Moravskoslezský kraj zaplatí aerolinkám LOT za propagaci až 100 milionů. „Levné cestující“ nechce

Letadla LOT Polish Airlines Foto: LOT.com - Kamil WrzosekLetadla LOT Polish Airlines Foto: LOT.com - Kamil Wrzosek

V zimě nedosahovala obsazenost linky Ostrava - Varšava ani 30 procent. Polský státní dopravce dostává 20 tisíc korun za let.

163 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
rado.vdh

Zrovna potřebuju letenky do Milana, čtvrtek tam, pátek zpátky. Tam se dostanu v pohodě, zpátky bych musel až v neděli večer. To fakt ne, takhle se to nedá, takže zase asi Katowice.

PS: cena zpáteční letenky OSR-MXP je asi 11 600. Já jen, že najdou se lidé, kteří potřebují spíše rozumné časy, než ze by byli cenově senzitivní. Dokud budou takové časy, budou Katowice brát od nás pořád…

Pepa

Všecko je absolutně špatně. Důsledek vymazání ČSA z leteckého nebe. Linku mělo zajišťovat ČSA a přestupy v Praze. I proto za ,,plotem“ se tak daří městu Katovice a kraj dá 100 mega Lotu. Co se dopravy týče totálně nám Polsko uteklo

David

Nejen dopravy

Tomas

i kdyby tam bylo csa, a platili vsimne csa, bylo by to vyhazovani penez za nesmysly.

Samo

Predpokladám že to je len trik ako LOTu preliať viac peňazí, pretože pri dotácií 824€/let sa to LOTu s touto obsadenosťou nemôže oplatiť prevádzkovať (predpokladám že OSR nie je zrovna destinácia kde si môžu účtovať nejaké prémiové cestovné).

Apex

Ano, jen to není trik, ale zjevně cesta, jak dosáhnout dorovnání do nákladů, aby se to nestalo předmětem posuzování o nedovolené podpoře. Provoz linky totiž ročně stojí cca 3156000€. Smlouva na propagaci je na 3 roky za 4320000€, tj. 1440000€ za rok, což spolu se stávající roční dotací 520000 Kč, tj. 217500€ ročně, takže celková částka přes 1657000€ pokrývá řekněme polovinu nákladů na provoz ročně. A nejspíše to odpovídá ztrátě, která je dle mého generována vzhledem k průměrné obsazenosti linky. Na druhou stranu jsme se alespoň takto nepřímo jsme se alespoň dozvěděli, kolik je třeba na tuto linku a její… Číst vice »

Radek

Na jednu stranu MS kraj propaguje vodikova kola a dvě rovnou nakoupí a na stranu druhou podporuje špinavé a neekologicke letadla.Jasně chápu obyčejný člověk ať jezdí na kole a honorace si vozí prdele letadlem…to je vzkaz úředníků lidem, je to pakáž.

Tomas

a na kole poletite treba do usa?

Frantisek

Má kraj sponzorovat cesty do USA? Nemají ani na obnovu kolejí do Horního Benešova, když peníze na sanaci důlních škod utopí v nové silnici (když se tam jinak než po ní teď nedá dostat), lidé budou do stále centralizovanějších pracovišť, obchodů atd. jezdit asi na těch kolech…

Samo

Z článku jasne vyplýva že kraju nejde o dotovanie dovoleniek (v USA či inde), ale biznisu. Inak povedané, vo výsledku by tá investícia mala mať ekonomický prínos vyšší ako náklady.

Tomas

tohle je taky obecne dost problematicky predpoklad. prinese existence linky lotu dostatek businessu, aby se aspon ta podpora vratila? mam obavu ze ne.

navic ostrava neni nejaky opusteny ostrov, ktery by vyzadoval nejake specialni zachazeni (v kontextu dotovani leteckych linek). kdyby byla ostrava nejak komplikovane dostupna apod, dalo by se to prijmout. ale takto? nikoli

Radek

Nemám potřebu létat do USA,chovám se ekologicky, jezdím jen po ČR, vlakem a na kole.Jinak nechápu potřebu jezdit do světa,začněte se chovat zodpovědně k přírodě.

Tomas

tak neletejte. nikdo vas nenuti.

Halamus

Nemám potřebu létat do USA, chovám se ekologicky, jezdím jen po ČR, vlakem a na kole. Jinak chápu potřebu nebo touhu jezdit do světa.

Pepa

Dar objevovat a poznávat nové a rozšiřovat obzory

Pete

LOT garantuje, že se stihne přestup ve Varšavě? je tam vždy cca něco přes hodinu čas a zdá se mi to naknap. Díky.

OSR

Ano, když to prodává na jednu rezervaci tak jo.

Radek Janata

Tak to je vždycky u každého dopravce, pokud je to prodáno jako jedna letenka.

A není to garance přestupu, to vám nezaručí nikdo. Jedná se o garancí, že pokud se přestup nestihne, dopraví vás do cíle jiným letem.

Juraj

Kolegové z USA teď přiletí na týden a ptali se mě, zda se dá letět někde blíž k Ostravě, když stejně budeme celý týden tam.

