Moravskoslezský kraj má jednoho zájemce o provozování letů do Vídně a Mnichova
Boeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště Ostrava
Do výběrového řízení Moravskoslezského kraje na provozovatele pravidelných leteckých linek do Vídně a Mnichova se přihlásila jedna společnost. Uzávěrka pro
Ideální ATR
Kolik procent obyvatel MS kraje bude tyto draze dotované lety využívat když z Prahy do Mošnova letělo 16 lidí a zpátky 23? Do Vídně dokonce jen šest??? Vsadím se že to bude méně než jedno procento. Většina lidí využívá lety placené CK,tedy bez dotací! Celé je to jen tunel jak přesunout peníze daňových poplatníků do soukromých kapes.
Ufffff, jen aby to nebyla ta prehistorická plečka, co tu včera přistávala za mohutného vrtulového dunění 😀
https://ibb.co/1K4HGw7
Ach jo. Místo aby se MS kraj ráčil soustředit na nákladní letecké cargo, které má v okolí opravdu potenciál (a konkurence je v tomhle pozadu, Mošnov má pro nákladní přepravu mnohem víc výhod – železnice, opravny, terminál modulové přepravy výhledově ve výstavbě, prostory pro logistické centra hned u letiště), tak bude utrácet za dotovanou přepravu osob (když tu stejně ve většině případů realizuje letiště Katowice/Vídeň nebo Praha). Kdyby se kraj zaměřil raději na náklad, tak by se mu mohlo povést udělat z toho nákladní modulární centrum přesahující hranici kraje. Ne, místo toho zadotujeme leteckou přepravu vzduchu (už vidím ty hordy… Číst vice »
Hordy do Vídně bych teda neočekával, ale pokud ta linka bude feederem Austrianu a Eurowings, bude dobře naceněná, tak se o obsazenost menšího stroje neobávám. Mě více zaráží částka dotace, která se do té linky předkládá nacpat.
Otázka je, co si představujete pod pojmem “ dobře naceněná…. Menší stroj z principu nemůže nabízet ceny LC, protože malé letadlo = vysoké náklady na sedačku. Proto se LC snaží maximalizovat sedačkovou kapacitu. Navíc feeder musí do nákladů kalkulovat i relativně menší výnosy na úsek z feedingu, což znamená, že point-to-point letenky nemohou být žádná hitparáda srovnatelná s Ryanair…
Nečekám od toho letenky za 10 €, to opravdu ne. Ale cenová úroveň LO nebo LH z nedalekých polských letišť by byla více než dostačující.
Nereálné
Jaktože všude možně prosakovaly informace, že zájemců je více a teď najednou jen jeden a ještě se tají ??? Tady zase něco smrdí…
Ještě když jsou to ty krajský peníze a na trhu jsou volný A380 by mohl kraj založit Moravian-Silesian Airlines a zkusit to i s New Yorkem, LA, Miami a po cestě dělat mezipřistání ve Vídni a Mnichově a odlítat si to sám
presne tak. akorat v Ceskych Budejovicich to nepujde, tam je tak velky zajem o sloty a tak malo volne kapacity, ze si to z te mizerne dotace nebudou moci zakoupit. tak snad jim to bude fungovat i tak…
Já že ty A380 a všechno po Thomasi Cookovi berou Budějovice na svoji vlastní aerolinku pro turisty do Prahy a Krumlova.
Jak to tak počítám, kraj bude platit zhruba 5 tisíc za pasažéra (800M na 4 roky na 2 destinace s 11 rotacemi a aspoň 40 místy) – a to optimisticky předpokládám 80% obsazenost.
Věru hospodárně vynaložené veřejné peníze, to nemohu říci.
A teď mi řekni, jak jsi to počítal?
Mně tedy vychází z těch vašich čísel cca 2700 Kč:
800 000 000 ÷ 4 ÷ 52 ÷ 2 ÷ 11 ÷ 2 ÷ 40 ÷ 0,8 = 2731,64
Tento výpočet je celkem správný, respektive zcela přesný podle minimálních požadavků kraje a předpokladu 80% LF. Ale reálně, pokud tuto linku nakonec bude vůbec někdo provozovat, pak předpokládám typ Q400 a podobné, tedy cca 80 míst. Vzhledem k tomu, že do úvahy připadá pouze nějaký dopravce od Star Alliance, tak se okruh možností výrazně zúží a tím i výběr nejmenších možných strojů. Máme na výběr Eurowings (nepředpokládám), LOT, Austrian (do vyřazení vrtulí, ale kdo ví, co bude po krachu Adria) nebo CRJ900 (98 míst) od LH City Line. Také je možné, že krach Adrie celé výběrové řízení shodí, protože budou… Číst vice »
Eurowings bych uplne nevyrazoval, letaji imho take do KSC, a to taky neni zrovna nejvetsi letiste na svete 😉
Ale jenom z DUS, pod jejich kódy to zajišťuje LGW. Ale je fakt, že LH to prodává a spojuje i se svou sítí.
