Moravskoslezský tarif se nově rozšířil i do Olomouckého kraje
RegioJet v Hranicích na Moravě. Foto: Miroslav Volek / Flickr.com
Cestujícím změna umožní jízdu na jeden doklad mezi dvěma kraji.
Cestujícím změna umožní jízdu na jeden doklad mezi dvěma kraji.
Super, jen mi ten tarif příjde celkem o ničem a nevýhodný.
Připadá mi ,že co kraj , to samostatná republika!!! Tohle je na komedii,ale pozor- v době korektnosti není vhodné dělat si šprťouchlata.Nastupuji , nestačí oznámit cíl,ale ještě nadiktovat zóny, už mi raší z těch idosů,idsoků, parohy.Asi budu jelen.
V rámci sítě ODIS při přepravě zóny nediktujete.
Proč ODIS neplatí také na těchto železničních tratích:
č. 310 v úseku (Dětřichov nad Bystřicí) – Moravský Beroun – Olomouc ? a
č. 292 v úseku (Jindřichov ve Slezsku) – Głuchołazy – Jeseník ?
To už by byly příliš velké přesahy a nutné příliš velké kompenzace mezi kraji.
Dobrý nápad. Ještě lepší by bylo kdyby si sousední kraje vzájemně uznávali doklady.
Karty už se nevejdou do peněženky, mraky ikonek integrovaných systémů na displeji mobilu, na cestování aby měl jeden školení. Ale hlavně by nemělo z hlediska dopravy záležet na tom, jestli dojíždím do města v sousedním kraji, anebo v rámci kraje. To si máme hledat v rámci kraje i práci, jen proto abychom nemuseli tisíckrát přestupovat? Z krajů se staly jakési zvláštní útvary s přehnanou samosprávou.
Kraje byly od začátku koncipované tak, aby bylo co nejvíc hnojišť pro nadbytečné kohouty v politice…
Ostatně soudím, že je nutno kraje jako stupeň samosprávy zrušit a místo nich obnovit zemské uspořádání.
To jako že země Moravská a země Slezská budou společně dělat dopravu na Ostravsku líp než kraj Moravskoslezský? A ty geniální odborníky a vstřícné politiky vytáhnou z klobouku jako eskamotér králíka? Jo, to zní hodně nadějně.
Takže podle vašeho názoru by regionální dopravu na území např. od 1. koridoru na sever (nebo na jih) ke státní hranici zvládl zkoordinovat lépe „zasloužilý strýda z nějakého odboru MD v Praze“, než za stávajícího systému lidé z kraje, kteří znají lépe místní poměry a jsou alespoň motivováni čtyřletým cyklem voleb a z toho pramenícího cíle: „voliče pokud možno nenasrat“. Vím, že ne všude se daří tento cíl úspěšně naplnit (např. Pařdubický kraj a jeho legendární výběrové řízení na autobusové dopravce), ale to je v lidech a lokální vašnosta dostane za neúspěch „Dunaj“ od hejtmana spíš, než nějaký anonymní zaměstnanec… Číst vice »
Ještě nikdy jsem se od jakéhokoliv zastánce zemského uspořádání nedozvěděl, jak by v takovém případě fungovaly Čechy. To je na jeden celek příliš velké území (o kus větší, než Morava+Slezsko), ale nijak přirozeně se rozdělit nedá.
Tak, jak by strýc v Praze nedokázal zorganizovat v Čechách dopravu, tak by jiný strýc nebo tetka nedokázali na takovém území zorganizovat zdravotnictví nebo školství.
(+ by to znamenalo naprosto nepřirozeně roztrhat Jihlavsko)
7 krajů plus Praha jako dříve a je VYŘEŠENO…
V mém domovském kraji je takhle rozbitá i doprava mezi okresy. Není výjimkou, že 20 km dlouhá trasa trvá 2 – 2,5 hodiny se dvěma přestupy bus/vlak a vlak/vlak.
Konkrétní příklad?
Já bych jeden měl. Přerov – Prostějov.
Buď vlakem s jedním přestupem v Olomouci za 3/4 hodiny, nebo přímým autobusem za hodinu. Proti tomu autem po nejkratší trase 28 km za půl hodiny. Takže taková katastrofa to není.