Říkal jsem jim, že přímo z Ovy lítá LOT. Prý ho ve firemním vyhledávači nemohou najít. No bodejť, když by potřebovali odlétat v sobotu 🙂

Tak poletí z Vídně. Rezervoval jsem jim EC. Kolega si chrochtá, že to bude mít do Chicaga bez přestupu. Tak snad se mu někde aspoň zobrazí reklama zaplacená MSK…

Martin

Osobně nedám na linku dopustit. Už několikrát jsem využil na ranní cestu do Bruselu. Odlet z Ostravy v 5h25 a přílet do Bruselu už v 9h30, což je bezkonkurenční! Obsazenost většinou cca 20 pax v letadle pro tuším 76 osob.
Doba letu do Varšavy je cca 40 mn a LOT dokonce poskytuje občerstvení zdarma.

Michal Štěpán

To je sice fajn, podobná kombinace existuje třeba na Düsseldorf. I s odletem např. v pondělí 28.8. je cena velmi přijatelná. Ale spíš jde o to, v kolik jste vstával a jestli jste potom byl schopen celý den něco rozumného dělat. A je jedno, jestli tam jedete na služební cestu a nějaké jednání nebo zda se vracíte po víkendu do práce.

Z tohoto důvodu je takové časování pro mě neatraktivní. Bohužel tam chybí přípoj na večerní odlety z Varšavy.

Pavel

Ty časy i doba cestování jsou dost podobné cestování z Ostravy do Prahy a na to jsou Ostraváci zvyklí. Jejich pražští kolegové v různých korporacích rádi dávají začátek porad na 9.00 hod., takže si přespolní z Ostravska musí prostě přivstat. Nic nového pod sluncem.

Dominik

20 cestujících linku neuživí a věnovat jim sto milionů není ani zdaleka OK.

Tomas

20? no, to neni mnoho … si tam snad zaletim, nez to zavrou…

Lxxxx

Těch sto milionů by měli dostat krajští radní k úhradě, jsou to zbytečně vyhozené peníze z kapes daňových poplatníků! A to podle článku má být linka zaměřena na „investory“, tedy firemní zákazníky kteří si cestovní výdaje dají do nákladů a odepíšou z daní! Tímto český daňový poplatník platí polským aerolinkám za to, že do Varšavy a zpět vozí vzduch a několik zazobaných „podnikatelů“. Fuj, chce se mi zvracet!

Samo

Tí ľudia do Ostravy nelietajú len tak z nudy, nejde o dotáciu na letenky ale na to aby tá linka vôbec existovala a do Ostravy sa dalo dostať, čo by podľa úvahy kraja malo následne mať pozitívne ekonomické dopady.

Hans

Tak to těch 20 mega do pardubického letiště je úplný pakatel, tady je to čistá dotace polskému státu.. Stejně ty odlétá LOT jsou v blbý čas a 1x denně, to nedává smysl vůbec

Knedla88

Dotace polskému státu… Ale tak to my z Ostravy děláme ve velkém, nakupejem v Polsku jídlo a hlavně cigarety. Takže nějakých 100 mega..chuj s tím ;-).

Hans

máš Recht, cigarety jsou levnější už akorát na Ukrajině 😂 v Polsku myslím 50 Kč rozdíl oproti ČR, že ?

Permonik

A je to problém poláku, že chápu principy tržní ekonomiky nebo toho, že se chcem navzájem oškubát?

Michal

Našel by někdo rozumné spojení do Japonska? Buď mi to hází šílené ceny nebo dlouhé čekání ve Varšavě.

Miri

Pojedu vlakem do Varšavy. Jinak to prostě nejde. Cena za spáteční economy do Tokia něco přes 30 tisíc. Ale kupovala jsem jen měsíc dopředu.

Frantisek

Však je to také nejlogičtější, byť to trvá déle, nejspíše i kvůli infrastruktuře (vedou dálnice).

Karel2

Letenky jsme koupili loni v listopadu do Tokia na červenec. Tři přijatelné alternativy byly LOT, Emirates, Qatar Airways. Časy příletů byly podobné, vítězem byly Emirates s 28 000 na osobu. LOT byla stejná cena, ale mnohem méně služeb. Vzhledem k tomu, že Japonsko je úžasné místo, už sháním letenky, abych tam jel znovu. Do příštího roku v několika různých měsících se letenky pohybují kolem 30, pouze LOT bylo 28 a China Airlines měly dobré nabídky kolem 20. Nebo alternativně s korejským je možné to najít za 20 000 do Soulu a pak nějakou nízkonákladovou leteckou společností do Japonska. Velmi last… Číst vice »

Aleš

Proč nevezmete ty China Airlines za tak krásnou cenu?

Karel2

Termíny se neshodují a v práci by bylo těžké nechat si schválit dovolenou rok dopředu.
Jinak je mi jedno, s jakou leteckou společností letím, nejdřív bezpečnost, pak cena a může to být klidně Aeroflot, Air India nebo Air China.

panda

Bylo by správné položit si otázku zda 100M je investice či výdaj.
Pokud tedy rovnou zavrhneme tezi, že výdaj je nenávratná investice.