Připojila bych se do diskuze… co ATR 42/72 a dopravců je více (-:
kdyby vrátily vrtuláky co lítaly do Prahy tak i s daleko menší dotací můžou lidé (když panu radnímu o ně tak jde) přesedat přímo na lety do celého světa, nebo ne? nebo NY, Soul, Dauhá a asi dalších 15 měst leží v Evropě?
kdo by je mel vratit?
tak lítalo to čsa, otázka zda z dotací či bez ale bylo by to napojení na Prahu a o to jim jde ne?
a jinak mám úplně hloupý dotaz ale myslím ho vážně,tak mínusy neberu jen skutečné odpovědi. Ostrava chce Vídeň nebo Mnichov, co takhle linka Košice – Ostrava – Mnichov? Ov ted krom Londýna stejně nemá nic, Košice mají Vídeň, Varšavu, Londýn a Prahu. Německo jim stejně jako turecko zrušily tak co to nespojit? je to jen úplný nesmysl? děkuji
tak csa uz prakticky na roli sitoveho dopravce rezignovaly …. nicmene urcitou logiku by to melo.
problem je dosti omezeny pocet destinaci, ktere csa z prahy lita
kosice – ostrava – mnichov … tohle neni primestsky autobus 🙂 aby ti lidi z kosic byli v mnichove v nejaky smysluplny cas , tak by ta linka z kosic odlitala ve ctyri rano… coz je taky nonsens.
no a ted odleta z KSC asi kdy rano? https://www.airportkosice.sk/en/passengers/flight-schedule
odlitaj v pet. pet a ctyri je docela rozdil.
Dotace a přihlásí se jeden dopravce. Slovy jeden! Šílené
Dotace, v plně konkurenčním leteckém odstátněném businessu je zločin!
ne nutne vzdy.
v tomto pripade ano.
A kdy prosím ne? (neřešme extrémní případy typu ostrovní státy a nutnost nějakého dopravního spojení se světem)
tak on to neni zadny extrem.
“ZDO” ve forme leteckeho spojeni (a jeho dotovani) je i v “zapadnim” svete dosti rozsirena. nemusi jit ani zdaleka o ostrovy.
ale pripad ostravy to neni, bez ohledu na to, jakym pohledem se na to podivate.
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/pso_inventory_table.pdf
Tak to je zajímavý. Dotovat Zagreb-Split nebo dokonce (zjevně pro europoslance) Strasbourg-Madrid, Strasbourg-Amsterdam, do letoška i Strasbourg-Praha, to by se skutečně nemuselo.
Ale případů jako Brno a Ostrava (provinční město se chce někam vyšvihnout) tam moc není. Skoro všechno jsou to ostrovy nebo odlehlé polární oblasti.
Tipuji LOT (mezipřistání na trase do VIE a MUC), popřípadě Austrian.
Asi si spočítali, že s tou dotací to už pro ně může být zajímavé.
lot zcela urcite ne.
Spíš Ryanair (ten je na takovéto dotované linky expert), nebo někdo ve finančních problémech co potřebuje stabilní příjem.
Ryanair by v případě Lauda Motion mohl zvládnout tu Vídeň, ale letadlo pro 189 lidí je moc, stejně tak prokázání spolupráce s někým kdo lítá do světa jak z Vídně, tak z Mnichova. Ale Austrian s jejich vrtulovým Bombardierem by to mohl vzít z Vídně přes Ostravu rovnou do Mnichova a totožně zpět a splnil by vše co je žádáno a ekonomicky by jim to mohlo vyjít
pokud se nepletu, tak podminky vyberka jsou takove, ze ryanair (a jakykoli dalsi lowcost) vylucuji, a v podstate pripousti jen klasicke sitove dopravce
LC dopravci z principu do PSO nevstupují, naráží to zejména na jejich pochopitelnou nechuť na povinnost prokazovat náklady a další administrativní záležitosti, vyplývající z takového výběrového řízení.