To zazdili předci, když místo dráhy z Přerova do Prostějova přes Tovačov radši postavili lokálku z Kojetína do Tovačova.
Konkrétní příklad z vašeho domovského kraje jste nedodal, takže snad jen jednu obecnou radu na závěr:
Příště volte líp, aby na funkci náměstka hejtmana pro dopravu obsadili člověkem, který tomu rozumí a zjedná si podporu u vedení kraje.
Bylo by hezké kdyby vznikla nějaká iniciativa na agregaci jízdenek, že by stačila jedna aplikace pro celou ČR (nebo dokonce celou Evropu !) kde by se daly koupit jízdenky na všechny dopravní systémy na jednom místě.
Vrátit kraje před rok 2000 na 7 krajů plus Praha. Toto byl čert dlužen, malou republiku rozdrtit na raz tolik krajů.
Kladu si otázku, o kolik by se celá problematika zjednodušila a zlevnila, kdybychom měli místo mraky různých tarifů ve kterých se ani to prase nevyzná pouze jeden celostátní integrovaný tarif.
Přesně. Dokud tohle nebude zavedeno, nebude žádný důvod k jásání.
A když by to měl být jednotný tarif, měla by se i veškerá regionální doprava v ČR organizovat také centrálně? Dnešní krajští koordinátoři dělají obojí. Mně by jako první krok stačilo abych si mohl jízdenku platnou ve více IDS jednoduše koupit.
Proč? Nevidím důvod proč by měl o autobusu obsluhující hornídolní rozhodovat úředník z Prahy, toto je přesně problematika, která by se měla řešit od spoda, tedy samosprávami (kraji). Tady by bohatě stačilo, aby se IDS tarifně sjednotily, ideálně nějak smysluplně a ne, že se vybere nejdebilnější systém.
Ano. Přesně takhle jsem to myslel.
No právě proto se ptám. Bude to fungovat, když si kraj naplánuje dopravní obslužnost (to je podle mě v pořádku), nastaví podmínky dopravcům, a nějaký centrální koordinátor mu pak bude pod rukama měnit podmínky tarifu, tj. i určovat kolik se na jízdném vybere? V situaci, kdy se stále nepodařilo do IREDO začlenit klíčovou MHD obou krajských měst, nebo kdy si město Kladno v rámci PID vynucuje vlastní tarifní pravidla, mi to výše uvedené přijde jako vzdálená meta. Začal bych opravdu tím integrovaným nákupem jízdenek přes více IDS. V takovém Holandsku (aniž bych ho chtěl dávat za vzor) si můžu koupit… Číst vice »
Co to plácáte za nesmysly? Jaký úředník z Prahy? V době před rozdělením Československa (a tedy v době, kdy ještě neexistovaly u nás samosprávné kraje) platila v celé síti ČSD i ČSAD jednotná jízdenka třeba pro jízdu z Prahy až do Košic. A ani v té době nerozhodoval o „horní dolní“ úředník z Prahy. Na každém okresním úřadě existoval totiž odbor dopravy, který měl na starosti zohledňování místní situace a zapracovávání připomínek cestujících a firem v regionu do celostátního JŘ.
Tak jakou jinou centralizaci měl Twix na mysli, když ne celorepublikovou?
Jeden JŘ a jedna jízdenka pro celou republiku (a o tohle mně šlo) neznamená, že se o tom musí rozhodovat v Praze. Přečtěte si, prosím, ještě jednou pořádně to, co jsem původně napsal.
To by bylo pro cestující moc jednoduché a pro koordinátory moc práce…
S druhou půlkou věty formulačně nesouhlasím, té práce by bylo naopak tak nebezpečně málo, že by mohlo někoho napadnout, zda všichni ti koordinátoři jsou vůbec zapotřebí.
Tak to je dobrá zpráva. Ideálně aby sousední kraje měly nějaké překryvy na území, kde lze využít oba tarify, když cestuji do sousedního kraje. Úplně nejlepší je pak možnost zakoupení dokladů v aplikaci, což naštěstí ODISka umí. Ale stále to není samozřejmost. Např. v IREDO (Pardubický+Královéhradecký kraj) je to stále bez aplikace, která by to uměla. A VDV (Vysočina) je pro jistotu bez aplikace úplně.
