Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví Letiště

Moravskoslezský kraj má jednoho zájemce o provozování letů do Vídně a Mnichova

Boeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště Ostrava
Boeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště Ostrava

Do výběrového řízení Moravskoslezského kraje na provozovatele pravidelných leteckých linek do Vídně a Mnichova se přihlásila jedna společnost. Uzávěrka pro podání nabídek vypršela dnes ve 14:00. Došlou nabídku bude nyní posuzovat hodnotící komise, oznámil kraj. O jakou leteckou společnost jde, neupřesnil.

Po případném doporučení od výběrové komise budou nového dopravce schvalovat krajští radní. Na radu by se věc měla dostat v listopadu. Pravidelné letecké spojení by mělo fungovat nejpozději od léta příštího roku. Kraj označuje zajištění linek do Rakouska a Německa za důležité pro svůj rozvoj.

„Po těchto linkách už dlouhou dobu volali nejen zástupci nadnárodních společností, které v kraji působí, ale i lidé, kteří se chtějí podívat do světa a pohodlně letět přímo z krajského města třeba na druhou půlku zeměkoule. S jedním přestupem v Mnichově nebo Vídni už to bude možné,“ uvedl náměstek hejtmana kraje pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Týdně bude na každé lince minimálně 11 rotací. Kraj chce provoz těchto linek financovat během čtyř let až 800 miliony korun. V zadávací dokumentaci přitom neřeší, zda má jít o proudové nebo turbovrtulové letadlo, musí mít přetlakovou kabinu a kapacitu nejméně 40 míst. Dopravce musí prokázat, že má zajištěnou spolupráci v Mnichově a Vídni s jinou aerolinkou, na jejíž lety bude možné přestupovat.

Podobné ambice má i Jihomoravský kraj, který touží po obnovení linky Brno – Mnichov. Do prvního tendru se žádný zájemce nepřihlásil, zastupitelstvo v září ale znovu potvrdilo odhodlání linku financovat.

66
Diskuze

avatar
18 Komentáře
48 Reakce na komentáře
32 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
32 Autoři komentářů
Bj bjBJ JURASEKPavelK.L.Jiří Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bj bj
Host
Bj bj

Ideální ATR

K.L.
Host
K.L.

Kolik procent obyvatel MS kraje bude tyto draze dotované lety využívat když z Prahy do Mošnova letělo 16 lidí a zpátky 23? Do Vídně dokonce jen šest??? Vsadím se že to bude méně než jedno procento. Většina lidí využívá lety placené CK,tedy bez dotací! Celé je to jen tunel jak přesunout peníze daňových poplatníků do soukromých kapes.

Jiří
Host
Jiří

Ufffff, jen aby to nebyla ta prehistorická plečka, co tu včera přistávala za mohutného vrtulového dunění 😀

https://ibb.co/1K4HGw7

Bazo
Host
Bazo

Ach jo. Místo aby se MS kraj ráčil soustředit na nákladní letecké cargo, které má v okolí opravdu potenciál (a konkurence je v tomhle pozadu, Mošnov má pro nákladní přepravu mnohem víc výhod – železnice, opravny, terminál modulové přepravy výhledově ve výstavbě, prostory pro logistické centra hned u letiště), tak bude utrácet za dotovanou přepravu osob (když tu stejně ve většině případů realizuje letiště Katowice/Vídeň nebo Praha). Kdyby se kraj zaměřil raději na náklad, tak by se mu mohlo povést udělat z toho nákladní modulární centrum přesahující hranici kraje. Ne, místo toho zadotujeme leteckou přepravu vzduchu (už vidím ty hordy… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Hordy do Vídně bych teda neočekával, ale pokud ta linka bude feederem Austrianu a Eurowings, bude dobře naceněná, tak se o obsazenost menšího stroje neobávám. Mě více zaráží částka dotace, která se do té linky předkládá nacpat.

Apex
Host
Apex

Otázka je, co si představujete pod pojmem “ dobře naceněná…. Menší stroj z principu nemůže nabízet ceny LC, protože malé letadlo = vysoké náklady na sedačku. Proto se LC snaží maximalizovat sedačkovou kapacitu. Navíc feeder musí do nákladů kalkulovat i relativně menší výnosy na úsek z feedingu, což znamená, že point-to-point letenky nemohou být žádná hitparáda srovnatelná s Ryanair…

Pavel
Host
Pavel

Nečekám od toho letenky za 10 €, to opravdu ne. Ale cenová úroveň LO nebo LH z nedalekých polských letišť by byla více než dostačující.

