Autobusy

Moravskoslezský kraj chystá do autobusů „ostravský“ model s placením jízdenek platební kartou

Nový autobus Setra pro provoz na Novojičínsku. Foto: ČSAD Vsetín
Nový autobus Setra pro provoz na Novojičínsku. Foto: ČSAD Vsetín

Cestování příměstskými autobusy v Moravskoslezském kraji projde letos zásadní změnou. Koordinátor dopravy v kraji KODIS připravuje změnu v systému úhrady jízdného bankovními platebními kartami. Ceny za jednotlivé jízdy budou v průběhu dne načítány a poté bude spočtena celková optimalizovaná cena, která se bude rovnat ceně při platbě ODISkou, tedy kartou celého integrovaného systému.

Cena pak bude odečtena z účtu cestujícího. Bude se jednat v principu o stejný systém, kterým se ve veřejné dopravě proslavila Ostrava: odbavení „pípnutím“ u terminálu bezkontaktní platební kartou (po zadání cílové zastávky řidičem). „Protože se v tomto projektu potýkáme průběžně s nečekanými těžkostmi, nechceme říkat konkrétní termín, každopádně letos by měl být celý systém připraven,“ řekl jednatel KODIS Aleš Stejskal.

Novinku ocení hlavně náhodní cestující, kteří nemají ODISku. Dojde tím nejen ke zlevnění každé jízdy o čtyři koruny, ale rovněž každá navazující jízda, je-li nastoupena v předepsaném čase, je levnější o dalších devět korun. Systém navíc za 24 hodin nejen vyhodnotí, kolik jízd cestující jel a kolik má zaplatit, ale ještě ohlídá, aby nezaplatil více než za cenu krajské denní jízdenky, která aktuálně stojí 200,- Kč. Podobný princip funguje pouze při cestách v tarifní oblasti Ostrava XXL u DP Ostrava, kde je stropem cena 100,- Kč. Cestující pak nebude muset dopředu řešit, kolik za cestu zaplatí a zda se mu vyplatí například raději celodenní jízdenka nebo kombinace jednotlivých jízdenek.

Nový systém bude zatím platit v autobusech příměstské autobusové dopravy společně s vozidly DPO. Dopravci si většinou svá vozidla vybavila již při plnění soutěžních podmínek, což situaci výrazně zjednodušilo a urychlilo. V případě železnice by mělo být zavádění postupné, v závislosti na aktuálních technických možnostech jednotlivých drážních dopravců. Zcela určitě se nový systém uplatní v nových netrakčních jednotkách push-pull, které budou v průběhu příštího roku nasazovány na trať z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí, popřípadě až do Frenštátu pod Radhoštěm. V jednotkách budou již z výroby instalovány samoobslužné terminály pro platbu jízdného ODISkou nebo bankovní platební kartou.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

To jako, že tam, kde bude ve vlaku terminál, tak si nebudu muset kupovat jízdenku na nádraží u pokladny, ale přímo ve vlaku? A že budu moct jezdit za tarif ODIS a nikoliv za tarif Českých drah? To by bylo fajn, akorát při tom zavádění to bude trochu zmatek pro nepravidelné cestující, které vlakové jízdenky musí řešit na nádraží a které až ve vlaku…
Každopádně pro případného reviora či průvodčí ve vlaku bych vždy uvítal nějaký papír v ruce. Elektronika může vždy selhat, za vytištěný papír si odpovídám já.