Na co aplikace, když si můžu koupit jízdenku pruvodciho nebo řidiče?
Nákup ve voze by měl být vždycky dražší. U řidiče to zdržuje, u průvodčího je riziko že cestujícího na kratší cestě nestihne. (Stejně tak i automat ve voze, občas se stane že je u automatu fronta ze které někdo vystupuje)
Preferovat předprodej – na předtištěné lístky takovou marži aby to trafiky braly, e-shop, na nádražích automat, na větších nádražích pokladna.
Alespoň něco pozitivního. Koukám, že i osobáky od Ostravy už nekončí v Suchdole, ale jedou alespoň až do Hranic. Bejvávalo, že se člověk mohl bez přestupu svézt na jedné trati i v rámci okresu: Polom-Drahotuše nebo Lukavice-Hoštejn. Dnes už jedině s přestupem a déle.
Nojo. Bývaly doby, kdy osobák jel i Přerov – Praha nebo třeba Púchov – Česká Třebová (přes Vsetín). Časy se prostě mění.
Spláchnout tou kouzelnou frází „časy se mění“ stav, kdy je zákazníkovi čím dál častěji a intenzivněji dáváno najevo, že je pouze nutným zlem při vytváření něčího zisku, dost dobře nelze. To se pochopitelně netýká jenom veřejné dopravy, nicméně nejvíc to řve právě ve službách hrazených z veřejných peněz.
Jójo dobře už bylo…
Kritika současných poměrů opravdu neznamená nostalgii po těch minulých… Dokud tohle zdejší veřejnosti nedojde, tak se žádná rozumná veřejná diskuse nebude konat. Což samozřejmě někomu velice dobře vyhovuje.
Veřejná hromadná doprava je prostě hromadná služba.
Třeba každodenní dojížděč z Úval má radši 15-30 minut S1(S7) než neproklad různých Přerovů, Břeclaví, Šumperků. A cesta Úvaly – Černošice je taky možná častější, než Úvaly – Přerov bez přestupu.
Nebral bych to až tak jednostraně.
Různé krajské tarifní systémy jsou daní za lepší dopravní obslužnost v rámci kraje.
Vezměte si k ruce nějaký starý jízdní řád z doby, kdy jezdily panem Radimem vzpomínané osobní vlaky Praha – Přerov, Česká Třebová – Púchv a porovnejte si nabídku spojů na jakékoliv trati tenkrát a teď.
http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/index.php?page=jizdni-rady-1981-1982
Změna by mohla být i lepšímu? V rakousku a nemecku to jde.
Ano v Německu a Rakousku to tradičně jde. V Rakusku ten jejich roční KlimaTicket probojovávali také několik let a jedna spolková země se nechtěla podílet a tak v poslední chvíli dostala motivační nabídku, aby kývla. Navíc, tam šlo o přechod cestujících z aut do vlaků. Čím a kudy by se v Česku, při disponibilní kapacitě dnešních tratí a vozidel, ten nárůst cestujících odbavil? V našich českých podmínkách by v prvním kroku šlo asi jen o průklest našeho regionálního „tarifního pralesa“. Budeme si asi muset počkat, až to celé časem vykrystalisuje „zdola“, od dobrovolné spolupráce mezi jednotlivými kraji. K myšlence nějaké… Číst vice »
Pár jich jezdilo i předtím. Přerov -Bohumín.
Překryv odisky je i do zlínského a slezského kraje.
Slezský kraj to slyším prvně, myslíte do Polska??
Linky se mění, osobáky Olomouc – Zábřeh pokračují nyní do Šumperka a Koutů nad Desnou namísto Hoštejna a Lupěného. Některým cestujícím v rámci okresu přestup přibyl, některým ubyl. Kterých je víc?
Přímé osobní vlaky s půlhodinovým pobytem v Suchdole… super počin, díky za ty dary…
Tam se čeká na lokálku s Oder ne ?
Přesně tak