Modernizovaná výhybka umožní kamenolomu v Hlubočkách na Olomoucku více využívat železnici

Železniční trať 310 v údolí říčky Bystřice, ilustrační foto. Autor: Jiří Komárek – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49309511Železniční trať 310 v údolí říčky Bystřice, ilustrační foto. Autor: Jiří Komárek – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49309511

Hlubočkami ročně projede takřka 13.000 nákladních aut, silnice je po 12 letech od rekonstrukce značně poničená.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Froggy

Například v lomu v Jakubčovicích nad Odrou mají, myslím, dobré napojení vlečky, ale stejně skoro vše vozí v kamionech. (A jejich provoz přes Fulnek je ve všední dny šílený. Navíc každý kamioňák to chce otočit vícekrát, aby vydělal, takže jezdí jak hovada.) Jedině snad hmotnostní omezení na silnicích by to mohlo zlepšit.

Koleno

Do kamenolomu je opraven žel. přejezd a jsou tam doplněna návěstidla. Na vlečku se běžně jezdí. Výhybka s EMZ bude spíše o komfortu než o zásadním zvýšení rychlosti obsluhy. Vlečka je velmi stísněná. Obsluha tam může být vícekrát denně již nyní. Je to spíše politické agitace uvedeného politika.

Jan

Koukám, že instalace vyhybky je v ČR zpráva roku. Něco jako kdyby se postavilo národní divadlo. No cena tomu odpovídá. Za 4 mio byl dřív dům, nyní byt.

Růža

A bude dost zákazníků co jim vyhovuje přeprava vlakem? Nic proti modernizaci.

Roman Čadek

Ne, žádná taková záruka není, jak je psáno: „Podle Míčka zatím nelze odhadnout, jak se podíl transportu po železnici po úpravě zabezpečovacího zařízení zvýší“

Dusanh

Mě spíš překvapuje stav té silnice. Buď byl špatně projekt (resp. jeho zadání) nebo provedení anebo ty náklaďáky jezdí přetížené…

ušatá

Asi netušíte, jaké dopady na silnice má nákladní silniční doprava a kolik to stojí. A to vše je pro uživatele zadarmo.

Dusanh

Zato tuším, že silnice je prostě stavba dimenzovaná na nějaké zatížení. Pokud je silnice poškozená, pak v tom výše uvedeném řetězci projekt-realizace-užívání/údržba něco selhalo.

Antonín

No vzhledem k tomu, kolik těch kamionu z toho lomu tady projede, tak ta silnice se ještě drží.

Milan

Snad to bude fungovat lépe, než v Liticích nad Orlicí. Tam je lom, betonárna i násypky na nádraží. Násypky dokonce mají dopravník přes silnici a řeku a stejně se vše vozí po silnici, i když v Rybné nad Zdobnicí přes kterou se musí štěrk i panely vozit, je v dezolátním stavu silniční most. Prostě je silniční doprava pružnější.

Gargy

Už to mohlo být dávno.. je vidět že správa železnic si zákazníku neváží. Stát taky ne je vymyšlí byrokracii.. fungovala by nám krásně nákladní železniční doprava.. např. vozit až k supermarketu zboží.. jo když se nechce..

Zdeněk

To myslíte jako vozit železnicí přímo k supermarketu rohlíky, salámy, sýry apod? To snad ne…. Zkuste uvést aspoň jeden druh zboží, kvůli kterému by se jeho doprava do supermarketu po železnici vyplatila. Nezapomeňte přitom vzít do úvahy náklady na pořízení vlečky, rampy atd.

Gargy

Trvanlivé věci klidně, nebo alkohol , spotřební zboží. Např Přerov ..Hypernova u nádraží..dalo by se…místo XXX kamionu několik nákladních vozů.stanicni záloha to pristavi.

Lukáš F.

Do supermarketu ne, ale často to zboží chodí skrz nějaký centrální sklad a tam už ty objemy mohou být pro železnici zajímavé. U takového těžkého zboží jako jsou balené vody, prací prášky… bych si to představit dokázal, zvlášť když Mattoni už umí vody nakládat na vlak.

ušatá

A proč to jde sem tam v zahraničí a ještě se tím chlubí?

