Autobusy Železnice

Moravskoslezský a Zlínský kraj propojily své karetní systémy na veřejnou dopravu

Karty pro veřejnou dopravu ZETKA a ODISka. Foto: Kodis
Karty pro veřejnou dopravu ZETKA a ODISka. Foto: Kodis
Propojení karetních systémů má ulehčit cestování veřejnou dopravou napříč kraji.

Obyvatelé Zlínského kraje mohou nově cestovat s kartou pro veřejnou dopravu ZETKA i v Moravskoslezském kraji a platit s její pomocí jízdné. Obdobná novinka platí i pro obyvatele Moravskoslezského kraje a jejich karty ODISka.

Oba kraje tak završily plánované propojení obou karetních systémů, na kterém se dohodly v roce 2015. Nyní lze ODISku pro úhradu jednotlivého jízdného používat i na regionálních autobusových linkách na území Zlínského kraje v rámci tamního integrovaného dopravního systému IDZK. Obdobně mohou držitelé zlínské karty ZETKA hradit jízdné na všech linkách veřejné dopravy v rámci ODIS.

Novinka má ještě více zatraktivnit cestování veřejnou dopravou. Kraje se pro ni rozhodly i díky poměrně vysokému počtu cestujících, kteří jezdí přes hranice krajů. „Projekt je ukázkovým příkladem spolupráce dvou sousedních krajů při zajišťování dopravní obslužnosti, jeho přínosem je především odstranění bariér při cestování veřejnou dopravou v příhraničních oblastech obou krajů,“ uvedl moravskoslezský koordinátor veřejné dopravy Kodis v tiskové zprávě.

Používání čipových karet ve veřejné dopravě má v obou krajích delší tradici, již koncem 90. let minulého století zde postupně vznikaly první proprietární karetní systémy jednotlivých dopravců. Cestující si na ně rychle zvykli, úhrada jízdného byla jednodušší a většinou byla platba čipovou kartou oproti platbě v hotovosti i cenově výhodnější. Ve Zlínském kraji ale karta ZETKA vznikla až předloni, naopak ODISka má desetiletou tradici a přes 600 tisíc uživatelů.

Karta ZETKA je po technické stránce identická s kartou ODISka, a tak v rámci tarifů IDS lze každou kartu používat k úhradě jednotlivého jízdného v obou krajích, na ZETKU lze také nahrávat dlouhodobé časové jízdenky ODIS. Každý karetní systém má svůj vlastní e-shop, který je přizpůsoben potřebám jednotlivých krajů.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Co brání krajům, aby jedna elektronická peněženka platila nejlépe pro všech 14 krajů? Tím spíše, že IDOL si existencí OPRUZ karty podmiňuje přestupnost jízdného.
Že by alespoň částečně byl jednotný tarif, třeba velikost pásem, časová platnost jízdenek bych si netroufal vyslovit potichu ani za úplňku.

Frantík

Bohužel staré karty nabízely i slevy, nové ne.

babilon

Proč bych si měl pořizovat kartu platnou ve dvou krajích, když mám kartu, kterou se dá platit po celém světě?

Pavel

Na bankovní kartu si časový kupón nenahrajete, na Odisku jo.

Jaaa

Jak kde. Třeba v Brně jo.

roman

V Ostravě si časový kupón můžete nahrát i na platební kartu

Modré zábradlí

V Olomouci taky.

Jirka B.

Na bankovni kartu lze zakoupit casovy kupon v systemu ODIS ….

Petr

V Jihomoravském kraji to jde, Zlínský kraj je co se týče elektronizace ale i organizace dopravy sto let za opicema.

Nyvlt

To není žádná novinka.

Pezos

Protože zpřátelený výrobce musí taky vydělat 😛

Petr Novák

To je bohužel asi to jediné, čím si dokážu vysvětlit, že v roce 2020 vznikla další nová proprietární dopravní karta. Je to evidentní vyhazování krajských prostředků. Místo, aby kraje podporovali moderní platební kanály, které mají budoucnost, tak raději budou investovat do něčeho, co budoucnost rozhodně nemá. Naštěstí, ne všechny kraje jsou takto krátkozraké.

Harry

Zato v DÚK máme karty, které si přes e-shop nedobijete, donedávna je ani ČD neakceptovaly. 😀 Cántry for z fjůčr

Zbyněk

K čemu e-shop? Máme přeci DÚKappku, na zlínsku aplikaci ani nemají.

Petr Novák

Představte si, že jsou i lidé, kteří sice doma přístup k internetu mají, ale chytrý mobil s připojením na internet nemají. Ano, i to v roce 2021 existuje, věřte nebo ne.

Zbyněk

Karta DÚK jde dobít v každém autobuse, na pokladnách, možná i u průvodčího. Jakou má přidanou hodnotu dobíjet on-line?
Pokud kartu DÚK máte, stejně VHD používáte…

Romanero

Určitě dobrý počin.
Ale to logo ODIS jsou solidní devadesátky, zasloužilo redesign..

