Modernizace flotily Smartwings pokračuje, dopravce převzal desátý Boeing 737 MAX 8
Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Smartwings s registrací OK-SWI. Zdroj: Smartwings
Další tři letouny stejného typu očekává aerolinka ještě v letošním roce.
Kdy začne slíbená modernizace na flotile ČSA?
Airbusy A220 měly dorazit někdy v průběhu Q2/2024, ovšem budou dodány s největší pravděpodobností až Q4/2024.
Až se dostanou na řadu v pořadníku na A220. Snad. Letadla se holt nedají pořídit, kdykoliv si kdo vzpomene, musí se čekat.
Nadávky českých diskutujících na pohodlí 189 míst u většinou 3-5 hodinového letu působí vtipně v kontextu toho, že většina pak jede 14 hodin autem do Chorvatska 😁
Letěl jsem několikrát a narozdíl od autobusu do Itálie z toho trauma nemám.
Seďte si v tom pohodlí pět hodin na Kanáry….
Seděl jsem v tom 6 hodin nebo jak dlouho do Emirátů a přežil jsem to. Přišlo mi to i pohodlnější, než například sedačky co má Lufthansa v Airbusech na regionální linky po Evropě, protože mě vždycky po hodině do/z Frankfurtu bolí záda a zadek. Sedačky, co má SmartWings v MAXech jsou (alespoň pro mě), v pohodě.
Vas nekdo nuti? Jedte treba na kole, nebo lette privatem, nikdo Vam nebrani.
Já jsem Maxem SW letěl do Dubaje taky, a interiér i pohodlí bylo daleko lepší než jejich klasické 737, které má skoro stejné i většina nízkonákladovek s nimi létajících po Evropě. Většina lidí na Maxy nadává aniž by v tom kdy seděla…
Treba prave proto, ze by do nich nikdy nesedla…
Mě hrozně zaráží jedna věc. Na jednu stranu se tu u každého článku o letectví objevuje výsměch ČSA z pohledu velikosti flotily, a když se objeví článek o tom, že SmartWings zvětšuje flotilu, přebírá fungl nová letadla a expanduje, je to taky špatně.
Taková klasika nadávat na české…
Normálka, mě to nezaráží vůbec. 🙂
Fungl nové desítky let zastaralé. Tak kdo by se tomu nesmál?
Jedině Airbus 💪🏻🙌
Tak zase standardní sardinkarna, 189pax….
Prinos Vaseho komentare je jaky? Nerozumim.
je to jeho názor, to snad může, ne?
No, a my muzem taky … nebo je mozne jenom hloupe nadavat?
Je to standardni seating v 737, ktery najdete v exonomy prakticky u vsech aerolinek …
nikdo Vám to nebere, máte divné představy o nadávaní
Všechny MAX jsou bez kapsičky na zadní straně opěradla nebo jen ty SW?
Nevím, ptám se. Nemožnost odložit si drobné věci nám při letu SmartWings MAX velmi chyběla.
To fakt netuším – tyhle detaily nějak vůbec ani „nevidím“.
ale čistě realisticky – to, jaký bude potah sedadla a co bude mít (kapsu, vůbec kapsu, displej apod) je opět předmětem toho, co si objedná aerolinka.
Takže bych spíše čekal, že určitě bude minimálně možnost aerolinky si tam nechat dát kapsičku.
ps: souhlasím, kapsička a další drobnosti (jako třeba držák na tablet
– viděn třeba v TAPu) jsou sice drobnosti, ale skvělé drobnosti.
v sobotu jsem letěl s OK-SWH, což je jeden z novějších a kapsu nemá
Neexistující kapsička zvětšuje prostor pro nohy a zamezuje tomu aby si tam cestující zapomínali pasy, tablety, telefony…
My muzeme mit taky nazor na jeho nazor ne?
Asi čekal, že SW zavede první a business třídu.
A přínos vašeho plku je jaký?
Nerozumím.
Ryan jich má takhle přes 500 co je za problém?
