Modernizace tratě z Plzně na jihovýchod: Dvě koleje, přeložky, rušení přejezdů a 160 km/h

Současná trať z Plzně na Nepomuk už kapacitně nestačí, na jednokolejce se zde tísní příměstská doprava s dálkovou.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J. Rozsypal

Při takové rekonstrukci by neměl být přejezd ani jeden.

Venca

Přesně. Rekonstrukce trati v dnešní době jen na 160 km/h jsou špatně,alespoň 200/230 km/h. Okamžitě by stoupla poptávka po cestování vlakem. Lidi co říkají, že se to ani nerozjede a hned to brzdí. By se měli podívat, jak rychle umí nabrat rychlost Taurus, Pendolino, Vectron, ale i Škoda 380.

Leinad

Špatné je prosazovat číslo na tachometru bez kontextu.
Chci aby se dalo jet z Prahy do Brna za systémovou hodinu. Jestli při tom bude na tachometru 400 nebo ne, to není tak podstatné.

opravdovýjan

Že tady to jde.. A na 323 na frýdek mělo být 2012 zdvoukolejněno do Frýdku – hotovo. A oni v 2015 na přípravu nesáhli. Je 2021. Do země samozřejmě nekopli. A nechystají se odhadem do 2025. Tedy 4 roky. Rozpadající se odepsanou infrastrukturu látají most po mostu s půlročními výlukami.

opravdovýjan

A to měli Eurofondy.. Které promarnili.

opravdovýjan

A tady to jde dvoukolejně. Na 323 ne..

opravdovýjan

A s přeložkama.

Karel

Super

Vladimír Bílý

Hmm, u zdvojkolejnění (v podstatě páteřní) trati Brno-Přerov tvrdí SŽ už 20 let, že začne stavět za 4 roky. A nakonec se vrhne dříve na Plzeň-Horažďovice? Já ty priority nějak nechápu.

medical examiner

Já taky ne…
Zároveň ale mohu garantovat, že až to přijde, bude se z Nezamyslic do Brna jezdit 250 km/h dříve než se nadějeme…

Jiří Kocurek

Potřeba je obojí. A bylo by blbé, aby se u Plzně muselo čekat, až Brno-Přerov dostane stavební povolení. Aktivisté totiž shodili Zásady Územního Rozvoje a spolu s tím i projekt Blažovice-Vyškov-Nezamyslice, který tím pádem nemohl dostat územní rozhodnutí. A všecko se muselo začít odznova.

Lektor

To neshodli aktivistů, ale Bárta a spol.

Jiří Kocurek
Jan

To, že je nechápete, nevypovídá vůbec o ničem.

J.K.

Tady to dopadne dobře, a trať bude relativně brzy na dojíždění výrazně lepší než silnice, v kombinaci moderních vlaků, rychlejší tratě a naopak tragické silnice.

Na Klatovy to bude spíš opačně, ale tak aspoň něco…

Tom Matoo

Tohle je jedna z mála tratí která je na dojíždění do centra lepší než auto už teď. Např. Šťáhlavy – Plzeň Hl. nádraží 14 minut (13km) osobním vlakem vs. 18 minut (14km) auto. Modernizace Hl. nádraží-Koterov jízdní dobu muže ještě zkrátit, protože to byla v současnosti nejpomalejší část. Zdvojkolejnění do Nepomuku primárně zkrátí interval mezi spoji a sníží přenos zpoždění.

Kamui

Já myslím, že pro spoustu lidí je časový rozdíl nevýznamný. Auto jede od domu k domu, a můžou si v něm pustit klimatizaci, pustit nahlas oblíbenou muziku, zapálit cigáro…

kakov

nemají s nim kde zaparkovat, uvíznou s ním v zácpě, stojí to několikrát tolik….

Jiří Kocurek

A teď si představte, že lidi bydlí i v Přešíně a na vlak to mají „pouhých“ 8 kilometrů.

Různí lidé preferují různé druhy dopravy. A ne každý má to štěstí, že to má 7 minut na Metro jezdící co 3 minuty

Vorech

Pockejte,az vam spoplatni cely Slovany,pak bude nadrazi jedina volba

Poudy

A kdy se něčeho podobného dočká trať Nezamyslice-Olomouc? Momentálně může mezi Brnem a Olomoucí volit cestu vlakem jen šílenec.

Tady na Morave

Reko se připravuje (viz letacky SZCZ) ale dle nepotvrzenych zakulisnich info na to nejsou prachy a jde to k ledu.

