Moravskoslezský kraj vypsal soutěž na lety z Ostravy, provoz má začít letos

Boeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště OstravaBoeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště Ostrava

Moravskoslezský kraj dnes vypsal soutěž na leteckého dopravce, který zajistí pravidelné spojení mezi Letištěm Leoše Janáčka Ostrava a letišti ve

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.ree

Ví tady někteří diskutující, co je feedovací linka?

Jiri

Na jedne strane tady tlaci terminaly, cng busy a vodik za miliardy pod rouskou ekologie a na druhe strane tlaci letadlo tam, kde vlak jezdi casove srovnatelne, ale ekologicky a cenove nesrovnatelne vyhodneji. Tak jde tu o nejakou ekologii nebo o co vlastne?

Zelenay

Možná, že někteří dostanou nějaké pravidelné volňásky..

UFO

Stejne časy Ostrava-Mnichov nebo Ostrava-Viden?
(Ta Viden je dosazitelna primym vlakem neco pod 3 h, autobusem nad 4h, no dobre, ale Mnichov radsi ani nehodnotím)

kakov

jádrem sporu je hlavně vídeň, kde ty časy srovnatelné jsou, pokud připočtete k letadlu vše okolo (tj. nelze brát jen čas odlet-přílet), Mnichov je jinou dopravou problematický……

Jen tak

ty pojedes vlakem do asie?

Supidio

S přeshraničním výpalným od ČD dost možná vyjde letenka s dotací koncového uživatele(tedy cestujícího) daleko levněji arychleji(díky výlukám nedobré správy je pravděpodobnost včasného příjezdu na Vídenské letiště velmi nespolehlivá) a pohodlněji, než vámi opěvovaný vlak

Jiří

Tohle všechno jsou spekulace. My tu řešíme fakt, že se plánuje dotovat spojení tam, kde už nějaké srovnatelné existuje. Namísto aby se peníze využily efektivněji na neexistující destinace.

Tronda

Bude v tom platit tarif ODIS, když to dotuje kraj? Měl by…

Zelenay

Myslím, že na jednom by se sjednotili všichni diskutující, že společně bychom 800 míčů roztočili daleko lépe a něco by z toho i měli místní podnikatelé a nikoliv jenom úzká hrstka mio+ a zahraničních korporátů. 😀

K.L.

Dotovat stamiliony z peněz daňových poplatníků letadla na vzdálenost 250 km je ekonomická zhovadilost a ekologický zločin.

Zelenay

Když mi to daj do Mnichova do 20-ti eur a snack k tomu, tak tím budu lítat, ale ani o chlup. 😀

MiloradMrdak

11 rotaci tydne – dobrej vtip 😀

Všudebyl

Do Vídně jezdí z Ostravy čtyři vlaky denně. Vlak tam dojede za 3 hodiny. Doba jízdy na letiště je 30 min. + 60 min. čekačka před letem + 90 min. let i s odbavením a min. 60 min. do centra Vídně. Hmm jsme na čtyřech hodinách a cena vs. vlak k nezaplacení. Je to holý nesmysl. Mnichov už zní lépe. Díra, kterou by využívalo mraky lidí je spojit Ostravu s Franfurtem. Katowice sice už takové spojení nabízí, ale ne všem se do Katowic chce.

xxx

Možná by to chtělo přečíst si ten článek ještě jednou a pozorně (bez urážky). Linka do Vídně bude z 99 % pro tranzitní cestující, ale nikoliv jako point-to-point. Bude mít stejný smysl, jako měla linka Praha-Ostrava, která byla také pro tranzitní cestující. Takže srovnávat tu cestu do Vídně letadlem a vlakem je holý nesmysl, protože takto ta linka myšlena není.

A že pro tranzitního cestujícího smysl má, vidím jako opodstatněné. Časová úspora zde bude rozhodně poměrně velká. Je potřeba počítat nejen s cestou vlakem a MHD, případně taxi, ale také je potřeba počítat s nějakou rezervou – zpoždění vlaků.

