Moravskoslezský kraj shání jízdní kola na vodík. Jedno za 200 tisíc korun
Kolo na vodík od společnosti Pragma. Foto: Pragma Industries
Dvě kola čeká testování v městském i horském provozu.
Dvě kola čeká testování v městském i horském provozu.
To je na trestní oznámení?
Totéž mě hned také napadlo – péče řádného hospodáře – město si nemůže pod rouškou jakékoli ideologie kupovat hračky.
Na krajském úřadu MS kraje i na ostravském magistrátu je spousta expertů, kteří velmi často produkují originální nápady jak ve velkém rozhazovat státní, krajské i městské peníze za naprosté nesmysly, které nikdo nepotřebuje, jen aby mohli říkat, že oni jsou v Česku, Evropě………., ti nej, nej,nej…………..
Jsem tu jediný, kdo si myslí, že jízdní kolo má být na šlapání lidskými svaly?
Vždyť je, ta kola s pomocným pohonem, která legislativa považuje za jízdní kola, jízdu bez šlapání lidskými svaly neumožňují. A je super, že díky tomu pomocnému pohonu můžou být aktivní a ty svaly si trénovat a používat i lidi, kterým by to zdravotní stav / kondice / jiné okolnosti na dané cestě neumožnily. Daleko lepší pro ně i pro všechny kolem, než aby měli na výběr jen zůstat zavření doma / jezdit všude autem (pokud ten jejich zdravotní stav řízení auta umožňuje nebo mají někoho, kdo by je odvezl). Sám ještě elektrokolo nemám, zatím by pro mě jeho výhody nevyvážily… Číst vice »
Dovolím si připomenout, že lidé umí chodit. A že je to mnohem přirozenější a zdravější “trénink svalů,” než se obléknout do spandexek a otravovat všechny kolem cyklením.
Mohli by laskavě navrhnout tu nádrž tak, aby v případě selhání způsobila rychlou smrt? Nechci aby mi to jenom urvalo nohy.
a gule
Vodík je odpad v chemickém průmyslu. Petrochemická lobby se logicky snaží jej protlačit jako palivo za každou cenu. A zkorumpovaní politici s nimi na tomto zločinu kolaborují. Přitom všichni velmi dobře vědí, že i jako odpad je vodík několikanásobně dražší než jakékoli jiné palivo. Bez masivních státních ekonomických transferů v podobě dotací nemá vodík žádnou šanci.
Vodík není odpad, ale jedna ze základních chemikálií cíleně produkovaných chemickým průmyslem za různými účely (desulfurizace ropy, výroba anilínu, výroba amoniaku atd). Většina z produkce kvalitativně (čistotou) nevyhovuje použití v palivových článcích. K tomu by se hodil velmi čistý vodík získávaný jako vedlejší produkt (rozhodně ne odpad) chlor-alkalické elektrolýzy. Takový se využívá třeba pro vodíkové vlaky v Dolním Sasku. Jeho „zelenost“ pak závisí na energetickém mixu využitém v elektrolýze a stlačení tohoto „nízkotlakého“ vodíku.
Tak jestli tohle není agentura Wild Duck, tak potěš pánbu. Všichni ten vodík furt jen testujou, ale nikdo ho nezavádí, kde je problém?
V nesmyslné ceně.
v účinnosti
Blábol. Nejnesmyslnější jsou akumulátory v “autíčkách na baterky,” kde půltunový akumulátor (tedy hromada monočlánků) pojme zhruba tolik energie, jako kanystr benzínu. O ztrátách při přenosu, nabíjení a vybíjení, nemluvě.
Na miste by byla spis otazka, kde problem neni. (Neni v propagaci. Lide, kterym technicke ani ekonomicke souvislosti vubec nedochazeji, to chvali, kudy chodi..)
V jeho fyzikálních vlastnostech, silně komplikujících jeho uchovávání v “nádržích.”
Všechny ostatní odpovědi v tomto vlákně jsou nesmysl.
Tady už chybí jenom hodinky s vodotryskem. Bože ať ty prachy dají radši na sirotky,šmejdi.
Předsilvestrovský vtip.
Prý podfinancované kraje…
Mě to po technické stránce také přijde jako drahá hovadina. Máme tu osvědčená elektrokola nebo koloběžky s dlouhým dojezdem, kde jediné co chybí jsou pořádná pravidla provozu.
Vodíkové pohony se naopak perfektně hodí do aut, autobusů a vlaků.
Krát tři povídám! Pohon vodíkem je energeticky třikrát náročnější než akumulátorový. Finančně to prostě nevychází. A cena plničky oproti nabíječce… to ani nemluvím.
Tak trochu čekám, kdy nějaká hlava pomazaná začne propagovat kolo na metan…
Fazole před jízdou
A proč ne vydušných šachet je tu dost na to chytát.