Poudy

No jo ale reko je tam málo, chtělo by to přeložit pár zbytečně ostrých oblouků aby se tam mohlo jet opravdu rychle, jinak to konkurovat dálnici nikdy nebude a pokud ano tak budeme tak akorát v tom 20. století, pořád nám tam jedno bude chybět. Mimochodem netušíte v jakém stavu je příprava rekonstrukce prostějovského nádraží? Tam je už 30 let na rekonstrukci pozdě..

Jiří Kocurek

Proč by trať Plzeň – Nepomuk měla konkurovat dálnici, vždyť tím směrem žádná nevede.

A jinak teda Os do Milovic má průměrnou rychlost okolo 60 km/h. Přesto jezdí plný.

Jezevec

Nechce se mi verit, ze nejsou prachy. Ale ony asi nejsou ve spravne kolonce, ne, ze by nebyly vubec. Protoze rekonstrukce budov jedou, prejezdy se take porad vylepsuji, na ETCS take je… nic proti temto akcim, ale konkurenceschopnost zeleznice podpori spis zrychleni Brno-Olc na hodinu, nez tohle. A pak bych cekal, ze investice do zrychleni zeleznice jsou jednim z piliru statni dopravni a ekologicke politiky, a ne napr.primichavani bio slozky do nafty.

Gwann

jenze kdo je největší producent methylesteru repkoveho oleje…asi víte…

medical examiner

Ano, ale až ve čtyřicátých letech tohoto století.

Jiří Kocurek

A že těch šílenců jezdí docela plný vlak.

Jiří Kocurek

Já jen že urážením cestujích tu železnici nezlepšíte.

V. K.

Protože není na výběr. Autobusů jezdí dost málo. Ale ty jízdní doby jsou opravdu zoufalý.

opravdovýjan

Hezké.

Leinad

Nemám rád ten marketingový styl „až 160km/h“ (=pro klopidla na úseku, kde se nestihnou rozjet).
Co takhle říkat „rekonstrukce umožní takt os až 15 minut“ nebo „umožní jízdní dobu od 30 minut“ a podobné věty.

Martin

S tim rozjezdem to je neni nic tragickeho u modernich el. jednotek, ale spis ty klopidla, v cele republice je 7 pendolin a nevim, ze by si nekdo chtel dalsi porizovat…

medical examiner

A že by někdo nějaká vyráběl…

Bilbo

Však se ještě docela hojně vyrábí, například do Anglie nebo i nová generace Pendolin

Tady na Morave

Protože tento styl prezentace lahodi uchu ceskeho kastana, ktery zastydl vyvojem nekdy v roce 123 a jeho nejvetsim pozitkem je „jet vysokou rychlosti“.

Mamo hele, tady bude rychlotrat a tydlencty rychlovlaky.

medical examiner

…a teď tam ty fialové panoramatické vozy na Ex „Anton Pilgram“ letící rychlostí blesku…

Jiří Kocurek

Ani ne tak běžného cestujcího, jako pár potrhlých, kteří by chtěli zvyšovat rychlost i za cenu snížení kapacity už dnes přetížené trati. Hlavně aby se oni mohli svézt dvoustovkou a chlubít se tím v zahraničí, že máme.
A následně se divit, proč projede méně nákladních vlaků a tak to jede po silnici, že za to můžou řidiči.

Leinad

Já se obávám, že i Sprželi – že účelem rekonstrukce není nějaký dopravní koncept v osobce ani v nákladce, nějaká kapacita.

Jan1203

Obávám se, že cena cca 10 mld. za stavbu dlouhou 55 km, která je uvedená v letáku SŽDC, je hluboce podceněna. Pokud si spočtu cenu na km u podobných probíhajících staveb (Stéblová-Rosice, Brandýs-Ústí), vychází mi výrazně přes 300 mil. Na IV. koridoru je to ještě více, ale tam je to včetně tunelů ap. Nicméně i s cenou 300 mil./km se při 55 km dostaneme na 16,5 mld. Kč.

medical examiner

Asi tam není zainteresováno tolik strýčků a tetiček…

Aleš Petrovský

Stále mně chybí nová zastávka v poloze, kde aktuálně končí 5.stavba. Plzeň-Bručná přímo v industriálním parku, daleko daleko blíže Koterovu, s pretrasovanou konečnou linky č. 13 na kruhovém objezdu v Barvinkove ul. přesně pod tratí…

Aleš Petrovský

…resp. linky č. 10 MHD.

