Moravskoslezský kraj zaplatí aerolinkám LOT za propagaci až 100 milionů. „Levné cestující“ nechce

Letadla LOT Polish Airlines Foto: LOT.com - Kamil WrzosekLetadla LOT Polish Airlines Foto: LOT.com - Kamil Wrzosek

V zimě nedosahovala obsazenost linky Ostrava - Varšava ani 30 procent. Polský státní dopravce dostává 20 tisíc korun za let.

Moravskoslezský kraj zaplatí polské státní letecké společnosti LOT Polish Airlines až 4 320 000 eur, tedy v přepočtu více než 100 milionů korun. Uzavřená smlouva se objevila v registru, částka by měla sloužit k propagaci kraje. Už nyní platí kraj dopravci 20 tisíc korun za každý let, společnost létá do Ostravy pětkrát týdně.

Nový kontrakt je platný až do 31. března roku 2026 a zahrnuje položky jako reklamní banner na stránkách dopravce pro americký trh, reklamní spot do palubního zábavního systému či vlastní reklamu kraje na dvou letadlech.

Smlouvu vysvětluje Moravskoslezský kraj tím, co mu pravidelná linka do Varšavy přináší. Na dotaz deníku Zdopravy.cz představitelé kraje argumentovali rozsáhlou sítí destinací, kam se dá s expandujícím dopravcem z Ostravy s jedním přestupem v Polsku dostat.

„Pravidelná letecká linka s významným mezinárodním dopravním uzlem zlepšuje dopravní dostupnost regionu, pomáhá udržet v kraji dnešní investory a přilákat nové,“ uvádí kraj ve vyjádření, jehož kompletní znění najdete v příloze textu.

Cílovou skupinou stomilionové propagace jsou podle kraje především investoři a turisté ze států EU, Jižní Koreje a dalších zemí, ve kterých mají sídla mateřské společnosti významných zaměstnavatelů z regionu.

Upřednostnění státního LOTu před ostatními dopravci vysvětluje kraj tím, že se „nezaměřuje na cenově senzitivní zákazníky“ a je jedinou aerolinkou, která splňuje jím definované podmínky.

„Vzhledem k cílové skupině, kterou jsou primárně zahraniční investoři, se musí jednat o tzv. full service leteckého dopravce, který poskytuje služby i pro obchodní klientelu a nezaměřuje se výhradně na cenově senzitivní cestující,“ píše se ve vyjádření.

Zájem o linku je mizivý

Polským státem vlastněný dopravce začal do Ostravy létat po dlouhých námluvách a odkladech v roce 2020. V té době sílící pandemie a s ní souvisejících omezení v cestování spojení vydrželo v provozu jen několik měsíců. Po přestávce se Poláci vrátili do Mošnova v březnu roku 2022 s velkou slávou, ještě v prosinci téhož roku byla přitom průměrná obsazenost linky pod třiceti procenty.

Pro srovnání: letadla české společnosti Smartwings měla loni průměrnou obsazenost 87 % procent, Ryanair se chlubí obsazeností 95 procent a linka společnosti Delta z Prahy do New Yorku je průměrně vyprodaná dokonce z 97 procent.

Linku do Varšavy se přitom snaží aktivně podporovat i samotné ostravské letiště. Reklamu lze spatřit jak v rádiích, tak na různých cestovních portálech.

Pasažéři z moravskoslezské metropole se nyní dostanou do hlavního města Polska pětkrát týdně. Od února LOT změnil časy příletů a odletů, aby ve Varšavě lépe navazovaly na další lety.

Na konci listopadu se v registru smluv objevila objednávka Moravskoslezského kraje na zpracování ekonomické analýzy další veřejné podpory polské expanze v Mošnově. Studie má zjistit, zda by při zvýšení rotací na šest, sedm, osm nebo devět týdně došlo k rozumné návratnosti vynaložené investice. Aktuálně platí kraj dopravci zhruba 20 tisíc za každý let.

Tagy Letiště Ostrava LOT LOT Polish Airlines Moravskoslezský kraj OSR
163 komentářů