si o ni jen požádat. Ale to se zřejmě úředníkům v Kamenici nechce, protože to zavání prací a vyřvávat do médií „státe, udělej to za nás“ je zkrátka… Číst vice »
Není to nic nového, třeba Pravčice odmítly převzít most nad tehdy novou D55.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/novy-most-ktery-nikdo-nechtel-ma-konecne-domov-ujme-se-ho-hulin.A111229_113530_zlin-zpravy_sot
z principiálního pohledu by ty nadjezdy měly být nedílnou součástí dálnice, protože jde o mítigační opatření bariérového efektu té dálnice. Neexistovat ta dálnice, není potřeba ani toho mostu. Prostě by měl platit princip „znečišťovatel platí“ i v takovém případě.
Možná by to tak být mělo, ale žijeme naštěstí v právním státě a platí tedy to, co je napsáno v zákoně, nikoliv to, co si někdo přeje. A zákon hovoří jasně, most je součástí komunikace a majitelé komunikace jsou stát (dálnice, silnice I. třídy), kraj (silnice II. a III. třídy), obce (obecní komunikace) a právnické osoby (třeba Škoda Auto v případě nového mostu přes D10). A dokud ten zákon někdo nezmění, tak sice můžeme diskutovat o tom, že by to mělo být jinak, ale to na platnosti zákona nic nemění. V Kamenici jsou líní napsat žádost o dotaci, most tak… Číst vice »
Tady to vlastnictví právě jasné není.
Sice v ČR nemáme precedentní právo, ale u vodních toků platí pravidlo: Kdo přehradí vodní cestu (např. jezem) je povinen provést taková opratření, aby zajistil splavnost. A tato za svoje udržovat.
To se ovšem situaci podobá jen hoooodně vzdáleně… a co je to přesně splavnost? Jak je zajištěna splanost řekněme přehrady Lipno?
O právním státě máte pravdu, ale ohledně takovýchto umělých staveb by se ten zákon měl změnit, aby bylo možné nechat mosty velkým investorům (SŽ, ŘSD, kraje, velká města, …), ne je nechávat na bedrech malých obcí. Obce na to nemají lidi na rozdíl od těch investorů.
Vedení na malých obcích dost často není o tom, kdo by byl dobrý, ale o tom, kdo je schopný to vůbec dělat a kdo je ochotný to dělat. Navíc obcím chybí armáda úředníků a technického personálu, takže fůru věcí musí zastupitelé udělat sami, na úkor svého volného času a prakticky zadarmo. Stejně tak starosta nebývá uvolněný, takže taky až po práci.
Jeden z duvodu, proc by se mely zrusit nejmensi obce (pripojit k vetsimu mestu, nebo spojit dohromady, aby mely nejakou minimalni velikost).
Četl jste článek? Je tam napsáno, že soud rozhodl, že městysu Kamenice most nepatří. Jak by se tedy o něj mohl starat?
Jednoduše, pokud mají o most zájem, mají si ho vzít do správy, jako ostatní obce. V tomto případě tedy ne tuto ruinu, která půjde k zemi, ale mají si požádat o dotaci na nový a o ten se pak starat. V tom rozhodnutí je to jasně napsané: Nad rámec uvedeného Ministerstvo dopravy uvádí, že lze financování projektů i následnou údržbu realizovat za pomoci Státního fondu dopravní infrastruktury… finanční prostředky, s nimiž SFDI hospodaří, lze použít na financování: – výstavby, modernizace, nebo oprav místních komunikací nebo veřejně přístupných účelových komunikací v místech, kde stavební objekty těchto místních komunikací nebo veřejně přístupných… Číst vice »
A vy byste měl zájem převzít dezolátní ruinu na jejíž demolici padne celý váš roční rozpočet? Že si na OÚ požádají o dotaci neznamená, že ji dostanou, kde je záruka?
Tak ano, já to celkem chápu, nejdou za žádnou cenu do rizika… ale pak holt těžko můžou očekávat že budou mít hlavní slovo že…
Ono je taky míň náročné bydlet v nájmu než byt vlastnit, „akorát“ tam holt nemá moc vliv na to co se bude dít…
To tam opravdu vede ještě nižší třída než III. silnice? Tak to asi moc důležité není??
