Modernizace stanice Havířov může začít, zahrne i podchod do Šumbarku. Cena v tendru vzrostla na 3,4 miliardy
Modernizace umožní ukončit vybrané vlaky od Ostravy blíže centru Havířova.
Správa železnic (SŽ) završila podpisem smlouvy tendr na velkou modernizaci železniční stanice Havířov a přilehlé trati. Zakázku získalo sdružení firem Subterra, OHLA ŽS, Elektrizace železnic Praha a AŽD Praha s cenou 3,4 miliardy korun, předpoklad při vypisování tendru v březnu činil 2,83 miliardy. Stavební práce se mají rozběhnout v září, potrvají tři roky. SŽ počítá s evropskou dotací ve výši 2,2 miliardy.
Práce se budou odehrávat zejména ve stanici Havířov, kde bude náplní stavby celková obnova kolejiště, rekonstrukce obou ostrovních nástupišť a také podchodu. Ten bude doplněn o výtahy a prodloužen na druhou stranu kolejiště směrem do městské části Šumbark. Havířov je podle SŽ poslední větší stanicí v Moravskoslezském kraji, kde dosud není možný bezbariérový přístup k vlakům.
„Jedním z nejdůležitějších aspektů modernizace je snaha o zajištění plné bezbariérovosti. Cestující budou mít přístup k novým nástupištím bez jakýchkoliv obtíží, a to i lidé s omezenou schopností pohybu. Prodloužíme podchod až do místní části Šumbark, čímž odstraníme dosavadní bariéru, kterou zde železnice představuje,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Rekonstrukcí projde rovněž čtyřkilometrový traťový úsek ve směru k zastávce Havířov střed, která začala sloužit cestujícím v říjnu 2017. Po dokončení prací bude zařazena do obvodu přilehlé stanice, což podle Správy železnic umožní ukončit vybrané vlaky od Ostravy blíže centru Havířova. Kompletní obnovou projde trakční vedení, které umožní budoucí přepnutí napájení ze stejnosměrného na střídavé napětí.
Na havířovském nádraží proběhla v minulých letech i velká rekonstrukce výpravní budovy, která vyrostla v 60. letech minulého století. Celkové investiční náklady činily 157 milionů korun.
Havířovskou stanici za pár let nepoznáte!
Právě jsme totiž podepsali smlouvu na její kompletní rekonstrukci. Nová budou nástupiště bez bariér, informační systém, zabezpečovací zařízení nebo podchod prodloužený do Šumbarku. Díky modernizaci kolejiště budou moct vlaky z Ostravy… pic.twitter.com/20EJGue2nB
— Jiří Svoboda (@jirisvoboda_cz) August 8, 2023