Autobusy Železnice

Moravskoslezský kraj rozšířil systém jízdného zdarma pro dojíždění do práce

Jednotka CityElefant Českých drah kolem dolů v Karviné. Foto: České dráhy
Jednotka CityElefant Českých drah kolem dolů v Karviné. Foto: České dráhy

Pro vybrané obyvatele dalších devíti obcí rozšířil Moravskoslezský kraj možnost jezdit rok do práce zdarma veřejnou dopravou. Kraj tím chce zastavit vylidňování některých oblastí.

Jde o projekt Zaměstnanecká mobilita, který byl dosud určen pro obyvatele Karviné, Havířova a Orlové. Nově mohou o jízdné zdarma žádat obyvatelé obcí Albrechtice, Horní Bludovice, Horní Suchá, Těrlicko, Dětmarovice, Petrovice u Karviné, Stonava, Doubrava a Petřvald. Kraj dnes změny programu oznámil v tiskové zprávě.

Úspěšní žadatelé o program získají na jeden rok ODIS kartu pro cestování zcela zdarma v rámci integrovaného systému veřejné dopravy v kraji. Kraj věří, že tím nejen udrží v regionu obyvatele, ale přiláká i další nové obyvatele.

Na ODIS kartu mohou dosáhnout pouze ti, kdo jsou zaměstnaní, a to na minimálně poloviční úvazek. Nemění se ani skupiny osob, pro které je ODISka určena, tedy absolventi SŠ, VOŠ a VŠ nejdéle do 1 roku od ukončení studia, a také ti, kteří se do vybraných měst a obcí přistěhovali po 1. 1. 2019 a zdravotničtí pracovníci, kteří tu pracují ve zdravotnickém zařízení. Pro absolventy a „přistěhovalé“ navíc platí podmínka mít v Karviné, Havířově, Orlové či okolních obcích trvalé bydliště.

Možnost získat ODIS kartu zdarma v rámci Zaměstnanecké mobility mají obyvatelé Havířova, Karviné a Orlové od roku 2017, kdy byl spuštěn pilotní program.  Za tu dobu jsme rozdali 209 ODISek. Lidé tak mohli ušetřit na cestování do práce i tisíce korun ročně,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka. Podle něj je největší zájem o karty v Karviné. „Snad i tento krok dokáže pomoci dotčeným městům opustit poslední příčky v hodnocení kvality života, které v minulých dnech vyvolalo poměrně značné rozhořčení,“ dodal Unucka.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Asd
Host
Asd

Dobrý nápad. Jen tak dál. Snad i v Praze někoho něco takového napadne místo mýta, modrých zón a jiných nesmyslů.

Radek Janata
Host
Radek Janata

V Praze a okolí už jízdné docela levné je. Další snižování už málokoho dalšího náláká.

PetrD
Host
PetrD

Treba roční ODISka Havířov Ostrava vychází na cca 8000,-

A.R.
Host
A.R.

To je vedení kraje opravdu tak natvrdlé, že nedokážou udržet lidi v kraji jiným způsobem?

Kubrt
Host
Kubrt

Můžete napsat pět nástrojů, jak vedení kraje může udržet lidi?
Vedení kraje „získalo“ nějakou sociální, ekonomickou a sídelní strukturu, krajinu, obecně životní prostředí. To jsou věci, s kterými toho krajská politická reprezentace moc nenadělá. Může klást důraz na školství, na zlepšování životního prostředí (lokální topeniště), nabídnout kvalitní veřejnou dopravu (dopad jak ekonomický, tak environmentální). Nic z toho ale nemá takovou sílu, aby rychle zvrátilo probíhající demografické trendy, které se počítají ne v letech, ale desetiletích a bylo na ně založeno před mnoha lety a te´d nás dobíhají.

Jiří
Host
Jiří

Třeba by stačilo přestat zavádět další a další přestupy (nové terminály), prodlužovat intervaly a prodlužovat trasy – na okružní jízdy opravdu nejsme zvědaví. No a pak taky důkladnou kontrolu jízdních dokladů, protože třeba na lince 49 mezi husovým sadem a růžovou nebo na lince 50 mezi mírovým náměstím a lidickou se nepříjemnému pachu a kraválu nevyhnete. Jenže revizoři i asistenti přepravy v těchto úsecích raději vystupují, protože ve statistice přepravených osob není uvedeno, jestli platících nebo neplatících a je třeba deklarovat nárusty cestujících. No a pak taky řešení stížností na pozitivní rasovou diskriminaci, kdy revizoři po jedněch vyžadují předložení jízdenky… Číst vice »