Všudebyl

Jo to máte pravdu, tak aspoň co se ekologie týče, tak je na tom ten vlak trochu lépe 🙂 Za Frankfurtem si ale stojím, už jen proto, že tam máme rodinu a oni lítají tady a my zase tam několikrát ročně a bohužel využíváme Katowice 🙁

Jesenik

Však z hlavního nádraží ve Vídni je to na letište cca 15 minut a jezdí to každou chvilku.

kakov

Domníváte se, že Mnichov neposkytne dost možností pro tranzitní cestující? Taky bych osobně jako rozumější (když už to letadlo mermomocí musí mít) viděl nechat to jen na Mnichov nebo Frankfurt.

Ale osobně mi tyhle letištní a letecké tanečky připadají spíše jako honění EGA než smysluplného užitku, asi jako za komunistů se chtěli vytáhnout, kdo ze sousedů má lepší auto, tak dnešní krajští politici se chtěl vytáhnout, kdo bude mít lepší letiště.

Tronda

Z Ostravy do Prahy byla největší skupinou cestujích severomoravští posranci v čele s Létajícím Zaorálkem, kteří si pak letenky nechali proplatit v kanceláři parlamentu.

UFO

srovnávat lze, ale musíme ve Vídni vybrat konecny cil autobusu a vlaku to letiště (a tam vlak a bus prohraje)

kakov

o kolik hodin prohraje (vlak)? když započtete úsporu času za cestu na Mošnov

mgr.pavel

Pokud je OVA-VIA míněna pro tranzit, proč tedy nestačí MUC? To je ještě větší hub než VIA.

Jen tak

Ukrutná megalomanie… v ostrave jsou naprosto mimo.

p. Unucka tu i chvíli diskutoval, ale jeho myslenky tu jini rozsavlovali na cucky… takze uz se radeji neukazuje.

Nekdo

protoze by to davalo smysl. radeji vic rotaci denne do vetsiho hubu, nez mene do mensiho. nota-bene na VIE (ktere i kdyz mam rad a casto pouzivam), tak z hlediska *A je spis mensi hub a navic zameren na vychod a Balkan. pokud OSR chce kvalitni manazerske spojeni, tak by meli nejdrive zjistit kterym smerem asi (predpokladam, ze primarne do zap. Evropy, potazmo Nemecka) a podle toho volit hub. naivne bych navrhoval spise FRA, krome toho, ze je to skutecne velky hub, tak ma i prime kolejove spojeni a velmi dobre navaznosti na vlaky smerem na Kolin, poruri, Stuttgart a… Číst vice »

J.ree

Pane magistře (teda jestli tento titul vůbec máte), odkud, prosím, máte informaci, že se bude lítat z Ostravy do Brazílie? Víte toho více než my, póvl? To by totiž bylo něco ta přímá linka !

asdf

A to mě by se líbila linka do Vídně.Představa kolon na silnicích, nebo narvaný vlak. Letadlo je jasná volba. Ale bez dotacíííííí.

V. K.

Bez dotací taková linka nevzlétne, protože takovéhle nesmysly se v komerčním režimu v životě neuživí.

Apex

„Byl bych rád, kdyby první lety byly spuštěny ještě letos, uvedl náměstek ….Unucka“. No, nevím, kdo za odborniky jim radí nebo zda to je z hlavy pana náměstka, ale pokud je termín, do kdy se zájemci mají přihlásit, stanoven na 30. 9., tak to je hodně odvážné přání! Ale řekněme, že se někdo přihlásí. Čistě teoreticky: než se to jenom administrativně uzavře, tak je při nejlepším konec října, kdy by mohl být známý i nějaký letový řád. Ani sestavit letový řád sice nebude úplně snadné, protože sloty na zimu jsou dávno uzavřené, takže najit nějaké výhodné časy pro pravidelnou linku,… Číst vice »

Jen tak

je to tak. ono to cele ukazuje, jaci jsou tam pánové „diletanti“ (nebo jak to popsat), kteří vůbec netuší, kterak to funguje.

Jiri

jo a hlavne ze na podnety reaguji stylem „nikdo na svete by to nevymyslel lip nez my tady“… tohle tam sedi… nejaka odbornost nebo selsky rozum vuuuuubec…

Marty-t2

Dokud budou na zemi Maxy, žádná z aerolinek se do nových linek, byť s velkorysou dotací moc nepohrne… Nadto to vypadá, že ekonomické ochlazení je za dveřmi… Asi se zase nikdo nepřihlásí, tipuju.

