Modernizovaná výhybka umožní kamenolomu v Hlubočkách na Olomoucku více využívat železnici
Hlubočkami ročně projede takřka 13.000 nákladních aut, silnice je po 12 letech od rekonstrukce značně poničená.
Správa železnic (SŽ) chystá v Hlubočkách na Olomoucku modernizaci zabezpečovacího zařízení železniční trati, díky které bude moci být ze železniční vlečky místního kamenolomu odváženo více kameniva v nákladních vlacích a ne po silnici. „Realizace se předpokládá v roce 2023, odhadované náklady jsou přibližně 4,3 milionu korun,“ řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Hlubočkami ročně v obou směrech projede takřka 13.000 nákladních aut. Těžké soupravy naložené kamenivem poškozují silnici a snižují bezpečnost dopravy v obci.
O vybudování automatické výhybky na trati u kamenolomu v Hlubočkách s vedením SŽ už delší dobu jedná senátor Lumír Kantor (KDU-ČSL). „Místní kamenolom využívá k přepravě kamiony, doprava je však stále hustší a fungující systém na železnici by ulevil všem občanům v Hlubočkách i okolních obcích. Dostali jsme s vedením obce předběžný příslib o postavení výhybky,“ uvedl Kantor na sociálních sítích.
Úsek trati mezi stanicemi Hlubočky a Hrubá Voda, na který je napojena železniční vlečka kamenolomu, bude podle Gavendy vybaven novým zabezpečovacím zařízením. „Umožní uzamykání vlaku na vlečce kamenolomu bez nutnosti fyzického doručení traťového klíče do stanice Hlubočky. Vlečka je na železniční trať napojena i v současné době, tato technická úprava zabezpečení ale výrazně rozšíří možnosti jejího využití,“ uvedl.
Podle manažera lomu Vlastimila Míčka se díky modernizaci zabezpečovacího zařízení rozšíří časový prostor pro přepravu kameniva po železnici, na kterou je vlečka napojená. Loni bylo v lomu vytěženo zhruba 200.000 tun kameniva, přičemž po železnici bylo převezeno 15 procent z tohoto množství. Podle Míčka zatím nelze odhadnout, jak se podíl transportu po železnici po úpravě zabezpečovacího zařízení zvýší, vše bude záviset na jednání s dopravci.
Vedení Hluboček si od úpravy zabezpečení trati slibuje snížení frekvence nákladní automobilové dopravy. Obec leží v údolí a jediná cesta do kamenolomu vede po silnici přes její zástavbu. „Máme už informaci, že SŽ s investicí do automatické výhybky počítá. Mělo by to pak v kamenolomu urychlit nakládku a tím se sníží zatížení páteřní silnice vedoucí přes obec. Mají tam snad už 150 let starou výhybku s původním ovládáním, takže se nyní musí přejíždět s klíči,“ řekla ČTK starostka Hluboček Eva Hasníková.
Ze statistik automobilového provozu podle místostarosty Hluboček Pavla Samka vyplývá, že obcí ročně ve směru na Olomouc projede 5 411 naložených nákladních souprav s nosností 30 tun a dalších 1 036 naložených nákladních automobilů, které uvezou 20 tun kameniva. Prázdná auta pak jezdí v opačném směru. „Pravá část silnice je celkem v pořádku, protože kamiony jedoucí do lomu jsou prázdné. Po levé straně ale jezdí kamiony naložené až 30 tunami materiálu, takže vozovka je tam značně poškozená,“ upozornil Samek. Silnice je tak po 12 letech od poslední velké opravy podle Samka opět zralá na rekonstrukci, ačkoliv jí stavbaři dávali životnost 70 let.