Modernizace žilinského uzlu může začít, na miliardové zakázce se budou podílet české firmy

Elektrická jednotka řady 660 v Žilině. Foto: ZSSKElektrická jednotka řady 660 v Žilině. Foto: ZSSK

Akce počítá s modernizací více než 16 kilometrů železnice v Žilině a okolí.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kalanis

Bude střídavina nebo aspoň příprava? Slováci totiž už otáčí.

Peter

V tomto odkaze pisu o prechode na „stridavinu“:

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinierske-stavby/zeleznica/modernizacia-zeleznicneho-uzla-zilina
Ano, potom je ale problem pre prechod vsetkych jednosmernych loko cez smerom z/na Ostravu.

tratovak

Ale o tom „probléme“ sa vie už min. 15 rokov.
Je to málo na to, aby sa dopravcovia prisposobili? Holt, keď má niekto v roku 2024 založený biznis na 40+ ročných mašinách…

A bez prepnutia Žiliny sa nedá prepnúť Púchov – Žilina.

Pitrys

Takže „zlatonosné“ dvojičky ztratí hřiště, to bude výzva pro jiné stroje, poprat se s Jablunkovským průsmykem.

Alibaba

Jestli jsou dvojičky v dobrém stavu, tak se je můžou pokusit polonizovat.

Pitrys

No poláci by zájem určitě měli

Pezos

Podle toho odkazovaného se má přepínat ve dvou vlnách. Nejdřív Púchov – Žilina a uzel spolu s tratí do Čadce. Odhaduji, že v mezidobí by byl uzel napájen z mobilní měnírny (protože trvalou měnírnu musí přestavět na střídavou napáječku).

Pezos

V tomto případě to aspoň prozatím vypadá, že někdo používal mozek a na rozdíl od Púchova nevznikne „vřed“ na stejnosměrné trase, ale přepne se to spolu s tratí do Čadce.

tratovak

Tak ten „vred“ bude o 30 km dlhší. Aký je v tom rozdiel? Dopravcovia mali dosť času pripraviť sa aj na ten Púchov.

Pezos

Když to otočíme, ŽSR měly taky dost času, udělat to pořádně.

tratovak

A to je ako?
Čo na tom neurobili poriadne?
Ak je podľa Vás prejavom použitia mozgu prepnutie Žiliny na AC až spolu s Čadcou, tak čo to rieši napr. pre tú dvojičku? Tá sa do toho Jablunkova nepozrie tak ako tak…

Kalanis
David

Klid. Dopravci si poradí. A kdo ne, ten ať předá byznys tomu, kdo to umí.

Eda

Gratuluji Čechům, těší mě to

Radovan Komínek

Proč tomuto etniku gratulujete?

nedulezite

Národ není etnikum (význam je sice blízký ale rozdíly podstatné); zpět do škamen a učit se, učit se a učit se

Vašek

Hlavně zrekonstruovat ten otřesný podchod z nádraží na pěší zónu. Po dešti je nemožné projít suchou nohou a ty louže podezřele zapáchají, jako by to ani voda nebyla. A v budově se zastavil čas v roce 1980, jen ti somráci na nádraží se vyměnili.

Tomáš

S podchodem souhlas.
Na nádraží v Žilině jistě najdete spoustu archaických prvků, které jste už viděl v roce 80. Ale s názorem, že se tam zastavil čas bych nesouhlasil. Dle vašeho úhlu pohledu, mi k tomu nejlépe sedí Pardubice hl.n., Ostrava hl.n.

Pitrys

K nádraží Žilina mám v souvislosti s komunistickou dobou jinou vzpomínku. Naproti nádraží přes ulici byla budka PNS, ve které byly k sehnání bonbóny Tic Tac normálně za kačky. Jako děcko jsem tam vždycky rád zašel.

Jaroslav Večeřa

Já si zas pamatuju, že v místním bufetu jsem jedl nejlepší halušky. Byla jich za 6,60 Kčs taková hromada, že jsem měl problém to docpat.

Vašek

A na Národnej prodávaly babky korbáčiky. To se ale nejspíš jmenovala Leninova, nebo nějak podobně.

petr 5

Nejen na Národnej. Prodávali je za 1.- Kčs přímo na nástupišti u rychlíků.

Vašek

Tomáš. Pravda. Nebyl tam automat na kávu a zákaznické centrum ŽSR. A venku zmizela špeluňka Bytčanská piváreň.

Pezos

Podchod pod Hviezdoslavovou pokud vím patří městu. Sám jsem zvědavý na koordinaci prací.

julio

A dobrá čapovaná kofola v bufete na nástupišti.

švestka

Bude se vůbec v rámci této akce opravovat výpravní budova? Aby to nedopadlo jako v Trenčíně, kde se po opuštění nového nástupiště člověk vrátí fofrem zpátky na Balkán.