Gajda

Investice – charakteristika investice je, že není naprosto nic zaručeno – lze dost získat, ale i klidně všechno ztratit. To todle splňuje dokonale. Jen to bude investice v hodně spekulativním pásmu.

micat1

V době kdy ostatní státy ruší vnitrostátní lety kvůli emisím? Já chápu, že to má být na přestup letadlo – letadlo, ale když i tak to má problém hledat poptávku, nacpat do toho 100 milionů, navíc jen na reklamu a ne na reálné zlepšení služby, to mi přijde jako strašná blbost. Ekvivalent toho, dát jednotky milionů na reklamu pro trať Mělník – Mšeno, protože tam nejezdí dost lidí (a ještě cizí firmě).

David

V tomto state se bohuzel dela hodne veci bez rozmyslu, coz vidime nejen v letectvi.

Toto je jen kapka v mori a dalsi nesmysl jako letiste v budejicich a dotace na lety z varu. Proste smutne…

Fresh Z

V ČR byly vnitrostátní lety zrušeny už dávno. A ani nebylo třeba argumentovat emisemi.

Tomas

Doba, kdy csa litaly brno a ostravu z prahy zas tak vzdalena neni.

A pred dvema lety lital LOT z prahy do ostravy.

Frantisek

Ta trať ale spíše než reklamu potřebuje odstranění pomalých jízd, k němuž v rámci oprav podle všeho prakticky nedošlo, a kde nejsou a jde to, tak zastávky co nejblíže obcím. Plus méně hoblovací zastavení v Boleslavi.

nadya

Tak třeba by mohli přístí rok přiletět Lotyši na hokej. P.S. Jaká je obsazenost za červen a červenec?

Permonik

To je v tom dokumentu v članku psáno 🙂

Hasler

Asi jsem slepej….

Permonik

Příští rok se v Ostravě bude konat 87. mistrovství světa v ledním hokeji. I díky jednoduchému leteckému spojení očekáváme velkou návštěvnost fanoušků hokejového šampionátu z ciziny. Věříme také, že i tento fakt jim usnadní rozhodování, zda navštíví Moravskoslezský kraj i při jiné příležitosti, než je hokej. A že jim přitom pomůže také propagace regionu v letadlech společnosti LOT.

Ic540

A to se vyplatí. Pche….neuvěřitelné.

A já si lámal hlavu z čeho kraj zaplatí za dva roky prodloužení linky S2 do Čadce po rekonstrukci tratě. Zdroje prostě sú.👍

nadya

Ptám se na letošní červen a červenec.

Permonik

Já reagoval na první větu.

nadya

Linka je pro Varšavu ideální v ty dny Ut-Čt, a k tomu krátký čas doletu. Bohužel mi toto spojení chybí třeba s odletem v pátek a v sobotu odpoledne, jak tomu bylo předtím. V novém řádě tomu takto není. Ten večerní odlet zpět o.k. v neděli. Není šance si udělat víkendovku. Spousta lidí chtěla nějaký hub a když je, je to zase blbě. I kdyby byl jiný hub zase se bude remcat. Pro přestup je ideální do Gdaňska, avšak když kliknu na stránky přes LOT Ostrava – Gdaňsk tak mi nenabídnou všechny možnosti, které nabízí, když zadám Varšava- Gdaňsk –… Číst vice »

Black

Včera mluvil v TV ředitel letiště Radkovský, že příští týden na tiskovce oznámí 6 nových destinací z OSR.

Dominik

Radkovský už toho napovídal. A maj to být chartery..

Jarda

Dobrý den, na jaké stanici prosím?

Black

ČT1, 18:00, Události v regionech, Ostravská mutace

Jarda

Super, díky. 🙂

nadya

Opravdu? Chartery však, jak čtu o řádek níže. I to by bylo také dobrý. Kdyby aspoň šlo třeba o Portugalsko, Itálii či Černou Horu. Neslyšela jsem, jsem v tuto dobu v práci. Lze to někde dohledat?

Black

Na HbbTV ČT1, středa 2.8., 18:00, Události v regionech, verze OVA

nadya

Díkes za odkaz. Nechám se překvapit na ty chartery, snad půjdou i nějaké letenky koupit. Jestli bude ta Praha, bude to prima, snad nebudou zase brzké ranní lety. Na hokej by to bylo ideální.

mgr.pavel

Kraj zaplatí jím vybrané firmě 100M za poskytnutí reklamy – sakra jak to že si dovolí obejít výběrové řízení?

Má vůbec kraj nějakou analýzu, kolik jakých turistů či businessu očekává, že mu to přitáhne?

Jirka

Jaké chcete udělat výběrové řízení, když je zadání zakázky, že reklama má být v letadlech Lotu?

Tomas

vyberkem prece LOT prosel. a ta reklama je spucasti toho dealu.

kapr z LKPR

Až jednou přijde do ČR doprava hydroplány, mohl by LOT létat ještě z Hlučína do Třeboně. Já u té linky vidím veliký rybářský potenciál.

Jirka

S mezipřístáním na Slezské Hartě po cestě tam a Nových Mlýnech zpět.

