Moravskoslezský a Zlínský kraj propojily své karetní systémy na veřejnou dopravu
Karty pro veřejnou dopravu ZETKA a ODISka. Foto: Kodis
Propojení karetních systémů má ulehčit cestování veřejnou dopravou napříč kraji.
Propojení karetních systémů má ulehčit cestování veřejnou dopravou napříč kraji.
Co brání krajům, aby jedna elektronická peněženka platila nejlépe pro všech 14 krajů? Tím spíše, že IDOL si existencí OPRUZ karty podmiňuje přestupnost jízdného.
Že by alespoň částečně byl jednotný tarif, třeba velikost pásem, časová platnost jízdenek bych si netroufal vyslovit potichu ani za úplňku.
Bohužel staré karty nabízely i slevy, nové ne.
Proč bych si měl pořizovat kartu platnou ve dvou krajích, když mám kartu, kterou se dá platit po celém světě?
Na bankovní kartu si časový kupón nenahrajete, na Odisku jo.
Jak kde. Třeba v Brně jo.
V Ostravě si časový kupón můžete nahrát i na platební kartu
V Olomouci taky.
Na bankovni kartu lze zakoupit casovy kupon v systemu ODIS ….
V Jihomoravském kraji to jde, Zlínský kraj je co se týče elektronizace ale i organizace dopravy sto let za opicema.
To není žádná novinka.
Protože zpřátelený výrobce musí taky vydělat 😛
To je bohužel asi to jediné, čím si dokážu vysvětlit, že v roce 2020 vznikla další nová proprietární dopravní karta. Je to evidentní vyhazování krajských prostředků. Místo, aby kraje podporovali moderní platební kanály, které mají budoucnost, tak raději budou investovat do něčeho, co budoucnost rozhodně nemá. Naštěstí, ne všechny kraje jsou takto krátkozraké.
Zato v DÚK máme karty, které si přes e-shop nedobijete, donedávna je ani ČD neakceptovaly. 😀 Cántry for z fjůčr
K čemu e-shop? Máme přeci DÚKappku, na zlínsku aplikaci ani nemají.
Představte si, že jsou i lidé, kteří sice doma přístup k internetu mají, ale chytrý mobil s připojením na internet nemají. Ano, i to v roce 2021 existuje, věřte nebo ne.
Karta DÚK jde dobít v každém autobuse, na pokladnách, možná i u průvodčího. Jakou má přidanou hodnotu dobíjet on-line?
Pokud kartu DÚK máte, stejně VHD používáte…
Určitě dobrý počin.
Ale to logo ODIS jsou solidní devadesátky, zasloužilo redesign..
Teď jste vyhmátl ten nejzásadnější problém.
V Zl. kraji bychom uvítali i propojení s IDS JMK. Tím myslím cestující. Politiku sem prosim netahat.
https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3304495-mezi-zlinskym-a-moravskoslezskym-krajem-mohou-mit-cestujici-jednu-dopravni-kartu
Připravuje se mezi Zlk a Jhmk…
A také i mezi Msk a Olmk…
Dle tohoto článku…
Tak uvidíme….👍😀🚌🚐🚌🚐🚌
Jenom doufám, že tohle neznamená, že JMK vytvoří svou vlastní kartu, když naopak Břeclav a Znojmo přiměl k tomu, aby svoje karty zrušili a přešli na platební karty, což byla jedna z nejrozumnějších věcí, které kraj v poslední době ve veřejné dopravě udělal.
Přesněji na „jakoukoli kartu nebo zařízení s NFC“.
Platnost IDS JMK mohla být ve Zlínském kraji už dávno. Už je to dost let, co mně řekl jeden nádražák, že JMK bylo patrné časté cestování mezi Starým Městem u UH a Brnem. Proto to chtěl zjednodušit, aby byla možnost jet na IDS JMK až do Starého Města a zpět. Bohužel, Zlínský kraj tohle smetl ze stolu, což není překvapující, když je mu hromadná doprava ukradená.
Fajn, teď ještě dalších deset IDS a bude hotová integrace integrovaných systémů. Stejně se mělo už na začátku říct, že když kraje budou vymýšlet různé karty, tak ať existuje jeden standard a karty jsou kompatibilní a použitelné ve každém kraji, včetně třeba IN karty. Teď, když už většina krajů má vlastní systém, těžko se jim bude nařizovat aby měnili všechny karty a čtečky.
Z tohoto pohledu je nejdál PID – dva kraje + přesahy do několika dalších sousedních, jedna karta, vzájemná kompatibilita s IN kartou.
Asi proto, že to ještě relativně nedávno byl jeden kraj i administrativně…
Za to nedávno se stihly děcka narodit, dospět a mít vlastní děti.
Nevidím důvod, proč by nešlo používat jakýkoliv unikátní nosič, třeba mobilní telefon nebo platební karta.
Všechny tyhle ODISky a lítačky jsou už 10 let technicky zastaralé.
A za 20 let budou integrované systémy pouze v Praze a v Olomouci. V Praze s označením linek P (tedy např. P4 Praha – Vraňany), v Olomouci O (tedy např. O3 Olomouc – Nezamyslice). Všude jinde maximálně zvýhodněné časové papírové jízdenky…
Proč zrovna Praha a Olomouc?
Podívejte se na železniční mapu, odkud jsou přestupy mezi linkami…
Papír už se nekoná.
Tohle měl řešit SJT, pokud´by byl co k čemu. Jedna karta vládne všem (a lze s ní spárovat tarify všech IDS).
Tipnu si, že se se nakonec kraje domluví samy. A stihnou to dřív než SJT pokryje vlakové linky zajíždějící přes hranici kraje do jiného státu. Např. Lanžhot nebo Myjava v rámci IDSJMK.
SJT je určen pro vnitrostátní přepravu. Do Lanžhotu nebo Javorníku nad Veličkou dojedete bez problému.
dojedete … A pak začíná území bez tarifu. Něco jako horizont událostí, nebo Zěměplošský krajopád.
A do Budapešti taky?
Zajisté…
Akorát že po 3 plných dnech papírování a ceně TR10…😂
Přes hranice jedině s NRT, jinak by to cestující zneužil.
Říká vám něco nabídka MPS Slovensko?
Ale jo. Proč mít území ČR rozděleno do jednoho tarifu, když to jde do 14.
A to se do SJT převedou i všechny provozy MHD a všechny autobusové linky ZDO? Nebo jich zůstane nejméně 14?
A proč ne? Když to jde jinde, dokonce na mnohem větších územích, tak proč by to nemohlo jít i u nás. Koneckonců, SJT může i nadále zůstat jen nadstavbou nad tarify dopravců, krajů a/nebo měst, jako je tomu nakonec i na železnici.
Všechny až na polovinu. 😀
Jako časové jízdné je předržené, IDS vyjde i násobně levněji.