Modernizace železničního uzlu Ostrava se odkládá, stavba za 25 miliard začne nejdříve v roce 2028
Modernizací projdou i tzv. frýdlantská nástupiště. V jejich blízkosti vznikne rovněž nová stavědlová ústředna Správy železnic. Pramen: Správa železnic
Město o dalším odkladu nemá informace. Chce úpravu přednádražního prostoru.
To je skutečně otřesný pohled na ten obrázek, ano i takto může vypadat „město“. Takových ploch je tam jistě okolo 50 km čt. z celkových 214 km čt.
Když se člověk podívá na ten obrázek, tak to je pořád ta stará Ostrava, s neefektivním průmyslem, náročným na dopravu, a rekonstrukcí uzlu se to jen zakonzervuje, prostě podstatná by byla minimalizace těch ploch SŽ, ale to by v Ostravě také musela probíhat změna ve struktuře průmyslu, která by minimalizaci umožnila. Za současného stavu je to skoro peněz.
Minimalizace ploch? Z jakého důvodu? Kromě báňského se využívá téměř všechno na plnou kapacitu.
Už rok 2025 je pozdě, ale ještě budiž. Bylo by to za 2 roky.
Jenže odklad na rok 2028 je nonsens.
Mohlo se normálně začít a hlavní nádraží by šlo na řadu až později. To by byl problém?
Ideálně teď vyměnit/opravit most přes Odru (nebo přednostně udělat „jen“ ONV až Hrušov / Báňské) a na Svinově a hlavně Středu přece jen ještě změnit projekt na posunutí nástupišť k hlavním ulicím s páteřní MHD, pak by to za ty dlouhé miliardy opravdu stálo a ani by tak nevadilo, pokud se to tím třeba ještě o dalších pár let odsune.
Je pravdou, že tady měla být Ostrava a kraj opět ostřejší, víc se toho domáhat. A hlavně to využít i pro přepravu v rámci města. Když už se do toho mají vyhodit ty strašné desítky miliard. Prostě tram2train. Ačkoliv se tady všichni tváří, že to nejde atd.
Ostrava – Svinov? To jako vážně je tato stanice celá zralá na rekonstrukci? Kdyby úpravy TV na budoucí konverzi – budiž, ale fakt všechno jako třeba v Pardubicích?
Nikoliv. Jedná se o Ostrava hl.n., které už rekonstrukci opravdu potřebuje. A mimochodem jde o největší nádraží v ČR.
Cit. z článku (viz poslední odstavec):
„Projekt zahrnuje rekonstrukci celé stanice Ostrava hl. n., stanice Ostrava-Svinov a přilehlých traťových úseků.“
Tak jak to s tím Svinovem tedy je?
Stanice nemusí znamenat jen budovy.
Jedná se hlavně o kolejiště, budovy jsou průběžně modernizované. Třeba Svinov nedávno dokončil nové pokladny.
Na Svinově se má přestavět severní zhlaví kvůli přidání třetí traťové koleje směr Ostrava hl.n.
Proto mám u hl. n. přídavek „celé“ a u Svinova ne…
Není největší nádraží v ČR Nymburk Hlavní nádraží? Jestli ne, tak děkuju za poučení.
Koukněte se na mapy.
https://mapy.cz/s/babosaheho
Jen samotná seřaďovací část levá+pravá má 2x tolik kolejí. K tomu nákladní terminál, osobní doprava, další desítky odstavných kolejí všemi směry.
To byste musel znát celou mapu ostravské aglomerace, pak by vám nevrtaly hlavou detaily. Celá Ostrava se totiž krčí mezi obrovskými pozemky SŽ nebo průmyslových areálů a různé brownfieldy. Je to jeden velký blázinec, město je doslova rozbito těmi seřadišti, je jimi nabouraná veškerá ostatní doprava, silniční, MHD. Jedinou cestou je alespoň částečně zmenšit tyto plochy, to ovšem v přestavbě uzlu samozřejmě není, zrovna tak v něm není, aby dálkové vlaky jedoucí na Slovensko projely Ostravu a její aglomerací 160 km/h, s jednou zastávkou, nejlépe ve Svinově. Svinov je dostupný pro největší část obyvatel. Současný systém, že tyto rychlíky stojí… Číst vice »
Vy jste spolu nehovořili? 😀
tak proto se možná některé stavby zas posunuly dopředu.. třeba přerov 3. stavba .. už je tam zas 2025 . měli tam 2026
Na tu dosud nezačalo ani územní řízení, takže 2025 nevypadá zrovna reálně.
