Modernizace stanice Brno-Královo Pole může začít. Cena vzrostla na 2,95 miliardy

Nová nádražní budova Brno-Královo Pole, vizualizace. Pramen: Správa železnicNová nádražní budova Brno-Královo Pole, vizualizace. Pramen: Správa železnic

První práce se rozběhnou v listopadu, hotovo má být do konce roku 2025. V místě mimo jiné vznikne nový dopravní terminál.

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Grill

Už aby to bylo. Stanice KrPole a Židenice jsou ostudou Brna a naštěstí se promění obě. Bylo by bezva, kdyby se podařilo termnál posunout blíž k budově tak, aby se nemuselo stát pod estakádou a zároveň by se mohla upravit tramvajová (šalinová) smyčka tak, aby nestál šmirgl tak daleko, jako dnes. Pokud tomu chce někdo říkat terminál, tak ať to tak vypadá a nejedná se jen o další komplex s pouhým souběhem funkcí.

Daniel

Přeměna brněnského dopravního uzlu začíná. Jinak na Damenavas.cz – participativní rozpočet je návrh na novou zastávku u Globusu. Mohl by tam být dost velký potenciál cestujících.

Pavel

O vlakové zastávce u GloBusu se mluví už dlouho, ale reálně je tam trať v oblouku a o kousek dál zast. Řečkovice. Co by se mohlo udělat je podchod pod tratí. Vychozená stezka svědčí o četných přechodech trati v tomto nepřehledném úseku. Je jen otázkou času, kdy se tu stane neštěstí.

rogo01

Tak zastávka v zatáčce by snad nebyl problém, když budou mít vlaky u dveří kamery.

Projektant

Nejde o kamery, u nástupiště je přísnější limit na převýšení koleje („naklopení“), takže v příslušném oblouku byste musel snížit traťovou rychlost, která ani tak nebude kdovíjak vysoká.

Kromě toho si nejsem jist vytížeností takové zastávky, nemotorizované zákazníky Glóbu snad pobírají busy bez problému a pár chatařů to nevytrhne…

Vlastimil Kocurek

K projektantům: Záleží na fotografii, ale hlavní budova mohla být delší na úkol té pergoly. Takto obě budovy působí disproporčně. Taková obrovská hmota hlavní budovy působí jako useknutá, zatímco pergola vedle toho jako něco něco navíc, jako když u domu stojí psí bouda. Jinak sorry, já od české architektury toho moc nečekám.

OndraG

Jestli se nepletu, tak o pár set metrů dál byla zastávka „Jehnice“ a to jak na staré tišnovce, tak i chvíli na nové trati. Pokud si dobře pamatuju, tak tam ještě před rekonstrukcí TK cca před osmi lety byly pozůstatky nástupiště.

Granja

Místy na sloupech TV je vidět žlutá a černá barva (kde byla nástupiště).

Granja

Přesně řečeno. Znamenalo by to jen prodloužení jízdních dob, snížení rychlosti v oblouku z 90 na rychlost nižší kvůli snížení převýšení, a to vše jen pro nahodilé jednotky cestujících.

Daniel

Myslíte, že by to prodloužení jízdních dob bylo horší než prodloužení jízdních dob v kolonách na Hradecké a v Kuřimi? Asi ne. Navíc existují tzv. zastávky na znamení.

Mr.Zout

Přesně tak, veřejná doprava se přece dělá pro dodržení rychlosti v oblouku, nikoliv pro naplnění potřeb obyvatelstva.

Daniel

Ano, bude to chtít podchod nebo lávku. Lávka by byla lepší. Jinak trasa Globus – Kr. Pole má stejnou vzdálenost, jako Kr. Pole-Lesná. To místo je na zastávku jak nachystané.

M19

Po cestě jsou ještě Řečkovice. 😉

Daniel

Ano, pardon. Tedy trasa Lesná-Krpole=Kr.Pole-Řečkovice=Řečkovice-Globus=Globus-Česká = cca 2,5 km.

Pave69

Hmm, takže místo té fajne hospudky tam zasadí štyry pajasany a před nimi bude stanoviště profesionalnich žen na stojaka. Za 3 miliardy slabe.

Petr Jetelina

Jedová chýše na nádraží je už dávno zavřená.

thebearspook

Kam že to chtějí prodlužovat koleje? To je snad blbost, ne?

Petr Jetelina

Není.

Projektant

https://mapy.cz/s/retucutopa
„dlouhé“ budou jen koleje 1, 2, 5.

thebearspook

K čemu budou koleje přes kilák, nehledě k tomu, že by se musel zbourat most. Kdyby prodloužili nástupiště, což jde bez problémů, tak to pochopím.