No ale Ryanair prodává letenky do sardinkárny za férovou cenu, Smartwing si myslí, že jsou legacy aerolinka a podle toho si stanovují ceny 😀
Souhlas. Jako 13 litrů za zpáteční letenku PRG FUE v tomhle namačkanci 737 od SW, která zde někteří bezmezně miluji, je fakt za zu kvalitu přepravy vlastně zadarmo….
Proč milují? Prostě to nekupujte, když to není cena pro vás. Evidentně se najdou lidi, které to zaujme, jinak by to nenabízeli. Pokud jsou to poslední místa na jinak charterovém letu, je to celkem normální cena pro poslední místa. Letenek (v Y) za ceny který nejsou pro mě na světě je a není to důvod hejtit, jejich byznys, když to prodají.
Na to co je SW používá hraje zcela jasně prim cena, takže 189 je v pořádku. Vzhledem k tomu, že ty letadla taky docela často skončí někde na pronájmu, je opět potřeba tě h 189 míst. Nějaký milimetry by šli získat jen konfigurací jako má -8200, ale zachovat jen těch 189 míst.
Co jste čekal? V předu první třídu? A koupil byste ji?
Koupil, protože třeba narozdíl od vás, nevím, při urovni takovéhoto dotazu, na ni mám, a i na zpáteční…..
No nevím, mě spíše připadá, že nemáte představu co taková First class letenka stojí (násobky toho co celý zájezd se Smarwings letenkou). To opravdu není +30% jako ve vlaku, ale tak 90 000 za letenku (ta cena je evropský průměr). Fakt vidím, jak to v zájezdech po Evropě prodávají jako housky na krámě (protože v ceně je i riziko neobsazení).
I A380 Emirates létala do Prahy ve verzi full economy, protože evidentně tak bonitní klientela tady není na zajímavé obsazení provedení s First a businessem.
A tuhle s prominutím ptákovinu onEK jste vzal kde?? Jednak, EK žádné 380 ve full economy nemá, buď má verze F/C/Y, které do PRG létaly jako standard, nebo C/Y, které byly nasazovány v případech, kdy byla silnější poptávka po místech. Dnes je provoz na 777 standardně také v konfiguraci F/C/Y a divil byste se, ale jak F, tak C jsou z Prahy velmi dobře vytížené, bonitní klientela zde opravdu je…
No dobrý, beru, jsem to zjednodušil, tedy přesněji dvoutřídová A380 s většinou Economy + Bussinesem poměr sedadel (tuším 50 / 550 nebo tak nějak).
Netvrdím, že pro Prahu není bonitní klientela vůbec, ale je jí tu málo (u těch Emirates to navíc bude i income klientela), ale i přes to – prostě zvolili A380 s většinou kapacity Y, o to mi šlo – to je klíčová poptávka. Turisté, cestovatelé. Na letech cestovek fakt nevím, to není cílová skupina pro letenky za balík (ne jen u nás).
Souhlas s cenou letenky. Jen doplním, že v době kdy sem létala A380 Emirates byla horní paluba Business, neměli First 🙂 A myslím že ani nemají (neměli) full economy seating v žádném letadle 🙂 Počet míst Business se ale liší dle registrace. Na myšlence vaší odpovědi a mém souhlasu to nicméně nic nemění.
Verze 380, kde je jen C/Y, sem létala relativně výjimečně. A tato verze má Y místa i na horní palubě, v její přední části. U těchto verzí je pak počet C jen 58, v druhé polovině horní paluby. V případě verzí, kde jsou všechny tři třídy, je počet F a C míst stejný (14/76) a jsou na horní palubě, liší se počet Y, která jsou pak jen na dolni palubě (399 nebo 427).
Létat s tímto proslaveným v uvozovkách typem opravdu nemám zájem a budu se mu vyhýbat. Videa jeho letu bez nouzových dveří jsou na všech sociálních sítích.
Možnost že by někdo chybu napravil se tedy nepřipouští. aha, to jsem netušil
Ještě škoda, že se jedná o jinou verzi tohoto letadla a hlavne toto letadlo ani jiné, které SW provozuje nedisponuje tímto řešeným door plugem.