Ono by samozřejmě šlo pokračovat v přípravě projektu železničního uzlu, i za cenu toho, že výstup do přednádražního prostoru bude třebas dva roky řešen pomocí dočasných konstrukcí… Ale peníze se sejdou třeba na nové smíchovské nádraží a sídlo SŽ:)
No tak jak to čtu, tak nevím kde již dělat „rychlourbanizaci“ jinde než v aglomeraci Ostrava. Rychle pravítko přiložit k mapě, tužku přiložit a škrt podél. Tenhle jediný region mě napadl, že by to unesl. Všude jinde už je řádně zastavěno. Takže konec plánování, půjde to pomalu jako všude.
Kde je takové místo na pravítko?
Dobrý vtip 😀 ostravská aglomerace je nejhustěji zastavěné území. Jsou zde největší vesnice, které nemají statut města. A proč? Protože přímo sousedí s násobně většími městy.
prvních 5 je z MSK
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_nejlidnat%C4%9Bj%C5%A1%C3%ADch_obc%C3%AD_v_%C4%8Cesku_bez_statusu_m%C4%9Bsta
Timto budou vecne zanedbavane regiony jako prave Ostravsko nadale upadat a ztracet kazdorocne obyvatele. Svetlo na konci tunelu nevidim.
Vždyť měla ‚rozvoj‘ přinést dálnice, ty jsou teď ostatně preferovány. Světlo na konci železničního temna ovšem také marně vyhlížím, byť nedávno proběhlo v té věci i pár mírně dobrých zpráv.
Myslite tu dalnici, ktera se bude muset zbourat a postavit znovu? Doveete si predstavit, ze by se timto zpusobem stavelo trebav Praze? To by byl kvikot.
Na Ostravu ještě moc dobrý.👏
V Praze? Myslite treba drahu na letiste, neexistujici okruh? Zeleznicni most, ktery jim pada do vody. Bohuzel, sracky jsou vsude
Jasne, treba do Blanky jim zatekalo. Ale zadnou dulezitou stavbu nezkazili tak, ze by ji museli komplet zbourat a postavit znovu.
Od někoho, kdo je ostře proti VRT i dvojkolejné dráze na Kladno to železniční temno fakt sedí.
Dokud budou za stejnou práci nižší mzdy, tak se nikdo z Prahy stěhovat do Ostravy nebude.
Zanedbávaný- musí si pomáhat sám- a když si pomáhá, je to důvodem k nadávkám odjinud – proč se tam něco dělá, když má být zanedbaný. : – )
Stačí některé příspěvky pod článkem o nové fakultě. https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/ostravska-univerzita-campus-city-kampus-cerna-louka.A230213_141551_ostrava-zpravy_palj/diskuse
Ostrava by měla pomáhat v Praze. : – ) https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/praha-starostove-prispevek-zak-inflace-statni-sprava.A230213_171353_domaci_pari
Pomer mzdy vs. naklady (zejmena bydleni) pro Prahu zas tak dobre nevypada. Kdyz si spocitate splatky hypoteky, vyjde vam, ze byste v Praze musel brat o 40-50 tisic mesicne navic 🙂
V Praze se bere plat podle toho, kolik má kdo hypotéku?
Tak to je na tom Ostrava fakt blbě, musí brát plat za odvedenou práci.
: – )
Dovolím si offtopic: Ta budova je z architektonického hlediska paskvil. V Ostravě vznikají skvělé věci, ať už na popud soukromého investora třeba přeměna Dolní Oblasti, nebo naopak z eráru vznik galerie Plato a související přestavba Jatek, což je opravu skvělá architektura, na světové úrovni. Vedle toho je nová budova ostravské univerziti opravdu sr*čka. Není to ale nic zvláštního: Univerzity, až na několik vyjímek, jsou jedni z nejhrších veřejných zadavatelů, výsledekm jejichž práce je nabubřelá, dotační architektura, kombinující velké prosklenné plochy a provětrávané pláště s nemožnými dispozicemi, odfláknutými detaily a která již v návrhu zcela rezignuje úvahu o udržitelnosti budovy, ať… Číst vice »
„galerie Plato a související přestavba Jatek, což je opravu skvělá architektura, na světové úrovni.“
Já nejsem architekt, ale předpokládám, že Plato v bývalém Bauhausu moc světová architektura není.
