Moravskoslezský kraj spustil aplikaci do veřejné dopravy, umožní i nákup jízdenek

Jednotka CityElefant Českých drah kolem dolů v Karviné. Foto: České dráhyJednotka CityElefant Českých drah kolem dolů v Karviné. Foto: České dráhy

Cestující má při nákupu jízdenky přes aplikaci dosáhnout na nejnižší cenu, stejně jako při použití čipové karty.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mezera

A co státní tarif SJT? Bude už letos od nového GVD všude? Nebo bude jen zkušební provoz někde?

Samo

Všude.

Zdeněk

Státní SJT je v podstatě k ničemu, tak si každý kraj dělá svoji apku. Je to logické.
Zajímavé, že všude je jednodenní síťová jízdenka, jen v SJT není – patrně proto, že by to lidi i využívali 😀

Luděk S.

Ten pokrok! Kde se to zastaví?

jan

Další kraj, další aplikace? 12 aplikací v mobilu? nebo kolik je těch krajů?

švestka

Kdyby nebyl předražený Tr10 nemuselo být 12 aplikací, které by řešili, že cestující jsou odíráni o své peníze.

Dominik

1 km 10 Kč, jestli to je předražené, to je otázka, ale dnes už se málokdy jede za Tr10. Ale typický Čecháček, chtěl by supermoderní vlaky, ale za desetník na kilometr.

švestka

Tak zrovna 10 Kč na kilometr je dražší než náklady na jízdu superbem.

Dominik

Ano, pokud počítáte jen pohonné hmoty, to je ale Tr10, a dle kilometrického ceníku se dnes už snad ani jízdenky nevydávají, když mají ty Flexi, takže se v průměru jezdí kolem 2 – 3 Kč/km, na větší vzdálenosti, snad ještě méně (a i to některým přijde hodně).

švestka

Takže když přijdu na zastávku a ve vlaku si koupím lístek třeba z Bransouzů do Rapotic, tak mi ho průvodčí vydá podle jaké akční ceny?

Dominik

Ne, ale vydává Flexi základní a ani tam není cena 10Kč/km.

Halamus

Když porovnáváme s hromadnou dopravou, tak je to dražší, než jízda ve trojko taxíkem.

XXXD

Nemyslím si, že by tarif ČD byl tak předražený. Hlavní problém je spíš v tom, že lidé nejedou jen vlakem, ale využijí například ještě autobus a tramvaj, tudíž by museli mít kromě jízdenky ČD ještě další na ostatní dopravní prostředky. S cenovou politikou ČD to v podstatě vůbec nesouvisí, prostě je jen pro denně dojíždějící lidi jednodušší mít jízdenku daného krajského dopravního systému, protože stačí jen jedna na všechno v kraji (pokud je plně integrován).

švestka

I když cestující jede pouze vlakem, je drtivá většina IDS levnější než Tr10, při přestupu na bus, to samozřejmě vyleze ještě víc.

Petr

To bych ani moc netvrdil, s in25 kterou dostane v rámci věrnostních bodů člověk co jednou za čas cestuje zdarma, to vyjde nastejno, s kolem nebo placeným zavazadlem pak to vychází většinou levněji oproti IDS. o akčních jízdenkách nemluvě.

roman

Vy cestujete každý den přes 12 krajů ?

Bob

Vy si na každý den instalujete jiné aplikace?

Tomas

Tarif CD ze je předražený ? 😂 kde žijete, v 89? Kouknete se do okolních států kolik tam stojí vlaky. A komfortem bych moc nemaval, i tam zažijete kuriozity.

Jiri

Ano, az budu mit rakouskou nebo nemeckou vyplatu, pak muzeme srovnavat i ceny jizdenek…

Kamui

Tohle je něco, co měl řešit JST. Definovat určité API, které by prodejní systémy objednavatelů/dopravců v závazku musely implementovat. Tímhle stylem to je fakt jak cestovat do zahraničí.

Duran

Řešíte zbytečnosti. Běžného Frantu – nešotouše z Plzně fakt netrápí a nezajímá, že v JMK platí jiné jízdenky a musí se nastupovat do vozu se zeleným pruhem, protože brněnským příměstem nikdy v životě cestovat nebude. A šotouš si tyhle informace bez problémů zjistí sám.

-TR-

Váš názor je zbytečný. Ten Franta třeba čas od času navštíví příbuzné na jižní Moravě nebo tam pojede na výlet.

Duran

Ano, Franta pojede za příbuznými nebo na výlet, ale pojede AUTEM. Je potřeba vystčit hlavu ze šotoušské sociální bubliny. Na takovýchhle trasách pro běžného člověka – nešotouše vlak nepředstavuje alternativu.

Frantisek

Ale prdlajs. K nám jezdí příbuzní i vlakem, jednak se nemusejí stresovat po cestě a jednak nemusejí řešit parkování. A další věc je, proč ty lidi zbytečně do těch aut tímhle myšlením nahánět. Uděláme to komplikované, abyste raději jeli autem? Jo, Vy a Vám podobní to možná tak chcete, ale třeba já zase ocením, když bude v krajině a ve vzduchu méně zbytečného bordelu z dopravy. Co kdybyste i Vy vystrčil bublinu ze své hlavy?

-TR-

Několikrát do roka cestuji vlakem Praha – Košice. Na této trase lidé cestují za nejrůznějšími účely:

1) cestování za prací nebo studiem z východního Slovenska do Čech (a zpět domů)
2) návštěva příbuzných v druhé části bývalého Československa (a že těch smíšených rodin je!)
3) turistika

Vím to, protože se občas s nějakým spolucestujícím dám do řeči. Takže návštěva příbuzných nebo turistika na druhém konci bývalého státu je celkem obvyklá.

