Moravskoslezský kraj zdraží cestování, kilometrová sazba stoupne o 40 %
Nový autobus Setra pro provoz na Novojičínsku. Foto: ČSAD Vsetín
Zdražení má částečně pokrýt výpadek tržeb z jízdného, netýká se dlouhodobých jízdenek.
Ideální způsob jak lidi přimět více používat MHD.
Nějak tu inflaci přivolat musíme 😀
Tohle známe z 90. let v MHD. Sice se prodloužily intervaly, zato se zvýšila cena. Část lidí začala jezdit auty a do veřejné dopravy kromě dovolené nesedne. Potom se náklady přenesou jinam.
Vyborne. Uz ted vsichni kdo muzou jezdi autem, protoze casove je verejna doprava v ms kraji katastrofa. Tak k tomu jeste takhle podstatne zdrazte 😀 Ja nevim, ale asi to na vedeni ODIS i na kraji vypada na same elitni odborniky 😀 Proboha vymente uz ty lidi tam, silnice nejsou nafukovaci a uz tak jsou zasekane autama. Chce to uplne jinou koncepci, kterou stare struktury argumentujici zpusobem „nikdo jiny na svete by to nedokazal lip“ rozhodne neakceptujou a taky by to chtelo si nastudovat zaklady ekonomiky, aby se pak nekdo nedivil, ze vysledkem zdrazeni nemusi byt financni prinos, ale ubytek,… Číst vice »
myslíte si, že se autem dostanete náklady pod 1,40Kč / km?
i když jedete nafťákem za 5l/100km tak ta máte cca za ty 1,40 Kč / km, spíš víc. údržba a amortizace auta, nedej Bože parkovné…to se neplatí, že.
lidi jezdí autama po jednom ne kvůli ceně, ale kvůli pohodlnosti (větší část případů), úspoře času (mnohdy diskutabilní) anebo nemožnosti jet VHD. když je v autě 2 a více lidí, pak asi nemám námitky, ale gumokol s jedním pasažérem by ve městě/zasekané silnici vedoucí do města měl být vidět co nejméně.
ano, jeden clovek v jednom aute by mel byt videt co nejmene a co pro to delame v ms kraji ve verejne doprave? uplne opacne kroky, nez by mely byt. cilem ma byt natahnout lidi z aut do verejne dopravy a ne jeste vice odradit i ty, co tu neoptimalizovanou hruzu jeste pouzivaji!
Ale cestu (co jezdím) zvládnu za cca 40Kč. Sám.
Pokud někoho svezu tak to vyjde levněji.
Dochadzanim do prace vzdialenej 30 km som v aute stravil do 1.5 hodiny. Verejnou dopravou mi to trvalo 2.5 hodiny. Ked manzelka dochadzala do prace 40 km, tak verejnou dopravou prisla o nejakych 20 minut do prace skorej a po skonceni prace mala 40 minut kym jej siel spoj domov a to nehovoriac, ze tych 40 km verejnou dopravou bolo pomalsich, lebo cesta pozostvala z MHD, vlak, MHD. A nie, nemohla si upravit pracovnu dobu. Takze denne stravila na ceste do zamestnania vpohode o 2 hodiny viacej, ako ked isla do prace autom.
Náklady nejsou jenom peníze, ale i čas a nepohodlí.
Pokud vám stoupnou náklady na bus, který jede dýl jak auto, nad únosnou mez, tak pojedete autem, i když na korunky bude jízda dražší.
Čistě to, že dlouhodobě vlastním vozidlo mě komplet se vším vyšlo na necelých 97 kč/den bez phm. Po započtení nafty a mého nájezdu vyjde vlastnictví vozu na 173 Kč/den. Pokud berete i další cestující, vyjde to ještě daleko levněji. Každý si může sám vypočítat, jak moc se mu co se mu vyplatí.
ano, kalkulace je korektní. na to narážím, tohle tu nikdo nepřizná…a jen ječí…auto je levnější. musí si nějak ty náklady zdůvodnit, že
Může to být tím, že dost lidí nemá dlouhodobou zkušenost s provozem a údržbou vozidla a pod náklady na provoz si jednoduše představují cenu phm.
Jezdím za 2kc kilometr a komfort proti MHD značný. Pojedu li s rodinou nebo jen manželkou už je auto levnější takže hurá vyhnat lidi z MHD.
Jó, veřejná doprava není pro chudý.
a jízda autem je levnější než 1,40 Kč / km…jasně.
Kdo na to nebude mít, prostě pracovat přestane, nebo půjde dělat práci nuznější.
