Monopol na železnici trvá. ETCS na jihu Čech instaluje AŽD Praha, nikdo jiný nesoutěžil
Zahájení stavby ETCS na 4. koridoru. Zleva: šéf AŽD Zdeněk Chrdle, náměstek SŽ Mojmír Nejezchleb, šéf Sudop Praha Tomáš Slavíček. Pramen: FB AŽD Praha
Cena je nakonec o pětinu nižší, než byla odhadovaná hodnota zakázky.
A co je na tom špatnýho? Zabezpečovací techniku tu zajišťuje už od pradávna AŽD Praha, a nikdo jiný to dělat nemá. Ať se to děje rovnou bez zbytečnýho vyhazování peněz na zbytečný výběrový řízení.
Je tu někdo, koho to překvapuje? Těch problémů SŽ je celej vagon… A co? No nic.
No, tady se podporuje ten, kdo platí – viz partneři webu.
Sice to trochu smrdí ale máme tu teploučko…
Monopol si rozvracet nedáme.
Nechce se mi věřit, že takový konglomerát jako je Alstom nemá právní oddělení, které by nedokázalo podat nabídku konformní k zadávacím podmínkám tak, aby nemohl být vyřazen.
Může mě prosím nějaký insider vysvětlit ona úskalí?
Už jsem to tady psal, ETCS úzce komunikuje se SZZ (v rámci SZZ a radioblokové centrály) a tam si AŽD nikoho nepustí, Tak jak si nepustí zahraniční konkurence do svého zařízení AŽD. Je to oboustranné. Tady je zakopaný pes.
Přesně tak, SŽ odmítá pustit dokumentaci k čemukoliv; a že to ÚOHS posvětil je na žalobu.
Bohužel, tady si myslím, že SŽ tu dokumentaci ani nemá. Je to know-how každého výrobce, jde o to, že jsou to logaritmy stavědla. Dneska je problém navázat obyčejné reléové zařízení TZZ na německou infrastrukturu. Protože tady máme AŽD a na druhé straně mají Siemens a ten s tím má taky problém něco poskytnout.
Požadovat v dnešní době, aby komunikační protokol byl otevřený standard?
Ne, raději „specifikuum“ a brečet že u „pneumatikua“ takové problémy nezavedli.
Tak otevřený komunikační protokol by bylo řešení, ale firmy západní provenience vám ho taky nedají.
>logaritmy stavědla
Právě naopak – ne logaritmy, ale exponenciály 🙂
Kroupa, tady máte tabulky a logaritmujte! 🙂
Ale tam je chyba SŽ že toto rozhraní komunikace nemá standardizované a otevřeně dokumentované.
Zrovna dnes jsem viděl servisní auta AŽD jak se připravovala na činnost, maníci AŽD v 08:30 zatím klídek a kafíčko v kanceláři SŽ. Jak to, že servisní zásahy není schopna si SŽ dělat sama? Jak to, že to to není natolik otevřené a dokumentované, že by to mohly dělat třetí firmy? Tedy rozumím tomu tak, že SŽ to má v takovém nepořádku, že když soutěži zakázku na instalaci ZZ, tak se vlastně skrytě soutěží i doživotní servisování??
