Moravskoslezský kraj chystá do autobusů „ostravský“ model s placením jízdenek platební kartou
Nový autobus Setra pro provoz na Novojičínsku. Foto: ČSAD Vsetín
Cestování příměstskými autobusy v Moravskoslezském kraji projde letos zásadní změnou. Koordinátor dopravy v kraji KODIS připravuje změnu v systému úhrady jízdného
To jako, že tam, kde bude ve vlaku terminál, tak si nebudu muset kupovat jízdenku na nádraží u pokladny, ale přímo ve vlaku? A že budu moct jezdit za tarif ODIS a nikoliv za tarif Českých drah? To by bylo fajn, akorát při tom zavádění to bude trochu zmatek pro nepravidelné cestující, které vlakové jízdenky musí řešit na nádraží a které až ve vlaku…
Každopádně pro případného reviora či průvodčí ve vlaku bych vždy uvítal nějaký papír v ruce. Elektronika může vždy selhat, za vytištěný papír si odpovídám já.
Já bych kritikou šetřil…
Když jsem před více než 10 lety studoval v Ostravě, tak jsem nastoupil na vesnici, koupil jsem si jízdenku na příslušný počet zón a jel skoro přes celou Ostravu až do vypršení stanoveného času. A ještě jsem měl studentskou slevu na modrožlutou kartičku (oproti dnešním slevám platila jen na cestu do školy a byla jestli se nepletu 25%). Jizdenka platila na všechny dopravní prostředky kromě vlaku.
Takže gratuluji KODIS, že konečně – po více než 10 letech – máme zpátky přestupní jizdenku pro všechny lidi bez nutnosti vlastnit ODISku. Dokonce konečně i do vlaku! 👍
Takže skutečně dojde k dezintegraci integrovaného systému, minimálně do té doby, než to začne fungovat na železnici. Gratuluju, tohle prostě jen tak nevymyslíš.
Jenže ten systém integrovaný není ani dnes. Papírové jízdenky jsou nepřestupné. Někde se kartou kupuje elektronické jízdně, někde papírová jízdenka, někde se kartou nedá platit vůbec. Donedávna spolehlivě nefungovalo ani načítaní dlouhodobé jízdenky mezi dopravci.
Náhodou mně ten systém v Ostravě vyhovuje maximálně..nejsou sto let za opicema.nebylo by od věci celorepublikový IDS .
Nový ostravský model je na ho…, protože kdo nemá kartu ani odisku může jít tak leda pěšky a rozšíření tohoto systému na celý kraj mohl vymyslet jedině trotl!
mobil snad máte ne ?
Co s tím má společného mobil? Ten mám na telefonování případně posílání esemesek. Víte kolik,zejména starších lidí po novém roce po trafikách marně shánělo papírové jízdenky,které stále používali a teď zmizely z prodeje??? Kvůli jedné jízdy si teď člověk musí koupit jízdenku za stovku!!! Tento systém mohl vymyslet jen naprostý ignorant!
Ne, jezdit načerno bez placení. Nikdo nemůže nikoho nutit neplatit penězi. Od toho jsou. Karty, mobily, banky je něco navíc, co chce jen vydělávat a ovládat. Děkuji, nechci.
A mě zase nikdo nemůže nutit sebou nosit peníze… :).
Co jste zas to hulil, že neumíte přečíst ani článek?
Hotovostí se bude dál platit.
Obecně: Nikdo nikdy a nikde nevymyslel jednodušší nosič jízdenek, než je papír.
Veřejnou dopravu využívají i ti nejobyčejnější lidé a nemyslím to nijak zle. Nemám nic proti novým technologiím, které přilákají nové cestující. Jsem ale proti tomu, aby se těmito technologiemi nahrazovaly ty, které fungují.
Mimochodem, aby byl systém plně funkční, je zapotřebí zavést systém „check in – check out“. Cestující tedy musí myslet na to, že si má odpípnout také výstup. U MHD to akceptovat lze, ale u regionální dopravy? A ještě když to ve vlaku bude fungovat jinak, než u regionálních autobusů…
Jednoduchší nosič než papier je žiadny nosič, to je celá pointa ticketless systému.
Samozrejme musíme sledovať nejakú rovnováhu použiteľnosti pre všetky cieľové skupiny, ale to je v regionálnych autobusoch tak nejak vyriešené nástupom prednými dvermi. Inak by som ale ľudí nepodceňoval – v mnohých IDS si už dnes človek bez nejakej kartičky vôbec neškrtne a všetci, od žiakov po seniorov, to v pohode zvládajú.
A to myslíte, že je dobře? Aby si nikdo bez kartičky ani nešrktl?
BTW žádný nosič znamená taky nulovou možnost obrany proti revizorovi, když v systému bude jakákoli chyba. A neříkejte, že možnost chyby neexistuje, protože to není pravda.
