Moravskoslezský kraj rozšířil systém jízdného zdarma pro dojíždění do práce
Jednotka CityElefant Českých drah kolem dolů v Karviné. Foto: České dráhy
Pro vybrané obyvatele dalších devíti obcí rozšířil Moravskoslezský kraj možnost jezdit rok do práce zdarma veřejnou dopravou. Kraj tím chce
Dobrý nápad. Jen tak dál. Snad i v Praze někoho něco takového napadne místo mýta, modrých zón a jiných nesmyslů.
V Praze a okolí už jízdné docela levné je. Další snižování už málokoho dalšího náláká.
Treba roční ODISka Havířov Ostrava vychází na cca 8000,-
To je vedení kraje opravdu tak natvrdlé, že nedokážou udržet lidi v kraji jiným způsobem?
Můžete napsat pět nástrojů, jak vedení kraje může udržet lidi?
Vedení kraje „získalo“ nějakou sociální, ekonomickou a sídelní strukturu, krajinu, obecně životní prostředí. To jsou věci, s kterými toho krajská politická reprezentace moc nenadělá. Může klást důraz na školství, na zlepšování životního prostředí (lokální topeniště), nabídnout kvalitní veřejnou dopravu (dopad jak ekonomický, tak environmentální). Nic z toho ale nemá takovou sílu, aby rychle zvrátilo probíhající demografické trendy, které se počítají ne v letech, ale desetiletích a bylo na ně založeno před mnoha lety a te´d nás dobíhají.
Třeba by stačilo přestat zavádět další a další přestupy (nové terminály), prodlužovat intervaly a prodlužovat trasy – na okružní jízdy opravdu nejsme zvědaví. No a pak taky důkladnou kontrolu jízdních dokladů, protože třeba na lince 49 mezi husovým sadem a růžovou nebo na lince 50 mezi mírovým náměstím a lidickou se nepříjemnému pachu a kraválu nevyhnete. Jenže revizoři i asistenti přepravy v těchto úsecích raději vystupují, protože ve statistice přepravených osob není uvedeno, jestli platících nebo neplatících a je třeba deklarovat nárusty cestujících. No a pak taky řešení stížností na pozitivní rasovou diskriminaci, kdy revizoři po jedněch vyžadují předložení jízdenky… Číst vice »
Lépe bych to nenapsal. Jen drobnost, asistenty přepravy jsem viděl poctivě dělat svou práci bez ohledu na barvu pleti, ale uznávám že už je to dlouho, spíše v začátcích.
ani to už to nezachání, jen náplast ne řešení
Když jsem si ten článek přečetl, říkal jsem si, co je to za nesmysl – copak absolvent školy si vybírá práci podle toho, kde dostane lítačku? Pak jsem se zamyslel a jako úplný nesmysl mi to nepřijde. Nikdo určitě nečeká, že toto opatření samotné zvrátí demografický vývoj MS kraje, na to to fakt nestačí, ale – absolvent, slabé sociální poměry, ejhle – lítačka – to využiju a budu rok pracovat ve firmě X v Ostravě a pak se uvidí. Po roce zjistí, že firma X je fajn zaměstnavatel (nebo úplně špatný zaměstnavatel) a rozhodne se, co dál. Ale ten rok… Číst vice »
„absolvent, slabé sociální poměry, ejhle – lítačka – to využiju a budu rok pracovat ve firmě X v Ostravě“
Ale prd, ze slabých soc.poměrů je zanedbatelná část studentů. Prvotní jsou platy po studiu. Když máte v Praze dvojnásobek i za míň práce, je to jednoduché rozhodování, kam jdete…
Také jsou profese, které v Ostravě nejsou – tisíce úřednických míst. další kancelářské zahraničních firem atd.
Taky je ale nájem bytů zcela jinde.
Tak to musí mít ve Švýcarsku a Španělsku ještě levnější nájmy .
https://www.idnes.cz/finance/prace-a-podnikani/prace-v-zahranici.A190822_496825_podnikani_sov
Nesjme ve sporu – osloví to minimum lidí (209 za 2,5 roku v několikasettisícové aglomeraci), ale – nemusí pršet, jen když kape 🙂
Jenže – co když tohle je přesně záměrem – oslovit minimum lidí, ale udělat si reklamu v médiích a sbírat politické body…
a přijde na řadu třeba i oblast okresu Bruntál? Vylidňování, vysoká nezaměstnanost v rámci ČR?
Všichni zaměstnanci pokud dojíždí pravidelně vlakem busem ,by mneli mít zvýhodněné jízdné .. bude to motivace ať nejezdí autem.samozrejme i kvalitní jízdní řád..
Takže zvýhodněné jízdné budou mít zaměstnanci, studenti a žáci, důchodci. To už to zvýhodnění můžeme rovnu zrušit, ne? Ekonomicky aktivní obyvatelé musí být pro použití VHD motivováni nějakou přiadanou hodnotou proti autu – spolehlivostí, eliminací parkování, rychlostí, obecnou „použitelností“ (jede tak a kdy, jak potřebuju). Cena nehraje takvou roli, když někdo chodí do práce, tak už na to dojíždění autem vydělá. Viz plná parkoviště u montoven, kde žádné horentní platy nejsou.
Když je do montoven špatné spojení tak se jezdí autem.viz průmyslová zóna Mošnov
S tím nijak nepolemizuju. Smyslem mého tvrzení bylo, že v ČR nestačí (nemá smysl) lákat zaměstnance do VHD slevou na jízdném, protože i podprumerne placení dělníci si muzou dovolit jezdit do práce autem.
Kubrt .. souhlas těch motivaci musí být více.. já třeba jezdím na ranní autem a pak presednu na vlak.
Zrovna tam je spojení dobré, byť od vlaku je to ke vzdáleným halám dost daleko. Ale to řeší bus od vlaku, který tam je. Rovněž jezdí plno busích linek.
Nicméně jsou lidi „líní“ a jezdí až k bráně autem.
Problém je spíš osídlení, od baráků rozhozených v krajině se moc na zastávky docházet nechce. Není to problém jen Mošnova.
Důležitější než cena, je kvalitní jízdní řád.
Václav. Přesně tak. Chtěl jsem toho napsat víc. Ale toto je základní kámen. JÍZDNÍ ŘÁD…….