Tak vaše volba, ale byl to jiný (pod)typ, ani to neznamená, že se vám jinde nic nestane. Navíc i ten neohrabaný Boeing je pořád etalon bezpečnosti proti tomu co se děje třeba na silnicích, kde jsou pravidla spíše něco jako nezávazná doporučení.
Tak a co upadne teď?
To tak blbě foukalo, že to nedali až do Prahy?
Letadlo je bez ETOPS a SATCOM tudíž není možné letět nejekonomičtější trať.
To dává smysl, díky za info. Za ETOPS se připlácí, když se letadlo objednává? Myslel jsem, že ETOPS je dán pro všechny vyrobené stroje už samotnou certifikací … Ale chápu, že se šetří. Mají třeba ty QS Maxy HUDy, nebo se za ně nepřiplácelo? Co třeba zásadního ještě chybí, za co by se dalo připlatit a ostatní dopravci třeba mají?
Obecně, pro ETOPS provoz je třeba splnění podmínek certifikace v rámci dvoustupňového procesu. První je splnění základních požadavků ETOPS při typové certifikaci letadla (drak, motory), jehož výsledkem je typové schválení ETOPS. Druhým je schválení příslušného leteckého úřadu, kdy provozovatel musí přesvědčit letecký úřad, že má nastavené všechny procesy tak, aby byl schopen lety ETOPS provádět (technické a letové postupy, dodržování dalších speciálních postupů a postupů posádky, kvalifikace a výcvik pilotů a technického personálu) (provozní certifikace). Obvykle platí, že letecká společnost s rozsáhlými zkušenostmi s provozováním dálkových letů může získat provozní oprávnění ETOPS okamžitě, u ostatních může úřad požadovat prokázání schopnost… Číst vice »
Možná ani u zbrusu nového letadla není možné splnit podmínky ETOPS (dohad), protože tam jsou i takové věci, jako že nesmí být servisovány oba motory najednou atp, musí tam také být dlouhodobě sledované určité parametry vyhodnocující spolehlivost, což u nově vyrobenáho letadla tak nějak nejde. 🙂 Spousta dopravců u nových letadel co létají přes vodu hned po dodání přehazuje jeden z motorů, možná právě z tohoto důvodu.
Netuším jak moc složité je schvalovat trasu, nemělo by zase tak moc být.
Podle mě to asi bude na kost ohlodaná verze, nic lepšího bych u SW vážně nečekal. Osobně moc nechápu co od takto zastaralého letadla kupující čekají, kromě jeho super nízké ceny.
A to má SW vybavovat letadla vybavením, který nepotřebuje, jen proto, aby byli diskutující spokojeni?
Většinou jde o vybavení, které má zvýšit bezpečnost letadla. Nevím zda toto je vhodné pro pobavení diskutujících. Na druhou stranu je pravda, že spousta bezpečnostních prvků zcela chybí a nelze je ani objednat.
Mohl by jste rozvest jake bezpecnostni prvky v letadle chybi? a jake by jste rad doobjednaval?
PS: nejsem fanda SW a ano, letel jsem s nimi parkrat (protoze dovolena s malyma detma pres CK)
ETPOS sice vyžaduje určitý standard techniky a Max 8 typové schválení má (viz výše můj komentář), ale nejde o žádné další vybavení, které zvyšuje bezpečnost letadla (ta jsou všechny stejná). Tj. letadlo, provozované s ETOPS a bez ETOPS je po technické stránce shodné. Primárně totiž jde o procesy provozu a údržby na straně provozovatele.
ETOPS není vybavení, je to soustava procesů a certifikátů. Smartwings ETOPS letadla má, ale platnost udržuje jen u kusů co létají přes oceán (jako všichni ostatní dopravci), nad pevninou to není k ničemu.