To snad nemyslíte vážně aby software který tvoří bezpečnostně-logické jádro každé moderní releovky byl nějaký Open Source. Chápe, že zde jde o bezpečnost? Asi ne. To jako když si do svého počítače koupíte Windows 11, tak k tomu od Microsoftu dostane i zdrojové kódy, aby jste si ten systém mohl případně u jiné firmy nechat přeprogramovat? Samozřejmě že ne, jste pouze uživatel i když jste za ten SW zaplatil. Servis SŽ většinu věcí zvládne sama, ale do SW části může zasahovat jen „duševní vlastník SW“, což je samozřejmě dobře, protože on za to zodpovídá. Problém s vazbou různých výrobců zabezpečovacího… Číst vice »
Co jsem z EULYNXu zatím viděl a potřeboval já, tak bylo na nakopání do pr**le. Vzala se francouzská „D1“ a jednotlivé návěsti se „zakódovaly“ do postupně narůstajícího čísla tak, jak byly v předpise za sebou 🙁 🙁 Pak se k tomu vyjádřili Němci, spousta věcí z jejich „D1“ tam nebyla, tak se připsaly na konec. Žádná logika, žádný algoritmus, jeden velký bordel. Dokonce i v názvosloví – některé kódy jsou popsány jejich významen, třeba „Volno a potom pomalu“, jiné vzhledem, třeba „kmitavá žlutá“. Na návěsti OSŽD už „nezbylo místo“ 🙁 a „musíte to napasovat do toho stávajícího, ZATÍM TO VŠEM… Číst vice »
Nemusí to být „open source“. Stačí, aby to byly „uzavřené knihovny“, ale s dokumentací – aby se vědělo, které „metody“ dělají co a jak atd atd atd. A ne, že to bude vědět jenom AŽD.
To které „metody“ dělají co a jak, se ví dávno před tím než vznikne software a to už v té době, kdy SŽ tento SW poptává. To jak má SW fungovat je samozřejmě součástí zadávací dokumentace. Jádro systému, ale musí nějakým způsobem komunikovat s okolnímy prvky. Jelikož se jedná o komunikaci zabezpečovacích systémů, musí komunikace splňovat charakter uzavřené sítě s nejvyšším stupněm zabezpečení. Toho se dosahuje kombinací různých metod, mimo jiné i šifrováním. Každý výrobce si způsob zabezpečení komunikace bedlivě (a logicky) střeží a rozhodně ji nebude nikomu poskytovat. Proto je prostě dnes problém spojit železniční zabezpečovací zařízení dvou výrobců,… Číst vice »
Takže letový provoz je vlastně strašně nezabezpečený, protože je postavený na publikovaných standardech. Datovým schránkám se nedá věřit, protože s nimi může komunikovat otevřeným protokolem kdokoliv. Nikdo nepoužívá v kritických serverech Linux, protože všichni mají jeho zdrojový kód…
Slovo programátora co dělá i zabezpečení: Na bezpečnost systému nemá žádný vliv, kdo všechno má přístup k dokumentaci. A nenechte si nikdy monopolisty nakukat opak.
Nechápu proč tu porovnáváte absolutně neporovnatelné. Každý systém je nějak navržen a má nějaká specifika. To že je mnoho aplikací ke kterým můžete dodat dokumentaci nebo je přímo postavit na publikovaných standartech, aniž by jste ohrozil bezpečnost systému, já nijak nerozporuju. Popisuju situaci na železnici, která je jaká je. Nikdo z výrobců zab. zařízení vám nedá dokumentaci v takovém rozsahu, aby jste byl schopen propojit na přímo, například dvě staniční zab. zařízení. Ne, že by to nešlo. Každý se bude ohánět bezpečností i když může jít o bránění vstupu konkurence. Změna možná bude, až s nástupem interfacu Eulynx, který zatím… Číst vice »
Proboha, přece nemusíte otevírat jádro SSZ, ono to jaksi má rozhraní, kterými to komunikuje s okolím. Rozhraní rozhdně standardizovaná být mohou a i to ktomu směřuje.
Stačí si přečíst více jak jednu větu z mého komentáře a zjistíte že o komunikaci s okolím je většina mého příspěvku…
Tak takhle to nefunguje, do toho procesu vstupuje hodně proměnných veličin
To není tak úplně pravda. Lze vyžadlovat unifikovanou komunikaci se SSZ (asi dnes Eulynx) případně otevřenou dokumentaci k interface. Je to jen otázka podmínek zákazníka.
Nebylo by řešení soutěžit dodavatele SZZ a ETCS zaráz?
§ 1. nikdy se to tak nedělalo.