Jen tak

MAXy bych do toho netahal … linka typu OSR-VIE nebo OSR-MUC (nebo v podstate cokoli jiného) je spíš „cílovkou“ pro segment malých letadel … nějaký malý embraer, crj apod.

marty-t2

to je jasné, jenže vše souvisí se vším – když na trhu není přes 700 letadel á cca 180 míst – tak jako dopravce na trhu sháním adekvátní náhradu a pokud neseženu, tak aspoň něco menšího ať nemusím rušit linku (80pct zisku mi dělá stejně 20pct PAX) třeba cca 110 místnou A319 . Ta chybí jinde a místo A319 zas někdo jiný pošle cca 75 místný Dash a místo něj 40 místný Saab … (pls. netahejte mne s kapacitou za slovo – výše byl jen příklad jak vše spolu může souviset i když na první pohled to tak nevypadá)

petr766

Podle mě je základem linka Ostrava – České Budějovice, případně s mezipřistáním v Pardubicích. Nic jiného smysl nemá.

Jarek

A zapomínáte na Vary s přestupními vazbami na Pabědu. I to by pro Ostravaky mohlo být zajímavé, nakoupit si v GUMu, poklonit se Leninovi, ochutnat kvas, vylouskat kukuřičná semínka…

marty-t2

samozřejmě letecká linka je úsměvná, ale jen tak ze srandy mne zajímalo jak se na této relaci dá dnes cestovat.

Docela hrozivé – porovnejte auto cca 370km za 4 hodiny s vlakem přes Prahu (!) v ideálu (když se stíhá přestup) za 6 hodin nebo přes Brno za 7hodin. Docela smutný obrázek pozemní dopravní infrastruktury v ČR, že ??

J.L.

Nebo 115km Katovice

marty-t2

a jak Vám na trase Ostrava- České Budějovice pomůže zajížďka do Katowic ?

Ic540

Pane Unucko děkujeme.
Kdyby jste raději udělal pořádek s jízdními řády vlaků. Aby nám to tady trochu jezdilo a nepostávalo zbytečně. Taktéž v okrajových ranně večerních časech to trochu koordinoval a vytvořil přípoje…
A zapoměl na Vodík.
Je nás dost co doufá že po příštích volbách už na postu náměstka pro dopravu bude někdo na koho ten post nezbyl, ale hlavně tomu bude rozumět a udělá hned něco pro lidi za jednotky milionů…. 😱

Ic540

Za ty peníze lze vysílat pro potřebné jednotky manažerů limuzínu do Katovic a případně vrtulník do Prahy. A ještě zůstanou stovky miliónů na potřebnější náležitosti včetně podpory veřejné dopravy….
Např vlaků viz výše….
Uf. Zase se mi zvednul tlak…..

železničář v důchodu

No, Mnichov jim snad ještě odpustil a akceptoval jej, ale Vídeň, to je naprostá pitomost!

Jen tak

Viden nebo Mnichov jsou zcela srovnatelné.

a8n

Do Vídně se dá zajet na otočku autem, do Mnichova už to na otočku nedáte.

Jen tak

a pořád do kolečka .. tohle nejsou linky na to, aby tím někdo lítal do vídně nebo mnichova – primárný smysl (jakkoli stále nesmyslný) je vedení linky do nějakého hubu, ze kterého budou přestupní vazby do světa.

jestli to bude viden, nebo mnichov, je v podstate jedno. mnichovska sit linek je o něco rozsáhlejší, o tom žádnýá, ale jestli je to 300 nebo 700 kilometrů dáleko, je vcelku irelevantní.

kakov

A nemohlo by být do toho HUBu spojení vlakem?? (narvaný je otázka GVD a řazení, není to vlastnost vlaku) U té Vídně se to nabízí.

Osobně si myslím, že je velká chyba, že letecká doprava je příliš oddělená od zbytku veřejné dopravy (alespoň v ČR a okolí). Dálkové vlaky by měli obsluhovat i letiště, jako úplná samozřejmnost.