Martin Votava

Konečná linky 10? To je dobrý nápad, ale asi ne moc užitečný, protože by se tím propojovaly dva směry z centra. Spíš bych u zastávky ukončil linku 32 (případně 13) jedoucí od Olympie Píseckou ulicí, aby i Černice získaly rychlé spojení do centra. 😉

-TR-

Zastávka v tomto místě nemůže vzniknout z politických důvodů. Konkrétní důvody tentokrát nebudu zde sdělovat.

Honza D.

Snad ne proto, že by tam cestovali lidi.

Martin Votava

S tím se musí něco dělat. Tady se kašle na obyvatele a město by takovou stavbu na svém území nemělo povolit, když ji nebude moct využít – k čemu druhou kolej, pokud pro město nebude mít žádný přínos ale naopak způsobí odliv lidí z města na venkov, kam se z centra dostanou rychleji než na okraj Plzně.

Vladimir

Cim vice se zajimam o infrastrukturu, tim vice jsem prekvapeny jak ji mam zanedbanou. A myslim jak dalnice, tak i zeleznice. Je fajn, ze se trat bude rovnat a ze se budou delat prelozky, protoze rekostrukce ve stavajicim trasach nevedou temer k zadnemu zlepseni. Trat co spojuje krajske mesta ma mit paramatry koridoru, tedy dvoukolej a a rychlost temer vsude 160kmh. Podobnou rekonstrukci potrebuje trat Ceske Bud.- Jihlava – Brno, Prerov – Brno, Praha – Mlada Boleslav- Liberec, ci Ova – Frydlant-Valasske Mezirici.

medical examiner

Tak co se týká toho města, jehož pýcha hvězd se dotýká, tak to bude mít přes Turnov za 90 minut i s přestupem.
Co se týká Nezamyslic, bude z nich 250 km/h až do Brna.
Z Přerova do Břeclavi ale bude taky vyšší rychlost než 160 km/h.

Vlastně nikde na české železnici nebude nižší rychlost (mimo výhybky) než 50 km/h (a to včetně nyní úzkorozchodných tratí)

Martin

Tak co se týká toho města, jehož pýcha hvězd se dotýká, tak to bude mít přes Turnov za 90 minut i s přestupem.

Takze stale autem nenbo budem, kdo by to jel vlakem…

Martin

Co zavest tu 50km/h i na silnicich, bebo omezit na dalnicich na 100km/h?

medical examiner

Půjčte si od někoho nějakou prastarou škodovku se 4stupňovou převodovkou a jděte prubnout maximálku…

Jiří Kocurek

Nedělejte to.

Kebab

Přesně, krajská města mají spojovat dvoukolejné elektrifikovaná tratě aspoň na 160 km/h a čtyřpruhové směrově rozdělené silnice nejméně na 110 km/h. Dálkové oddělené cyklostezky by také nebyly od věci, nemluvě o optice. Máme minimálně na pár desetiletí co dělat🙂

Os5600

Plně souhlasím, krajská města mezi sebou by měly být propojeny dvoukolejnými elektrifikovanými tratěmi na nejméně 160 km/h, ale zde bych doplnil, že maximální rychlost 160 by měla být na co největší délce dané trati, aby taková modernizace měla pozitivní vliv na co největší zkrácení jízdních dob.

Jindra

Místo aby byly podobně důležité stavby dávno v provozu, nalily se miliardy do Mšenky a podobných „strategických“ tratí. Já vím, potenciál tam je (tedy byl – před sto lety)

Frantisek

Opět vize pana Římana z 90. let s velmi okleštěnou sítí? Proč se furt tolik lidí naváží do nápravy zanedbané údržby s vidinou, že když necháme něco se rozpadnout, zázrakem se to ostatní zlepší? Vážně si myslíte, že brzdou v tomto případě byly opravy jiných tratí? Dost naivní. Mimochodem, potenciál tam je alespoň o víkendech, když už ne jindy (ale to by se také musely zlepšovat jízdní parametry, na což byste asi nadával ještě více). Váznutí oprav na podstatnějších tratích má patrně úplně jinou příčinu. Nebo fakt někdo řekl: Hlavní trať počká, teď musíme opravit tu místní? Spíše to vypadá,… Číst vice »

medical examiner

No…co se týká vozidel, bude to lepší, protože
jmenovitě ve Středočeském kraji bude možné zvýšit průměrnou úhradu za vlkm až na 179 Kč, protože se na 89 zrušených autobusových linkách ušetří 770 milionů korun. Ne, nepřepsal jsem se – 770 000 000,-Kč…

kuna

Přesně tak to udělaly na Slovensku. Zlikvidovaly škodlivé lokálky a hlavní tratě se jim stejně rozpadly.

medical examiner

Takže to bylo stejně pro kočku…

Fyzikář

….udelali…..zlikvidovali 😊

xyz

Jedno s druhým nesouvisí – údržba vs. investice.