Nejsme všichni finančníci a právníci. Drtivá většina lidí stále pracuje v dělnických profesích. A zrovna na Ostravsku plat uklízečky nebo vrátného asi nebude zrovna hodně.
vyčíslení dodatečného výnosu z jízdného na 24 mio je důvod proč to nezvyšovat. je to nula nula prd i v rozpočtu kraje. ale argumentace, že je levnější jezdit autem…je mimo.
To je super
Pro zajímavost, třeba to někomu pomůže: Dlouhodobý provoz ojetého malého auta mě během 10 let vlastnictví vyšel na cca 28000 Kč na rok bez phm. V ceně jsou opravy, pojištění, běžná údržba, ztráta hodny, dálniční známky a technické prohlídky. Auto nebylo servisováno v značkových servisech a předem říkám, že jsem měl opravdu štěstí na relativně spolehlivý kus, který jsem kdysi koupil jako 6 let starou ojetinu.
Moze byt. Ja som kupil 6 rocne auto za 200 000 Kc. Mam ho uz 12 rokov a este minimalne ten rok da. Takze 15 000 Kc rocne strata hodnoty. Nejakych 3000 zakonna poistka, 7500 priemerne udrzba, stk kazde 2 roky. Takze nejakych 26 000 rocne bez PHM. Auto je na LPG takze naklady na PHM su niekne na urovni 1.3 Kc/km. Pri najazde rocne 15 000 km ma auto stoji nejakych 44 5000 Kc. Takze kilometer jazdy ma stoji nejakych 3 Kc. Do prace a spet som to mal 60 km, takze dochadzanie do prace ma stalo 180 kc… Číst vice »
Já měl starý diesel, nejelo to, ale spotřeba do 4.5 takže cca 1.4 -1.5 kč/km. Souhlasím, je to hlavně o tom času a tom, že člověk není vázaný na jízdní řády Je bohužel dost vesnic, kde je veřejná doprava nepoužitelná a nepokryje ani základní potřebu (např. cesta o víkendu ráno do práce) a to vůbec nemluvím o situaci, kdy člověk nechce být jen otrok systému a chce si vyrazit někam za zábavou, za přáteli, nebo se někde zdržet do večera. Vlastnictví auta něco stojí, a jsou případy, kdy to smysl nemá a případy, kdy to smysl má. Na vesnici podle… Číst vice »
Ach jo, tohle je zase článek… 🙂 Pokud se změní tarif ODIS pro příměstskou dopravu, samozřejmě se to netýká jen příměstských autobusů, ten tarif platí i ve vlacích. Byť tam má člověk na výběr i tarif dopravce.
V tiskové zprávě kraje je výslovně uvedeno, že se to týká jen autobusů.
Dobrý den, tak jste měl pravdu, mění se i u vlaků, už opraveno. Bohužel člověk nemůže spoléhat ani na tiskové zprávy krajů.
Chápete někdo jak to v MSK myslí? Jak budou v IDS rozlišovat jestli je to příměstský bus nebo jiný prostředek? Nebo tím rozbijí IDS a už to bude jako za starých časů bez integrace?
Budou to rozlišovat úplně stejně jako do doby současné. Jen se změní hodnota jízdného v určitém tarifu 🙂 .
Takže to vlastně celou dobu nebyl moc plnohodnotný IDS, když je takové rozlišování v tarifu vůbec možné… zvláštní to mají tam na severu.
Stejně jako se měnily třeba ceny MHD v Ostravě před několika lety (+změny zón v Ostravě) tak se teď bude měnit cena u jízdného „Region“ a cena jízdného MHD v městech se nezmění.
Obyčejné zónové dělení…
Mohli rok počkat a dát to za 1,5 na km ať se to dobře počítá. 1,4 je takové blbé číslo 🙂
Podekujme poslanci Babišovi za jeho návrh na zrušení superhrubé mzdy. Díky tomu se teď musí zdržovat.
Na to jste přišel jak?
Tento návrh podpořila i ODS, SPD a Trikolóra, tedy podstatná většina parlamentu a tedy i voličů, protože snížení daní měli ty strany v programu. Aspoň jednou Anno splnilo, co slíbilo.
A výsledkem je zdražování a osekávání veřejných služeb. Ale jo, když je voličstvo spokojeno, klidně můžeme na Balkán.
Většina lidí si celkem logicky chce sama rozhodnout, za co peníze utratí. Stát má naopak zajišťovat služby globálního charakteru, jako je bezpečnost, klíčová infrastruktura, energie.