Jo, jatka u stanice Stodolní vypadají i z vlaku hezky.
Na budovu nové fakulty bude mít 5 architektů 8 názorů. : – )
Na architekta máte docela bídnou češtinu. K práci ji vlastně nepotřebujete, že?
Dovolím si nesouhlasit, cela nádražní hala a přednadražní prostor jsou architektonicky původně řešené velice dobře.
Ovšem zaplácávání (nádraží jinak, pošta jinak, policajti jinak) při pozdějších rekonstrukcích typu každý pes jiná ves tomu na atraktivitě docela ubraly a dneska to tam je takové celé šedé a neútulné, což je škoda.
Na region Ostravska jako celku to bude mít zanedbatelný vliv, respektive začne to hrát roli až s existencí VRT, se kterou by se současný uzel začal dusit. Vzhledem k tomu, že přípravy VRT Přerov-Ostrava zatím vypadají dobře k takovému dušení možná i dojde, ale známe jak to chodí. Dokud minimálně bagry nazačnou kopat novou trať, tak neuvěřím. Na co bude mít odložení rekonstrukce velký vliv je městská část Přívoz. Ta vlivem postupující gentrifikace přestává být vyloučenou lokalitou a do konce desetiletí z ní může být luxusní městská čtvrť, přičemž rekonstrukce dlouhodobě zanedbávaného nádraží by tomu hodně pomohla. Naopak odložení rekonstrukce… Číst vice »
Jako že fakt Přívoz ?? To byla za mých studentských let ulička /čti aglomerace/ hrůzy….
Byla, pořád stále trochu je, ale změna jde vidět už dnes, začínají opravy domů, potenciál to tam rozhodně má obrovský. Držet si vyloučené lokality v jedné z architektonick ynejhodnotnějších části města nedává moc smysl.
No, to byl i brněnský cejl. Ale lidi mají rádi vysoké stropy a velkorysé dispozice. A on ten přívoz kdysi nakreslil Camilo Sitte, vynikající urbanista. Takže je to opravdu asi otázka času.
Jako fakt. Stále to ještě není úplně ono, stále se tam ještě občas potloukají podivné hloučky a stále je tam podezřele vysoká koncentrace zastaváren. Ale začíná tam být spousta hezky opravených domů, ulice jsou čisté, infrastruktura slušná. A pomalu se tu objevují i obchody a instituce za kterými má smysl dojíždět. Jak jsem psal, do konce desetiletí bude z Přívozu normální čtvrť, za dvacet let už nepoznáte, že je to ta stejná oblast co si pamatujete.
To byla i Stodolní. Pak se z toho stalo centrum zábavy, přitahující různé individua z celého česka i zahraničí a dnes je to zase ulička hrůzy. Jen ten důvod je jiný. 🙂
Já tedy jsem na hlavním každou chvíli, ale že by bylo zanedbané? : – o
Proč by se mělo stydět? I Přívoz je z 90% opravený, jako Předlice atd. nevypadá, tak snad bude jednou i tou luxusní čtvrtí. (pochybuji, dnes je trend se stěhovat do luxusu podhorských obcí. Proto ten úbytek lidí ve městě a bobtnání
těch čeladných a ostravic.)