No, že by nad pevninou ETOPS k ničemu nebyl, to zase ne… Ne každá pevnina je Evropa a i nad pevninou se může stát (a stává), že nejbližší vhodné letiště je vzdáleno více než hodinu letu.
Vzdálenost více jak 60 min je úplně bez problémů, základní ETOPS byl 90 min, od roku 1985 byl prodloužen na 120 min, v roce 1988 na 180 min, následně došlo k prodloužení na 240 a 330 min (po splnění různých podmínek). Dnes se za základ považuje 180 min., přičemž maximum je 370 min (A350 XWB), což znamená, že je prakticky možné propojit jakékoliv dva body na Zemi přímým leteckým spojem (99,7%.pokrytí), vlastně existuje jediná trasa, kterou nelze létat, a to je přes jižní pól.
Jasně, že více než 60 minut není problém, pokud máte ETOPS. O tom se tu snad ale nebavíme. Já chtěl na pravou míru uvést tvrzení Y.K., že ETOPS je pro lety přes oceán a nad pevninou není k ničemu. To je přinejlepším hodně velké zjednodušení, protože ETOPS lety nad pevninou se létají dnes a denně.
Jediná pevnina bez záložní plochy je Antraktida, ne? Jinak je svět docela vykrytý na hodinu letu (což je non-ETOPS).
Každopádně ETOPS určuje dostupnost záložního letiště a je jedno, jestli trasa ETOPS vede přes kus pevniny nebo ne, že. A plochy jsou nedostupné typicky v oceánech. Po Evropě / Asii /Austráliiani Americe to problém není.
Nenapadá mě jediná vnitrokontinetální trasa na kterou by byl třeba ETOPS, ale rád se přiučím.
Afrika je prklad kontinentu, kde i nad-zemni lety rady spadaji pod ETOPS.
No vida. Můžu vědět kde (bez ironie)?
Je to uz radku let, co jsem o tom cetl. Nicmene nedavno jsem zminku o ETOPSech v Africe zaregistroval v souvislosti se zavrenim vzdusneho prostoru Nigeru (nebo Nigerie? – cert aby si to pamatoval)? Zkusil jsem ted pohledat internet, jestli tam nebude nejaky pekny konkretni priklad – ten jsem sice nenasel, nicmene vsechny weby, ktere nejakym zpusobem pisou o etops nad pevninou, zminuji “certain over land routes accross Canada, Antarctica, Australia, Asia and Africa require ETOPS”. Asi to smysl dava – Kanada je jasna – velke oblasti prakticky bez zivota a smysluplneho letiste, ta afrika je taky jasna, dovedu si… Číst vice »
Tak některé odlehlejší končiny např té Kanady atp, to je mi jasné (i když asi to nebudou vnitrokanadské lety, ale spíše něco dál nad moře? Ale je to zajímavé.
Jinak jasný, 🙂 obecně si to představit dovedu.
U těch heavy typů určitě bude mnohem více omezení, co můžou mít za záložní plochu.
Heavy typy mají asi obvykle i vyšší OEI speed, takže vetší „hodinové kružnice“. Se 737 je nekdy problém najít nonetops routing nař. na letech z oblasti Guinejského zálivu ke Středozemnímu moři. Zvlášť když jedno adekvátní letiště vypadne (válka v Mali) nebo tak.
Nevíte náhodou kolik jich ma smartwings celkove objednaných?
Škoda, že interiér má parametry třetí vlakové třídy blahé paměti.
Mohu se zeptat, podle čeho přesně ve srovnání s evropským standardem soudíte?
Extrémně málo místa, slabá výbava (sedačky, stolky, palubní systém). Já neříkám, že to není standard i jinde, ale bohužel pro zákazníka
Extrémně málo místa?
Seděl jste vůbec někdy v letadle?
100x a zrovna B737 je naprosto nepohodlný
Proc vam tak uplne neverim?
Zajimalo by me, v cem se ta extremni nepohodlnost 737 projevuje.
Vite doufam, ze interier (sedacky apod) si vybira aerolinka, a nejsou dany tim, ze je to 737 nebo treba 320?