Měli by se zestátnit tedy elektrárny, rozvodné sítě? A kde vezme na ty služby globálního charakteru, tedy vlastně veřejné služby o kterých se zmiňuje nick Jaaaa peníze, když ne z daní?
jední řvou: zdroje jsou.
drhý hýkají: snížení daní se zvýší jejich výběr. tak to tvrdí přece lafferova křivka.
jenže žádný z těchto mamlasů neví, že lafferů bod je v sazbě nějakých 70% daně
za to snížení daně z příjmu by si zasloužili všichni, kdo pro to zvedli pařát ve sněmovně, zavřít až zčernají a sebrat jim majetek na úhradu vzniklých dluhů.
když snižuju daně, musím osekávat výdaje. ne je ještě navyšovat nesmyslným seniorským bonusem v hodnotě 15mld Kč
Tak dluhy ve veřejné dopravě vznikly tím, že Burešova vláda lidem zakázala až na výjimky cestovat, za to by měla odplachtit rovnou na Mírov. Rozhodně ne tím, že poslanci taky jednou odhlasovali to co slíbili ve volbách a proti bylo kromě pirátů jen pár pidistran.
Katastrofa jménem Covid totiž není dostatečná pro přehodnocení kritérií, musí se jít populisticky stůj co stůj.
Vy také nemáte měsíční příjem nad 200 000 korun, že?
Chřipečka covid nic sama nezavřela, pod těmi nařízeními (často protiústavními) je podepsán nějaký Babiš, možná, že jste už o něm slyšel.
A dodržování předvolebních slibů opravu není populismus a pokud to chtěla drtivá většina voličů, tak se holt menšina musí přizpůsobit většině, říká se tomu demokracie.
Zakázali cestovat „bez důvodu“. Potvrzení o důvodu si mohl vytvořit každý na PC ….
Lidě nejezdili VHD i před „okresním vězením“.
ČEZ je státní, ČEPS je státní, jak to chcete zestátnit?
Já nic, nepodsouvejte mi něco, co tvrdil někdo jiný. Jen jsem se ho na to ptal. Ale k tomu ČEZU atp. ČEZ nemá kromě státu i jiné akcionáře? Neexistují další výrobci elektřiny? Regionální distributoři? Neexistují obchodníci s energiemi? Předpokládám, že toto měl uživatel Willy namysli.
aha…takže zdravotnictví, školství, infrastruktura, vláda práva nic?
To je pro tyhle mladý libertariány nepodstatný. Oni vidí jen svou peněženku. Že hlasují proti sobě, jim nedojde.
Existuje pro ně sociologický termín: „Předbohatý.“ Oni se chovají, jako kdyby byli bohatí, volí jako by byli bohatí. Protože si myslí, že jednou skutečně bohatí budou. Princip ekonomické synergie jim nic neříká.
patřím k relativně zajištěným a stejně vím, že bych na soukromé zdravotnictví měl dlouhodobě tak max v podobě plomby zkaženého zubu či korunky. transplantace rohovky, sešroubovaná holeň (3 operace celkem) a další drobnosti bych ze svého platil jen se skřípěním zubů….a dost složitě. asi jim chybí představa kolik podobné srandy stojí dtto školství…můžu si o tom českém veřejném myslet co chci, ale na lepší mám velký problém vydělat. ten termín je dobrý…já s oblibou hlásám teorii, že jsou lidé, kteří sice nic nemají, ale tím, že hlásají nesmysly vhodné akorát pro horních 10tisíc, si kompenzují svůj mindrák a identifikují se… Číst vice »
Hezky to shrnul jeden soudce nejvyššího soudu USA, O. W. Holmes: „Za daně si kupuji civilizaci.“
Pokud nechápete službu veřejné dopravy jako nezbytnou pro zajištění civilizační úrovně alespoň 20. století, tak se nemáme o čem bavit.
Protože pokud nebudete mít civilizaci, nebudete mít ani bezpečnost, ani klíčovou infrastrukturu, ani energie. Protože vy nejste v těch horních 10 000, kteří na to budou bez státu mít.
Ta díra v rozpočtu byla už loni a to žádné daně snížené nebyly. A ano za tu díru může Babišova vládá, ale ne snížením daní, ale cílenou likvidací ekonomiky, kdy celé sektory zavřela a místo, aby zaměstnanci v nich platili daně do rozpočtu, tak jim z něho platí podporu.
dovolil bych si úpravy: za to může babišova vláda snížením daní A likvidací ekonomiky díky své kolosální neschopnosti
S tou neschopností máte pravdu, ale loni žádné daně opravdu snížené nebyly, naopak na začátku roku 2020 došlo k navýšení některých spotřebních daní.
vloni to byl covid a dárečky, letos to bude covid, dárečky a daně.