V posledních letech se hlavní hodně zlepšilo, zmizel informační smog, vyčistila se nejvíce zašlá špína, dokonce přibyly výtahy. Ale celkový dojem je přesto takový … sešlý. Už jen třeba ty nadchody, které vypadají jako by sem propadly časem přímo z 80. let. Takhle má vypadat hlavní nádraží jednoho z nejvýznamějších měst republiky? Proč se stydět – to se zeptejte všech těch lidí, kteří posílají návštěvy na Svinov i pokud pak pokračují do centra. Kdy jste naposled viděl fotku nějakého politika, sportovce nebo umělce, který se fotil na Hlavním? Z poslední doby mě napadá třeba budoucí prezident Pavel, který jel na… Číst vice »
„dojem je přesto takový … sešlý. Už jen třeba ty nadchody, které vypadají jako by sem propadly časem přímo z 80. let.“ Nemám dojem zašlosti. V hale modernizace proběhla + eskalátory a výtahy, nové Nadchody- tak nakonec stačí zabednit okna, okachlíkovat a osvětlit- máme krásný podchod. : – ) Nedávno je opravili, jsou čisté, výhled do krajiny. Jen ta frýdlantská nástupiště- když už je obnovili, tak proč nízké? Na Svinově se hlavně vystupuje z důvodů přípojů směr Opava a do lidnatějších čtvrtí -Poruba a Jih. A Pavel- hned u výlezu mohl do auta. Na hlavním by musel pěšky a přes… Číst vice »
No, já vám nevím. Všechno co říkáte je pravda, ale … Ostrava je třetí největších město v zemi a administrativní centrum jednoho z největších krajů. Z hlediska vnitrostátního významu je ekvivalentem třeba Mnichova, Lyonu nebo Birminghamu, jen pochopitelně menší. Umíte si představit vystoupit z TGV na Lyon Part Dieu a … vstoupit do většího ekvivalentu Ostrava Hl.n.? Mimochodem Lyon je jen asi dvakrát větší než Ostrava a Lyon Part Dieu je skoro stejně staré jako Ostrava Hl.n. Nechci aby to vyznělo jako kritika Ostravy, vím, že podmínky byly a jsou jiné. Ale to ještě neznamená, že máme rezignovat na snahu… Číst vice »
V té budově to asi líp udělat nepůjde. Prostě architektura je daná a vylepšovat se dá jen obsazenost a design komerčních a vnitřních prostor. .
Svinov je také architektonicky podle názoru buď zprzněním architektury 19.století nebo jejím souzněním se současnou.
Svinou zas má smůlu na okolní prostor a vzdálenost na hlavní linky MHD. Což má hlavní o hodně lepší.
Není třeba ani zabedňovat okna, stačilo by vyměnit ten sockoidně vypadající litý asfalt za něco estetičtějšího.
Dejme tomu. To ovšem je to nejmenší.
Nakonec možná ve výsledku lepší, než kachlíky s upozorněními „Pozor, kluzká podlaha“, jak je dnes obvyklé.
Takže kdo vlastně za ten odklad může?
Jestli se výmlouvají na přednadrážní prostor… tak to se nezačne. Protože to místo se od roku 2010 (dál nemám info) v pravidelných etapách rekonstruje nebo dělají studie:
2010: https://www.msstavby.cz/prednadrazi-v-privoze-se-promenilo-18-08-2010/
2013: https://www.msstavby.cz/estetizace-prostoru-pred-hlavnim-nadrazim-10-07-2013/
2017: https://www.msstavby.cz/ostravske-prednadrazi-28-06-2017/ – studie
2020: https://www.msstavby.cz/ovastory-78-hlavni-nadrazi-01-09-2020/ – estetizace se rozpáda
+ plus ten prostor se stál součastí několika dalších studii https://www.msstavby.cz/ovastory-53-muzeum-mhd-20-11-2017/
Takže to bude 2033 a stát to bude 35 mld. Ať žije dobrá správa.
Došly prachy?
Ano
Ale jezdí se na Kozině, to je přeci to hlavní.
Jasně, provoz na jiné trati může za nepřipravenost města koordinovat se stavbou práce v okolí. 🙂
Copak se stanice nemůže modernizovat bez města? Může, holt se přednádraží bude dělat déle.
Město je jenom výmluva.
Ostrava je fakt skvělá! Ze všeho nejlepší na ní mám, když se vymotám z hlavního nádraží, profrčím Svinov a nechám ji daleko za sebou.
To jsme radi ze to vime. A ted jeste dovysvetlete, proc si zbusobujete takove prikori a vubec do Ostravy jezdite.
Obdivovat haldu v centru města? Že bý??