Sedačky ano, ale šířku trupu nikoliv a stejně tak hlučnost si kupující zvolit nemůže.
Nemuzu za to, ze nejsem vyžraná koule, a tak mi ten 1,5 cm sirky sedadla v neprospech 737 nejen ze nevadi, ale ani ho neregistruju 🙂
Ještě jste zapomněl, že jste buď hluchý, anebo používáte ochranu proti hluku.
Vy asi nikoliv, anebo jste seděl jen v B737? Neznám horší letadlo z hlediska místa a hluku obecně.
Budete se divit, ale prevazuji u me vyrazne A320 nad 737 MAX a zadny rozdil v hluku nesleduju.
Vy sebou tahate do letadla hlukomer? 🙂 jen ze ten rozdil v kravalu stejne poznate jen na hlukomeru, v realu vubec.
To teda nevím, kam na to chodíte, ale rozdíl v hluku mezi 737 a A320 je naprosto minimální (kromě toho, že se liší místo od místa).
Pokud jde třeba o Embraery 190, 175 nebo A220, tak to je jiná. Nebo A380, B787, A350.
Z hlediska místa fakt nevím, mě to přijde úplně stejný, ten +- centimetr v šíři sedačky nepoznám a na nohy, což je hlavní kámen úrazu, je to prašť jako uhoď. Pravda, první a možná druhá řada v 737 je opravdu zhuštěná, kvůli zužujícímu se trupu, ale není povinnost sedět právě tam pokud je někdo rozložitější.
Mě osobně navíc hodně vadí ta extrémní hlučnost, nesetkal jsem se s hlučnějším letadlem, srovnal bych to s E195. Proto raději volím tišší a prostornější letadla.
No vidíte, přitom E 195, E 175… jsou z nejtišších (mezi narrow body) a to výrazně. Tedy podléháte značně dojmům, realita je jinde.
Interiér Maxů jen fajn a je na Evropu standartní. Co je ale hodně špatný tak to jsou jejich NG. To je jak v muzeu, ošoupaný koberce, lepící pásky a celkem i špína.
Souhlasím. Létám s nimi několikrát do roka a je to loterie. Většinou chytnu špindíru. Na plastech zažraná špína a koberce jakbysmet.
Líbí se mi jak někdo hodnotí kvalitu letadla podle toho jaký design má interiér. Zlatý takový zákazník, trochu mu to nablýskáme a bude spokojený.
Tak pro cestujícího je interiér přecijen to nejdůležitější, protože v něm tráví nejvíc času.
mě se třeba nelíbí (a přijde mi, a nevím proč, celkem nepříjemný) interér, který má v A32x Air France (černý sedačky ….) …
to, jestli to letadlo má nebo nemá HUD, je mi jako cestujícímu vcelku ukradený.
Pokud srovnáte letový park v evropě, tak Smartwings je úplně normální dopravce. Co se týká rozteče sedadel, které se běžně uvádí v palcích. Bohužel rozdíl mezi klasickým dopravcem, typu Lufty, KLM, SAS, AFR, a nizkonákladovým , WIZZ, RYR … není žádný. Rozteč je vesměs 30 palců. IFE v evropě snad nemá žádná společnost. Nabídka nápojů a jídla na letech v evropě se také blíží nule. Tedy jaké parametry vlastně máte na mysli.
Přesně tak, jediné v čem se liší je cena, jinak nějak služby navíc nabízí prakticky všichni stejné – nulové.
Náhodou včera jsem letěl nejnovějším přírůstkem a musím říct že super. To letadlo vypadá krásně. A servis taky dobrý. Jedno teplé plnohodnotné jídlo a jako druhé jídlo sušenka Maner 🤣🤣. Pití co hrdlo raci včetně piva vína . a na charter a po tom vše čím jsem s nima letěl jsem si užíval. Super je držák na telefon a tablet a zrovna tak i USB nabíječka. A prostor na zavazadla byl taktéž dobrý.
normální dopravce :-DDD tak možná předražený dobytčák!!