Miri

Chtěla jsem to využít. I finančně to bylo ok. Jenže z Ostravy do Varšavy kolem 6. ráno a ve Vaaršavě pak čekat skoro do půlnoci na odlet dál… Bohužel.

nadya

To je škoda, a v úterky a čtvrtky kdy to letí odpoledne, asi nevyhovovalo…

Miri

Nevyhovovalo. V ty dny zas neletělo nic do Tokia.

JaB

100 milionu je hodně, očekával bych polovinu, ale chápu tuto investici, je potřeba zviditelnit tento kraj. Přísun zahraničních investoru řeší spoustu problému, které tento kraj má, držme palce, ať se očekávání naplní.

Korytnacka

Jako myslite ze na zaklade letecke linky trvajici hodinu jeste v nesmyslny cas prilaka investory?Budicek

JaB

Ano, přesně to jsi myslím

Permonik

No nejsem si jisty zda zahraniční investoři řeší spoustu problému kraje, spíše přidavají.

Jiří Kocurek

No kdyby všichni seděli na zadku, pobírali dávky .. tak by vlastně stačilo rozvážet Ostravar.

Juraj

A nevyřeší lépe problémy kraje, když se těch 100 mega dá do školství, rekvalifikace, podpory malého a středního podnikání, sociálních služeb nebo použitelné veřejné dopravy?

jal

Školství – na jaře otvírali https://www.denik.cz/ekonomika/ostrava-otevreni-novy-city-campus-ostravska-univerzita-studenti-202302.html

Máte pocit, že kraj nemá použitelnou dopravu? Dejte příklad.

Rekvalifikace? Není až tak třeba. Stačilo by, aby z kraje odešlo pár tisíc obyvatel třeba do Středočeského. Jen tím by nezaměstnanost klesla o pár procent.
A tam by je klidně mohli zkoušet rekvalifikovat. : – )

Permonik

Nepoužitelná doprava je vlak na letiště. 😀

Ic540

No já takový pocit nepoužitelné té drážní dopravy někdy opravdu mám. V kraji je použitelný tak leda koridor tratě 271/320. 321 je pomalá a problémová. Tu ujede připoj v Těšíně. Jindy v Kunčicích. Přestup mezi S1 a S9 ve Svinově je tragédie. Ti mladší ještě ok. Ale i tak. No a dopravě na 323 není třeba ani psát. Tragédie za poslední roky, že se o tom mluví snad i u protinožců. A to jsem celkem drážní fanda a pravidelný uživatel. No bolí mě u srdce někdy z toho tady. Lidí zas tak spokojení nejsou. Snad se ale blýská na lepší… Číst vice »

jal

„323 není třeba ani psát. Tragédie“
To je fakt, jezdí tu nové pušpuly, jezdí to vesměs včas, v kladiva po půlhodině, no prostě hrůza.
: – )

Že nejsou dráty, s tím nemá letiště žádnou spojitost.

Ic540

Jako místní znalý vám mohu odpovědět že pravda je daleko od toho co píšete. Teď se trochu ustálily problémy s Pusch pully naštěstí. Jízdní řád je natažený na maximum. Měly však nepředstavitelné problémy v provozu dlouhodobě. Když ne jednotka PP. Tak šlo o lokomotivy. Nespokojenost je na maximální míře. Navštívíte li někdy Msk nedoporučuji chválit že je vše ok. Ne opravdu není. To vše lze trvá mnoho let a není spokojeného člověka. Když ne jednotka, tak lokomotiva. A když už by to mohlo jet je problém na trati…. Další problém je více než časté ujíždění přípojů v Kunčicích. Trať 321… Číst vice »

Permonik

Bohužel kolega má pravdu.

Ten vlakkilometr je nejdrážší v zemi, ale protože je to komplet skoro celý kraj ale je to smlouva (kdy jízdné jde kraji a ne dopravci), ostatní smlouvy jsou buď na vytižené tratě nebo lokálky ale jízdne jde dopravci.

Ono za ideálních podmínek by ten koncept dopravy šel, ale půlka tratí je rozkopana (spíše tak vypada) a už jde koncept jinam.

Permonik

Ono spíše není otázka peněz, ale systému.
Podnikatele brzdí byrokracie. U školství je zas problém nepříměřeným financováním…

JaB

Ono problém je to, že většina lidi po vystudovaní Ostravu opouští, právě za prací směrem do Prahy

jal

Mzda je vyšší v Praze. A některé vystudované obory jsou použitelné jen v Praze.
A v Ostravě se musí makat, ne odjet v pátek ráno do Krkonoš. : – )

Frantisek

A to řeší dotace letů do Varšavy?