Když zaměstnavatel zavelí odvézt/dovézt vlak z/do Ostravy, tak co zbývá? Výlet? Ale jděte mi.
Pokud je to duvod fnukat tady v diskuzi, tak zrejme budete muset zmenit praci.
To nebylo žádné fňukání, brepto. I když byste to tam rád viděl. A děkuji. Od splašené klávesnice si určitě nechám poradit.🙂👍
Brouku… Ty jezdíš Ostravu?
Ano brouku.🙃
V centru je halda?
Ema je o kus dál, oblíbený výletní cíl.
No dóbře. Tak v širším centru.
Jedna je v Přívoze. Zalesněný kopec.
Ten je ale nepřístupný.
Z Emy jsou parádní výhledy a je také zalesněná. Kromě toho „sopečného“ pruhu. Ostatně, kdo neví, že jsou oba kopce haldy, nepozná, že nejsou přírodního původu.
Ta krajina je tam plná kontrastů. Třeba tady jeden pohled do podunajské nivy
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=50889543&newest=1&yaw=0.291&fov=0.410&pitch=0.022&x=18.3201884&y=49.8700780&z=16
a po otočení hlavy … : – )
Na haldu v Přívoze se dá bez problémů vyšlápnout. Z jedné strany je tam hezký výhled na město, z druhé strany na koksovnu a jinak je tam parádní klid. Ale ještě lepší výhledy jsou z té největší – heřmanické.
Samozřejmě. Jen je to zakázané.
Zakázané proto, že pod povrchem mohou být kaverny a hrozí propadnutí někam k permoníkům.
Na heřmanické už snad ne.
Ale je v údolí, výhled jen směr Polsko.
A je také v zakázané zóně.
Ale je přístupný a velmi lehce. Stačí u koleje hledat začátek pěšiny a dojdete po ní nahoru, kde je výhled na centrum a Beskydy a když budete pokračovat ještě dál a trochu výš, budete mít výhled na koksovnu, Landek, Odru s Ostravicí.
Tak si říkej, že to je Chopok, model H0 😀
Nechápu, proč by nemohli vyměnit aspoň mosty přes Odru ve Svinově a zvýšit rychlost z 60 na 100 bez ohledu na to, jak bude vypadat přednádražní prostor o 4 km dál.
Ty mosty se nedávno generálkovaly a rychlost zůstala 60…
Vydrží i 90. Je to vyzkoušené.😇
Člověče, vy se asi mermomocí chcete dostat do celostátních zpráv. Takhle to začíná…
60 tam jela tak šalina v oblouku výběhem. Všichni ostatní 80, včetně linkových autobusů. Ani zajíce, kočky nebo psy tam nikdo nepotkal.
Nová zastávka Ostrava -Zábřeh se taky pořád posunuje, termín je možná 2025. A rekonstrukce trati do Beskyd je v nedohlednu. Asi je to moc na východě…. .
Tak pokud na východě něco chtějí, tak proti tomu musí přestat protestovat. Zastávku nechtějí místní, protože tam budou zastavovat vlaky. A proti Frýdecký taky neustále některé obce brojí.
Navykli si už jezdit auty a vlaky jsou jim proti srsti, patrně. Dost obvyklý jev posledních pár desetiletí.
Proti frýdecké trati brojí hlavně obce, které u ní nejsou :/ (jsou u objízdné trati), to se opravdu nikam neposuneme.
Rekonstrukce trati to Beskyd má začít 2025, resp. 2028. Tam se termín už několik let neposunul (tím neříkám, že se začne stavět v dané roky)
No tak to potěš koště. Místo toho aby i kraj tlačil na stavby jako 323, 322, 321 tak to tu je jak za krále Karla. A také i ten Zábřeh že se zase posunuje? No má tu člověka něco těšit. Nehledě o JŘ. Taky by to chtělo poladit v některých ohledech respektive místech.
Ach jo….
Nedávno se někdo v jiné diskuzi rozčiloval, že se zbytečně vyhazují peníze výstavbou eskalátorů v nádražní budově a výměnou okenních tabulí na schodištích frýdlanstských i bohumínských nástupišť, když velká rekonstrukce je už na spadnutí 🙂 A ejhle, to „na spadnutí“ je zase posunuto. Ono se to stejně nezačne ani v tom roce 2028, takže ta investice rozhodně nebyly vyhozené peníze.