Já bych to bral pozitivně. Ještě nedávno jeden z nejproblémovějších krajů, a nyní už je na tom tak dobře, že neví co s penězi.
Problémový v čem?
Nezaměstnanost a ekologické problémy jako důsledky útlumu těžby uhlí a těžkého průmyslu.
Ano. Je tu vysoka nezaměstanost a proto tu jezdi do Fabrik autobusy poláku, bulharu, rumunu apod…. Tady populační kecy slyším v tomhle kraji už od narození…. a nestačím se divít….Nevím, jestli nezaměstnivatelnost vyřeší dvě kola na vodík…. možna stačí na odpoutaní pozornosti.
Jako delivery kolo pro větší firmu do města (což se ukazuje jako rychlý způsob dopravy) to může fungovat. Panička stojí 36 k€, plnění 2 minuty, nesrovnatelně rychlejší než elektrokotel a dojezd 100+ km s 68 g vodiku. Navíc cena spadla na 5 k€ za kus.
Omlouvám se za překlepy: plnička a elektrokolo vs panička a elektrokotel
Já jsem si říkal, že to musela být nóbl panička, ta musela za ty peníze dát i zezadu s daní z obratu :-).
Nabíječka elektrokola je v ceně, baterky jsou výměnné, takže klidně se může na depu jen vyměnit prázdná za plnou během minuty, navíc se dá nabíjet leckde (kdekoli, kde je obyčejná zásuvka), ne jen tam, kde je ta plnička. Daleko větší výběr typů kol podle konkrétních potřeb dané firmy, daleko rozšířenější servis, náhradní díly, atd.
Ne, kolo na vodík fakt není dobrej a ekonomickej nápad. Možná se najde nějaký hodně vzácný využití pro extra drahou specialitu, ale to bude tak vše.
Proč se tomu říká kolo, když je to moped?
Protoze kolo je hodne, moped je strasne zly.
Protože elektrokolo tak, jak ho naše legislativa popisuje, je stylem jízdy daleko blíž klasickému mechanickému kolu, než mopedu. Nemá to plyn, bez šlapání to nejede. Má to dost přísně omezený výkon a dopomoc motoru se musí nad 25 km/h vypnout úplně.
Něco jiného jsou speed-pedelecy, elektrokola s plynovou pákou, atd. Ale ty podle naší legislativy můžete používat buď jen mimo veřejné komunikace (na vlastní zahradě nebo pronajatém autodromu si jezděte na/v čem chcete, třeba ve formuli, pokud vás to těší). Nebo jsou zařazená jako moped, případně dokonce velký motocykl a musí splnit příslušné náležitosti (RZ, světla, řidičák jezdce, atd.).
Stačilo pořídit e-kola s výměnnými bateriemi. Po nájezdu té 100kilometrové trasy stačí jen vyměnit za nabitou, to je rozhodně kratší než 2 minuty… A nabíjecí stanici zařídí jedna prodlužka 230V chráněná proti dešti 😀 Cena za nabití asi tak 3Kč, pokud to nepůjde ze soláru.
Já mám s pomocnými pohony u kol (elektro a nyní už dokonce i vodík) docela velký problém. Drtivá většina lidí, která kolo užívá s takovou pomocí, by na to kolo za normálních okolností nesedla. Podle toho taky vypadá jejich chování v silničním provozu, kdy potkat takové lidi jako cyklista nebo řidič je občas docela zajímavé.
Nicméně k čemu jsou sakra vodíkové kola? To už raději nakupte ty elektokola a říkejte, že to nabíjíte ze soláru.
Co jsou to ty normální okolnosti? Když někdo zestárne, je po úraze, vyjde z kondice, tak radši ať sedí někde zavřenej doma, než aby si užíval aktivní pohyb jen proto, že k němu potřebuje nějakou dopomoc? Budem to samý řešit třeba u lidí na vozíku? Ti, kdo zvládnou mechanickej, ať si jezdí sami kdekoli (pokud jim nezasekáme veřejnej prostor nepřekonatelnejma bariérama), ale kdo by potřeboval elektrickej, tak ať sedí doma? Máme zakázat jezdit na kole v Polabí, protože část těch lidí, kteří tam běžně jezdí, by v „normálním“ kopcovatým terénu, na kolo nesedla? Když jezdím běžně na mechanickým kole bez… Číst vice »
Eko a cyklo ve městech je fajn, ale toto je slušně drahý úlet.
Je vidět že máme zbytečně vysoké daně.
Nemáme, to je na dluh.
to je zase kravina, to bude tunel….
A pak zeje ekonomická krizeanejsou peníze.
No, len aby nezabudli kupit k tym bicyklom aj plnicku.
U nas jeden kraj kupil este v maji 10 bicyklov na vodik. Jeden stal 200 000 Kc. Doteraz k nim nie je este plnicka vodiku.