Voličstvo dostalo více peněz na účet …..
Vám se plat nezvednul?
mně dost výrazně, cca o 6tis/měsíc. a stejně to považuju za zvrhlost. protože se bojím, co mi teď zdaní, aby tu díru zalátali.
Nikdo vám nebrání ty peníze dobrovelně posílat do rozpočtu.
argument nesmyslný. obdobně nesmyslný jako fond na splácenístátního dluhu prezidenta zemana.
navíc účel pochybný – cokoliv bych poslal, tak maláčová s babišem přeposlali na další rouškovné…zdroje jsou
Teď si trochu protiřečíte s ostatními příspěvky, protože vlastně píšete, že by bylo nejlepší vládu od daní úplně odstřihnout, aby nemohla nic rozházet.
ne, spíš to, že můj osobní příspěvek nemá smysl.
a díky za připomenutí, že mám nějakému vláčko sploku z ušetřených peněz něco poslat. 😉
Pokud nechápete princip společenské smlouvy, nedá se nic dělat. Já vám prostě nebudu platit něco, co vy platit nemusíte, ačkoli na to máte.
Však vy mi taky nic neplatíte.
no, jo, černý pasažer
Zrušení superhrubé mzdy přineslo do kapes jednotlivců více peněz … to, co, co šlo přes rozpočtové určení daní kraji, zůstalo v peněžence (na účtu) občana …
Pozeral som u nas, kolko stoji primestska doprava v nasom kraji.. Je kombinovana sadza. Cena je stanovena ako nastupne + cena za kilometer. Nastupne je 16 Kc a cena za kilometer je 1.3Kc. Takze napr. 1 km cesta vyjde na 17.3 Kc , 5 km vyjde 22.5 Kc a 10 km 29 Kc. Tych spominanych 20 km, u nas stoji 42 Kc a potom vdaka nizsej kilometrickej sadzbe zaciname byt lacnejsi.
OK, ať to zdraží. Už teď se nám skoro vyplatí auto na LPG (jezdíme dva). Po zdražení se vyplatí určitě. Dobře, nepočítám do toho amortizaci/údržbu ale to by se provádělo stejně, bez ohledu na to, jestli by se tím jezdilo jen tak někdy a nebo i každý den do práce…
Nevychází tarif výhodněji jak jednotlivá jízdné?
Skoro??
Údržba stejně bez ohledu na najeté kilometry?
Kdyz se zdrazi jednorazove jizdenky o 40%, razantne ubude obcasnych cestujicich. To uz se pomalu vyplati jezdit autem i v jednom pri nakladech na dopravu. A ted za to muze i covid. Hloupa vymluva.
Nesmíte skočit na lep zavádějícímu titulku. Jízdné zdraží v průměru jen o cca 20%.
Trochu nechápu… jak se změna ceny může týkat jen příměstských autobusů, když je to integrovaný systém?
Protože třeba v DP Ostrava je časové jízdné, MHD Havířov má jednotlivé jízdné (ať jedete jednu zastávku nebo celé město) atd. 🙂
Kdežto příměstská doprava funguje u jednotlivého jízdného způsobem „platba za kilometr“
Takže „integrovaný“ se to jenom jmenuje, ale v praxi to nefunguje tak, že si koupím jízdenku a neřeším, čím jedu?
Je to takový hybrid… https://www.kodis.cz/pdf/P%c5%99%c3%adloha%c4%8d.1.pdf
V MSK funguje jednotný systém v rámci měst, tzn. v Ostravě, Frýdku, Orlové, Karviné,… apod. je jízdné shodné. V případě platby čipovou kartou se pak uznávají vzájemné přestupy. Pokud má někdo kartu, tak vážně nemusí řešit čím jede, všechno systém řeší za něj.
Funguje uznání přestupu i mezi příměstským autobusem a MHD?
ano, uznávají.