Projektant

Pro dlouhé nákladní vlaky potřebujete kolej 760-800 m a vynechat dlouhou předjízdnou před Maloměřicemi by byla chyba. Když je tam oblouk, tak holt budou koleje delší. Spojky i odbočná výhybka před obloukem budou na 80 km/h. Pod most se to vejde.

Kleist

Není to zbytečně moc velký?

Jiří Kocurek

Oproti dnešku? Stěží, je to zhruba poloviční.

Stráťa

I když je to poloviční tak to může být zbytečně velký.

Vlastimil Kocurek

Velké ne, mohlo být i větší, ale hmotně zcela jistě, je to těžkopádné.

geka

Jen technická: z vizualizace vyplývá, že to bude dvoupodlažní, nikoliv dvoupatrový objekt. Mezi těmito termíny je rozdíl jednoho patra…

Dominik

Byly by nějaké informace co se týče provozu během rekonstrukce? Jestli bude úplně zavřeno v nějaké fázi stavby a případně jestli bude náhradní doprava.

Pavel

Po dobu výstavby nové budovy bude zázemí pro veřejnost zajišťovat provizorní čekárna pro 250 osob. Takže asi bez přerušení provozu. A pokladny budou asi v buňkách, takže něco takového jaké bylo před lety na Dolním nádraží.

mgr.pavel

Tak vzhledem k tomu, že až tak moc lidí tam na vlak nečekává (pár desítek max?) a že teď tam jsou 2 pokladny o velikosti buňek a mimo to ze služeb či obchodů dost málo, tak to provizorium je více než dostatečné 🙂 Leda snad záchodky by byly dobré (pokud budou).

Dominik

Jako naznačuje to, že budou při nejhorším alespoň busy, takže snad to půjde.

Ondra Holub

No jo, ale mají se opravovat i koleje z Maloměřic až do Kuřimi a to nejspíš bez aspoň částečné výluky nedají.

Peeetr

Tomuhle se říká moderní praktické nádraží.
Ne ta obludně na údržbu náročná skleněná šílenost, co má být odsunutým hlavním nádražím, které má nejspíš za funkci primárně obchodní centrum, sekundárně blokaci rozvoje nákladní dopravy, a teprve na třetím místě je zhoršení přestupů mezi osobními vlaky a MHD.

Liposh

Mohli by po rekonstrukci nazývat ty koleje 1. nejblíže u budovy atd. To by bylo milé 😉Když už to na hlavasu neklaplo 😁 Zahraniční turisté by to ocenili

mgr.pavel

A hlásit jen odjezdy z koleje číslo … – bez nadbytečné informace o čísle nástupiště. Tak jak je to běžné v zahraničí.

V hlášení „vlak pojede z nástupiště třetí, kolej čtvrtá“ je část „nástupiště třetí“ nadbytečná 😉

Jaaa

Ano, u nových nádraží se přechází na tenhle systém.

liposh

Tuhle větu už jsme slyšeli při rekonstrukci hlavasu v brně před dvěma roky. A to bacha, ty koleje měly správné číslování (tj, 1-6) AŽ do té rekonstrukce, teď už ne a naopak přibyla třeba kolej 301, nebo 701? Něco takhle absurdního. Pro turistu úplná radost hledat.

Tukan

K tomuto na 99% nedojde, 1. a 2. kolej je v aktuálním systému vždy průjezdná.

liposh

Na to vám např. rodinka španělů na dovolené zvysoka prdí 😉 😀

Tukan

A předpisy SŽ vám na rodinku španělů taky prdí 😂

Zlámalík

Předpisy SŽ nechť označují čísla kolejí pro vlaky. Pak by mělo být číslování kolejí, resp. nástupních hran pro lidi. Ale #mynic, že?

Vlastimil Kocurek

Všude se ohlašuje jen nástupiště, + A, B, C, D, E, F u dlouhých nástupišť nejen kvůli místenkám, ale část vlaku může pak jet do zcela jiného konečného místa.
V na hlavním n. v Praze by proto měli především zrušit sever a jih, a přejít na evropský systém.

gringoAD

Královo pole 2,95 miliardy, Tišnov 2,5 … trošku nepoměr …

Petr Jetelina

Protože se k tomu bude dělat první traťová kolej z Maloměřic do Kuřimi.

Jiří Kocurek

A v Tišnově jsou v ceně 2 železniční mosty přes 2 řeky. Ale radši pššš, jinak tam přistanou bojovníci nejurputnější s cílem zachránit unikátní příhradovinu i za cenu zastavení provozu.

gringoAD

Já odečetl miliardu na mosty, celý Tišnov je 3,5 miliardy …

JanO

Třetí obrázek je hodně velké sci-fi, ale zaujalo mě tam useknutí nástupiště a nahrazení zábradlím ještě před budovou. Proč nástupiště nepokračuje směrem k Hlavnímu nádraží?