Facepalm

Koukám, že argument Mšenkou je taky naprosto nevykostitelnej evergreen. Za těch 10 let, co ho v různejch šotodikusích vídávám, už sme za těch 350 míčů, co to stálo, mohli mít kompletní síť VRT, sakumprásk obnovenej vozovej park, opravený všechny nádraží, hotovej tunel do Berouna a asi eště tak dalších sto věcí.

Martin

Taky mam ten pocit, ze udrzba a provoz trate v radu milionu je strasnej problem… a nemluve o tom, ze ta udrzba temer neprobiha…

kakov

jinými slovy, kdo chce železnici býti mšenku si vždycky najde 😀

Fyzikář

….železnici bíti…. 😊

JiP

No ve me vzdy budi velke obavy to na prvni pohled nevinne sluvko „az“ 160 km/h. Co to znamena v prekladu? 160 bude na 20% delky trate a jeste jenom pro naklapeci vozidla?

Dopravní odborník

Je to přesně tak. Jen to nebude na 20 %, ale na 10. A i naklápěcí soupravy té rychlosti nedosáhnou, protože bude po 90. A na 3 km.

Marťas

Je to úplně stejné, jako když obchodník vyhlásí „slevy až 75%“ 😀!

Pavel Skládaný

Např. na trati Čáslav-Havlíčkův Brod je rychost „až 140 km/h“ (toto je i stanovená rychlost sešitovým jízdním řádem), ovšem na většině délky je reálně 70-75 km/h. Slovíčko „až“ má téměř vždy větší význam než to číslo za ním.

Martin

Bohuzel, nechapu smysl takovych rekonstrukci, kde se rychlost vlaku nepriblizi ani rychlosti na silnicich…

Plecháč

Naštěstí v případě úseku Nepomuk – Plzeň se naopak rozdíl mezi vlakem a silnicí ještě zvýší. Po železnici se dnes jezdí 90-100 km/h, po silnici tak 55-100, po rekonstrukci se bude po železnici jezdit kolem 120, občas i rychleji, ale tady to pro konkurenceschopnost železnice není bezpodmínečně nutné.

Martin

Jeste je potreba pripocist faktor, zvyku a pohodli… pokud rozdil na zeleznici bude sice lepsi, ale porad se nedosahne bodu zlomu, tak malokoho to presvedci…
Pokud to dam vlakem rekneme za 1h a autem za 1:10-1:15, tak je sice vlak rychlejsi, ale ne o tolik, abych zvedl zadek z auta…

Jinak to chapu,… nikdo nechce aby trat mela 350km/h, ale jako koridor by ta 160km/h mohla byt na souvislejsim useku a ve vetsine delky trati… pak to da i zastavkovy vlak o dost rychleji nez auto..

Jaromír

Již včera bylo pozdě.. jako u jiných trati.treba 323 Ostrava- Valmez..úsek od Ostravy do Frýdku děs..milá SŽDC delej něco

Frantisek

To už se těžko kdy dožene, když se nechce. SŽ se jen možná nahodile, možná záměrně vyhovuje skutečné „dopravní“ politice, jejímž cílem je 1) dopravu nikoli usměrňovat, nýbrž množit, 2) co nejvíce prodlužovat „potřebné“ vzdálenosti a 3) udržet a dále posilovat dominanci osobních aut a kamionů. Jinak si preference v plánování, výstavbě a údržbě těžko vyložit.

Jiří Kocurek

Jistě, na ministerstvu dopravy sedí zlý petrolhead a vydává příkazy na povinný nákup osobního vozu. Druhý takový objíždí firmy a přikazuje jim, aby to jelo kamionem.
Stačí ty dva vyměnit za šotouše a pivo z Humpolce do Plehřimova se povede vlakem.

Jiří Kuba

Kolego, celých 30 let od revoluce je politická garnitura proti železnici všeobecně. Pokud by tomu tak nebylo, peníze na to byli a jsou, byli by jsme na špici ve východní Evropě… Můžeme na diskuzích kritizovat a brečet, ale když v parlamentu nikdo nebouchne do stolu a neprosadí, že se bude železnice modernizovat za každou cenu, nic se nezmění. Silniční lobby je pořád silná a brání tomu.