Vojtěch Suchan

Ve Švýcarsku mají velké obchody vlečky naprosto běžně. Supermarkety asi ne, ale třeba ikea vozí nábytek po železnici až do obchodu.

182-097

Člověk by podle toho článku skoro řekl že do tamního údolí poprvé zavítá železná dráha a ocelový oř, a to přitom jen k jedné výhybce dodělají EMZ…

medical examiner

Ale mohly by tam zavítat trhaviny, a zkorigovat tamější skály, kvůli kterým se v jednom místě musí jezdit dokonce 10 km/h…

Filda151

10 už tam nikde dávno není… Navíc už tam je jen 2x 50 km/h okolo Hrubé Vody – Smilova.

medical_examiner

Ne?
To už to od září 2019 dali do pořádku?

Koleno

Ano. Zvýšená rychlost je tam už nějakou dobu. A nebylo to o trhavinách.

xyz

Mezistaniční úsek Hlubočky – Hrubá Voda je přitom zabezpečen traťovým zab. zař. – automatickým hradlem (nebyl bych si tím jist, ale příslušná mapa na stránkách Správy železnic toto uvádí).

Vůbec bych netušil, že obsluha vlečky z širé trati může být za těchto okolností takto složitá.

medical examiner

Co vlastně bránilo tomu, aby se to automatické hradlo postavilo až do Krnova, ev. do Opavy?
Nebo proč se nedoplnilo i v úseku Valšov – Krnov?

ABC

Umožní uzamykání vlaku na vlečce kamenolomu bez nutnosti fyzického doručení traťového klíče do stanice Hlubočky

https://www.alza.cz/richter-czech-rv-25011-d5597494.htm

Igor

A kde je tam ta vazba na zabezpečovací zařízení? Já ji tam nevidím. Ono je totiž nutné, aby při odemčení výhybky nebylo možné postavit vlakovou cestu od stanice Hrubá Voda.

Petr Šimral

A co takto představa, že kamenolom šterk naloží na vlak ( 200 tis. tun ročně je jeden vlak denně o dvaceti Saskách) a doveze to někam do civilizace, kde to teprve bude přeloženo na auta? Jestli to není tím, že takto se to nikdy nedělalo a komunikace jsou veřejné a zdarma…
Hlavně, když trať do Olomouce v loženém směru setrvale klesá. Tam by snad stačila i jen akumulátorová Bangle 🙂

CzH

Není potřeba si nic představovat, nejenom že se to tak dělalo, ale dodnes se to tak dělá. Podívejte se v Olomouci, kde je Klášterní Hradisko, od něj si udělejte kolmici ke kolejím a narazíte na zrušené kolejiště, kde zůstala jediná kolej. Stačí přepnout na fotomapu. Na té koleji stojí několik zelených „sypáků“ a kolem jsou hromady štěrku. Vede odtud komunikace kolem zahrádek k Pavlovickému podjezdu. Tak přesně toto místo je už desítky let překladištěm štěrku z kamenolomu Hrubá Voda.

K.S.

Otázka je jak by ta překládka v civilizaci měla vypadat, jestli to má být nějaký veřejný terminál, nebo jestli to má být přeprava mezi těžebním závodem a skladem dané firmy.

Vašek

Právě, že se to dříve takto dělalo. Jenomže tenkrát jezdil 2x denně manipulák, který štěrk rozvezl, v každé stanici byla manipulační kolej, na ní jáma na vysypání té sasky a pásový dopravník a odpolední manipulák zase posbíral prázdné vozy. To vše zlikvidovala neviditelná ruka trhu. Dnes se prostě firmám vyplatí poslat náklaďák rovnou do toho kamenolomu a možná to někde ani jinak nejde.
A nápad na konec-Když trať do Olomouce jen klesá, stačilo by na těch sypákách jen obsadit pár ručních brzd a vozy by mohly jezdit samotíž, jako kdysi na lesních železnicích.