Nekdo

tak ono se staci podivat na nabidku LH ktera umoznuje k letence dokoupit libovolnou navazujici vlakovou jizdenku odkudkoliv z Nemecka. proc to u nic lze a u nas ne?

MildaIV

Ale určitě ne 3x deně.

Tronda

Nebo třeba na přestupní jízdenky v ODIS bez té jejich přiblblé karty.

Dushan

Mám čerstvou zkušenost, jak je prachbídné využívání příměstskych vlaků na Ostravsku, není výjimkou, když celý elefant veze ve večerních hodinách i méně než pět lidí, ale ani přes den dopoledne to není o moc lepší. Je znát, že kapacita elefantů je pro tento region extrémně předimenzovaná (přitom kolem Prahy je jich naopak nedostatek). Menší elektrický vůz s kapacitou 50 osob by bohatě postačoval, elefanty by se měly přesunout tam, kde se jejich kapacita využije.

Jarek

Ve večerních hodinách a hlavně proti špičce najdete mizerně vytížené elefanty i v Praze, z jednoho pozorování bych závěry opravdu nedělal.

Dushan

To je vícero pozorování na spojích Č.Těšín-Ostrava. Jen by mě zajímalo, jak často tam dělají přepravní průzkumy. Náklady v přepočtu na cestujícího musejí být astronomické.

archerr

Nevím sice s kterým spojem přesně máte zkušenost ale já už 7 let jezdím vlakem Frýdek- Ostrava- Opava a Váš komentář považuji za absolutní nesmysl. A to jezdím každý den a ne vždy ve špičce. Ještě bych rád dodal že pokud máte čerstvou zkušenost tak asi proto že hodně lidí má volno a nejezdí studenti a v těchto pařácích je i mín duchodců….

Dushan

Psal jsem o elefantech na trase Č.Těšín-Havířov (-Karviná)-Ostrava, tedy jedná se o jinou trať nežli Frýdek- Ostrava.

archerr

Díky za mínus! Já psal Frýdek -přes Ostravu do Opavy a to je tedy stejná linka o které se bavíme, nemíním ted linku s6 z Frýdku ale linku s 1 na kterou je přestup v kunčicích, ta jede do Opavy východ a za cele roky jsem nezažil situaci co popisujete, vyjma spojeni Osobních vlaků Svinov- Kunčice tam jezdí staré elektrické jednotky a pasažérů není mnoo. Tu Karvinou nevím proč zminujete v závorce mezi č. Těšínem a Ostravou ale budiž.

Dushan

Jedna linka je Č.Těšín-Havířov-Ostrava, druhá Č.Těšín-Karviná-Ostrava. Spoje obsluhují cityelefanty a elektrická jednotka řady 460 (tzv. tornádo). Spojení Frýdku s Ostravou zajišťuje jiná linka v motorové trakci, obvykle brejlovec s běkolika vagóny typu Btn.

PetrD

Trat Č.Těšín – Karviná – OVA je komplet obsluhována Elefanty v taktu 1h. Č.Těšín-Havířov-Ostrava pouze sem tam. Takt půl hodiny.

Dushan

Jinak mezinárodní motoráček regionova Cieszyn-Český Těšín, je taky dobrý tunel na veřejné peníze, spoj zjevně zcela nepřínosný pro dopravní obslužnost.

PetrD

Asi myslíte ten spoj, který jezdí z Frýdku-Místku do Č.Těšína a pak 3km do Cieszyna. 😀 to je teda tunel.

PetrD

To jste asi nikdy nejel v nějakém špičkovém spoji. např. přes pracovní dny R61 s odjezdem v Havru v 6:33 do Ovy(Opavy).
+ o vikendu přímé spojení Havířov Opava – plný vlak, několik kočárků a kol. Bohužel na této lince je jenom pár Elefantů, zbytek odjezdí ty dobytkáčské šroty 460. Jeli jsme s kočárkem, takže dle jízdního řádu jel elefant jen co 3 hodiny a podle toho jsme se zařídili. I zpět byl elefant plný.