Jakub
Host
Jakub

Já bych kritikou šetřil…
Když jsem před více než 10 lety studoval v Ostravě, tak jsem nastoupil na vesnici, koupil jsem si jízdenku na příslušný počet zón a jel skoro přes celou Ostravu až do vypršení stanoveného času. A ještě jsem měl studentskou slevu na modrožlutou kartičku (oproti dnešním slevám platila jen na cestu do školy a byla jestli se nepletu 25%). Jizdenka platila na všechny dopravní prostředky kromě vlaku.
Takže gratuluji KODIS, že konečně – po více než 10 letech – máme zpátky přestupní jizdenku pro všechny lidi bez nutnosti vlastnit ODISku. Dokonce konečně i do vlaku! 👍

Kajman
Host
Kajman

Takže skutečně dojde k dezintegraci integrovaného systému, minimálně do té doby, než to začne fungovat na železnici. Gratuluju, tohle prostě jen tak nevymyslíš.

Pezos
Host
Pezos

Jenže ten systém integrovaný není ani dnes. Papírové jízdenky jsou nepřestupné. Někde se kartou kupuje elektronické jízdně, někde papírová jízdenka, někde se kartou nedá platit vůbec. Donedávna spolehlivě nefungovalo ani načítaní dlouhodobé jízdenky mezi dopravci.

Jerry
Host
Jerry

Náhodou mně ten systém v Ostravě vyhovuje maximálně..nejsou sto let za opicema.nebylo by od věci celorepublikový IDS .

Lxxxx
Host
Lxxxx

Nový ostravský model je na ho…, protože kdo nemá kartu ani odisku může jít tak leda pěšky a rozšíření tohoto systému na celý kraj mohl vymyslet jedině trotl!

roman
Host
roman

mobil snad máte ne ?

Lxxxx
Host
Lxxxx

Co s tím má společného mobil? Ten mám na telefonování případně posílání esemesek. Víte kolik,zejména starších lidí po novém roce po trafikách marně shánělo papírové jízdenky,které stále používali a teď zmizely z prodeje??? Kvůli jedné jízdy si teď člověk musí koupit jízdenku za stovku!!! Tento systém mohl vymyslet jen naprostý ignorant!

Ušatá
Host
Ušatá

Ne, jezdit načerno bez placení. Nikdo nemůže nikoho nutit neplatit penězi. Od toho jsou. Karty, mobily, banky je něco navíc, co chce jen vydělávat a ovládat. Děkuji, nechci.

Tom
Host
Tom

A mě zase nikdo nemůže nutit sebou nosit peníze… :).

VímVšechnoNejlíp
Host
VímVšechnoNejlíp

Co jste zas to hulil, že neumíte přečíst ani článek?
Hotovostí se bude dál platit.

Otto Pospíšil
Host
Otto Pospíšil

Obecně: Nikdo nikdy a nikde nevymyslel jednodušší nosič jízdenek, než je papír.
Veřejnou dopravu využívají i ti nejobyčejnější lidé a nemyslím to nijak zle. Nemám nic proti novým technologiím, které přilákají nové cestující. Jsem ale proti tomu, aby se těmito technologiemi nahrazovaly ty, které fungují.

Mimochodem, aby byl systém plně funkční, je zapotřebí zavést systém „check in – check out“. Cestující tedy musí myslet na to, že si má odpípnout také výstup. U MHD to akceptovat lze, ale u regionální dopravy? A ještě když to ve vlaku bude fungovat jinak, než u regionálních autobusů…

Juraj
Host
Juraj

Jednoduchší nosič než papier je žiadny nosič, to je celá pointa ticketless systému.
Samozrejme musíme sledovať nejakú rovnováhu použiteľnosti pre všetky cieľové skupiny, ale to je v regionálnych autobusoch tak nejak vyriešené nástupom prednými dvermi. Inak by som ale ľudí nepodceňoval – v mnohých IDS si už dnes človek bez nejakej kartičky vôbec neškrtne a všetci, od žiakov po seniorov, to v pohode zvládajú.

Kajman
Host
Kajman

A to myslíte, že je dobře? Aby si nikdo bez kartičky ani nešrktl?

Kajman
Host
Kajman

BTW žádný nosič znamená taky nulovou možnost obrany proti revizorovi, když v systému bude jakákoli chyba. A neříkejte, že možnost chyby neexistuje, protože to není pravda.

