Moravskoslezský kraj připravuje tendr na vodíkové autobusy, zahájil konzultace

Autobus Solaris Urbino 12. Pramen: SolarisAutobus Solaris Urbino 12. Pramen: Solaris

Od vodíku si Moravskoslezský kraj slibuje menší zátěž životního prostředí a vznik nového průmyslového odvětví

Moravskoslezský kraj jako první v republice začal připravovat tendr na provoz vodíkových autobusů mezi Ostravou a Havířovem a na Havířovsku. Vodíkové autobusy by měly vyjet v roce 2023. Kraj zahájil předběžné tržní konzultace a vyzval dopravce k účasti.

„Tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval. Je to nová záležitost, se kterou u nás nikdo nemá zkušenosti. Proto jsme se rozhodli uspořádat předběžnou tržní konzultaci,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka. Dopravci mohou svůj zájem o konzultace vyjádřit písemně do konce března.

Od rozvoje a zavádění vodíkových technologií si Moravskoslezský kraj slibuje menší zátěž životního prostředí a také vznik nového průmyslového odvětví. Připravuje se tak i na „dobu bezuhelnou“.

„Vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý – z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí. Chceme, aby v našem kraji jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky. A v ideálním případě, aby se i v Ostravě vyráběly,“ doplnil první náměstek hejtmana pro průmysl, energetiku a chytrý region Jakub Unucka.

Ten o vodíku (dříve z pozice náměstka pro dopravu) hovoří už několik let. Podle některých vyjádření z roku 2018 měla už na terminálu Hranečník ve východní části Ostravy dnes stát plnící vodíková stanice. Náklady na její zbudování se odhadují na 60 až 80 milionů korun.

Tagy Moravskoslezský kraj vodíkové autobusy
70 komentářů