Zní to sice trochu bizarně, ale mohla by to být i Belavia, Air Baltic nebo dokonce něco z Ukrajiny formou mezipřistání. Mělo by to více logiky, než zavedení samostatné linky. Jinak LOT je docela pravděpodobný.
belavia urcite ne. jak by zajistila prestupni vazby v destinaci?
a forma mezipristani je taky dost nepravdepodobna – vyrazne prodluzuje dobu letu a zvysuje naklady, nemluve o ztrate cestujicih z puvodni destinace, kreri si radeji vyberou primy let.
tohle ma smysl prakticky jen s prenocovanim letadla v ostrave.
jsem zvedavy, kdo to nakonec bude . nicmene vzhledem k utajovani… mam velke pochybnosti o tom, ze to neni nejaka fantasmagorie.
To utajovani je dano zakonem o verejnych zakazkach. Nema nic docineni s tim, ktery subjekt se prihlasil.
Air Baltic se PSO zásadně neúčastní, zkušenost z minulosti….
Na takto krátkou vzdálenost (WAW-VIE, WAW-MUC) by mezipřistání linku zabilo bez ohledu na dotace. Znamená to minimálně hodinu letu navíce mezi koncovymi doby, což by na této trase mělo negativní dopad na poptávku a navýšené provozní náklady, které by dotace v žádném případě nepokryla. A to neřeším otázku slotů, rotace letadla, návaznosti spojeni na další linky popř. vyšší náklady na údržbu vzhledem k navýšení počtu cyklů při tomto přískokovem stylu létání.
Co DAT?
Ten Unucka je opravdu tragéd a obyčejný lhář. „…i lidé, kteří se chtějí podívat do světa a pohodlně letět přímo z krajského města třeba na druhou půlku zeměkoule“. Na tohle mu (přestože je ODSák) můžou skočit pouze ANOidní ovce. Resp. jinak – může pan krajský radní tohle své tvrzení nějak dokázat? Kdo jsou ti „lidé“, kvůli kterým hodlá kraj vyhodit několik stovek miliónů? A kolik ti „lidé“ je přesně osob? Každý den kašlete na statisíce obyvatel a návštěvníků kraje, kteří tráví hodiny na rozkopaných cestách, nového nejste schopni postavit nic, bezpečnost na silniicích je nejhorší v historii ale najednou vám… Číst vice »
Už jsem to zde v jednom komentáři rozepisoval, ale po aktuálních zkušenostech ze dvou víkendů za rodinou v Turíně to zopakuji znova: všechna letiště v okolí Ostravy jsou strašně fajn, pokud si chcete udělat výlet, notabene pokud program přizpůsobujete nalezeným letenkám. Pokud se potřebujete dostat na konkrétní místo ve víceméně konkrétní čas, jsou tyto varianty často těžko použitelné. O dotacích do čehokoli můžeme klidně vášnivě diskutovat, argumenty najdeme v pohodě pro všechny varianty od extrému „nedotujme nic“ až po extrém „bez dotace ani ránu“. Faktem ale je, že naprostá většina veřejné dopravy v ČR funguje v nějakém dotovaném režimu (MHD,… Číst vice »
Kdyby mohlo Pendolino jezdit v Praze až na Letiště VH, problém by byl vyřešen.
Pendolino jede do Prahy na hlavní nádraží 3 hodiny, na letiště by v nejlepším případě jelo 3,5. To je asi tak o 3 hodiny déle, než trvá cesta na letiště OSR z velké části MS kraje. Navíc je zde úplně jiná potřeba rezervy času, pokud chcete mít alespoň trochu jistotu, že dojedete včas. Zejména, pokud není jízda vlakem součástí letenky. Jak jsem psal výše, když jedu na výlet a neřeším čas, OK. Když jedu obchodně nebo jsem limitován časem, je to k ničemu.
To co popisujete skutečně není cesta, která by se měla dotovat. Zakládejte firmu tam, kde je to pro Vás schůdné na cestování.
Za cenu doplatku jedné vaší letenky z OSR do MUC dojede ze Štramberka do Ostravy celý autobus a ještě zbyde. Takže ten obyvatel Štramberka může za cenu té jedné letenky jezdit zhruba měsíc a půl tam a zpátky. Za cenu zpáteční letenky 3 měsíce. Objednávaná a krajem placená dopravní obslužnost je pro mne ten autobus do Štramberka a ne letadlo.