Otto Pospíšil
Host
Otto Pospíšil

V mnohých IDS není běžný systém „check in – check out“ a především v mnohých IDS není průvodním znakem, že různorodost odbavení v autobusové a železniční dopravě vede k dezintegraci systému jako takového. („Co si koupím v autobuse, nebude fungovat ve vlaku a naopak.“)

Tom
Host
Tom

A já myslel, že když se v buse, mhd i vlaku budu odbavovat stejně, že to sjednocení je…

Josef J.
Host
Josef J.

A nebude to u toho příměsta tak, že cestující při nákupu řekne, kam pojede (jako dnes), a rozdíl bude jen v tom, že cena se vyhodnotí až na konci dne? Já se obávám spíš té bezpapírovosti. Pro dopravce je to pokrok: podobně jako O2 se snaží dostat do situace, kdy všechny operativně dostupné důkazy o odbavení a čerpaných službách má on, a je tedy v jednostranně zvýhodněné pozici, a ještě sníží náklady.

Otto Pospíšil
Host
Otto Pospíšil

Systém, ke kterému (pravděpodobně) MSK míří, je založen na automatickém odbavení, kdy si cestující „jen“ pípne a cena se počítá podle toho, kde si co „napípal“. Aby tento systém mohl fungovat ve všech ohledech správně, je potřeba online dostupnost všude v síti IDS (!) ve všech dopravních prostředcích (!!). Automatické odbavení by pak mělo fungovat na principu „check in – check out“. Jak přesně je to vymyšleno s ohledem na – cit.: „…odbavení „pípnutím“ u terminálu bezkontaktní platební kartou (po zadání cílové zastávky řidičem)…“, to mi jasné není. Můj komentář byl spíše obecný a pro mě je zarážející, že se… Číst vice »

Ušatá
Host
Ušatá

A jak si to bude cestující mít možnost kontrolovat? To mu bude z telefonu nebo karty vylézat účtenka s cenou, kilometry, stavem konta apod.?

Dalibor
Host
Dalibor

Fakt je, že nutnost „odpípnutí“ při výstupu je naprd. Naposledny jak jsem by v Ostravě jsem si výstup odpípnout zapoměl… lae zatím mně nikdo nenahání tak asi se nic závažnýho nestalo. Vlastně tam v tý lokálce dle pípnutí jezdím pořád….Jsem asi takový bludný Holanďan.

Honza
Host
Honza

Check-Out je nutný u jízdy kratší 10 minut a pokud chci zaplatit levnější jízdné

Jiří
Host
Jiří

On nikdo nahánět nebude, jelikož neodpípnutím si dopravce naúčtoval dražší jízdenku namísto levnější jízdenky, pokud jste jel jen do 10 minut a bez přestupu.

Tom
Host
Tom

Jízda se automaticky ukončí po uplynutí 45 min od “check in”, nebo na konečné stanici spoje. Cena 24 Kč.

Supidio
Host
Supidio

V článku chybí dost podstatná informace a to, zda bude možnost dál normálně platit hotově, nebo opět jako v případě Ostravy jen kartou nebo zlodějnou jménem kreditová jízdenka…Pokud bude platba za hotové zrušena i v příměstských busech v rámci ODIS, je to dle mého minimálně na další tučný podnět k ČOI…

Ušatá
Host
Ušatá

To snad už i na Ústavní soud.

honza
Host
honza

Bude to fungovat v podstatě totožně jako v Ově, tam cestující taky nemá žádnou jízdenku.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Podle statistických ročenek 2016, 2017 a 2018 (2019 zatím není) doprava autobusy v kraji klesá, což se asi nechce. Může to mít více důvodů, ale ani nejchytřejší jízdenky a integrace do autobusů lidi nedostávají, pokud nemohou jet do centra regionu pokud možno bezpřestupovými spoji a pokud nebude existovat centrální přestupní uzel, který také počet přestupů snižuje. Jet 10 km po hlavní trase a nuceně přestupovat nebo jet 20 km po hlavní trase a nuceně přestupovat 2x je pro cestujícího velká brzda a hromadná doprava tak zbytečně prohrává a má výkony nižší, než by mohla mít.