Vašek

Částečně, cituji odkaz Petera:
„V rámci ŽST Žilina je navrhnutá budova riadenia dopravy, ktorá bude slúžiť aj ako vstup pre cestujúcich k novému podchodu s prístupom na nástupištia vrátane výťahov. Na daný účel sa pristavia a čiastočne zrekonštruuje existujúca staničná budova.“

Pezos

To slovo „čiastočne“ mě znepokojuje.

Horizon

Nie.
Podobne ako v prípade Trenčína, eurofondy nie sú na takéto investície určené.
Brusel to nemieni preplácať a štát/ŽSR sa tvária, že na to dajú peniaze až po tejto rekonštrukcií infraštruktúry.

Kamui

A co slovenský „2. koridor“ (Bratislava – Štúrovo – HU)? To je naprostá zoufalost. Bude se tam něco dělat ještě v tomto století?

Peter

Zatial sa buderekonstruovat iba usek Kuty – Bratislava. 2-hy koridor BA – Sturovo je fakt zanedbany.

Adrián

V Štúrove je ešte Pagotron…

Tomáš

V plánech je modernizácia na 200 km/h, ale kdo ví, kdy na to dojde…

Peter

Ta rychlost na 2-hom kirjdore je podobne, ako sa zacala rozvijat debata na tomto www o vysokorychlostnej zeleznici v CZ. Ano, viem, ze my na SK mame necelych 200 km koridoru pre 160 km/hod. Sypeme si popol na hlavu.

Pitrys

Jestli si dobře vzpomínám, 2021 mělo být hotovo.

julio

Na tej rovine môžu pokojne aj 250, myslím, že by to tam šlo.

tratovak

V pláne sú, čiatočne z eurofondov, úseky Tvrdošovce – Trnovec a Palárikovo – N. Zámky (zvršok, spodok, priecestia, nástupiska, trakcia). Avšak na rýchlosť 140 km/h…

Martin V.

„…priecestia…“ To jako opravit, nebo nahradit mimoúrovňovým křížením? A ta rychlost? Jeden oblouk v polích, jinak naprostá rovina.

tratovak

vymeniť + nové PZS

Horizon

Je to obyčajná oprava kritického stavu financovaná z eurofondov.
Čerpanie eurofondov na trate mimo core TEN-T je mizerné, tak ŽSR vytiahli rýchlo zo šuflíka ako tak zmysluplné projekty.

Nakoľko na trať BA – Štúrovo existuje iba štúdia realizovateľnosti, tak realizácia najskôr o 15 rokov… Ak by na tom hneď teraz začali makať. Alebo by sa museli zmeniť zákony.

David

I to bude šokující rychlost oproti úseku Štúrovo – Budapešť.

Vrták

Na žilinském nádraží je dost nešikovné, že Valašské expresy jezdí ke kusé koleji u prvního nástupiště, což je v rámci přestupů ze směrů Čadca a Košice daleko z ostrovních nástupišť. Pochybuji, že se to po rekonstrukci změní, jedině při obnovení vozby Ex2 na Zvolen.

Pezos

Kusé koleje se moc nezmění: 5. nástupiště bude mít dvě hrany (dnešní 5. a 6.) a 6. nástupiště jednu (dnešní 7.), čtvrtá kusá kolej (dnešní 4. nástupiště) bude formálně součástí 1. nástupiště.

U průběžných kolejí přibude nové ostrovní 4. nástupiště, ale 1. nástupiště bude mít zas jen jednu hranu místo dnešních tří.

Takže v součtu bude počet hran stejný jako dnes.

Jarek

Samozřejmě že se to změnit může, do kolejiště se bude dost razantně zasahovat a odstavné koleje můžou strčit na východní stranu, bylo by to nakonec logické. Kolejové uspořádání se mi ale najít nepovedlo.

Pezos

Kusé koleje na západní straně jsou naopak naprosto logické, protože od západu tam ústí tři tratě, od východu jen jedna. I končících vlaků od západu je o hodně víc (regionálka od Rajca, Čadce, rychlíky z Prahy i Bratislavy) než od východu (v podstatě jen osobáky).

6324

k nalezeni tu (priloha 6): https://www.zsr.sk/20188/

Pezos

Na rychlý přehled stačí stáhnout dokument „situačná schéma“. Nemusíte celou X gigovou dokumentaci.

Honza D.

Letos jsme přijeli na kusou i od Čadce.

Dušan
Peter

Ked dojde zmodernizovany koridor do ZA, zrekonstruju aj stanicu. Ked som pouzival stanicu ako student VSDS(teraz UNI ZA) koncom 80-tych rokov, uz vtedy bola ta sranica taka osumela a tmava… Nemal som tu cest cestovat cez Zilinu niekedy v sucastnosti, aby som porovnal zmenu.