Tomáš
Host
Tomáš

Lépe bych to nenapsal. Jen drobnost, asistenty přepravy jsem viděl poctivě dělat svou práci bez ohledu na barvu pleti, ale uznávám že už je to dlouho, spíše v začátcích.

jirka
Host
jirka

ani to už to nezachání, jen náplast ne řešení

Kubrt
Host
Kubrt

Když jsem si ten článek přečetl, říkal jsem si, co je to za nesmysl – copak absolvent školy si vybírá práci podle toho, kde dostane lítačku? Pak jsem se zamyslel a jako úplný nesmysl mi to nepřijde. Nikdo určitě nečeká, že toto opatření samotné zvrátí demografický vývoj MS kraje, na to to fakt nestačí, ale – absolvent, slabé sociální poměry, ejhle – lítačka – to využiju a budu rok pracovat ve firmě X v Ostravě a pak se uvidí. Po roce zjistí, že firma X je fajn zaměstnavatel (nebo úplně špatný zaměstnavatel) a rozhodne se, co dál. Ale ten rok… Číst vice »

jal
Host
jal

„absolvent, slabé sociální poměry, ejhle – lítačka – to využiju a budu rok pracovat ve firmě X v Ostravě“
Ale prd, ze slabých soc.poměrů je zanedbatelná část studentů. Prvotní jsou platy po studiu. Když máte v Praze dvojnásobek i za míň práce, je to jednoduché rozhodování, kam jdete…
Také jsou profese, které v Ostravě nejsou – tisíce úřednických míst. další kancelářské zahraničních firem atd.

PetrD
Host
PetrD

Taky je ale nájem bytů zcela jinde.

jal
Host
jal

Tak to musí mít ve Švýcarsku a Španělsku ještě levnější nájmy .
https://www.idnes.cz/finance/prace-a-podnikani/prace-v-zahranici.A190822_496825_podnikani_sov

Kubrt
Host
Kubrt

Nesjme ve sporu – osloví to minimum lidí (209 za 2,5 roku v několikasettisícové aglomeraci), ale – nemusí pršet, jen když kape 🙂

Trdlo
Host
Trdlo

Jenže – co když tohle je přesně záměrem – oslovit minimum lidí, ale udělat si reklamu v médiích a sbírat politické body…

Zdeněk
Host
Zdeněk

a přijde na řadu třeba i oblast okresu Bruntál? Vylidňování, vysoká nezaměstnanost v rámci ČR?

Jerry
Host
Jerry

Všichni zaměstnanci pokud dojíždí pravidelně vlakem busem ,by mneli mít zvýhodněné jízdné .. bude to motivace ať nejezdí autem.samozrejme i kvalitní jízdní řád..

Kubrt
Host
Kubrt

Takže zvýhodněné jízdné budou mít zaměstnanci, studenti a žáci, důchodci. To už to zvýhodnění můžeme rovnu zrušit, ne? Ekonomicky aktivní obyvatelé musí být pro použití VHD motivováni nějakou přiadanou hodnotou proti autu – spolehlivostí, eliminací parkování, rychlostí, obecnou „použitelností“ (jede tak a kdy, jak potřebuju). Cena nehraje takvou roli, když někdo chodí do práce, tak už na to dojíždění autem vydělá. Viz plná parkoviště u montoven, kde žádné horentní platy nejsou.

Jerry
Host
Jerry

Když je do montoven špatné spojení tak se jezdí autem.viz průmyslová zóna Mošnov

Kubrt
Host
Kubrt

S tím nijak nepolemizuju. Smyslem mého tvrzení bylo, že v ČR nestačí (nemá smysl) lákat zaměstnance do VHD slevou na jízdném, protože i podprumerne placení dělníci si muzou dovolit jezdit do práce autem.

Jerry
Host
Jerry

Kubrt .. souhlas těch motivaci musí být více.. já třeba jezdím na ranní autem a pak presednu na vlak.

jal
Host
jal

Zrovna tam je spojení dobré, byť od vlaku je to ke vzdáleným halám dost daleko. Ale to řeší bus od vlaku, který tam je. Rovněž jezdí plno busích linek.
Nicméně jsou lidi „líní“ a jezdí až k bráně autem.
Problém je spíš osídlení, od baráků rozhozených v krajině se moc na zastávky docházet nechce. Není to problém jen Mošnova.

Václav
Host
Václav

Důležitější než cena, je kvalitní jízdní řád.

Ic540
Host
Ic540

Václav. Přesně tak. Chtěl jsem toho napsat víc. Ale toto je základní kámen. JÍZDNÍ ŘÁD…….

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce