Modernizace stanice Brno-Královo Pole může začít. Cena vzrostla na 2,95 miliardy
Nová nádražní budova Brno-Královo Pole, vizualizace. Pramen: Správa železnic
První práce se rozběhnou v listopadu, hotovo má být do konce roku 2025. V místě mimo jiné vznikne nový dopravní terminál.
Už aby to bylo. Stanice KrPole a Židenice jsou ostudou Brna a naštěstí se promění obě. Bylo by bezva, kdyby se podařilo termnál posunout blíž k budově tak, aby se nemuselo stát pod estakádou a zároveň by se mohla upravit tramvajová (šalinová) smyčka tak, aby nestál šmirgl tak daleko, jako dnes. Pokud tomu chce někdo říkat terminál, tak ať to tak vypadá a nejedná se jen o další komplex s pouhým souběhem funkcí.
Přeměna brněnského dopravního uzlu začíná. Jinak na Damenavas.cz – participativní rozpočet je návrh na novou zastávku u Globusu. Mohl by tam být dost velký potenciál cestujících.
O vlakové zastávce u GloBusu se mluví už dlouho, ale reálně je tam trať v oblouku a o kousek dál zast. Řečkovice. Co by se mohlo udělat je podchod pod tratí. Vychozená stezka svědčí o četných přechodech trati v tomto nepřehledném úseku. Je jen otázkou času, kdy se tu stane neštěstí.
Tak zastávka v zatáčce by snad nebyl problém, když budou mít vlaky u dveří kamery.
Nejde o kamery, u nástupiště je přísnější limit na převýšení koleje („naklopení“), takže v příslušném oblouku byste musel snížit traťovou rychlost, která ani tak nebude kdovíjak vysoká.
Kromě toho si nejsem jist vytížeností takové zastávky, nemotorizované zákazníky Glóbu snad pobírají busy bez problému a pár chatařů to nevytrhne…
K projektantům: Záleží na fotografii, ale hlavní budova mohla být delší na úkol té pergoly. Takto obě budovy působí disproporčně. Taková obrovská hmota hlavní budovy působí jako useknutá, zatímco pergola vedle toho jako něco něco navíc, jako když u domu stojí psí bouda. Jinak sorry, já od české architektury toho moc nečekám.
Jestli se nepletu, tak o pár set metrů dál byla zastávka „Jehnice“ a to jak na staré tišnovce, tak i chvíli na nové trati. Pokud si dobře pamatuju, tak tam ještě před rekonstrukcí TK cca před osmi lety byly pozůstatky nástupiště.
Místy na sloupech TV je vidět žlutá a černá barva (kde byla nástupiště).
Přesně řečeno. Znamenalo by to jen prodloužení jízdních dob, snížení rychlosti v oblouku z 90 na rychlost nižší kvůli snížení převýšení, a to vše jen pro nahodilé jednotky cestujících.
Myslíte, že by to prodloužení jízdních dob bylo horší než prodloužení jízdních dob v kolonách na Hradecké a v Kuřimi? Asi ne. Navíc existují tzv. zastávky na znamení.
Přesně tak, veřejná doprava se přece dělá pro dodržení rychlosti v oblouku, nikoliv pro naplnění potřeb obyvatelstva.
Ano, bude to chtít podchod nebo lávku. Lávka by byla lepší. Jinak trasa Globus – Kr. Pole má stejnou vzdálenost, jako Kr. Pole-Lesná. To místo je na zastávku jak nachystané.
Po cestě jsou ještě Řečkovice. 😉
Ano, pardon. Tedy trasa Lesná-Krpole=Kr.Pole-Řečkovice=Řečkovice-Globus=Globus-Česká = cca 2,5 km.
Hmm, takže místo té fajne hospudky tam zasadí štyry pajasany a před nimi bude stanoviště profesionalnich žen na stojaka. Za 3 miliardy slabe.
Jedová chýše na nádraží je už dávno zavřená.
Kam že to chtějí prodlužovat koleje? To je snad blbost, ne?
Není.
https://mapy.cz/s/retucutopa
„dlouhé“ budou jen koleje 1, 2, 5.
K čemu budou koleje přes kilák, nehledě k tomu, že by se musel zbourat most. Kdyby prodloužili nástupiště, což jde bez problémů, tak to pochopím.
Pro dlouhé nákladní vlaky potřebujete kolej 760-800 m a vynechat dlouhou předjízdnou před Maloměřicemi by byla chyba. Když je tam oblouk, tak holt budou koleje delší. Spojky i odbočná výhybka před obloukem budou na 80 km/h. Pod most se to vejde.
Není to zbytečně moc velký?
Oproti dnešku? Stěží, je to zhruba poloviční.
I když je to poloviční tak to může být zbytečně velký.
Velké ne, mohlo být i větší, ale hmotně zcela jistě, je to těžkopádné.
Jen technická: z vizualizace vyplývá, že to bude dvoupodlažní, nikoliv dvoupatrový objekt. Mezi těmito termíny je rozdíl jednoho patra…
Byly by nějaké informace co se týče provozu během rekonstrukce? Jestli bude úplně zavřeno v nějaké fázi stavby a případně jestli bude náhradní doprava.
Po dobu výstavby nové budovy bude zázemí pro veřejnost zajišťovat provizorní čekárna pro 250 osob. Takže asi bez přerušení provozu. A pokladny budou asi v buňkách, takže něco takového jaké bylo před lety na Dolním nádraží.
Tak vzhledem k tomu, že až tak moc lidí tam na vlak nečekává (pár desítek max?) a že teď tam jsou 2 pokladny o velikosti buňek a mimo to ze služeb či obchodů dost málo, tak to provizorium je více než dostatečné 🙂 Leda snad záchodky by byly dobré (pokud budou).
Jako naznačuje to, že budou při nejhorším alespoň busy, takže snad to půjde.
No jo, ale mají se opravovat i koleje z Maloměřic až do Kuřimi a to nejspíš bez aspoň částečné výluky nedají.
Tomuhle se říká moderní praktické nádraží.
Ne ta obludně na údržbu náročná skleněná šílenost, co má být odsunutým hlavním nádražím, které má nejspíš za funkci primárně obchodní centrum, sekundárně blokaci rozvoje nákladní dopravy, a teprve na třetím místě je zhoršení přestupů mezi osobními vlaky a MHD.
Mohli by po rekonstrukci nazývat ty koleje 1. nejblíže u budovy atd. To by bylo milé 😉Když už to na hlavasu neklaplo 😁 Zahraniční turisté by to ocenili
A hlásit jen odjezdy z koleje číslo … – bez nadbytečné informace o čísle nástupiště. Tak jak je to běžné v zahraničí.
V hlášení „vlak pojede z nástupiště třetí, kolej čtvrtá“ je část „nástupiště třetí“ nadbytečná 😉
Ano, u nových nádraží se přechází na tenhle systém.
Tuhle větu už jsme slyšeli při rekonstrukci hlavasu v brně před dvěma roky. A to bacha, ty koleje měly správné číslování (tj, 1-6) AŽ do té rekonstrukce, teď už ne a naopak přibyla třeba kolej 301, nebo 701? Něco takhle absurdního. Pro turistu úplná radost hledat.
K tomuto na 99% nedojde, 1. a 2. kolej je v aktuálním systému vždy průjezdná.
Na to vám např. rodinka španělů na dovolené zvysoka prdí 😉 😀
A předpisy SŽ vám na rodinku španělů taky prdí 😂
Předpisy SŽ nechť označují čísla kolejí pro vlaky. Pak by mělo být číslování kolejí, resp. nástupních hran pro lidi. Ale #mynic, že?
Všude se ohlašuje jen nástupiště, + A, B, C, D, E, F u dlouhých nástupišť nejen kvůli místenkám, ale část vlaku může pak jet do zcela jiného konečného místa.
V na hlavním n. v Praze by proto měli především zrušit sever a jih, a přejít na evropský systém.
Královo pole 2,95 miliardy, Tišnov 2,5 … trošku nepoměr …
Protože se k tomu bude dělat první traťová kolej z Maloměřic do Kuřimi.
A v Tišnově jsou v ceně 2 železniční mosty přes 2 řeky. Ale radši pššš, jinak tam přistanou bojovníci nejurputnější s cílem zachránit unikátní příhradovinu i za cenu zastavení provozu.
Já odečetl miliardu na mosty, celý Tišnov je 3,5 miliardy …
Třetí obrázek je hodně velké sci-fi, ale zaujalo mě tam useknutí nástupiště a nahrazení zábradlím ještě před budovou. Proč nástupiště nepokračuje směrem k Hlavnímu nádraží?