Pražák
Host
Pražák

Nereálné

Jiří
Host
Jiří

Jaktože všude možně prosakovaly informace, že zájemců je více a teď najednou jen jeden a ještě se tají ??? Tady zase něco smrdí…

Gajda
Host
Gajda

Ještě když jsou to ty krajský peníze a na trhu jsou volný A380 by mohl kraj založit Moravian-Silesian Airlines a zkusit to i s New Yorkem, LA, Miami a po cestě dělat mezipřistání ve Vídni a Mnichově a odlítat si to sám

Nekdo
Host
Nekdo

presne tak. akorat v Ceskych Budejovicich to nepujde, tam je tak velky zajem o sloty a tak malo volne kapacity, ze si to z te mizerne dotace nebudou moci zakoupit. tak snad jim to bude fungovat i tak…

Adam
Host
Adam

Já že ty A380 a všechno po Thomasi Cookovi berou Budějovice na svoji vlastní aerolinku pro turisty do Prahy a Krumlova.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Jak to tak počítám, kraj bude platit zhruba 5 tisíc za pasažéra (800M na 4 roky na 2 destinace s 11 rotacemi a aspoň 40 místy) – a to optimisticky předpokládám 80% obsazenost.

Věru hospodárně vynaložené veřejné peníze, to nemohu říci.

xxx
Host
xxx

A teď mi řekni, jak jsi to počítal?

Radek Janata
Host
Radek Janata

Mně tedy vychází z těch vašich čísel cca 2700 Kč:
800 000 000 ÷ 4 ÷ 52 ÷ 2 ÷ 11 ÷ 2 ÷ 40 ÷ 0,8 = 2731,64

Pavel
Host
Pavel

Tento výpočet je celkem správný, respektive zcela přesný podle minimálních požadavků kraje a předpokladu 80% LF. Ale reálně, pokud tuto linku nakonec bude vůbec někdo provozovat, pak předpokládám typ Q400 a podobné, tedy cca 80 míst. Vzhledem k tomu, že do úvahy připadá pouze nějaký dopravce od Star Alliance, tak se okruh možností výrazně zúží a tím i výběr nejmenších možných strojů. Máme na výběr Eurowings (nepředpokládám), LOT, Austrian (do vyřazení vrtulí, ale kdo ví, co bude po krachu Adria) nebo CRJ900 (98 míst) od LH City Line. Také je možné, že krach Adrie celé výběrové řízení shodí, protože budou… Číst vice »

Nekdo
Host
Nekdo

Eurowings bych uplne nevyrazoval, letaji imho take do KSC, a to taky neni zrovna nejvetsi letiste na svete 😉

Pavel
Host
Pavel

Ale jenom z DUS, pod jejich kódy to zajišťuje LGW. Ale je fakt, že LH to prodává a spojuje i se svou sítí.

BJ JURASEK
Host
BJ JURASEK

Připojila bych se do diskuze… co ATR 42/72 a dopravců je více (-:

Kuba W
Host
Kuba W

kdyby vrátily vrtuláky co lítaly do Prahy tak i s daleko menší dotací můžou lidé (když panu radnímu o ně tak jde) přesedat přímo na lety do celého světa, nebo ne? nebo NY, Soul, Dauhá a asi dalších 15 měst leží v Evropě?

Jen tak
Host
Jen tak

kdo by je mel vratit?

Kuba W
Host
Kuba W

tak lítalo to čsa, otázka zda z dotací či bez ale bylo by to napojení na Prahu a o to jim jde ne?
a jinak mám úplně hloupý dotaz ale myslím ho vážně,tak mínusy neberu jen skutečné odpovědi. Ostrava chce Vídeň nebo Mnichov, co takhle linka Košice – Ostrava – Mnichov? Ov ted krom Londýna stejně nemá nic, Košice mají Vídeň, Varšavu, Londýn a Prahu. Německo jim stejně jako turecko zrušily tak co to nespojit? je to jen úplný nesmysl? děkuji

Jen tak
Host
Jen tak

tak csa uz prakticky na roli sitoveho dopravce rezignovaly …. nicmene urcitou logiku by to melo.

problem je dosti omezeny pocet destinaci, ktere csa z prahy lita

kosice – ostrava – mnichov … tohle neni primestsky autobus 🙂 aby ti lidi z kosic byli v mnichove v nejaky smysluplny cas , tak by ta linka z kosic odlitala ve ctyri rano… coz je taky nonsens.