Jiří

Bohužel tahle rozhodnutí jsou tvořena lidmi, kteří sedí na svých místečkách už leta – poslední tři volební období sleduju „vývoj“ v dopravě v ms kraji a je to pořád stejná rétorika, ať je na špici podle výsledků voleb dosazený kdokoliv 🙁

Jiří

A tak to jsem v klidu – po přečtení detailů dokumentace je velmi pravděpodobné, že se zase nikdo nepřihlásí 🙂

Tom

To je vyhozených peněz kvůli egu papalášů.
Brzy bude výběrové řízení na dotované lety do Českých Budějovic. Budějovice- Frankfurt nebo něco podobného.

MartinS.

Ve vzdálenosti 140 km po dálnici od Mošnova je jedno letiště, které odbavuje 6 mil pasažérů/rok, ve vzdálenosti 180 km po dálnici je druhé o něco větší letiště. Takže v dostupnosti 1,5 hodiny autem jsou letiště s nabídkou mnoha linek, která odbavují téměř 13 milionů cestujících a proto budeme posílat skoro 200 milionů korun někomu, kdo počet cestujících v Mošnově zvedne z 380 tisíc o nějakých 70 na necelý půl milion. To by bylo levnější vozit ty manažery do Krakova/Katowic limuzínami, než doplácet 2500 Kč na cestujícího.

procvi

Proč si vlastně SmartWings Group nenechá zadotovat a obnovit lety přes Prahu s ATR.

Bobo

Možná proto že nejsou játra kterejma by se to lítalo…

a8n

Jednak nejsou játra, jednak psali, že nemůžou dotovat vnitro.

Jiří

Oni fakt tu vídeň myslí vážně? Tady musí být někdo hodně vlivný kámoš, protože na základě zdravého rozumu letadlo ostrava-vídeň nehrozí ani s přimhouřenýma očima tak, že zavřenýma… Ještě dva nebo tři takové excesy a půjde to k soudu, protože řádný hospodář se takto nechová!

mgr.pavel

Ostrava-Wien moc letadlem nedává smysl. Vlakem to je za 3.5hodiny, letadlem to o moc rychleji s check-in a cestou na letiště zase nebude.

A za takové nevelké zrychlení pro pár desítek lidí denně, za to že má kraj platit sto mega ročně? Mno..

Navíc, 100M ročně pro 11 rotací po 40 lidech tam a zpět týdně, to dělá dotaci 100M/(52*11*40*2) = 2185Kč na cestujícího. Za předpokladu plné obsazenosti spoje, reálně čekám tak sotva polovinu.

Vážně jde o efektivní využití veřejných peněz? Nebylo by lepší zaplatit třeba další pár spojů vlaku?

Jen tak

ono nejde o dopravu mezi ostravou a vidni .. ono jde o napojení na sít nejakého velkeho sitoveho dopravce… takze je to minene jako „feeder“ pro dalsi cesty…

nicmene .. je to nesmysl.

Radek Janata

Však ten feeder může být i vlak. Z Ostravy jedou do Vídně tři přímé vlaky denně. Končí na Wien Hbf. Otamtud klidně mohou pokračovat dále na letiště, podobně jako tam jezdí vlaky z Lince. Pravda, je tam úvrať, ale i tak by to šlo levněji, než 800 milionů a společný ticketing mezi vlaky a letadly už by taky vymyšlen.

mgr.pavel

Ale pokud jde u Vídně primárně o tranzit, pak k tomu stačí létat do Mnichova, ne? To je větší hub.

Tomáš

A Praha – Vídeň smysl dává? Vlakem to je za 4h.

Daniel Novák

Z Prahy se linka do Vídně uživí za standardních podmínek nabídky a především poptávky, tedy něčeho co v Ostravě zcela evidentně chybí.

Ondra

Co takhle nějaké spojení na Ukrajinu (Kyjev,Lvov,Oděsa, Charkov, …)

Jen tak

a co tam?

Jarek

Pro nás k ničemu, ale pro UA gastarbeitery šikovnej bonus.

Jen tak

a ze ti gastarbajtri jsou tak bohatí, a cestujou tak často, ze by zaplatili linku na ukrajinu … chjo.

Maty

To už existuje z KTW/KRK. Takže bez šance.