V Kuřimi je to stejné, ale proč nevím
V Kuřimi není nástupiště přiléhající k budově. Jsou tam pouze dvě ostrovní. Kolej u budovy je pokud vím jen pro manipulaci v rámci stanice.
To je ve více stanicích. Na t. 250 i Přibyslav. Počítají s tím, že dlouhý vlak zastaví u dlouhých hran a krátký vlak u krátkých. Aby se co? No přece ušetřilo. Že to může v provozu přinést problém, např. u výluky celé kolejové skupiny, se neřeší. Postát se dá přece i u vjezdu.
Ve vizualizaci tam chybí návěstidlo.
Koukám, že vyhladovění stavebních firem nefunguje pane ministře.
Počet zahajovanych staveb SŽ.
2017 – 14 staveb
2018 – 12
2019 – 15
2020 – 15
2021 – 16
2022 – 4
2023 – toto je 6
Ten počet jsou stavby nad 500 milionů
Což o ničem nevypovídá, když takto velké stavby trvají i více než 2 roky. Navíc se vám tam stavba za 0,5 miliardy a za 3 miliardy počítá úplně stejně.
Vypovídající by byl objem investic, ideálně korigovaný o inflaci.
Ten seznam vypovídá naprosto dostatečně. Inflace by naopak měla počet staveb přes 500 mil kazdorocne zvyšovat. Zadne extra obrovské stavby letos ani loni nezacli ale naopak. Ten poměr staveb je stejný bez ohledu na limit.
Nedaří se mi dohledat jméno autora architektonického řešení nového nádraží. Neznáte ho někdo?
Vidím totiž bolestivý kontrast kvality návrhu této nádražní haly s projekty, na které se dělala architektonická soutěž. U těch se SŽ jmény ohání, tady ani ň.
Při této ceně bych ale čekal lepší návrh než 00’s modernu, navíc bych vážně doufal, že tak drahý projekt bude řešit i okolí stavby.
Zajímavá je silná inspirace výpravní budovou ŽST Česká Lípa
Benthem Crouwel Architects + West 8 urban design, zweiminütige googlesuche 🤦
V Králově Poli to jsou rch.architects
Ok, díky:)
BC navrhuje hlavní nádraží, trochu jiná liga architektury i významu nádraží.
Az na to, ze to jsou autori navrhu noveho hlavni nadrazi, ne Krpole. Na 2 minuty docela schwache Leistung.
Also eigentlich ist meine Antwort zweiteilig, und wer sowas nicht verstehen kann, hat hier meine Meinung nach nix verloren. Jedoch bleibt es ein Rätsel, warum es solche Leute überhaupt in einer Diskussion gibt. Wie können sie denn den Rest verstehen. Als Fazit ergibt sich dann folgendes: Ihre Antwort halte ich für überflüssig, denn sie verfügt über Rückschlüsse zu Ihre Person, die Sie bestimmt nicht im Raum stehen lassen wollen.
Nikde se tim uplne nechlubi, trvalo mi to o trochu dele nez tady panu dvouminutovemu kolegovi, ale autor vizualizaci je zjevne rch.architects alias Radovan Chehabi. Ma dost zajimave stranky rch-architects.cz
Tak mám mozná radu. Když rozkliknete ty vizualizace, tak je pod nimi název té architektonické kanceláře, proto jsem prvně nepochopil, proč by se na to někdo ptal, když je to vlastně ve článku. Toto by netrvalo ani ty dvě minuty
Všude jsem viděl jenom zdroj: SŽ, tohle jsem přehlédl. Pardon.
Architekta našli jiní, já jen dodám, že okolí se bude řešit také a to od Maloměřic až po Kuřim, jak jest napsáno na konci článku.
Jakože budou vymýšlet okrasné prvky na náspu, nebo proč to sem píšete?
Je dobře, že Brno bude mít alespoň jedno nádraží, z tohoto století. Škoda jen, že plánované SJKD má minout zrovna tento podle mne v Brně druhý nejvýznamnější přestupní uzel z vlaku na MHD…
Co je plánované vzniknout nakonec nemusí. I tak bude dlouho status quo.
Ta konečná cena je včetně těch ezo rychlovlaků z vizualizace? Nebo se snad chystá facelift pro Plecháče, co tam jezdí dneska?
Žádné Plecháče tam nejezdí.