Permonik

No nevím, kolegové spíše vyrazily do světa než do Prahy. Praha má větši platy, ale taky větší výdaje…

Ondřej

No moc nechápu jaký mají smysl linky kam se dá dojet za 4 hodiny pozemní dopravou asi jedinou kterou bych pochopil by byla Ostrava-Praha protože tam by to dávalo větší smysl protože do Prahy potřebuje Čech víc než do Varšavy jasně je tam ta možnost přestupů jenomže stejně to moc nefunguje navíc až se tak za 10 let postaví vysokorychlostní tratě budou krátké vzdálenosti zbytečné spojovat letecky pokud tam nebude nějaký extrémní zájem spíš uvítal linky do vzdálenějších míst Evropy kde se nejde dostat autem nějak rychle třeba Milán Řím Paříž (při nejlepší CDG jako kdysi) Dublin Amsterdam Mnichov Frankfurt… Číst vice »

Samo

Z článku by vám malo byť jasné že tá linka nie je určená cestujúcim čo idú do Varsavy. Je to prípoj na lety ďalej. Varšava je skrátka len najvhodnejší regionálny hub.

TomOva

Je to těžké. Kraj investoval stovky milionů do letiště, kde se kromě charterů přes léto nikam nelítá. Teď platí stovky milionů firmě, aby někam lítala. Kocourkov, jako celé česko.

PetrD

Nezapomínejte na Cargo využití letiště

Jiří Kocurek

Bacha, je tam docela dobře etablovaný letecký servis. Sice nevytvoří mnoho vzletů a přistání, veřejně nejsou vidět skoro vůbec, ale na tom to nestojí.

Permonik

Tvoří většinů vzletu a přístaní během dne.

Teda pokud letecký servis bere Job Air, IAC a letecké školy.

Kluba

Občas se sice objeví nějaká lepší cenovka na letenky, ale kdykoliv jsem potřeboval naplánovat reálnou cestu, tak ty ceny letenek jsou pro mě nesmyslné. A v naprosté většině případů je časově šílený přestup ve Varšavě. Naopak mnohem smysluplnější než LOT z Ostravy nebo i Katowic mi cenově mnohdy vychází Lufthansa z Katowic. Před cca měsícem jsem zvažoval, že koupím letenky (2 dospělí, 1 dítě) do Barcelony a zpět na konec září, a LH vycházela pro všechny na necelých 10 tis. v dobrých časech s krátkými přestupy, což je i vzhledem k současným cenám lowcost aerolinek za mě slušná cena. Dřív… Číst vice »

nadya

Pro mě jsou celkem vysoké ceny z Prahy do Varšavy a to lítají tolikrát za den. Třeba na září. Z Ostravy do Varšavy jsou solidní ceny.

Matěj

Parafrází paní Věry Pohlové z 90. let: „Já bych všechny ty regionální letiště zakázal“.

Novotny

Zbytecne dotovani soukromeho byznysu na prodelecnem projektu. By se ty penize mohli vyuzit jinde v doprave.

Majkl

Letový řád je lepší než býval, ale stále pro hodně lidi nepoužitelný, bydlím 30 minut autem od letiště OSR a 70 minut od letiště KTW, ale zatím ve všech případech se mi vyplatilo jet raději do KTW, kde má LOT 3 lety denně což mi zaručuje krátké přestupy. Pokud to nebude lítat alespoň 2x denně každý den tzn. ráno a po obědě směr WAW a okolo poledne a večer zpět do OSR tak to lepší nebude. Díky momentálnímu letovému řádu je strašně hodně destinací které sice navazují, ale s poměrně dlouhými přestupy cca 6-9h a navíc do většiny destinací je… Číst vice »

Ondřej

Pokud vozí z Ostravy vzduch, proč by přidávali další druhou denní rotaci? To je přece naprostý nesmysl. Pokud Ostraváci i přes existující linku z vlastního letiště budou i nadále jezdit do Katowic, to si spíš LOT přidá čtvrtou denní rotaci tam a Mošnov se bude moci definitivně zavřít. Možná nám k rozlítání těch našich vytoužených linek z regionálních letišť chybí i menší dávka toho „vlastenectví“ a chuti linku ze začátku i přes menší nepohodlí podpořit.

Petr

Mozna… Ale mozna je taky Ostrava jenom vesnice u Katowic a nema sanci Katowicim konkurovat (co do poptavky po letecke doprave).

PetrD

Ostravská aglomerace se s tou Katowickou nedá srovnávat(Katowická je 4x větší)

Michal Štěpán

Přesně tak, letový řád je zatím jako noty na buben. Buď je odlet směr WAW moc brzy ráno, nebo přílet z WAW okolo půlnoci. Když započítám náklady na cestu vlakem z Moravskoslezského kraje do Vídně a pak cenu letenky s někým ze Staraliance na nějaké západoněmecké letiště, rád bych letěl s LOT, ale nemůžu, protože to fyzicky nejde. Další věcí je, železniční obslužnost stanice Mošnov Ostrava Airport. Nevím, proč není páteřní S2 linka vedena z Mostů u Jablunkova až na letiště. Alespoň každý 2 spoj. Takto je pak nutný 30 až 40 min přestup v Ostravě, což celou obslužnost východní… Číst vice »