A jaký by to mělo smysl? Teď se třeba dělá žst. Čáslav. Udělalo by se tam i ETCS. Takže budete mít Kutnou Horu bez ETCS, Čáslav s ETCS, Golčův Jeníkov a dál bez ETCS. Na úseku Kolín – Brno budete mít jednu stanici s ETCS. K čemu je to dobré. Budou si dopravci pořizovat mobilku, protože má jedna stanice s celého úseku ETCS? I po technický stránce je to nesmysl, než by se vlak přihlásil do oblasti s ETCS tak by z ní zase hned vyjel.
https://www.e15.cz/byznys/obri-zeleznicni-tendr-za-miliardy-prumyslovy-gigant-nesplnil-podminky-zbyvaji-dva-uchazeci-1417750
Schválně, co vám na tom textu přijde divného 😀
Někdy bych se rád dočetl polopatické vysvětlení těch zvláštních tanečků, abych pochopil:
– co konkrétně u zadání reklamovala firma AŽD
– jaké konkrétní námitky měl Alstom a proč neprošel kvalifikací
Prozatím jsou k mání bohužel jen slizské a nic neříkající fráze.
vzhledem k tomu, že řízení bylo u ÚOHS, tak námitky Alstomu veřejné.
v této soutěži AŽD nereklamovala nic.
„Zakázka se týká instalace ETCS na celkem 107 kilometrech trati, cena za pokrytí kilometru tak přesahuje 5 milionů korun. To je výrazně méně, než u předchozích soutěží, kdy cena přesahovala osm milionů za kilometr.“ A nebude to tím, že doposud se ETCS dělalo na dvoukolejkách a tady se jedná o jednokolejky?
Uničovka he dvoukolejná? Odkdy prosím?
Ty částky jsou naprosto absurdní.
Přihlaste se do dalšího výběrka s tím, že nabízíte kilometr za půl mega. Určitě vyhrajete.
Ani tak by nevyhrál
Nevyhraje. Ani kdyby to nabídl zdarma.
Chrdle hodil houstičku v podobě slevy na km a bude klid… Karavana jede dál, bohužel bez konkurence…
A proč že se to díváme skrz prsty na (například) Balkán a jejich klientelismus? 🤔🙃🤷
Proč, balkán? Můžeš jít na západ, proč je všechno v Německu Siemens, a dostat se na tamní trh je takový problém? Můžeš pokračovat u spousty zemí je to podobné.
Přitom Němci v roce 2022 importovali z ČR zboží za 75 miliard USD, z toho strojní a elektro vybavení za 31 mld USD – to je bez započítání dopravních prostředků (tedy bez Škoda Auto apod.)
https://oec.world/en/profile/country/cze#historical-data
Ale ono není všechno v Německu Siemens. A na tamním trhu schválit má často problém i Siemens.
To spíše ve Francii je toho klientelismu pořád hodně.
Tak alespoň, že do toho trochu píchnul ten Alstom. Jak by řekl klasik: To je taková první vlaštovka.
Taky ho hned vyhodili. Otázka je, jak se bude bránit.
čech -> Čech
Zajímavě -logické.
To je divné… 🤔😇🙃
Dobrá fotka, svatá trojice české železnice u oltáře.
jojo a ten slogan SŽ: Do cíle s náskokem
Ale jiste, zadny problem, ozvalo se ze sluchatka….
… a v jizdnich radech pribyl trojnasobek vaty, pro sichr.
Pokud to znamená zároveň neujíždění přípojů, tak lepší přijet o 10 minut později obcházet nádražní budovu při čekání na ten příští osobák.
Zrovna včera dorazil IC 557 na Smíchov s náskokem 6 minut. Ale tam je „vaty jak kráva“ kvůli výluce…
Můžou přidat Kušníra se Sosnou z MD a tady je máte, viníky současného stavu.
Základem úspěchu v podobě vítěze realizace je umět správně VŘ vypsat. 🙂