Schváleno: Modernizace uzlu Česká Třebová vyjde na více než deset miliard, potrvá léta
Správa železnic zdolala zásadní milník na cestě k velké modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Záměr ve čtvrtek schválila centrální komise
Správa železnic zdolala zásadní milník na cestě k velké modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Záměr ve čtvrtek schválila centrální komise ministerstva dopravy, skrze kterou musejí projít všechny velké dopravní stavby. Akce v České Třebové přitom bude v mnohém výjimečná.
„Předpokládané celkové investiční náklady stavby činí 10,4 miliardy korun. Půjde tak o vůbec největší ucelenou modernizaci železničního uzlu v historii naší organizace,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Přestavbou projde celé osobní nádraží v České Třebové i takzvaná odjezdová skupina, kterou využívají především nákladní vlaky. Modernizace se dočkají i navazující úseky do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové.
Celkem se zmodernizuje více než 58 kilometrů kolejí, na kterých se upraví 400 výhybek. Obnovou projde 30 mostů a 15 propustků. Nově vybudovaná nebo zrekonstruovaná nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu. Uzel prošel poslední větší rekonstrukcí v 50. letech, kdy byl elektrifikován. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí přitom pocházejí z této doby.
Stavba má probíhat v letech 2023 až 2029, bude přitom rozdělena do 22 etap. Správa železnic počítá s tím, že po celou dobu stavby bude zajištěn plynulý železniční provoz. Správa železnic přitom musela po jednáních se samosprávou ustoupit ze svých představ o podobě protihlukových stěn.
Modernizace uzlu v České Třebové předčí rozsahem i náklady stále probíhající modernizaci uzlu Plzeň. Ta se uskutečňuje od roku 2011 a je rozdělena do pěti staveb. Hotovy jsou tři. Plzeňský uzel si vyžádá zhruba sedm miliard.