K.S.

Ta trať je ve 21. století ve střední Evropě, není to nějaká tramway v první polovičce 19. století kdesi v Anglii ani zbytek jakési stalinské dráhy na Sibiři, tam s vagony jenom takto jezdit dost dobře nejde. Nebo myslíte že kvůli tomu bude uhýbat všechno ostatní aby to dojelo?

Vašek

Ale člověče, vy jste nepochopil pokus o vtip!

Qěcy

To bylo na kamení, nebo na uhlí? To, co bývalo v každé venkovské stanici bylo na uhlí, většinou spolu se šnekovým hrabačem uhlí ze dveří vysokostěnnych vozů.

Jiří Kocurek

A pak přijel pan domácí s koňským povozem a šesti lidmi, kteří vzali lopady a ten štěrk naložili. Načež je napadlo otevřít kamenolom přímo v obci a netahat to z nádraží dvě hodiny.

Pája

Ten nápad na konec by dnes neprošel 😉

Vašek

Taky to byl vtip. Nemůžu za to, že někteří nepochopili. Ručně brzděně vlaky jsou na celostátní dráze zakázány.

Qěcy

Výsypné „šutrtainery“ již byly vynalezeny. Akorát z hlavy nevím, jestli takový kontejner plně kožený smí jezdit po silnici na autě. Na čtyřnápravovém snad jo. To aby to bylo co nejefektivnější.

Miroslav Zikmund

Objev století – dálkově ovládaná výhybka ….
Pane prizidenta – to je na udělení nejvyššího státního vyznamenání ….

K.S.

Tak nemusíme to tu přibližovat k podivným východním zemím udělováním vyznamenání za instalaci automatického vexlu… Takové věci by měly být samozřejmostí v dnešní době.

Kubrt

Výhybka zapojená do ZZ bude fajn. V druhém kole bude třeba najít cestu, jak zákazníky motivovat k přechodu na železniční přepravu. Což u kameniva, pro jiné než železniční stavby, nebude snadné. Jsou tam nějaké trvalé směry, kam se kamenivo vozí ve větších objemech? Nebo je v plánu nějaké omezení na silnici?

Ondra L.

Tak firmu nemusi ani tak motivovat, jako spis donutit, dobrovolne se rozhodne snazit nebudou.

M19

Jasně, SŽ investuje do výhybky, protože uživatel nemá zájem ji využívat… No, nic…

medical examiner

Tohle není ten případ…i když u Sebevraždy Železnic je možné vše…

Jiří Kocurek

Tyhlety představy, že firma existuje jen proto, že to někdo nařídil…

Leinad

Dobrovolně budou využívat to výhodnější. Pokud by si auta měly zaplatit provoz silnice (za tunokm poplatek jako vlaky), nebudou moc levná.

medical examiner

Jojo…leda až po zpoplatnění siničního provozu v závislosti na hmotnosti a tím i opotřebení vozovky.
A to se bavíme o obyčejných silnicích…a co teprve mýto na okolních silnicích I.třídy…
324 Kč/km při 18 tunách jen toho tahače…a co teprve náklad…

Roman Čadek

A s tím, kdo by jel autem místo dráhou, prostě zatočíme, po bolševicku!

Hodně štěstí

Ještě do toho zapojte ministra dopravy, prezidenta a papeže, aby se zmodernizovala jedna výhybka.

J.K.

Jestlipak už se dělá EIA… 😀

noerf

Dostalo to výjimku z EIA, ale kvůli zvýšené železniční dopravě se musí v rámci snížení hlukové zátěže vybudovat 260 m protihlukových zdí a 370 metrů modrého zábradlí, z důvodu zvýšení bezpečnosti.😉👍😀

medical examiner

A ty budou kde?

K.S.

youtu. be/IUZEtVbJT5c?t=19

Radius

Ale že se pan senátor zajímá i i takovéto věci je snad dobře.

medical examiner

Mohli by je zapojit do odstřelu skal, které omezují provoz na trati…