Nekdo
Host
Nekdo
Jen tak
Host
Jen tak

odlitaj v pet. pet a ctyri je docela rozdil.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Dotace a přihlásí se jeden dopravce. Slovy jeden! Šílené

Zelenay
Host
Zelenay

Dotace, v plně konkurenčním leteckém odstátněném businessu je zločin!

Jen tak
Host
Jen tak

ne nutne vzdy.

v tomto pripade ano.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

A kdy prosím ne? (neřešme extrémní případy typu ostrovní státy a nutnost nějakého dopravního spojení se světem)

Jen tak
Host
Jen tak

tak on to neni zadny extrem.

“ZDO” ve forme leteckeho spojeni (a jeho dotovani) je i v “zapadnim” svete dosti rozsirena. nemusi jit ani zdaleka o ostrovy.

ale pripad ostravy to neni, bez ohledu na to, jakym pohledem se na to podivate.

Nekdo
Host
Nekdo
Radek Janata
Host
Radek Janata

Tak to je zajímavý. Dotovat Zagreb-Split nebo dokonce (zjevně pro europoslance) Strasbourg-Madrid, Strasbourg-Amsterdam, do letoška i Strasbourg-Praha, to by se skutečně nemuselo.

Ale případů jako Brno a Ostrava (provinční město se chce někam vyšvihnout) tam moc není. Skoro všechno jsou to ostrovy nebo odlehlé polární oblasti.

Nicky
Host
Nicky

Tipuji LOT (mezipřistání na trase do VIE a MUC), popřípadě Austrian.
Asi si spočítali, že s tou dotací to už pro ně může být zajímavé.

Jen tak
Host
Jen tak

lot zcela urcite ne.

Filias
Host
Filias

Spíš Ryanair (ten je na takovéto dotované linky expert), nebo někdo ve finančních problémech co potřebuje stabilní příjem.

Gajda
Host
Gajda

Ryanair by v případě Lauda Motion mohl zvládnout tu Vídeň, ale letadlo pro 189 lidí je moc, stejně tak prokázání spolupráce s někým kdo lítá do světa jak z Vídně, tak z Mnichova. Ale Austrian s jejich vrtulovým Bombardierem by to mohl vzít z Vídně přes Ostravu rovnou do Mnichova a totožně zpět a splnil by vše co je žádáno a ekonomicky by jim to mohlo vyjít

Jen tak
Host
Jen tak

pokud se nepletu, tak podminky vyberka jsou takove, ze ryanair (a jakykoli dalsi lowcost) vylucuji, a v podstate pripousti jen klasicke sitove dopravce

Apex
Host
Apex

LC dopravci z principu do PSO nevstupují, naráží to zejména na jejich pochopitelnou nechuť na povinnost prokazovat náklady a další administrativní záležitosti, vyplývající z takového výběrového řízení.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Zní to sice trochu bizarně, ale mohla by to být i Belavia, Air Baltic nebo dokonce něco z Ukrajiny formou mezipřistání. Mělo by to více logiky, než zavedení samostatné linky. Jinak LOT je docela pravděpodobný.

Jen tak
Host
Jen tak

belavia urcite ne. jak by zajistila prestupni vazby v destinaci?

a forma mezipristani je taky dost nepravdepodobna – vyrazne prodluzuje dobu letu a zvysuje naklady, nemluve o ztrate cestujicih z puvodni destinace, kreri si radeji vyberou primy let.

tohle ma smysl prakticky jen s prenocovanim letadla v ostrave.

jsem zvedavy, kdo to nakonec bude . nicmene vzhledem k utajovani… mam velke pochybnosti o tom, ze to neni nejaka fantasmagorie.

johny
Host
johny

To utajovani je dano zakonem o verejnych zakazkach. Nema nic docineni s tim, ktery subjekt se prihlasil.

Apex
Host
Apex

Air Baltic se PSO zásadně neúčastní, zkušenost z minulosti….