Přestupy se neuznávají jen na čipovou jízdenku,ale i zakoupenou za peníze. Ovšem musí to být spoje, které používají tarif XXL. To jsou vlastně obce, které sousedí s městem Ostrava. Takže člověk jedoucí třeba z Petřvaldu u Karviné nebo z Bohumína si zakoupí 45 minutovou jízdenku za 25 Kč nebo třeba 24 hodinovou za 100 Kč v autobuse ČSAD u řidiče a v klidu může přestoupit na jakékoliv vozidlo DP Ostrava nebo spoj jiného dopravce v tarifu XXL a cestovat po dobu platnosti jízdenky. Problém je akorát v jízdenkách z mobilní aplikace nebo kreditní jízdenky koupené v automatu. Ty totiž platí… Číst vice »
Teda,spletl jsem se. V mobilní aplikaci zakoupené jízdenky na přestup platí,tam akorát ji musí ukázat řidiči, jelikož zatím u některých nefungují čtečky QR kódu. Neplatí v příměstských spojích dlouhodobé jízdenky (měsíčníky) nahrané na bankovní kartě. Ty platí pouze ve vozidlech DPO.
Nic neřeším, v příměstu akorát řeknu, kam chci. Přiložim odisku. A buď se mi odečtou peníze nebo mám zaplacené zóny.
Jednotlivé jízdné: V příměstské dopravě je kilometrický tarif. V MHD je fixní cena. V Ostravě je časové jízdné.
Dlouhodobé jízdné je zónové.
Aneb proč to dělat jednoduše, když to jde složitě.
Tak holt autobusama v MSK nepojedu, no. Svět se nezboří.
A jak je to s regionálními vlaky? Mají stejný systém jednotlivého jízdného jako autobusy? To už se pak snad víc vyplatí TR10 nebo OneTicket, jestli bude cena také taková. Začínám se v tom „IDS“ ztrácet. Komplikovanější tarifní strukturu snad ještě nikdo nikde nevymyslel.
Vypadá to, že nejsrozumitelnější jsou v ULK a JMK. Ten JMK mi připadá ještě jednodušší – stanoveno pásmové jízdné, cena se odvíjí podle počtu pásem ….
V ÚLK (tarif DUK) je tam přepočet na jednice, tudíž bez kalkulačky si z podle plakátku s pásmy jízdné nespočítáte …
Míň cestujících -> zdražení -> ještě méně cestujících
To je sice mozne, ale je otazka kolko na tych menej cestujucich zarobia. Pokial im odide 5% cestujucich a trzby stupnu o 3% tak sa im to oplatilo.
Pokud těch 5% cestujucich bude jezdit IAD tak bude více aut na silnicích = větší opotřebení, větší zácpy atp. A to bude vyžadovat řešení, které možná také bude mít nějaká náklady (bude to možná kraj něco stát).
Jako by pravidelní cestující neměli tarif, a jednorázovým je to jedno. Tady se zas hledají blbosti.
Navíc bezdomovci a lidi na dávkách cestovat mezi městy fakt nepotřebují, pokud si myslíte, že by to mohlo přivést lidi do dluhů.
O tom rozhodujete vy kdo potřebuje či nepotřebuje a kam cestovat? A na ty dluhy jste přišel jak?
Mám pocit, že někteří diskutující si myslí, že by je zdražení mohlo zruinovat.
Pocity nejsou argumenty a z vašeho komentáře vyplývalo něco jiného. Zdražení o 40 % je velké a rozhodně to nebude jedno ani nepravidelným cestujícím. Zvyšuje se tak možnost, že přesednou do auta. Já zas mám z vašich komentářů jiné pocity a nechávám si je pro sebe.
To 40% je zdražení za 1 km a není to celá částka za jízdenku.
1km jízdy = 15+1,4 = 17,4Kč vs 17Kč => zdražení o 2,3%
20km jízdy = 15+28 = 43Kč vs 35Kč => zdražení o 19%
100km jízdy =15+140=155kč vs 115 => zdražení o 26%
+ platbou ODISKOU se ušetří 6kč (9kč vs 15)
To vím, ale stále je to zdražení jedné složky jízdného o 40 %. Kartu budou mít spíše pravidelnější cestující, než ti nepravidelní. Podstatou mé odpovědi předešlému diskutujícímu ovšem bylo to, že věčně neargumentuje a i toto zdražení může vést k odlivu cestujících.
Díky! Tohle by chtělo do článku, že součástí jízdného je i nástupní sazba.
Pocit je velice důležitý. Často udělám rozhodnutí podle pocitu, zvláště když nemám verifikovaná data pro obě varianty rozhodnutí a nechci absolvovat dvakrát to samé jen abych data získal.
Tady je řeč o příměstských, nikoli meziměstských autobusech …
Příměstský autobus je totéž co meziměstský
Jako jednorázovému cestujícímu mi není jedno, kolik mám zaplatit podle jakého tarifu.