Monopol na železnici trvá. ETCS na jihu Čech instaluje AŽD Praha, nikdo jiný nesoutěžil
Cena je nakonec o pětinu nižší, než byla odhadovaná hodnota zakázky.
Další soutěž na instalaci evropského zabezpečovače ETCS skončila se stejným výsledkem jako ostatní. Do zadávacího řízení na ETCS na tratích z Českých Budějovic do Českých Velenic a Horního Dvořiště podala nabídku pouze společnost AŽD Praha, která nakonec zakázku získala. O soutěž měl zájem nově i Alstom, který však s námitkami proti zadávacím podmínkám neuspěl.
Vítězství AŽD vyplývá z informací na profilu zadavatele. Na rozdíl od předchozích soutěží ale AŽD Praha snížila oproti odhadované hodnotě zakázky 726 milionů korun cenu na 585 milionů korun. U většiny zakázek na ETCS dosud skončila soutěž tím, že cena ve smlouvě byla téměř shodná s odhadovanou cenou.
Další velká zakázka na ETCS je u antimonopolního úřadu. Podle Alstomu nemají všichni stejné možnosti
Alstom se kvůli podmínkám soutěže obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který ale nakonec potvrdil zákonný postup Správy železnic. Podle mluvčí Alstomu Judity Urbánkové požadovala firma „doplnění zadávací dokumentace o všechny potřebné informace pro účastníky tak, aby všechny subjekty měly stejné možnosti přístupu k veřejné zakázce“.
Zakázka se týká instalace ETCS na celkem 107 kilometrech trati, cena za pokrytí kilometru tak přesahuje pět milionů korun. To je výrazně méně, než u předchozích soutěží, kdy cena přesahovala osm milionů za kilometr.
Stát se pokouší otevřít soutěže na železnici zahraniční konkurenci v případě instalace ETCS na trati z Kralup nad Vltavou na státní hranice. Poté, co soutěž nejprve neúspěšně námitkami, blokovala právě společnost AŽD Praha došlo k zatím nepravomocnému vyloučení Alstomu.
Největší výrobce ETCS neprošel kvalifikací Správy železnic, soutěž na levobřežku trvá už přes rok