Potkal jsem nějaké Slováky třeba i v Adršpachu nebo dokonce na Šumavě, a přijeli tam vlakem.

fatman

Tak třeba zrovna já taky z LK k příbuzným do JMK jedu radši vlakem, než stát ve věčných uzavírkách.

Cyklista

JST ale není použitelný všude, navíc neakceptuje individuální nabídky dopravců. Ale ano, mohl by být propojen i s krajskými systémy.

On totiž JST není koncipován tak, aby našel nejvýhodnější cenu pro dané spojení. Diktuje svou jednotnou cenu.

Naopak ODISapka vyhledá v rámci ODISu – jde i mimo hranice kraje nejnižší možné jízdné ODISu. Samozřejmě není dokonalá a nepracuje opět s individuálními nabídkami dopravců.

Samo

Kamui hovoril o vytvorení API, ktoré by umožnilo integrovať aj krajské jízdenky do aplikácie SJT, aj keď by cestujúci práve necestoval na tarifu SJT.

Tak je to napr. v Rakúsku kde si v aplikácií ÖBB v pohode kúpim lístok napr. v tarife VOR s ktorým potom cestujem MHD a regiobusmi.

Frantisek

Rakušané zatím ještě pořád na rozdíl od nás chtějí, aby lidé jezdili veřejnou dopravou. U nás chceme spíše více aut, a podle toho se zařizujeme…

Cyklista

Kamui píše: „Definovat určité API, které by prodejní systémy objednavatelů/dopravců v závazku musely implementovat.“ tedy by dopravci museli akceptovat JST.

Pokud by tomu bylo tak, že stát vytvoří jednotné clearingové centrum sdružující JST, kraje a dopravce, pak by to samozřejmě byla paráda. Ale myslím, že to spíše dopadne tak, že některé současné „krajské“ centrum, začne integrovat třeba sousední kraje, až se stane z původně městského, pak krajského systému systém celostátní….

Samo

API je rozhranie pre komunikáciu medzi rôznymi systémami, nie tarifa. Teda jednotlivé krajské systémy by nemuseli akceptovať tarifu SJT, ale museli by mať komunikačné rozhranie ktoré umožni aby ich krajskú tarifu vedela predávať napr. aplikácia SJT.

Každopádne, pokiaľ viem tak sa do budúcna plánuje aj nejaka forma zahrnutia regiobusov a MHD do SJT, ale to je iná téma.

Dominik

A nebylo by prostě snazší udělat opravdu jednotné SJT (i se zapojením MHD) a následně jednotlivá IDS zrušit?

Bob

No teda nevím, třeba v případě ubytování nebo letenek nebo e-shopů se daleko více osvědčuje univerzální rozhraní než to, že byste zaplatil za boty a za to si mohl koupit rohlíky.

Cyklista

No to se nepovedlo ani komunistům =)

Dominik

Nevím o tom, že by seKkomunisté o něco takového snažili.

Cyklista

Ano, API je rozhraní, ale to, že musím implementovat rozhraní do systém, který mi bude nadřízen znamená, že budu moci i využívat pouze jeho funkcionality, protože nebude akceptovat ……

Zbytečná debata =) SJT nemá ze své podstaty možnost ani ambice do budoucna vyhledávat z nabídek tu nejvhodnější. Je vytvořen pro unifikaci podmínek. Proto se jmenuje Jednotný =)

Dominik

Něco jako PID (spíš by se hodilo přejmenovat na SPID – Středočeská a Pražská integrovaná doprava).

Kalina

Z jakého důvodu ODISapka vyžaduje přihlášení, tj. registraci, když např. PID Lítačka funguje pro nákup jednotlivých jízdenek bez tohoto obtěžování?

Supidio

Místo vymýšlení zbytečné aplikace by mohli konečně zaintegrovat zbylá MHD(Opava, Havířov…). Myslím, že by tím potěšili daleko víc lidí, než aplikací, jejíž činnost bohatě zastoupí daleko spolehlivější IDOS.Nákup jízdenek je pro valnou většinu pravidelných cestujících stejně k ničemu, jelikož mají předplatné jízdenky a nepravidelně dojíždějící si jízdenku koupí u řidiče, pochybuju, že si vůbec někdo takový bude stahovat aplikaci ODIS…

PetrD

Havířov je v ODISu zaintegrován plně od 2016 kdy se otevřel Hranečník. Opava taky. Toto platí pro ODISKU. ODISAPKA tam má být integrována do konce roku. Až spárují ODISAPKU a ODISKU, tak se bude moct třeba dobíjet a kontrolovat stav na kartě a kupovat dlouhodobé jízdenky (už lze i nyní přes eshop ale neni to jeste sjednocene, kazdy vydavatel ma svuj eshop)

Jedine vlaky

Mohl by takto fungovat i Poseidon IDS JMK.

Ondra

A nefunguje tak? Napadl mě jediný rozdíl a to je nabití kreditu předem, což tou kartou jde taky.

Kubin

No on ten Poseidon se chová mnohdy dost zvláštně (minimálně na iOS) a vyznat se v něm je taky občas úkol hodný mistra…

Ondra

To ano, i na Androidu.

Cyklista

Malý OT

jel jsem dnes vlakem z Přerova do St. Města – polepený nálepkami a reklamami na IDS JMK, zelený pruh, vše jak má v JMK být, ale průvodčí nějakým starším lidem vysvětlovala, že mohou být v klidu, že jim režijka funguje, protože to je vlak Olomouckého kraje.

Frantisek

Chaos na prvním místě. 🙂

Dominik

To jsou prostě oběhy vozidel, holt se vozidlo před každou jízdou přebarví, podle toho, kdo to platí (případě v průběhu jízdy)