V mnohých IDS není běžný systém „check in – check out“ a především v mnohých IDS není průvodním znakem, že různorodost odbavení v autobusové a železniční dopravě vede k dezintegraci systému jako takového. („Co si koupím v autobuse, nebude fungovat ve vlaku a naopak.“)
A já myslel, že když se v buse, mhd i vlaku budu odbavovat stejně, že to sjednocení je…
A nebude to u toho příměsta tak, že cestující při nákupu řekne, kam pojede (jako dnes), a rozdíl bude jen v tom, že cena se vyhodnotí až na konci dne? Já se obávám spíš té bezpapírovosti. Pro dopravce je to pokrok: podobně jako O2 se snaží dostat do situace, kdy všechny operativně dostupné důkazy o odbavení a čerpaných službách má on, a je tedy v jednostranně zvýhodněné pozici, a ještě sníží náklady.
Systém, ke kterému (pravděpodobně) MSK míří, je založen na automatickém odbavení, kdy si cestující „jen“ pípne a cena se počítá podle toho, kde si co „napípal“. Aby tento systém mohl fungovat ve všech ohledech správně, je potřeba online dostupnost všude v síti IDS (!) ve všech dopravních prostředcích (!!). Automatické odbavení by pak mělo fungovat na principu „check in – check out“. Jak přesně je to vymyšleno s ohledem na – cit.: „…odbavení „pípnutím“ u terminálu bezkontaktní platební kartou (po zadání cílové zastávky řidičem)…“, to mi jasné není. Můj komentář byl spíše obecný a pro mě je zarážející, že se… Číst vice »
A jak si to bude cestující mít možnost kontrolovat? To mu bude z telefonu nebo karty vylézat účtenka s cenou, kilometry, stavem konta apod.?
Fakt je, že nutnost „odpípnutí“ při výstupu je naprd. Naposledny jak jsem by v Ostravě jsem si výstup odpípnout zapoměl… lae zatím mně nikdo nenahání tak asi se nic závažnýho nestalo. Vlastně tam v tý lokálce dle pípnutí jezdím pořád….Jsem asi takový bludný Holanďan.
Check-Out je nutný u jízdy kratší 10 minut a pokud chci zaplatit levnější jízdné
On nikdo nahánět nebude, jelikož neodpípnutím si dopravce naúčtoval dražší jízdenku namísto levnější jízdenky, pokud jste jel jen do 10 minut a bez přestupu.
Jízda se automaticky ukončí po uplynutí 45 min od “check in”, nebo na konečné stanici spoje. Cena 24 Kč.
V článku chybí dost podstatná informace a to, zda bude možnost dál normálně platit hotově, nebo opět jako v případě Ostravy jen kartou nebo zlodějnou jménem kreditová jízdenka…Pokud bude platba za hotové zrušena i v příměstských busech v rámci ODIS, je to dle mého minimálně na další tučný podnět k ČOI…
Žádná změna se nechystá, proto o tom nepíšeme.
To snad už i na Ústavní soud.
Bude to fungovat v podstatě totožně jako v Ově, tam cestující taky nemá žádnou jízdenku.
Podle statistických ročenek 2016, 2017 a 2018 (2019 zatím není) doprava autobusy v kraji klesá, což se asi nechce. Může to mít více důvodů, ale ani nejchytřejší jízdenky a integrace do autobusů lidi nedostávají, pokud nemohou jet do centra regionu pokud možno bezpřestupovými spoji a pokud nebude existovat centrální přestupní uzel, který také počet přestupů snižuje. Jet 10 km po hlavní trase a nuceně přestupovat nebo jet 20 km po hlavní trase a nuceně přestupovat 2x je pro cestujícího velká brzda a hromadná doprava tak zbytečně prohrává a má výkony nižší, než by mohla mít.
Přesně tak. Autobusy mi místo na ÚAN jezdí na Svinov. Jezdí přes různé dědinečky, místo, aby byla rychlá linka, která vymete pár městeček a šup na dálnici a vysypat lidi tam, kde potřebují. Když srovnám bus: 1h 15 min a auto: 25 min (a to nepočítám čas na chůzi, bo chodím rád), tak je volba jasná. A auto sdílíme ve třech.
Tak papírové nepapírové. Nedávno jsem si zapomněl peněženku s kartama doma.. Pak se blbě platí kartou. (peníze si člověk třeba půjčí)
A taky pokud není ke krajské jednotlivé jízdence možnost si za rozumné peníze dokoupit lístek na MHD. Pak vyjde podobně auto. A moje volba by byla auto. Samozřejmě se i v Ostravě postupně rozmáhá buzerační mor modrých zón.
A já si nedávno zapoměl peněženku s penězma, platební kartu i mobil. Cestující by měli mít ještě možnost uzavírat s dopravcem barterový obchod. Mohl jsem třeba vyměnit kapesník za krátkodobou jízdenku :)).
Podobný problém, jednu kartu mám a v tramvaji si pípnu příchod. Jak mám zaplatit za dítě, které jede se mnou? Ostraváci poraďte.