Kamenice se sice trochu větší sídlo, ale třeba ty zmíněné Pravčice – on se někdo diví, že malé obce nechtějí do své správy most přes dálnici, který budou muset za 20 – 30 let opravovat, třeba za 15 milionů, když celkový roční rozpočet takové obce může být třeba 1,2 milionu? A k psaní takové dotační žádosti může neuvolněný starosta takové obce psát sednout s kalíškem slivovice hned večer po zprávách, jakmile popravil všechno zvířectvo na dvorku.
sorry, zůstalo mi tam navíc „psát“ jak jsem přepisoval tu větu …
Kamenice je město… nebo že by najednou se dobrovolně označovali jako vesnice??
Těžko se mohou starat o nový most, když tam žádný nový most není. Je tam jen ruina starého mostu, a o tu se starat nemohou, protože není jejich. A byli by bláhoví, kdyby se ji snažili získat, protože její hodnota je záporná.
Zajímavé, že tam během rekonstrukce kolem pilířů zřídili funglové gabiony (ono by jinak neprošlo nové šířkové uspořádání) a obnovili i žlabovky u skluzů.
https://mapy.cz/s/fotamumeha
Neměl se v tom místě v rámci modernizace D1 stavět ekodukt? To místo je navíc nejvyšší bod moravské části D1 a vede tudy rozvodí Labe / Morava, takže taková „hřebenovka“. Zrušit tady možnost překonání bez náhrady mi přijde podobná sviňárna jako se to plánuje s lávkou u Kývalky.
https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/kraj-vysocina/2328511-fotografie-stopy-ve-snehu-i-trus-odbornici-potvrdili-vyskyt-vlka-na
Modernizace dálnice počítá do budoucna i s tzv. ekodukty – tedy bezpečnými přechody pro zvířata. Na Vysočině by měly být na dvou místech, u Humpolce a Řehořova.
Ok, ten je od současného mostu cca. 3 km východně spíš u Meziříčka https://mapy.cz/s/fojesugone Ale v místě současného mostu bude chybět.
Ekodukt by byl dražší než most a je mu líp tam kde je, v lese. Tenle most je víc v poli než v lese a medvěd, vlk i rys dají přednost lesnímu přechodu.
Já nevím, ale v tomto konkrétním případě si myslím, že je na místě využít hasiče, nebo armádu 🤷♂️ oni si z toho můžou udělat cvičení. Hasiči třeba dají pod most auto, most se rozbije a můžou cvičit vyproštění, armáda může to, nebo samotnou demolici 🤷♂️ náklady by sice platil stát, tedy my všichni, ale alespoň by to bylo užitečné, navíc se suť dá snadno použít, železo z výztuže prodat, beton nadrtit a buď darovat na nějaké nezpevněné cesty, nebo prodat 🤷♂️
Asi jste úplně nepochopil účel té demolice. Smysl je zdemolovat ten most nad dálnicí, ne dálnici samotnou.
Zajímavé, že ČT dnes píše o obdobném případu z D2.
https://ct24.ceskatelevize.cz/jihomoravskykraj/3613918-most-nad-dalnici-d2-nikomu-nepatri-a-stale-chatra-silnicari-slibili-jeho
Podle mě mosty přes liniové bariéry, jakou dálnice či železnice bezesporu jsou, měly mít ve správě i mosty, nebo by na jejich údržbu měly alespoň přispívat nemalou částkou.
Jinak mi ale přijde neuvěřitelné, že pro MD akceptovatelné prostě zbourat pěší vazbu se značenou turistickou cestou mezi dvěma vesnicemi bez adekvátní náhrady. Myslím, že až bude chtít MD místem protlačit další liniovou stavbu (VRT), tak si místní z Řehořova a Nadějova vzpomenou jak s nimi dnes MD vyběhlo.
Užívat cestu zadarmo se městysu hodí, ale převzít do majetku a opravovat, to už nechtějí. Takže nazdar a zbořit. Buď mám nějakou odpovědnost a starám se, nebo nemám a pak se nemůžu divit a vyřvávat.
Turistická cesta není strategická komunikace, namaluje se jinudy.
Pěkně děkuju, to by znamenalo, že půjde buď podjezdem na východě a pak 2 kilometry pro frekventované silnici nebo tříkilometrovou oklikou přes Věžnici, většinu trasy těsně podél dálnice, kde je hluk a smrad.
