Moravskoslezský kraj vypsal soutěž na lety z Ostravy, provoz má začít letos
Moravskoslezský kraj dnes vypsal soutěž na leteckého dopravce, který zajistí pravidelné spojení mezi Letištěm Leoše Janáčka Ostrava a letišti ve
Moravskoslezský kraj dnes vypsal soutěž na leteckého dopravce, který zajistí pravidelné spojení mezi Letištěm Leoše Janáčka Ostrava a letišti ve Vídni a Mnichově. Kraj chce provoz těchto linek financovat během čtyř let až 800 miliony korun.
Zakázka a kompletní dokumentace je zveřejněna na profilu zadavatele. Zájemci mohou nabídky podávat do 30. září. Podobný plán měli nedávno krajští radní v Jihomoravském kraji s linkou Brno – Mnichov, do soutěže se ale nikdo nepřihlásil.
Podle zadávací dokumentace bude při hodnocení rozhodovat ze 70 % cena, 30 % váhy v hodnocení bude mít kapacita letadla. Stejně jako v minulých tendrech na leteckou dopravu pomáhá kraji advokátní kancelář Češka, Císař, Smutný. Ta stála i u zrušené soutěže na lety do Amsterdamu a Helsinek.
Kraj v dokumentaci neřeší, zda má jít o proudové nebo turbovrtulové letadlo, musí mít přetlakovou kabinu a kapacitu nejméně 40 míst. Dopravce musí prokázat, že má zajištěnou spolupráci v Mnichově a Vídni s jinou aerolinkou, na jejíž lety bude možné přestupovat.
„Ve spolupráci s letištěm a experty na leteckou dopravu jsme několik měsíců analyzovali trh. Právníci připravovali celý složitý proces veřejné zakázky a podklady pro Evropskou komisi. Poučili jsme se z minulých chyb, vyslyšeli názory odborníků. S vysokou mírou pravděpodobnosti proto předpokládáme, že výběrové řízení nezůstane bez odezvy. Byl bych rád, kdyby první lety byly spuštěny ještě letos,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.
Kraj chce po dopravcích zajistit provoz nejméně 11 rotací týdně na každé trase. „Pokud bude zájem, mohlo by se letadly o minimální kapacitě 40 cestujících do Mnichova či do Vídně časem létat i třikrát denně,“ uvedl Unucka.
Kraj dotování linek do Mnichova a Vídně vysvětluje tím, že letiště přiláká investory do regionu. Vídeň bude čistě tranzitním letištěm. „Mnichov byl vybrán jako destinace smíšená, kdy kromě přestupů na jiné linky bude značná část cestujících v tomto městě končit nebo začínat. Počet německých investorů v kraji je totiž vysoký a zřejmě bude dále růst. V kraji v současnosti působí 55 společností s německým kapitálem, 34 sídlí v 30minutové dojezdové vzdálenosti od mošnovského letiště. Vídeň je oproti tomu destinace téměř čistě tranzitní pro cesty do celého světa,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka s tím, že maximální výše kompenzace za provoz obou linek ze strany Moravskoslezského kraje je stanovena na 7,8 milionu eur ročně při 26 rotacích týdně po dobu 4 let.
Kraj v tiskové zprávě současně uvedl, že letišti se podařilo nahradit výpadek letadel po uzemnění 737 MAX. „Díky dohodě s cestovními kancelářemi a leteckými společnostmi se nám podařilo výpadek letounů Boeing 737 MAX téměř nahradit jinými letadly, uskuteční se zhruba 93 procent letů plánovaných před sezonou. Počet cestujících na letních linkách je letos ve srovnání s prvním půlrokem loňského roku dokonce vyšší. Přispělo k tomu rozhodnutí zahájit letní sezónu o dva měsíce dříve. Cestující tak mohli za teplem do Egypta z mošnovského letiště vyrazit už v únoru. Také do Řecka a Turecka jsme začali létat o měsíc dříve než loni,“ upřesnil generální ředitel společnosti Letiště Ostrava Jaromír Radkovský.
Letiště Leoše Janáčka Ostrava loni odbavilo rekordní počet cestujících. Bylo jich 377 936, tedy o 53 820 lidí (16,6 %) více než v roce 2017. Úspěšné bylo i cargo – letadla přepravila 5448 tun materiálu. Nedaleké letiště v Katovicích je podle počtu cestujících výrazně větší, odbavilo loni přes 6 milionů lidí.