Jednoduše – navolím si možnost spolucestující a kategorii zda se jedná o dospělého či dítě. Překvapilo mne jak dobře a spolehlivě to funguje. Ještě do toho zapojit MHD ve městech jako je Opava. A konečně dojde ke zlevnění pro náhodné cestující při přestupu MHD Ostrava – příměsto. Opačným směrem se to řešilo papírovou jízdenkou koupenou u řidiče,,,
Nejdříve koupíte elektronickou jízdenku pro sebe a pak přiložíte znovu a navolíte jednoho či více spolucestujících. Ale pozor, pokud cestujete do 10 minut a přiložíte kartu před výstupem, vrátí vám 8 Kč jen za vás, nikoliv spolucestující/ho. Na vlastní kůži ověřeno – takhle se okrádají cestující ze strany DPO.
Tak to je ovšem bomba.
Lístek na MHD je snad logicky součástí krajské jízdenky, ne?
Já bezkontaktní kartu nemám, prémiové SMS mám na služební SIM zablokovány. Chtěl jsem jednou tak jet na firemní akci tramvají. Měl jsem peněženku naditou hotovostí. Byl večer, trafiky zavřené, tak nic, říkám si, koupím lístek u řidiče, jak jsem to párkrát dělal dříve (myšleno léta zpátky). Vlezu do tramvaje, dveře se zavřely, přesto, že jsem klepal na řidičku. Ta mi nakonec pootevřela a udiveně mi říká, že lístky už neprodává. Že si mám zaplatit bezkontaktně. Vysvětlil jsem jí, že mám hotovost a ne bezkontaktní kartu. Pokrčila rameny a řekla: „Třeba nepojedou revizoři…“
Takový případ by doktoři popsali jako beznadějný…
Systém navíc za 24 hodin nejen vyhodnotí, kolik jízd cestující jel a kolik má zaplatit, ale ještě ohlídá, aby nezaplatil více než za cenu krajské denní jízdenky, která aktuálně stojí 200,- Kč.
Na podzim jsem chtěl tuto jízdenku dvakrát zakoupit, protože při cestě jednotlivými linkami to vyšlo dráž, řidiči mě vždy odkázali, ať si koupím jízdenku na info centru na autobusáku.
A to už se teď právě nestane…
A to se mi líbí, i to, že pro občasné jízdy nemusím kupovat další kartu za 130,- Kč a trochu ušetřím.
Pokud máte bezkontaktní kartu…
Super a Praha se může jít zahrabat do dějin papírových jizdenek
No, já bych radši skutečně integrovanou jízdenku, která platí všude, i na železnici (ne že jednou možná). Pokud máte odpor k papíru, můžete mít elektronickou jízdenku v aplikaci PID Lítačka.
A nepíše se náhodou v článku že se to bude aplikovat i na železnici?
Píše. A já o tom píšu taky.
Tady se ale nebavíme o měsíčnících, ale o jednotlivých jízdách s přestupem. Měsíčník je jednoduchý nahrát na cokoliv, ale přestupy a slevy na přestupu to jen tak systém nikde neumí plus zastropování ceny na celodenní jízdenku. Příklad pojedu do Třince z Ostravy, nejdřív tramvají, pak do Havířova busem, pak do Českého Těšína busem a pak do Třince vlakem. Celkem tedy 4 přestupy. Normálně na papírovou jízdenku bych platil na každém místě 9 Kč + 1 kč za km, takto platím pouze 9 Kč na prvním nástupu a pak jen km do Třince. Ušetřeno min. 27 Kč na základní nástupní taxe.… Číst vice »
„Který jiný systém to umí?“
Jakýkoli IDS, který nabízí jednodenní či vícedenní jízdenky – jen si ji musíte zakoupit předem a ne hamižně zkoušet, zda se vám vyplatí jezdit na jednotlivé jízdenky s tím, že stejně víc než cenu té jednodenní nezaplatíte.
železnice bude hned o rok později, až ČD a Regiojet upraví ve vlacích strojky pro odbavení a to taky mají v kontraktu s MS krajem, takže všechno bude jen to chvíli trvá
Vy nemáte možnost si koupit Lítačku? Nebo si ji ČISTĚ ELEKTRONICKY nahrát do mobilu? To pokud vím ani v té rádoby smart Ostravě nejde a musíte mít v peněžence zelený plastový krám jménem ODISKA, chcete li předplatný kupon 🙂 V Praze si naopak každý může vybrat, co mu nejlíp vyhovuje, v Ostravě jste nuceni platit elektronicky…
Nemusíme si nikam nic nahrávat, stačí jakákoliv karta.
Jak do té Lítačky strkáte mince, když odmítáte platit elektronicky?
Já nikdy neřekl, že odmítám platit elektronicky…Odmítám pouze to, že budu platit jednotlivou jízdenku platební kartou, kterou pak budu předkládat individuím, které DPO zaměstnává jako revizory…Už v samotné Praze je úroveň revizorů(rozhodně ale ne všech) často tristní, takže si umím představit, co za individua to může dělat v Ostravě.O možnosti některých nemakačenek, které se budou za revizory vydávat a karty krást se už raději příliš nezminuji…..Platební karta rozhodně NENÍ jízdní doklad, za tím si prostě stojím…