Zajímavé, pro srny a podobnou havěť se mosty stavěj, ale postavit (a udržovat) něco pro lidi, kteří bydlí v okolí, to je problém.
No, evidentně Kamenice pro svoje lidi nechce dělat nic.
Vzpomenout si můžou. Ale to je tak všechno. Tou dobou už budou platit úplně jiná pravidla pro stavbu dopravní infrastruktury s nejvyšší státní prioritou.
Naštěstí.
Za tento názor byste se měl stydět. Možná byste hovořil jinak, kdyby stát ty liniové stavby plánoval okolo vašeho domu. Stát by se měl snažit ty problémy, které svými zásahy působí alespoň snažit minimalizovat a ne protlačit všechno na sílu.
Politici o změnách pravidel jen žvaní, reálně nejsou schopni kvalitní legislativní ráme vytvořit. A velice často mám pocit, že ani nechtějí – jim ten stav vyhovuje. Vždycky tak mohou říci, až já budu vládnout, tak to změním – a posbírá ve volbách nějaké ty hlasy. A když náhodou vyhraje, tak pak křičí – on nic, to ti zlí ekologové nebo EU, nebo opozice. Oni toho „nepřítele“, který za všechno může, jen oni jsou dokonalí potřebují. Radikální změna může přijít jen od osvíceného panovníka – tj. museli bychom obnovit království. Od EU kvalitativní změnu v tomto směru už neočekávám – tam… Číst vice »
Žádná „úplně jiná pravidla“ platit nebudou:
1) jednak o tom politici jen žvaní a nejsou schopni (a možná i ochotni) do dovést do legislativního výsledku, který by nebyl dalším paskvilem
2) většina rozkladů a napadení rozhodnutí je dána chybami státní správy, která ani ty paskvily, co zplodí vláda, resp. parlament, nezná. A tak sekají chybu za chybu vč. nezákonných rozhodnutí (na můj vkus až příliš častých)
3) Ústavní soud nikdo (zatím) nezrušil a naši Ústavu vč. Listiny nikdo nezměnil
Přesně. Pokud tam byla cesta (přes dálnici) před výstavbou dálnice, je naprosto nepřípustné, aby se o most měl starat majitel/uživatel cesty. On tam dálnici nepotřeboval. Ano, má se starat o cestu jako takovou, ale nikoliv most. Je zajímavé, že kdyby dálnice překračovala polňačku po mostě, o most by se staralo ŘSD.
Jo, některé obce, co neustále řvou, že něco chtějí a přitom na to že svého nedají a dávají akorát ruce pryč, tot esence české malosti a sobectvi
Jinak to dopadnout ani nemohlo, nikomu nepatří, nikdo se k němu nehlásí a zároveň se křičí, nebořte nám ho! Jedna věc, je že soukromý subjekt, či malá ves na takovou investici nemá prostředky a stát se tváří, že se ho to netýká. Druhá věc je, že 2 km od něj je u Věžnice podjezd a druhým směrem 2 km od něj podjezd s polní cestou. Zvláštní je, že je povinná evidence mostů včetně periodických prohlídek, tak proč se tento problém neřešil již před X-lety? Podle mě by mosty přes dálnici, či koridor měli být ve správě ŘSD a SŽ. Dle… Číst vice »
https://mapy.cz/s/nadorovafo
Ten druhý podjezd z nějakého důvodu Mapy.cz neprojely. Jako by se na tu
polnílesní cestu nesmělo, protože paragraf o vjíždění do lesa.Ten podjezd se v rámci modernizace D1 opravoval, čí je ta komunikace, to netuším, asi LČR. Bývala to asfaltka, zákaz tam nebýval. Jen podle mě je jednoduší domluvit průjezd zemědělské/lesní techniky na cestě pod stávajícím podjezdem, než stavět most po 2 km.
Domluvit průjez by určitě bylo levnější. Lávka pro pěší a cyklisty by taky byla levnější než most.
Nicméně když se ŘVC rozhodlo rekonstruovat plavební kanál, tak muselo zajistit nepřerušení železnice.
>Podle mě by mosty přes dálnici, či koridor měli být ve správě ŘSD a SŽ.
Takže všechny dálniční mosty přes železniční koridory by tedy patřily SŽ?