Hoermalmeister

V Kuřimi je to stejné, ale proč nevím

M19

V Kuřimi není nástupiště přiléhající k budově. Jsou tam pouze dvě ostrovní. Kolej u budovy je pokud vím jen pro manipulaci v rámci stanice.

Granja

To je ve více stanicích. Na t. 250 i Přibyslav. Počítají s tím, že dlouhý vlak zastaví u dlouhých hran a krátký vlak u krátkých. Aby se co? No přece ušetřilo. Že to může v provozu přinést problém, např. u výluky celé kolejové skupiny, se neřeší. Postát se dá přece i u vjezdu.

Petr Jetelina

Ve vizualizaci tam chybí návěstidlo.

Leštění

Koukám, že vyhladovění stavebních firem nefunguje pane ministře.
Počet zahajovanych staveb SŽ.
2017 – 14 staveb
2018 – 12
2019 – 15
2020 – 15
2021 – 16
2022 – 4
2023 – toto je 6

Leštění

Ten počet jsou stavby nad 500 milionů

Jiří Kocurek

Což o ničem nevypovídá, když takto velké stavby trvají i více než 2 roky. Navíc se vám tam stavba za 0,5 miliardy a za 3 miliardy počítá úplně stejně.

Vypovídající by byl objem investic, ideálně korigovaný o inflaci.

Leštění

Ten seznam vypovídá naprosto dostatečně. Inflace by naopak měla počet staveb přes 500 mil kazdorocne zvyšovat. Zadne extra obrovské stavby letos ani loni nezacli ale naopak. Ten poměr staveb je stejný bez ohledu na limit.

Márty

Nedaří se mi dohledat jméno autora architektonického řešení nového nádraží. Neznáte ho někdo?
Vidím totiž bolestivý kontrast kvality návrhu této nádražní haly s projekty, na které se dělala architektonická soutěž. U těch se SŽ jmény ohání, tady ani ň.
Při této ceně bych ale čekal lepší návrh než 00’s modernu, navíc bych vážně doufal, že tak drahý projekt bude řešit i okolí stavby.

Pražák

Zajímavá je silná inspirace výpravní budovou ŽST Česká Lípa

Hoermalmeister

Benthem Crouwel Architects + West 8 urban design, zweiminütige googlesuche 🤦

Hoermalmeister

V Králově Poli to jsou rch.architects

Márty

Ok, díky:)

Márty

BC navrhuje hlavní nádraží, trochu jiná liga architektury i významu nádraží.

Karel Mio

Az na to, ze to jsou autori navrhu noveho hlavni nadrazi, ne Krpole. Na 2 minuty docela schwache Leistung.

Hoermalmeister

Also eigentlich ist meine Antwort zweiteilig, und wer sowas nicht verstehen kann, hat hier meine Meinung nach nix verloren. Jedoch bleibt es ein Rätsel, warum es solche Leute überhaupt in einer Diskussion gibt. Wie können sie denn den Rest verstehen. Als Fazit ergibt sich dann folgendes: Ihre Antwort halte ich für überflüssig, denn sie verfügt über Rückschlüsse zu Ihre Person, die Sie bestimmt nicht im Raum stehen lassen wollen.

Karel Mio

Nikde se tim uplne nechlubi, trvalo mi to o trochu dele nez tady panu dvouminutovemu kolegovi, ale autor vizualizaci je zjevne rch.architects alias Radovan Chehabi. Ma dost zajimave stranky rch-architects.cz

Hoermalmeister

Tak mám mozná radu. Když rozkliknete ty vizualizace, tak je pod nimi název té architektonické kanceláře, proto jsem prvně nepochopil, proč by se na to někdo ptal, když je to vlastně ve článku. Toto by netrvalo ani ty dvě minuty

Márty

Všude jsem viděl jenom zdroj: SŽ, tohle jsem přehlédl. Pardon.

Jiří Kocurek

Architekta našli jiní, já jen dodám, že okolí se bude řešit také a to od Maloměřic až po Kuřim, jak jest napsáno na konci článku.

Jaaa

Jakože budou vymýšlet okrasné prvky na náspu, nebo proč to sem píšete?

marty-t

Je dobře, že Brno bude mít alespoň jedno nádraží, z tohoto století. Škoda jen, že plánované SJKD má minout zrovna tento podle mne v Brně druhý nejvýznamnější přestupní uzel z vlaku na MHD…

Granja

Co je plánované vzniknout nakonec nemusí. I tak bude dlouho status quo.

Marek Hrdina

Ta konečná cena je včetně těch ezo rychlovlaků z vizualizace? Nebo se snad chystá facelift pro Plecháče, co tam jezdí dneska?

Petr Jetelina

Žádné Plecháče tam nejezdí.