Froggy
Host
Froggy

Přesně tak. Autobusy mi místo na ÚAN jezdí na Svinov. Jezdí přes různé dědinečky, místo, aby byla rychlá linka, která vymete pár městeček a šup na dálnici a vysypat lidi tam, kde potřebují. Když srovnám bus: 1h 15 min a auto: 25 min (a to nepočítám čas na chůzi, bo chodím rád), tak je volba jasná. A auto sdílíme ve třech.

jan
Host
jan

Tak papírové nepapírové. Nedávno jsem si zapomněl peněženku s kartama doma.. Pak se blbě platí kartou. (peníze si člověk třeba půjčí)
A taky pokud není ke krajské jednotlivé jízdence možnost si za rozumné peníze dokoupit lístek na MHD. Pak vyjde podobně auto. A moje volba by byla auto. Samozřejmě se i v Ostravě postupně rozmáhá buzerační mor modrých zón.

Tom
Host
Tom

A já si nedávno zapoměl peněženku s penězma, platební kartu i mobil. Cestující by měli mít ještě možnost uzavírat s dopravcem barterový obchod. Mohl jsem třeba vyměnit kapesník za krátkodobou jízdenku :)).

Petes
Host
Petes

Podobný problém, jednu kartu mám a v tramvaji si pípnu příchod. Jak mám zaplatit za dítě, které jede se mnou? Ostraváci poraďte.

Kulík
Host
Kulík

Jednoduše – navolím si možnost spolucestující a kategorii zda se jedná o dospělého či dítě. Překvapilo mne jak dobře a spolehlivě to funguje. Ještě do toho zapojit MHD ve městech jako je Opava. A konečně dojde ke zlevnění pro náhodné cestující při přestupu MHD Ostrava – příměsto. Opačným směrem se to řešilo papírovou jízdenkou koupenou u řidiče,,,

Hřebíček
Host
Hřebíček

Nejdříve koupíte elektronickou jízdenku pro sebe a pak přiložíte znovu a navolíte jednoho či více spolucestujících. Ale pozor, pokud cestujete do 10 minut a přiložíte kartu před výstupem, vrátí vám 8 Kč jen za vás, nikoliv spolucestující/ho. Na vlastní kůži ověřeno – takhle se okrádají cestující ze strany DPO.

Kajman
Host
Kajman

Tak to je ovšem bomba.

MMM
Host
MMM

Lístek na MHD je snad logicky součástí krajské jízdenky, ne?

Froggy
Host
Froggy

Já bezkontaktní kartu nemám, prémiové SMS mám na služební SIM zablokovány. Chtěl jsem jednou tak jet na firemní akci tramvají. Měl jsem peněženku naditou hotovostí. Byl večer, trafiky zavřené, tak nic, říkám si, koupím lístek u řidiče, jak jsem to párkrát dělal dříve (myšleno léta zpátky). Vlezu do tramvaje, dveře se zavřely, přesto, že jsem klepal na řidičku. Ta mi nakonec pootevřela a udiveně mi říká, že lístky už neprodává. Že si mám zaplatit bezkontaktně. Vysvětlil jsem jí, že mám hotovost a ne bezkontaktní kartu. Pokrčila rameny a řekla: „Třeba nepojedou revizoři…“

Tom
Host
Tom

Takový případ by doktoři popsali jako beznadějný…

Zdeněk Macrineanu
Host
Zdeněk Macrineanu

Systém navíc za 24 hodin nejen vyhodnotí, kolik jízd cestující jel a kolik má zaplatit, ale ještě ohlídá, aby nezaplatil více než za cenu krajské denní jízdenky, která aktuálně stojí 200,- Kč.