Ic540

Zdravím. Kraj má jiný plán s kapacitní jednotkou 471 na lince S2. Nepojede ze Svinova s třemi lidmi na letiště z toho jeden je fira a druhý průvodčí. Linka S2 bude prodloužená z Mostů u Jablunkova do Čadce s dalšími možnými přestupními vazbami tam a přesměrována přes Havířov a centrum Ostravy. Tedy Střed a Stodolní. Včetně možnosti přestoupit v Kunčicích na Vítkovice a Zábřeh. Nemám nic proti Varšavě. No jednou to bude do Varšavy rychlejší po VRT Svinov Varšava přímo na ranvej obrazně řečeno. Poláci jak se do toho VRT pustí za chvíli bude hotovo. Než se Ostravák dostane do… Číst vice »

Michal Štěpán

Toto popsané přesměrování ani moc nevadí, protože jízdní doba osobáku v úseku Svinov – Český Tešín je +/- stejná. Ale pak by to chtělo na Svinově přestup hrana/hrana do S4 ať už bude zajištována třeba šukafónem. Důležité je, aby to tam jelo alespoň každé 2 hodiny a s krátkým přestupem. Pokud bude na letišti časem více linek, tak třeba takt zahustit.

A jestli bude skutečně v Mošnově americká vojenská základna, tak US vojáci budou potřebovat dojíždět na pivo a za štětkami na Stodolní. Takže ona ta linka S4/S2 v blízké budoucnosti nějaké uplatnění najde.

Permonik

Na S4 se počita s BEMU a sjednocení s S… do Veřovic.

Americká základna 😀 😀 :D.

Ic540

Americká základna? Osobně za mě lepší než Ruská. Ale tu jsou lidé razoviti. Tak to su zatím klidný. 😀 Jak už tady píši i jiní. Z do centra Ostravy pojede S4+S8. Takže aby se vlk nahrál a koza zůstala celá. Mošnov bude mít zřejmě celodenní dvouhodinu. A Ostrava centrum, Hlavní, Svinov, Studénka až po Veřovice se pojede každou hodinu bez přestupu díky BEMU. 👍 Původní záměr S4 Havířov Střed přes centrum Ostravy na letiště je pasé. Mělo by se jezdit časem S1 Opava Havířov Střed bez přestupu ve Svinově. To je dost zásadní argument zvlášť když k Vítkovicím bude ještě… Číst vice »

Jan T.

Svého času nabízel Leo Express přípoj od vlaku na letiště v Katowicích, což jsme zrovna využili pro let do Gruzie. Ale byl to jen mikrobus asi pro 10 lidí a nejel ani plný. Spojení na let bylo akorát, ani jsme dlouho nečekali.

Tom

To je zase marnost. Kdyby radši nalákali pár nízkonákladů do různých hlavních měst v Evropě, bylo by to pro lidi a né pro snoby..

Otansiho

Jenže ono to není ani pro snoby ani pro obchodníky díky tomu, že se neotáčí více než 1x denně.

Dominik

Přesně tak, osobně znám asi pět lidí z byznysu, co lítají snad každý týden na západ a kvůli časům většinou z Katowic. Samostatnou kapitolou jsou pak letadla LOTu do Varšavy z Katowic, kde je snad vždy minimálně pět lidí česky mluvících…

Samo

Lowcosty v Európe neumožňujú žiadne prestupy, čiže by to bolo použiteľné len na trase kam to ide priamo. Čiže ten dopyt by bol ešte rádovo nižší. Sieťový dopravca zabezpečuje spojenie s celou Európou.

Véčko

Nevím no. Raději si z Ostravy vlakem zajedu do Vídně. Podívám se na tamní krásu města a pak poletím. Proč bych létal předraženými linkami z Ostravy, když z Vídně je to za pár šlupů a ještě budu mít více zážitků. Dnešní mladí, jako já, upřednostňují zážitky před komfortem. Komfort je pro mojí mámu, která i ona sama si raději zajede do Prahy na letiště, než aby letěla z Ostravy. Já zas v životě neletěl z jiného letiště než z Vídně a 25. srpna mě to čeká zas.

Petr

Tomu se rika znouzecnost. Jde vam o ciste prachy. Neverim, ze kdyby byl zpatecni let z Ostravy jen o litr drazsi nez let z Vidne, tak si presto pojedete uzivat tamnich kras.

Roman Kratochvil

Vzdálenost mezi Ostravou a Varšavou je 378 km. Let trvá přibližně 1 hodinu a 20 minut. To znamená, že průměrná rychlost letu je přibližně 230 km/h.

Majkl

Letový řád je 1:05, doba samostatného letu však cca 40 minut, tak si tu průměrnou rychlost přepočítejte 🙂

Dominic

Let trvá většinou do 40 minut. I v letovém řádu je oficiálně čas letu OSR-WAW hodina a zpět hodina a 5 minut.

Black

Kromě samotného letu jsou součástí i vzlet a přistání, které zaberou docela dost času a nezaleží na tom, zda je trasa dlouhá 378 km nebo 5000 km. Podle toho co jste napsal, patrně jezdíte ještě na koloběžce a letadlem jste nikdy neletěl.

Apex

Jen pro upřesnění, letový řád uvádí block off, block on časy, takže od momentu, kdy opustí stojánku až do momentu, kdy zastaví na stojánce v destinaci, tj. včetně pojíždění na vzlet a po přistání.

