Modernizaci uzlu Česká Třebová vyprojektují brněnský a pražský Sudop za 258 milionů

Česká Třebová. Pramen: Správa železnicČeská Třebová. Pramen: Správa železnic

Půjde o vůbec největší ucelenou modernizaci železničního uzlu v historii Správy železnic.

Správa železnic učinila zásadní krok v přípravě velké modernizace uzlu Česká Třebová, když završila tendr na projektanta rozsáhlé stavby. Zakázku získalo sdružení firem Sudop Brno, Sudop Praha a Sudop EU s cenou 257,8 milionu korun. Předpokládané náklady činily 274,8 milionu korun.

Na trhu železničního projektování jde za poslední léta o jedno z největších soust. Plány na přestavbu českotřebovského uzlu schválila loni v červnu centrální komise ministerstva dopravy. Celkové investiční náklady na stavbu se odhadují na 10,4 miliardy korun.

„Půjde tak o vůbec největší ucelenou modernizaci železničního uzlu v historii naší organizace,“ popsal už loni generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Přestavbou projde celé osobní nádraží v České Třebové i takzvaná odjezdová skupina, kterou využívají především nákladní vlaky. Modernizace se dočkají i navazující úseky do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové.

Modernizace uzlu Česká Třebová. Pramen: Správa železnic

Modernizace uzlu Česká Třebová. Pramen: Správa železnic

Celkem se zmodernizuje více než 58 kilometrů kolejí, na kterých se upraví 400 výhybek. Obnovou projde 30 mostů a 15 propustků. Nově vybudovaná nebo zrekonstruovaná nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu. Uzel prošel poslední větší rekonstrukcí v 50. letech, kdy byl elektrifikován. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí přitom pocházejí z této doby.

Stávající podchod pod stanicí se prodlouží a nahradí tak dosluhující podchod, který slouží pro přístup do lokality za nádražím. Dosluhující podchod nahradí lávka. Všechna nástupiště i výstupy z podchodu budou vybaveny novým zastřešením.

Stavba má probíhat v letech 2023 až 2029, bude přitom rozdělena do 22 etap. Správa železnic počítá s tím, že po celou dobu stavby bude zajištěn plynulý železniční provoz.

Dražší projektovou dokumentaci si vyžádá pouze zakončení 4. koridoru u Českých Budějovic se dvěma dlouhými tunely, který Správa železnic vysoutěžila za 408 milionů, a elektrizace a modernizace trati Otrokovice – Zlín – Vizovice. Tam projekt vyjde na 328 milionů.

Tagy Správa železnic Sudop Brno Sudop EU Sudop Praha uzel Česká Třebová
86 komentářů