Na podzim jsem chtěl tuto jízdenku dvakrát zakoupit, protože při cestě jednotlivými linkami to vyšlo dráž, řidiči mě vždy odkázali, ať si koupím jízdenku na info centru na autobusáku.

Tom
Host
Tom

A to už se teď právě nestane…

Zdeněk
Host
Zdeněk

A to se mi líbí, i to, že pro občasné jízdy nemusím kupovat další kartu za 130,- Kč a trochu ušetřím.

Froggy
Host
Froggy

Pokud máte bezkontaktní kartu…

Petr plachta
Host
Petr plachta

Super a Praha se může jít zahrabat do dějin papírových jizdenek

Radek
Host
Radek

No, já bych radši skutečně integrovanou jízdenku, která platí všude, i na železnici (ne že jednou možná). Pokud máte odpor k papíru, můžete mít elektronickou jízdenku v aplikaci PID Lítačka.

Tom
Host
Tom

A nepíše se náhodou v článku že se to bude aplikovat i na železnici?

Radek
Host
Radek

Píše. A já o tom píšu taky.

Petr PLachta
Host
Petr PLachta

Tady se ale nebavíme o měsíčnících, ale o jednotlivých jízdách s přestupem. Měsíčník je jednoduchý nahrát na cokoliv, ale přestupy a slevy na přestupu to jen tak systém nikde neumí plus zastropování ceny na celodenní jízdenku. Příklad pojedu do Třince z Ostravy, nejdřív tramvají, pak do Havířova busem, pak do Českého Těšína busem a pak do Třince vlakem. Celkem tedy 4 přestupy. Normálně na papírovou jízdenku bych platil na každém místě 9 Kč + 1 kč za km, takto platím pouze 9 Kč na prvním nástupu a pak jen km do Třince. Ušetřeno min. 27 Kč na základní nástupní taxe.… Číst vice »

dopravák
Host
dopravák

„Který jiný systém to umí?“
Jakýkoli IDS, který nabízí jednodenní či vícedenní jízdenky – jen si ji musíte zakoupit předem a ne hamižně zkoušet, zda se vám vyplatí jezdit na jednotlivé jízdenky s tím, že stejně víc než cenu té jednodenní nezaplatíte.

Petr PLachta
Host
Petr PLachta

železnice bude hned o rok později, až ČD a Regiojet upraví ve vlacích strojky pro odbavení a to taky mají v kontraktu s MS krajem, takže všechno bude jen to chvíli trvá

Supidio
Host
Supidio

Vy nemáte možnost si koupit Lítačku? Nebo si ji ČISTĚ ELEKTRONICKY nahrát do mobilu? To pokud vím ani v té rádoby smart Ostravě nejde a musíte mít v peněžence zelený plastový krám jménem ODISKA, chcete li předplatný kupon 🙂 V Praze si naopak každý může vybrat, co mu nejlíp vyhovuje, v Ostravě jste nuceni platit elektronicky…

Tom
Host
Tom

Nemusíme si nikam nic nahrávat, stačí jakákoliv karta.

Modré zábradlí
Host
Modré zábradlí

Jak do té Lítačky strkáte mince, když odmítáte platit elektronicky?

Supidio
Host
Supidio

Já nikdy neřekl, že odmítám platit elektronicky…Odmítám pouze to, že budu platit jednotlivou jízdenku platební kartou, kterou pak budu předkládat individuím, které DPO zaměstnává jako revizory…Už v samotné Praze je úroveň revizorů(rozhodně ale ne všech) často tristní, takže si umím představit, co za individua to může dělat v Ostravě.O možnosti některých nemakačenek, které se budou za revizory vydávat a karty krást se už raději příliš nezminuji…..Platební karta rozhodně NENÍ jízdní doklad, za tím si prostě stojím…