Z pohledu výše doplatku máte pravdu. Spíš se na to dívám z pohledu jednotlivých zájmů – můj zájem doletět někam z Ostravy není o nic méně „hodnotný“, než zájem někoho dojet autobusem za pár korun i do poslední ospalé vesnice. Pointa toho mého pohledu je, že (vedle vzdělání) považuji dobrou infrastrukturu a na ní navázanou kvalitní dopravní obslužnost za základ prosperity státu resp. jeho občanů, protože to mj. umožňuje mobilitu pracovní síly, může to pomoct proti koncentraci obyvatel do měst a udržet osídlení vesnic a menších měst. A třeba i právě možnost někde pracovat či studovat v zahraničí, aniž by… Číst vice »
Cesta do vesnice je „základní dopravní obslužnost“. Aneb možnost jak se dostat do práce/školy/doktorovi i pro ty, co nemají nebo nemohou mít auto (např. ze zdravotních/finančních důvodů). To že máte rodinu v Soulu a požadujete 2x týdně letadlo za 5k před barák, protože nejste ochoten jet 3h do Prahy nebo 1h Polska, je luxus, na co MS kraj nemá finance.
Vždyť máte letiště v 80km po skvělé dálnici vzdálených Katowicích.
80 km to teda není ani omylem. Zkuste přemýšlet, než něco plácnete
A kolik miliard hodláte ještě z veřejných prostředků hodláte na ten „průzkum bojem“ vyhodit z okna než zjistíte zjevné, tj. že relevantní poptávku saturují KTW a dotace linky nemá ekonomické racionále nýbrž jde jen o provinční jájinkovství.
Co se té vaší melodramatické zkazky o letu do Turína týče… jak by vámi popisovanou situaci ulehčila jedná nebo dvě umolousané linky z OSR?
1) Mít v kraji s milionem obyvatel letiště, odkud nikam nedoletíte, považuji za nesmysl zase já.
2) Pomůžou mi úplně stejně, jako mi pomůže Lufthansa z Katovic se svými umolousanými dvěma linkami denně. U letenek koupených s předstihem jsem se byl schopen dostat s přestupem ve FRA a MUC na cca 3.300 korun a cca 5 hodin cesty. S garantovaným přestupem. Akorát si prostě myslím, že taková linka má být z Ostravy.
tak je jasne, ze musi chudaci letat na VIE a do MUC. na letisti v Ceskych Budejovicich je totiz tak malo volnych slotu a jsou tak drahe a letiste je tak pretizene, ze ani Qatar ted nejnoveji nedokazal ziskat slot v Ceskych Budejovicich a proto je ted, jak mu chybi ultraperemiovi zakaznici z Budejovic, v docela velkych financnich problemech…
Už je to trapné… Zkuste vymyslet něco originálního…
mozna vlhky sen pana unucky… a ted uz zapomel, jak se jmenuje 🙂
To tedy bude vyhozených peněz, pokud to vyjde. Autobus na letiště do Katowic každých 30 min. zdarma by vyšel výrazně levněji a bylo by to rozhodně praktičtější. (Nejsem zastáncem služeb zdarma.)
Moji kalkulací jsem dospěl k částce cca 50 miliónů Kč za rok na takový autobus, o který nikdo nemá zájem, ač se tomu divím. Za 4 roky 200 miliónů korun s tím, že ne všichni budou akceptovat časovou ztrátu a ne všichni z Německa za takových podmínek založí firmu na Ostravsku a okolí, ale založí si ji radši u Katowic. Navíc nabídka z Katowic a Krakowa je neporovnatelná s nabídkou Vídně nebo Mnichova. Přiznám se, že u Vídně si nejsem jistý, ale důvody kraje (krajů) pro dotaci linky do Mnichova jsem pchopil.
Stojí to strašně peněz. pokud by taková linka měla nějakou logiku, tak už na ní někdo létá (zejména lowcost).
Lowcost na lince do HUBu pro přestup je zbytečnost, tak tu nepiště pi*oviny když tomu nerozumíte, stejně jako většina tady.
Nepište blbosti když tomu nerozumíte, pane Letec. Mlčeti zlato…
Tipuji že by Smartwings s jedním motorem/ČSA 🙂 //// Prý, že jsou zájemci množné číslo slovy jeden.
Hm, !lidé, kteří se chtějí podívat do světa a pohodlně letět přímo z krajského města třeba na druhou půlku zeměkoule“, už tak činí z Katovic.