Filip

Ostravské letiště nebo vůbec MS kraj potřebují dotáhnout turisty i z jiných částí Evropy než jsou naši sousedi, tudíž to rozhodnutí trochu chápu. Reklama u aerolinky tak může být celkem dobrý způsob, ale podle mě to nepřišlo v ideálním čase. Takové „business“ lety může kraj chtít, až v Ostravě (zda vůbec) vyroste např. koncertní hala, která bude pravděpodobně lákat jinou skupinu lidí, než ty, kteří létají zpáteční letenkou do tisícovky po Evropě s lowcosty. MS kraj sice nabývá na popularitě díky řadě míst, ale stále to není a ani nebude Praha. Navíc sám letím za dva měsíce z KTW (zase).… Číst vice »

Black

Mnohokrát jsem tady i jinde psal, že přístup na letiště OSR z Novojičínska, Valašskomeziříčska apod., což je docela potencial cestujících, je děsný. Kdo bych chtěl z těchto lokalit cestovat vlakem, má smůlu, protože z těchto lokalit se nelze na letiště přes kolejový triangl u Sedlnic přímým spojem dostat. Jedině vystoupit v Sedlnicích na zastávce a zde v prťavém přístřešku potupně vyčkat s kufry na vlak z protisměru na letiště. Už jsem to psal i tiskové mluvčí letiště, proč si takhle nechávají utíkat zákazníky, ale všechno marné. Přitom vedení kraje se stále chvástá, že OSR je jediné letiště, na které vede… Číst vice »

jal

Jo, místo jet přímo z NJ po D48 za pár minut na letiště, někdo pojede lokálkama oklikou s dvěma přestupy.
A co chudáci třeba z Vrbna- nic přímého jim nejede ani do Ostravy.

Bože, bože…

Black

Pro všechny zde diskutující, kteří nevědí: V 90. letech jsme byli na stejné startovní čáře, jako Katowice. Jenže v té době krajští radní jedné partaje (nebudu jmenovat, aby mne nežalovali) furiantsky odmítli nízkonákladovky a trvali na „plnotučných“ aerolikách. No a výsledek, kde jsou Katowice a OSR, dnes vidíme. Abych byl ale spravedlivý – kdysi mně radní Unuczka vysvětlil, že na vině jsou i naše zákony. Ty totiž často na rozdíl od Poláků nedovolují tu podporu (oprávněnou a smysluplnou), která je u našich sousedů přípustná. I proto nám ujel vlak.

Tomas

Dovolil bych si jen male upresneni. Kraj nizkonakladovky neodmitl. Jen je odmitl dotovat. Coz je spravne – opravdu neexistuje duvod, proc by kraj mel zivit nejakou aerolinku za to, ze milostive zacne litat do Ostravy (ci kamkoli jinam).

Dominik

V minulosti je skutečně odmítl, stejně tak bývalé vedení letiště. Proto šel Wizz do Katowic a Easyjet do Krakova. Je to ale několik let zpět.

Black

Já jsem popisoval 90. léta a ne současnost. Tehdy to bylo jinak. A nešlo o žádné „živení“, nýbrž o řadu opatření stimulujících počateční rozjezd. Ty peníze by se vrátily stejně, tak jak se vracejí prosperujícím Katowicím. Tam neuvažovali stejně jako Vy a proto jsou tam, kde jsou.

Permonik

Ale odmítl a to doslova. Cit“ Nízkonákladovky ať jdou do Polska, Mošnov uživi bussines jety. “ Byl výrok tehdejšího hejtmana.

No nedotoval nizkonákladovky, ale letiště. Ve finale: prachy fůč, ale neletalo se nikam.

Apex

Pokud mi něco neuniklo, tak podpory v letecké dopravě jsou v rámci EU upraveny nařízeními a směrnicemi EU, takže úplně nerozumím tomu, jak by mohly být naše zákony natolik odlišné. Otázkou je, zda byla na naší straně vůle případné podpory notifikovat a obhájit, aby byly schválené.
Nicméně si ani tak nemyslím, že kdyby podpory byly poskytnuty a kraj se nebránil low costům (což byl fakt), tak že by bývala OSR dlouhodobě mohla konkurovat KTW,
polský trh je prostě mnohem větší, což by nejspíš převážilo.

Black

To ano, katowická aglomerace je větší, v tom by měli výhodu. A další v tom, že Poláků pracuje v zahraničí podstatně více, než Čechů. A tito pracovníci občas cestují domů.

Permonik

Bylo to 20 let zpět. Takže to mohlo být nebo se jen politici vymlouvaly.

Petr

Vždyť do Varšavy se dá z Ostravy dojet vlakem za 4 hodiny a 18 minut (například EC Polonia), tak proč neekologické letadlo?

Cestující

Protože jet kamkoliv vlakem s PKP IC je za trest.

Ondřej

Tam se nelítá do Varšavy do města, to je opravdu lepší vlakem, ale do varšavy na letiště a odtud dál.

Jiří Kocurek

Protože někdo přestupuje na letišti na jiné letadlo? Si k těm 4:18 připočítejte ještě přestpuní dobu vlak – letadlo.