Omlouvám se, tak jsem to nemyslel, myslel jsem účelové, místní. Tam kde je to krajů, ŘSD, SŽ je jasný správce a předpoklad toho, že to bude někdo udržovat. Na druhou stranu je trochu prasárna od státu, že postaví dálnici, udělá přeložku místní komunikace a pak ji předá do správy místní obci, která nemá pomalu na pouliční osvětlení či opravu chodníků. To je pak o tom, že za pár let se bude řešit, zda to někdo opraví, nebo to někomu padne na hlavu. Co vím tak u VRT SŽ řeší, jestli právě ty mosty přes trať u místních a polních komunikací… Číst vice »
Souhlas s tím, že takový most má být ve správě ŘSD, podobně jako ekodukty.
Ekodukty nemají ve správě medvědi?
Nemají. Dokonce ani okolní obce ne.
To ne, to fakt ne. Ještě by tam byla výluky jedné koleje, protože EŽ mění žárovky veřejného osvětlení a přistavili si pracovní vlak.
Občas se divím, že patky pro sloupy nemůže kopat kráčivý bagr*, ale musí se vyloučit koridorová kolej. Prosenice-Lipník
*) například https://www.kaiserag.cz/data/original/produkty/kaiser_s1/s2_4x4_knickfuss.jpg
vykopat bagrem díru pro základ trakční podpěry je to nejmenší, trvá to chvilku. Ale betonárku a následně stavbu podpěry včetně instalace armatur bez výluky meuděláte
Těch chvilek/patek tam bylo hodně… samotné nalití betonu do bednění je ještě rychlejší než výkop, ale to se dá projet durch za jednu noc, zas takový randál to nedělá, v porovnání s jednotkou 460.
Pak nám 2 týdny tvrdne beton, než je možné ho zatížit. Na montáž sloupu atd. tu výluku beru.
Pro pěší je ovšem zacházka 4 km docela zásadní. Pokud stavím do krajiny bariéru, měl bych umožnit její co nejsnazší překonání. Představa, že všichni už všude jezdí auty, nebo je k tomu budeme nutit a vytvářet i delší obchůzky, je dost nešťastná.
Na to pole už pěšky nechodí skoro nikdo a i v dobách dávných se pluh tahal koňmo. Pokud to měli 2 km daleko, vezli ho na povoze, brambory sváželi po cestě taky.
https://www.youtube.com/watch?v=19eIlLqD-7A
No, když tam uzavřete přístup, tak jasně že tam nikdo nechodí.
Jesus!
Chtěl jsem říct, že na pole se jedzí traktorem už od té doby, co někdo zmenšil parní stroj natolik, že vznikla lokomobila. Pracovat tam s motykou přes rameno nikdo nechodí, ikdyž může.
A já tím chtěl říci, že když je to neprůchozí, nikdo tudy chodit logicky nebude. Třeba výletníci po té značené turistické cestě. Krajina má být průchozí.
Jinak přístup je tam aktuálně uzavřený jenom pro techniku, pěší stále mohou, což je i v článku napasné, pro kontext.
Pěší tam nemohou, turistická cesta je oficiálně uzavřena. V tomto se článek mýlí.
minulý týden jsem most viděl na vlastní oči – zablokovaný vjezd pomocí betonových panelů, značka zákaz vjezdu všem vozidlům, průchod pro pěší ponechán.
Nejde o to, kdo chodí na pole, ale například tama vede zelená turistická značka. Jasně, dá se vést jinudy. Ale nahradit to aspoň lávkou by bylo fajn.
Však nahoře píšu v tom smyslu, že lávka by byla levnější než most, bylo by to alespoň částečným řešením problému.
Kudy jinudy by se dala ta zelená z Řehořova do Nadějova vést? Bez výstavby náhradního objektu (třeba lávky) zůstává nejbližší možností podjezd lesní cesty asi 2 km východním směrem (vedle historického provizorního ukončení dálnice v letech 1976 – 1979). Jediný přístup k němu je z Řehořova pro chodce „bezpečně“ přímo po II/602.
Tentokrát s Františkem zcela souhlasím, vede tudy turistická značka a hlavní problém té zacházky není jen délka, ale nutnost použít vždy aspoň kus celkem frekventované silnice.