Teď opět vysílali film Postřižiny, a je tam scéna, jak obchodní zástupce pivovaru bude jezdit po zákaznících na motorce se sajdkou, schválila to správní rada, tenkrát pokrok jak cyp.No a dneska nějakých sto let dopředu, a máme kolo na vodík :-)Opět to někdo chválil zaplatil a bude jezdit v rámci propagace. Pokrok nezastavíš.
To už radši na vodík tu 810, než jízdní kolo.
Fakt to nebyl článek až na nedeli?
Že je to vtip, prosím?
Taky bych řekl že na estrády je vhodný čas zítra
Tohle mi prijde jako echt blbost. Pochopim testovani vodiku u vlaku, autobusu, aut. Je to sice relativne nezrala technologie, ale v techto pouzitich ma nejakou sanci a pokud se prosadi, budou mit vyhodu ti se zkusenostmi.
Ale u kol opravdu nevidim sanci na to, ze by to kdy bylo lepsi nez baterie. Za ty prachy muzou mit dve luxusni nebo tri az ctyri velmi slusny nakladni kola, ktery by odvedly daleko lepsi praci jak fyzicky u nektery z mestskych sluzeb,, tak na propagaci setrny dopravy.
Čtyři stupně efektivity nakládání s penězi:
1. Kupuji za své pro sebe 100%
2. Kupuji za cizí pro sebe 80-100%
3. Kupuji za své pro někoho jiného 60-80%
4. Kupuji za cizí pro někoho jiného 0-25%
Kupuji za cizí úplně pro nikoho nanic ?
Tam je zase dulezita ta cast penez, ktere se kupci bokem vraci do vlastni kapsy. Tudiz se ta efektivita meri uplne jinak.
A bude to temer jiste i pripad tehle vodikove blbiny.
To už jsou pak záporná procenta…
Pridávám 5. stupen, diky! 1*
Dojení dotací v praxi. To se nám to vymýšlejí hovadiny, když to nemusíme platit ze svého, což? Trestuhodné plýtvání to je a nic jiného. Navíc u kol! Proč, proboha??! Mimochodem – doporučuji ctěné pozornosti článek „Vodíkový sen ve Wiesbadenu se rozplynul“ na serveru Československý dopravák. Tam se v plné nahotě ukazuje, jak to vypadá, když ideologie narazí na realitu. A co si budeme nalhávat – o nějaké životní prostředí tady nikdy nešlo, zato o tok veřejných peněz správným soukromým směrem ano… Je to smutné…
Leda místo benzínových motorek, pokud ovšem nezahrnují do úvahy emise z výroby či dopravy (podle toho, kde jej budou brát) onoho vodíku… Hlavně, že je děsný problém obnovovat koleje i tam, kde existují významnější přepravní proudy, nyní v autech. „Ať je spotřeba jakákoli, stačí ji natřít na ‚zeleno‘.“ Zjevně.
Tak dokopejte SŽ k tomu, ať ty koleje obnovuje.
Članek je pěkně nápsaný. Ale kde je problém ve vodíkové idologii? Já tam čtu, že ojebali servis plničky. Kterou si naprojektovali pro 4 autobusy a vehementně se dívili, že ve spičce nejde naplnit 10 busu. A k tomu se nekompetetně stavěli i k samotné udržbě autobusů. Upřimně ikdyby ty autobusy byly na CNG, naftu, elektro… atd efekt je stejný……
Poblém je, že je to neufinancovatelný. Což úzce souvisí s nízkou energetickou účinností a ta zase s velmi diskutabilním a proměnným environmentálním dopadem (i když uvážíme pouze opravdu zelený vodík z OZE; petrochemický vodík je zcela mimo racionální úvahy o „zelenosti“ vodíkové energetiky).
Jak říkal feldkurát Katz:“To se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou!“
Ti se museli zblaznit, jinak to nelze pochopit.
Nebo jsou to jednoduše dementi, kteří nic nepochopili.
Daleko pravděpodobnější je úplatek výrobce a dotace od EU.
Představitelé MS kraje o vodíku blouzní dlouhá léta, nejde o nějaký jednorázový podmáznutý nákup.
Jestli to celé má nějaké lobystické pozadí, tak od Světlíka s jeho lahvárnou. A krajští politici mu to žerou i s navijákem.
Tomu by odpovídal i ten “klastr”. Ale obecně, na dojení dotací na kdejaký nesmysl byli v MSK “kanóni” vždycky. Tohle je ale echt nesmysl.
Jo, už to padlo. Světlík má láhvarnu, ale na ocelové tlakové láhve. Zatímco na vodík v dopravě se použivaji z uhlíkových vláken. Z technického hlediska jsou dva rozdílné produkty. Ale jako konspirační teorie dobré.