Modré zábradlí

Teď jste vyhmátl ten nejzásadnější problém.

Pája

V Zl. kraji bychom uvítali i propojení s IDS JMK. Tím myslím cestující. Politiku sem prosim netahat.

Ic540

https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3304495-mezi-zlinskym-a-moravskoslezskym-krajem-mohou-mit-cestujici-jednu-dopravni-kartu

Připravuje se mezi Zlk a Jhmk…
A také i mezi Msk a Olmk…
Dle tohoto článku…
Tak uvidíme….👍😀🚌🚐🚌🚐🚌

Petr Novák

Jenom doufám, že tohle neznamená, že JMK vytvoří svou vlastní kartu, když naopak Břeclav a Znojmo přiměl k tomu, aby svoje karty zrušili a přešli na platební karty, což byla jedna z nejrozumnějších věcí, které kraj v poslední době ve veřejné dopravě udělal.

Jaaaa

Přesněji na „jakoukoli kartu nebo zařízení s NFC“.

michal

Platnost IDS JMK mohla být ve Zlínském kraji už dávno. Už je to dost let, co mně řekl jeden nádražák, že JMK bylo patrné časté cestování mezi Starým Městem u UH a Brnem. Proto to chtěl zjednodušit, aby byla možnost jet na IDS JMK až do Starého Města a zpět. Bohužel, Zlínský kraj tohle smetl ze stolu, což není překvapující, když je mu hromadná doprava ukradená.

Plecháč

Fajn, teď ještě dalších deset IDS a bude hotová integrace integrovaných systémů. Stejně se mělo už na začátku říct, že když kraje budou vymýšlet různé karty, tak ať existuje jeden standard a karty jsou kompatibilní a použitelné ve každém kraji, včetně třeba IN karty. Teď, když už většina krajů má vlastní systém, těžko se jim bude nařizovat aby měnili všechny karty a čtečky.

Romanero

Z tohoto pohledu je nejdál PID – dva kraje + přesahy do několika dalších sousedních, jedna karta, vzájemná kompatibilita s IN kartou.

medical_examiner

Asi proto, že to ještě relativně nedávno byl jeden kraj i administrativně…

Jiří Kocurek

Za to nedávno se stihly děcka narodit, dospět a mít vlastní děti.

Jaaa

Nevidím důvod, proč by nešlo používat jakýkoliv unikátní nosič, třeba mobilní telefon nebo platební karta.

Všechny tyhle ODISky a lítačky jsou už 10 let technicky zastaralé.

medical_examiner

A za 20 let budou integrované systémy pouze v Praze a v Olomouci. V Praze s označením linek P (tedy např. P4 Praha – Vraňany), v Olomouci O (tedy např. O3 Olomouc – Nezamyslice). Všude jinde maximálně zvýhodněné časové papírové jízdenky…

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Proč zrovna Praha a Olomouc?

medical_examiner

Podívejte se na železniční mapu, odkud jsou přestupy mezi linkami…

PvvS

Papír už se nekoná.

Kamui

Tohle měl řešit SJT, pokud´by byl co k čemu. Jedna karta vládne všem (a lze s ní spárovat tarify všech IDS).

Jiří Kocurek

Tipnu si, že se se nakonec kraje domluví samy. A stihnou to dřív než SJT pokryje vlakové linky zajíždějící přes hranici kraje do jiného státu. Např. Lanžhot nebo Myjava v rámci IDSJMK.

-TR-

SJT je určen pro vnitrostátní přepravu. Do Lanžhotu nebo Javorníku nad Veličkou dojedete bez problému.

Jiří Kocurek

dojedete … A pak začíná území bez tarifu. Něco jako horizont událostí, nebo Zěměplošský krajopád.

M19

A do Budapešti taky?

medical_examiner

Zajisté…
Akorát že po 3 plných dnech papírování a ceně TR10…😂

Gramofon

Přes hranice jedině s NRT, jinak by to cestující zneužil.

-TR-

Říká vám něco nabídka MPS Slovensko?

Jaaa

Ale jo. Proč mít území ČR rozděleno do jednoho tarifu, když to jde do 14.

Jiří Kocurek

A to se do SJT převedou i všechny provozy MHD a všechny autobusové linky ZDO? Nebo jich zůstane nejméně 14?

Petr Novák

A proč ne? Když to jde jinde, dokonce na mnohem větších územích, tak proč by to nemohlo jít i u nás. Koneckonců, SJT může i nadále zůstat jen nadstavbou nad tarify dopravců, krajů a/nebo měst, jako je tomu nakonec i na železnici.

Jaaa

Všechny až na polovinu. 😀

Zbyněk

Jako časové jízdné je předržené, IDS vyjde i násobně levněji.