Lemmy

Tak to vám řeknu naprosto přesně – od vašich dob se prakticky nic nezměnilo, jen jsou křiklavější stánky s občerstvením.

Modré zábradlí

Změnilo se: Vyrostl podchod s eskalátorem, přejmenovala se ulice z Leninovy na Masarykovu, umřel eskalátor v podchodu, přejmenovala se ulice na Národnú, zmizel eskalátor v podchodu. Alespoň že schody zůstaly. Zmizel volně přístupný drážní telefon na 2. nástupišti a přestaly se prodávat kartonové jízdenky. Jinak se už nezměnilo nic.

Tomáš

Samozřejmě souhlas. Jen drobnost, menší inovací prošla i čekárna a nádražka.
Ale zůstal krásný unikát. Ten prostor k rychlému opuštění stanice s nápisem „východ, ausgang“.
Ještě to mají Hranice na Moravě.
Prosím rád o doplnění dalších stanic.

Jiří Kocurek

Ještě drobnost: Platí se tam v EUR, už ne v Kčs ani v Skk

Peter

Dnes sa podpisala zmluva o rekonstrukcii uzlu Zilina a okolitych trati za 324 milionov Euro. Snad sa ta stanica ZA a blizka infrastruktura zlepsi.

Peter

Ups 🙂

David

Jednou jsem tam omylem zavítal do čekárny… zlatej Sherwood.

M M

Halelůja, slovenská nádraží jsou oproti těm českým tak 30 let pozadu. Žilina je obzvlášť hnus…

Lemmy

No 30 nevím, tak 10-15 spíš…

Pezos

Bratislava hlavná šťanica, Žilina, to všechno je pořád v hlubokém socíku… Snad jen Košice a i to jen proto, že z toho udělali obchoďák.

Peter

Bratislava hl. štanica je specialny pripad. To je top medzi SK stanicami, potencionalni investori uz niekolko krat oklamali magistrat BA. A BA hl.st. zastala v case…

julio

Taká Trnava je asi najlepšia. Ostatné menované súhlasím, ale ešte feudálny unikát je myslím sťanica Trenčín.

Adrián

To je systémový problém dopravných priorít na Slovensku. Počkať… oni vlastne žiadne nie sú. Mám pocit, že rekonštrukcie staníc a tratí sa robia štýlom ťahania z klobúka. A to naozaj nechcem nikomu krivdiť.

jan

Jak které, někdy naopak slováci řeší podstatné věci. Třeba okna, střechu, nechají třeba i opravit vodu na nádraží pro lidi. A nedělají blbosti. Jako u nás.

Pe.tr

Nestát tam ten panter tak to nádraží vypadá jak před čtyřiceti lety.

Kubrt

Jestli ne jak před 60. Budova pochází z válečných let, elektrifikace z konce 50. a perony?? Jako součást poválečné modernizace??

Indian

Aspoň je vidět, jak kvalitně se tehdy stavělo…

Martin V.

Když jsem jel naposledy okolo, tak mě zaujaly vysoké příhradové stožáry a na nich převěsy typu „šňůra na prádlo“ přes celou šířku stanice. To jsou origoš padesátky, nebo se to někdy zásadněji předělávalo?

johny

Tak velký pamětník nejsem, ale podle mě to nic než originál 1950s být nemůže

tratovak

Ale može. Komplexná rekonštrukcia TV bola skončená 23. 5. 1980. A mala sa odohrať v 76 šesťhodinových výlukách, ale nakoniec sa podarilo ešte tri výlukové dni ušetriť.
Dnes niečo nepredstaviteľné…

Martin V.

A to se v roce 1980 ještě dělaly tyhle převěsy a ne brány?

Jarek

Předělat to na brány by bylo složitější než uplést znovu převěsy (které v roce 1980 nebyly zdaleka taková rarita jako dnes). Cesta nejmenšího odporu.

Jiří Kocurek

Nebyla ocel.

Lemmy

No divil bych se, kdyby ta převěsová lana párkrát během těch 70 let nevyměnili. U nás podobný skvost na Smíchově, který Žilinu asi i přežije…

Honza D.

Letos jsem v Žilině přestupoval a měl tak čas se podívat před nádraží. Osmdesátky jak vyšité, snad jen reklama na hamburgery za 5,50 Eur tam v tu dobu nebyla. 🙂

Peter

Pred 40-timi rokmi sa urcite nevozili auta cez Zilinu 🙂

Kubrt

Ani Ziguliky a Moskvice směrem na západ? 🙂

Peter

Je to mozne, Ziguliky a Moskvice si nepamatam.

Honza D.

S Moskvičemi to bylo komplikovanější – napřed na Kladně, v SONP, vyrobili ingot. Ten byl převezen do moskevského závodu AZLK, kde dlabáním dosáhli definitní tvar vozu a některé se právě přes Žilinu dostali do místa svého vzniku, do ČSSR. 🙂