Permonik

Což je Warsawa Centralna – Chopin – přes půl Varšavy.

nadya

Do hodky ve Varšavě, na letišti stačí být hodku předem. Ideální stav.

Ic540

Ještě jste nejel zřejmě EC Polonia.

Až bude VRT OV Katovice Letiště Varšava.
Kdy vlaky budou stavět u haly. To bude jiná. A Poláci už na tom dělají na přípravě stavby.
Věřím že se toho dožiji. 👍😀

marty-t

Nechápu proč se v článku udává obsazenost v prosinci. Máme srpen. Navíc před letní sezónou linku LOT poupravil, aby v Ostravě letadlo ze čtvrtka na pátek a z neděle na pondělí nocovalo. To je pak pro konektivitu ideální. Nechci se rozhodnutí krajských radních zastávat, ale podle mne jsme nyní na výrazně vyšších číslech obsazenosti než v zimě… Lidi co tím v poslední době letěli mluvili o 80-90 %. Ale to může být subjektivní. Proto by mne zajímaly objektivní čísla za červen-červenec a pak můžeme diskutovat…

nadya

A na kolika procentech byly měsíce červen a červenec? 50%?

Michal

To by mě zajímalo, jak se dá prakticky každý týden sledovat statistika v neveřejné podobě. A co to vlastně znamená… něco jako Mařka měla pocit, že to letadlo bylo z 80% plné?

PiLOT

V průměru je to cca 20 PAX

Permonik

Mě zajimala pro porovnání obsazeno Smartwing v prosinci, DHL, Swift Airu….

roman

Nejsem v tom úplně zběhlý. Protože létám jenom sockolety. Nelétají byznysmeni s Asie hlavně do Vídně?

Otansiho

Do Ostravy z Hjundaje 🙂

Permonik

Vlastním Boeingem.

Ondřej

Korejců je v kraji opravdu dost, lítají jak se dá, nejčastěji přes vídeň, ale často i z prahy nebo z polských letišť pokud , něco letí. Většinou jim firmy platí shuttle rovnou na letiště

Jan Kužílek

Prostě další tunel kde vedle toho tunel na téma Michelinské restaurace jsou dorbné. A tam to bylo málem na odvolání vlády, při tom se jedná o 8M ročně.

Peeetr

Týýý jo, 100 melounů jenom za reklamu na jednu leteckou linku, to je pálka jako prase.

Roman osobně

Ještě si budeme vážit „tureckého hospodářství“. Tohle je jen zbytečné plýtvání veřejnými penězi.

Pezos

To nevadí, kraj zruší nějaké další vlaky nebo autobusy a bude peněz dost.

Ic540

Snad nezařízne prodloužení S2 do Čadce.. 😀👍😀👍

PeDazOl

Neurážejte turecké hospodářství. To má jedny z komerčně neúspěšnějších aerolinek na světě, buduje VRT, živí armádu syřanů, ufinancuje vlastní ozbrojené složky, a průmysl funguje a nevyrábí jen plechy a plasty do aut. 🙂

PetrD

Úplný ráj na zemi s 80% inflací.

Gwann

a zavřenými novináři, co nepíší hezky o sultánovi, zákazem užívat jazyk cca 1/4 obyvatel na veřejnosti a užívat jména v tomto jazyce a spoustou firem, co sultán sebral těm, které neměl rád.

o honu na čarodejnice v podobě gulenistů nemluvě.

prostě tam by chtěl žít každý

Jiří Kocurek

„nevyrábí jen plechy a plasty do aut“

A to je v porovnání s kým? Mám za to, že z MB, Kolína i Mošnova vám přivezou hotový automobil.

Gwann

Ano, závod škody v MB je jednou z posledních automobilek, která si pořád vyrábí slušnou část komponent sama

Permonik

Z mošnova ne. Tam dostanete akurát disky, chladiče, narazníky, světla, barvu.

Ondřej

A jak je na tom s obsazeností linka na Stansted? Možná by bylo smysluplnější přidat spoje tam…

Permonik

Zde na webu, byl članek o Rayiner z Mošnova a dole v diskuzi to bylo….

Pavel Skládaný

Obsazenost 97 % z Prahy do New Yorku nepřekvapí (je to přes vodu), ale z Ostravy do Varšavy, kam je vlakem pohodlně 4 hodiny, by letadlem cestoval jen masochista.

Pezos

Pokud netrefíte vlak, který hodinu stojí v Bohumíne a/nebo je vyprodaný.

Tomas

proc masochista? ta linka (jakkoli je ulet ji dotovat) neni urcena k p2p cestam do varsawy, ale jako feeder dalsim letum z waw dal do evropy a sveta.

jen masochista by jel znostravy vlakem do varszawy, pokud z waw pokracuje letadlem dal.

David

Dobre AirTravellere.

Miri

Mě teda přišlo jako větší masochismus do Varšavy letět a pak tam čekat téměř 15 hodin na pokračování…

Permonik

Kdyby radši investovaly do stránek Ostravského letiště, kam se dá Lotem přes Varšavu doletět.

Je tam akurát seznam pro koupáky (pro ně je to asi jedno, když jedou cestovkou) a pak Londýn, Varšava….