Petr

Radio Jerevan by chtělo vyvrátit sprosté lži o faceliftu Plecháčů. Samozřejmě se jedná facelift Es a Regionov.

Jan Tichavský

Takže tyhle už přestaly jezdit? https://photos.app.goo.gl/HKNUcHrt11yvfrbt5

El Barto

Turnusově už v Brně plecháči nejezdí. Druhou věcí jsou náhrady za Moravie, esa atd., ale tam nemám aktuální informace vyjma toho, že plecháč 242.235 zaskakuje za eso na oběhu 5933/5916, který se ale Brna-Kr.pole netýká.

Petr Jetelina

Náhrady jely jen párkrát, a pokud ano, tak většinou Eso se syslem. Několikrát byl plech nasazen na obrat rychlíku Brno – HB – Brno.

Zlámalík

Asi tak čtvrt roku 😉

Hoermalmeister

Však tu jezdí Ibalginy

Petr

Jezdi Ibalginy a jsou nasmlouvany regiojeti Pesy na rychliky. Nu a proto je ve vizualizaci – logicky – polsky pendolino.

Jiří Kocurek

Tak škoda že architekt netrefil výsledky soutěže na rychlíky několik let před vyhlášením výsledků. Je to vizualizace, nikoliv zpráva z budoucnosti!

Petr

To vykladejte svoji babicce. Architekt se samozrejme nic trefit nesnazil. Proste tam prdli rychlovlak aby se ten navrh zase o neco lip prodaval. Tahle investice ale zadnej rychlovlak nepriblizi ani o centimetr.

libor

já se jen obávám, zda ty mld, co tečou do budov, jsou ty správné mld. Ono je fajn že nádraží vypadá hezky, jenže k čemu to je, když vlak jede Z – DO hrozně dlouho a nespolehlivě a často ještě celkem šrotem ( což chápu, že SŽaBudov neovlivní)

Petr

Já si to myslím taky, ale podle diskuzí tady to vypadá, že jsme v menšině a že naše šotoušstvo to chce právě takto.

Leštění

Ty miliardy jdou do koleji a mostů, to že se za pár milionů opraví ( tady tedy postaví nová) i budova jako problém nevidím. Horší je když se postaví nové nádraží a vedle stojí skoro rutina budovy.

Leštění

Ruina

Stráťa

Šotoušstvo možná ale ti jsou mezi cestujícími možná hlasitá ale stále hodně malá menšina. Běžný cestující nechce trávit svůj čas na nádraží takže ho to nádraží vlastně moc nezajímá.

Granja

Dokud nenastane problém. Pak chodí stížnosti v jakém prostředí musí cestující přebývat.

micek

Zajímavé je, že na žádné vizualizaci není vidět ta estakáda přímo před nádražím. Tam můžete kouzlit s designem jak chcete, ale pokud z nádraží vylezete přímo pod 4 pruhovou silnici, žádný příjemný zážitek z toho nebude. Prostě honem na MHD a pryč odtud 🙂

M19

Ale je. Na tom posledním obrázku. Vlevo nahoře. Ne, nebude se vycházet k čtyřproudé silnici.

Leštění

Je vidět třeba na čtvrté fotce.

Petr

Hele je to v Brne, takze pryc odtud, estakada neestakada…. Taky tam jsou TGV, ktery tam nikdy jezdit nebudou, ale jak mi vysvetlili v diskuzi o Smichovskym nadrazi – jak muzeme vedet, ze tam ICE/TGV jednou jezdit nebude? Zrovna tak ta estakada – treba naskoci na to TGV a odjede.

Martin Grill

Nejsou to TGV, ale Polská Pendolina a ty se tam naopak reálně podívat mohou.

Hoermalmeister

Však je to tam úplně v pohodě?! Nemotáte se s auty, rovnou do šaliny nebo busu, je to prostě funkční místo, ne designové

Jiří Kocurek

Si nějak nedovedu představit, že by ten provoz na I/43 (I/42) šel úrovňově přímo mezi přestupujícími MHD/vlak. Ale zato si dovedu představit ten řev, jak je tunel pro tu silnici strašně drahý.

vladki

A co jiného (než honem na MHD) byste chtěl před nádražím dělat? V Praze je u hl.n. pěkný park, ale moc lidí tam na piknik nechodí.

Konecne

juj to je penizku

David

A byla to opravdu soutěž? A mohli bychom vědět počet soutěžících a třeba byť anonymizovaně jejich cenové nabídky?

Leštění

3. Kromě vítězné ještě Eurovia a pak ještě Strabag Rail.

Jiří Kocurek

Proč anonymizované? Jednou je to VEŘEJNÁ soutěž a tohle by mělo být v podmínkách. Doháje, tohle nemá stupeň utajení stíhacího letounu, tohle se bude stavět lidem na očích.