No já jsem na to sice nepoukazoval.
Ale pozastavil se nad tím určitě….
Předláždit nástupiště a nezvednout na 550 když to tedy nezačne jak avizujete ani 2028. Je teda pořádný nesmysl. Aspoň co se nástupišt týká….
Nastane takový paradox. Odejdou co nevidět staré jednotky/vlaky do roku 2025. Budou tu jen nové bezbariérové včetně avizovaných BEMU 15 ks. Ale nově předělaná nástupiště na Hlavním, Horní Suchá, Havířov Suchá, Šenov a kdo ví kde ještě budou nízká. To mi hlava nebere…
Pane bože ty to vidíš…uf…
Vzhledem k tomu jak často jsou ty nové eskalátory mimo provoz, bych řekl, že to vyhozené peníze byly.
Stejně jako Frýdek Místek, Přerov Brno, Zlínka, tunely z Chocně do Ústí a pro jistotu Nemaše se rovnou napsalo, že jsou drahé.
Do 2030 se postaví větší část dálnic, tedy s výjimkou těch, co budou různý spolky blokovat navždy. 2030-2040 tak může být dekádou železnic. I když …v tý době půjdou do důchodu silné populační ročníky z 70-80. let, to bude mít rozpočet trochu jiné potíže a priority (ti lidi většinou chodí k volbám víc než nekam do polí na vlak, a mají auto).
Co do roku 2030 nebude, se už nepostaví, nebo ve značně ořezané verzi, protože už nebude nárok na dotace od EU.
Jj je to tak, na investice máme posledních pár let, to je bohužel fakt.
To víte nebo si to myslíte?
Asi něco ve smyslu mayského kalendáře, když končí nastane konec světa.
K věci: končí dotační období, další se bude vyjednávat.
Proto ty silniční stavby, zejména dálnic, tak jedou.
A budou vůbec potom ještě potřeba železnice, když všude nacpeme autostrády? Tohle pořadí priorit bohužel dost možná povede k ještě větší okrajovosti vlaků, než kam to dotáhly dosud. Přitom plné huby řečí o životním prostředí a koncích válek o zdroje; šetřit ale nezačneme, vymluvíme se na nejchudší, že už nemají kde – a až budeme škrtat, budou zase první na řadě. Podobně jako vlaky. Konzum nade vše.
Na elektrokramy budou mít jen milionáři
Což je zaprvé blbost a zadruhé off topic.
A když by někdo přijel na vlak autobusem, tak protestuješ taky. Musí se zrušit autobus pro 10-20 lidí a nahradit se vlakem s vyšší spotřebou…
2030-2040 může být dekádou zrušených lokálních železnic.
Paráda, aspoň bude Ostrava fungovat ještě pár let v normální podobě.
Aby to těch pár let vůbec vydrželo. Už teď je to jedno z nádraží, kde se vydávají obrovské prostředky na zachování provozu.
Ovšem jaký je tam dneska provoz. To ten stav po modernizaci vypadá jako by se počítalo jen s nákladním tranzitem a provozem jediného nákladního dopravce.
Čím vice se to bude odkládat, tím to bude dražší. I o náklady na opravy a nutnou částečnou modernizaci, která se původně již dělat neměla, protože nové nádraží. U nás v Brně o tom můžeme vyprávět.
Paráda, aspoň zde bude skanzen dalších pár let.
Nebylo by rozumné v roce 2028 ji rekonstruovat dopravní uzel s trakčním napětím na 25 kV AC? Když v té době od trať od Havířova bude připravená na přepnutí. A některé další tratě určitě také.
Aha, no super, ale vlaky na to nějak nejsou. A k čemu to je? Ty vlaky dnes nejezdí?
Nemely byt v te dobe dodany Pantery s tim, ze Elefanty se poslou do Prahy?
To není pravda.
Cože .. už od 70 let se vyrábí dvousystémové mašiny. Nové pantery jsou taky co? Dvousystémové
Jendotky 460 končí, za pět roků… už za ně musí jezdit náhrada.
Samozřejmě, že by bylo. Už kvůli těm BEMU a VRT Moravská brána 2.