Apex
Host
Apex

Na takto krátkou vzdálenost (WAW-VIE, WAW-MUC) by mezipřistání linku zabilo bez ohledu na dotace. Znamená to minimálně hodinu letu navíce mezi koncovymi doby, což by na této trase mělo negativní dopad na poptávku a navýšené provozní náklady, které by dotace v žádném případě nepokryla. A to neřeším otázku slotů, rotace letadla, návaznosti spojeni na další linky popř. vyšší náklady na údržbu vzhledem k navýšení počtu cyklů při tomto přískokovem stylu létání.

Bj bj
Host
Bj bj

Co DAT?

Ulafme
Host
Ulafme

Ten Unucka je opravdu tragéd a obyčejný lhář. „…i lidé, kteří se chtějí podívat do světa a pohodlně letět přímo z krajského města třeba na druhou půlku zeměkoule“. Na tohle mu (přestože je ODSák) můžou skočit pouze ANOidní ovce. Resp. jinak – může pan krajský radní tohle své tvrzení nějak dokázat? Kdo jsou ti „lidé“, kvůli kterým hodlá kraj vyhodit několik stovek miliónů? A kolik ti „lidé“ je přesně osob? Každý den kašlete na statisíce obyvatel a návštěvníků kraje, kteří tráví hodiny na rozkopaných cestách, nového nejste schopni postavit nic, bezpečnost na silniicích je nejhorší v historii ale najednou vám… Číst vice »

Jakub
Host
Jakub

Už jsem to zde v jednom komentáři rozepisoval, ale po aktuálních zkušenostech ze dvou víkendů za rodinou v Turíně to zopakuji znova: všechna letiště v okolí Ostravy jsou strašně fajn, pokud si chcete udělat výlet, notabene pokud program přizpůsobujete nalezeným letenkám. Pokud se potřebujete dostat na konkrétní místo ve víceméně konkrétní čas, jsou tyto varianty často těžko použitelné. O dotacích do čehokoli můžeme klidně vášnivě diskutovat, argumenty najdeme v pohodě pro všechny varianty od extrému „nedotujme nic“ až po extrém „bez dotace ani ránu“. Faktem ale je, že naprostá většina veřejné dopravy v ČR funguje v nějakém dotovaném režimu (MHD,… Číst vice »

Letec
Host
Letec

Kdyby mohlo Pendolino jezdit v Praze až na Letiště VH, problém by byl vyřešen.

Jakub
Host
Jakub

Pendolino jede do Prahy na hlavní nádraží 3 hodiny, na letiště by v nejlepším případě jelo 3,5. To je asi tak o 3 hodiny déle, než trvá cesta na letiště OSR z velké části MS kraje. Navíc je zde úplně jiná potřeba rezervy času, pokud chcete mít alespoň trochu jistotu, že dojedete včas. Zejména, pokud není jízda vlakem součástí letenky. Jak jsem psal výše, když jedu na výlet a neřeším čas, OK. Když jedu obchodně nebo jsem limitován časem, je to k ničemu.

Letec
Host
Letec

To co popisujete skutečně není cesta, která by se měla dotovat. Zakládejte firmu tam, kde je to pro Vás schůdné na cestování.

MartinS.
Host
MartinS.

Za cenu doplatku jedné vaší letenky z OSR do MUC dojede ze Štramberka do Ostravy celý autobus a ještě zbyde. Takže ten obyvatel Štramberka může za cenu té jedné letenky jezdit zhruba měsíc a půl tam a zpátky. Za cenu zpáteční letenky 3 měsíce. Objednávaná a krajem placená dopravní obslužnost je pro mne ten autobus do Štramberka a ne letadlo.