Radio Jerevan by chtělo vyvrátit sprosté lži o faceliftu Plecháčů. Samozřejmě se jedná facelift Es a Regionov.
Takže tyhle už přestaly jezdit? https://photos.app.goo.gl/HKNUcHrt11yvfrbt5
Turnusově už v Brně plecháči nejezdí. Druhou věcí jsou náhrady za Moravie, esa atd., ale tam nemám aktuální informace vyjma toho, že plecháč 242.235 zaskakuje za eso na oběhu 5933/5916, který se ale Brna-Kr.pole netýká.
Náhrady jely jen párkrát, a pokud ano, tak většinou Eso se syslem. Několikrát byl plech nasazen na obrat rychlíku Brno – HB – Brno.
Asi tak čtvrt roku 😉
Však tu jezdí Ibalginy
Jezdi Ibalginy a jsou nasmlouvany regiojeti Pesy na rychliky. Nu a proto je ve vizualizaci – logicky – polsky pendolino.
Tak škoda že architekt netrefil výsledky soutěže na rychlíky několik let před vyhlášením výsledků. Je to vizualizace, nikoliv zpráva z budoucnosti!
To vykladejte svoji babicce. Architekt se samozrejme nic trefit nesnazil. Proste tam prdli rychlovlak aby se ten navrh zase o neco lip prodaval. Tahle investice ale zadnej rychlovlak nepriblizi ani o centimetr.
já se jen obávám, zda ty mld, co tečou do budov, jsou ty správné mld. Ono je fajn že nádraží vypadá hezky, jenže k čemu to je, když vlak jede Z – DO hrozně dlouho a nespolehlivě a často ještě celkem šrotem ( což chápu, že SŽaBudov neovlivní)
Já si to myslím taky, ale podle diskuzí tady to vypadá, že jsme v menšině a že naše šotoušstvo to chce právě takto.
Ty miliardy jdou do koleji a mostů, to že se za pár milionů opraví ( tady tedy postaví nová) i budova jako problém nevidím. Horší je když se postaví nové nádraží a vedle stojí skoro rutina budovy.
Ruina
Šotoušstvo možná ale ti jsou mezi cestujícími možná hlasitá ale stále hodně malá menšina. Běžný cestující nechce trávit svůj čas na nádraží takže ho to nádraží vlastně moc nezajímá.
Dokud nenastane problém. Pak chodí stížnosti v jakém prostředí musí cestující přebývat.
Zajímavé je, že na žádné vizualizaci není vidět ta estakáda přímo před nádražím. Tam můžete kouzlit s designem jak chcete, ale pokud z nádraží vylezete přímo pod 4 pruhovou silnici, žádný příjemný zážitek z toho nebude. Prostě honem na MHD a pryč odtud 🙂
Ale je. Na tom posledním obrázku. Vlevo nahoře. Ne, nebude se vycházet k čtyřproudé silnici.
Je vidět třeba na čtvrté fotce.
Hele je to v Brne, takze pryc odtud, estakada neestakada…. Taky tam jsou TGV, ktery tam nikdy jezdit nebudou, ale jak mi vysvetlili v diskuzi o Smichovskym nadrazi – jak muzeme vedet, ze tam ICE/TGV jednou jezdit nebude? Zrovna tak ta estakada – treba naskoci na to TGV a odjede.
Nejsou to TGV, ale Polská Pendolina a ty se tam naopak reálně podívat mohou.
Však je to tam úplně v pohodě?! Nemotáte se s auty, rovnou do šaliny nebo busu, je to prostě funkční místo, ne designové
Si nějak nedovedu představit, že by ten provoz na I/43 (I/42) šel úrovňově přímo mezi přestupujícími MHD/vlak. Ale zato si dovedu představit ten řev, jak je tunel pro tu silnici strašně drahý.
A co jiného (než honem na MHD) byste chtěl před nádražím dělat? V Praze je u hl.n. pěkný park, ale moc lidí tam na piknik nechodí.
juj to je penizku
A byla to opravdu soutěž? A mohli bychom vědět počet soutěžících a třeba byť anonymizovaně jejich cenové nabídky?
3. Kromě vítězné ještě Eurovia a pak ještě Strabag Rail.
Proč anonymizované? Jednou je to VEŘEJNÁ soutěž a tohle by mělo být v podmínkách. Doháje, tohle nemá stupeň utajení stíhacího letounu, tohle se bude stavět lidem na očích.