Jakub
Host
Jakub

Z pohledu výše doplatku máte pravdu. Spíš se na to dívám z pohledu jednotlivých zájmů – můj zájem doletět někam z Ostravy není o nic méně „hodnotný“, než zájem někoho dojet autobusem za pár korun i do poslední ospalé vesnice. Pointa toho mého pohledu je, že (vedle vzdělání) považuji dobrou infrastrukturu a na ní navázanou kvalitní dopravní obslužnost za základ prosperity státu resp. jeho občanů, protože to mj. umožňuje mobilitu pracovní síly, může to pomoct proti koncentraci obyvatel do měst a udržet osídlení vesnic a menších měst. A třeba i právě možnost někde pracovat či studovat v zahraničí, aniž by… Číst vice »

Filias
Host
Filias

Cesta do vesnice je „základní dopravní obslužnost“. Aneb možnost jak se dostat do práce/školy/doktorovi i pro ty, co nemají nebo nemohou mít auto (např. ze zdravotních/finančních důvodů). To že máte rodinu v Soulu a požadujete 2x týdně letadlo za 5k před barák, protože nejste ochoten jet 3h do Prahy nebo 1h Polska, je luxus, na co MS kraj nemá finance.

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Vždyť máte letiště v 80km po skvělé dálnici vzdálených Katowicích.

j.ree
Host
j.ree

80 km to teda není ani omylem. Zkuste přemýšlet, než něco plácnete

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

A kolik miliard hodláte ještě z veřejných prostředků hodláte na ten „průzkum bojem“ vyhodit z okna než zjistíte zjevné, tj. že relevantní poptávku saturují KTW a dotace linky nemá ekonomické racionále nýbrž jde jen o provinční jájinkovství.
Co se té vaší melodramatické zkazky o letu do Turína týče… jak by vámi popisovanou situaci ulehčila jedná nebo dvě umolousané linky z OSR?

Jakub
Host
Jakub

1) Mít v kraji s milionem obyvatel letiště, odkud nikam nedoletíte, považuji za nesmysl zase já.
2) Pomůžou mi úplně stejně, jako mi pomůže Lufthansa z Katovic se svými umolousanými dvěma linkami denně. U letenek koupených s předstihem jsem se byl schopen dostat s přestupem ve FRA a MUC na cca 3.300 korun a cca 5 hodin cesty. S garantovaným přestupem. Akorát si prostě myslím, že taková linka má být z Ostravy.

Nekdo
Host
Nekdo

tak je jasne, ze musi chudaci letat na VIE a do MUC. na letisti v Ceskych Budejovicich je totiz tak malo volnych slotu a jsou tak drahe a letiste je tak pretizene, ze ani Qatar ted nejnoveji nedokazal ziskat slot v Ceskych Budejovicich a proto je ted, jak mu chybi ultraperemiovi zakaznici z Budejovic, v docela velkych financnich problemech…

J.ree
Host
J.ree

Už je to trapné… Zkuste vymyslet něco originálního…

Jen tak
Host
Jen tak

mozna vlhky sen pana unucky… a ted uz zapomel, jak se jmenuje 🙂

Letec
Host
Letec

To tedy bude vyhozených peněz, pokud to vyjde. Autobus na letiště do Katowic každých 30 min. zdarma by vyšel výrazně levněji a bylo by to rozhodně praktičtější. (Nejsem zastáncem služeb zdarma.)

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Moji kalkulací jsem dospěl k částce cca 50 miliónů Kč za rok na takový autobus, o který nikdo nemá zájem, ač se tomu divím. Za 4 roky 200 miliónů korun s tím, že ne všichni budou akceptovat časovou ztrátu a ne všichni z Německa za takových podmínek založí firmu na Ostravsku a okolí, ale založí si ji radši u Katowic. Navíc nabídka z Katowic a Krakowa je neporovnatelná s nabídkou Vídně nebo Mnichova. Přiznám se, že u Vídně si nejsem jistý, ale důvody kraje (krajů) pro dotaci linky do Mnichova jsem pchopil.

Letec
Host
Letec

Stojí to strašně peněz. pokud by taková linka měla nějakou logiku, tak už na ní někdo létá (zejména lowcost).

Patrik
Host
Patrik

Lowcost na lince do HUBu pro přestup je zbytečnost, tak tu nepiště pi*oviny když tomu nerozumíte, stejně jako většina tady.

Patrik
Host
Patrik

Nepište blbosti když tomu nerozumíte, pane Letec. Mlčeti zlato…

Martin od FM
Host
Martin od FM

Tipuji že by Smartwings s jedním motorem/ČSA 🙂 //// Prý, že jsou zájemci množné číslo slovy jeden.

Kajman
Host
Kajman

Hm, !lidé, kteří se chtějí podívat do světa a pohodlně letět přímo z krajského města třeba na druhou půlku zeměkoule“, už tak činí z Katovic.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll