Modernizace a elektrizace trati do Frýdku-Místku má důležité razítko, stavba začne nejdříve v roce 2025
Push-pull souprava v Paskově. Foto: Michal Málek / České dráhy
Součástí modernizace je částečné zdvoukolejnění a zvýšení rychlosti na 120 km/h.
Zrovna v sobotu jsem tou tratí v rámci takového malého výletu na 24 hod Odisku jel… V Push-pullu nešla wifina, ani zásuvky, celé to na té rozbité trati vrzalo, skřípalo, kolébalo a třáslo se… Stěží se jelo 80 km/h, do Frenštátu max 50 až 60 km/h… Mám obavy, že díky tomuto stavu trati bude brzo po po push-pullech…
Udělal jsem z cesty pro své známé takový malý reportážní film, aby viděli, co se dá díky síťové celodenní jízdence objet vlakem a nemusí se jet nutně autem (i když já tak jel primárně čistě šotoušsky omrknout, co je těchto končinách na dráze nového):
https://youtu.be/jFlamXm4448
Bohužel. Pořád tam něco dokola látají. Předvyhazují peníze.
Samé výluky. Nyní zase v září měsíc. (nevím proč, jeden přejezd udělali od pohledu nový) A zase autobus 20 km Frýdek Frýdlant.
Propadlé eurofondy. Krize na krku.
Jaká má být napájecí soustava?
střídavá 25 kV/50Hz
Pamatuju si jak na jednom shromáždění v roce 1976 jistý soudruh náčelník ve svém projevu oznamoval, že brzy bude zahájena elektrifikace trati Ostrava-hl.n- FM a zdvojkolejnění úseku Vratimov-FM. Za šestačtyřicet let se to jaksi nepodařilo dotáhnout, takže těm uvedeným termínům bych moc nevěřil.
Škoda, že to nezdvoukolejní aspoň do Frýdlantu – na té rovině. Občas se tam při zpožděních musí křižovat v Bašce a zpoždění pak rostou…
To mi přijde taky jako velká chyba. Na trati je hustý provoz, druhá kolej by se hodila. A coby částečně dvojkolejná by mohla v nouzi posloužit i jako objízdná trasa při zablokování hlavního koridoru mezi Ostravou a Hranicemi.
Ale naše současná věrchuška nemá schopnost uvažovat natolik dopředu, i když kdejaký pruský úředník v 19. století ji měl. U nás je zdvojkolejnění existující tratě extrémně vzácný počin, i kdyby na ní bylo zpoždění za zpožděním.
Kde vzít na zdvoukolejnění?
Když loňské poplatky dopravců pro SŽDC za koleje (cca 3,5 miliardy) dostáhly jen 6% toho, co SŽDC dostalo od daňových poplatníků (61 miliard).
V Německu mají 4x krát víc kolejí, ale od dopravců vyberou víc než 40x krát toho co vybere SŽDC.
Tato trať je dost vytížená.je zde i slušná nákladní doprava. Když správa železnic nezmodernizuje trať nebudou cestujici ani náklady.
Tvrdíte, že FM Frýdlant je tak vytíženo, že by se investice vrátila, řekněme do 14 let vzhledem k dnešním urokum?
Já si to neumím moc představit, že by výrazně přibylo nákladní dopravy.
Čisté teoreticky by snad pro nákladní dopravu měl význam kdyby byla elektrifikovana trať až do Valmezu, jenže kvůli kopcovitemu terénu zejm u Verovic ten prakticky význam by nebyl nic moc
U Veřovic je to kopcovité? Největší stoupání je valmez- Hostašovice a Čeladná Frýdlant..výkonná El. Lokomotiva si s tím poradí.
Jaká bude realita? Neohrozí celý záměr určité skupiny jako dálnici kolem Přerova? Budou peníze? Neznámých víc než dost. Takže optimisticky 2030?
Tak jsme se zasmáli a teď hybaj robiť.
Na jedno „razítko“ zhruba 1 rok. Možná dnešní školáci se dočkají realizace. Takže tak za 10 – 15 let. Je to hnus.
Cože, co to melete?
Bude to za 10 roků + dnešní dospělí se toho nedožíjí = kravina.
Kde se tam bude jezdit 160?mezi Frýdkem a Frýdlantem?tam jsou stanice cca co 4 km.tak to bude zajímavé teda.
nauč se číst, a potažmo neplést Frýdlant s Frenštátem – „“…… V letech 2027 až 2030 má proběhnout revitalizace a elektrifikace i navazujících úseků Frýdek Místek (mimo) – Frenštát pod Radhoštěm město/Ostravice. Zde Správa železnic mluví o zvýšení rychlosti až na 160 km/h. …….““, pak ti vyjde cca dvojnásobně délka – https://mapy.cz/s/nasepasara dalšího úseku k rekonstrukci, o němž se píše, a mohl by si z toho odvodit, že cílem je v konečné podobě eletrifikovat trať minimálně do Valašského Meziříčí, ale dle mě je již minimálně 25 let vplánu až přes Hulín do Kojetína – https://mapy.cz/s/gupaluhajo . Sic nevím jak dnes,… Číst vice »
K Vašemu: „cílem je v konečné podobě eletrifikovat trať minimálně do Valašského Meziříčí, ale dle mě je již minimálně 25 let vplánu až přes Hulín do Kojetína“
„traťovou rychlost 160km/h by využily.“
Nevím jak FM-Valmez, ale Valmez-Hulín snad nemyslíte vážně. Na šotosny nejsou a nikdy nebudou peníze. U Hulína je dálnice. Tečka.
Souhlas
Co má co dálnice dělat se železnicí? To by ty vlaky jely v tom úseku po dálnici? A proč tečka?
Rychlíky z Valmezu do Hulína nedávají smysl. Rychlost 160 km/h na této trati nemá využití.
Kdo potřebuje na dálkový vlak pojede autem do Hranic nebo osobákem do Valmezu či do Hulína, kde přesedne na dálkový vlak
Anebo rovnou pojede autem po dálnici směr Brno/Břeclav (až bude R55)/Přerov a dál
… řekl Vševěd, který vidí do mozku každému a předem ví kdo, kdy a s čím a jak pojede. Prostě génius, kterého je v ČR fakt škoda a měl by řídit nějakou velmoc.
Čekal jsem, že budete argumentovat ranním spěšným z Rožnova nebo víkendovým spěšným z Frenštátu do Brna.
Škoda. Mohla to být věcná diskuze.
Kde píšu o Sp? Nepřebral jste?
Co ale smysl dává, je Sp (cokoliv-)VM-Kroměříž(-Kojetín) a zastávky na znamení, čili vpodstatě součaných stav.
Jen by to chtělo pořádnou údržbu kolejí, předělat to na dálkové řízení (je tam kdesi telefonika) a zvážit v Poličné zastávku, podobně Chvalčov na okraji BpH. Aby se cestující nemuseli vracet z města pomocí MHD.
Levná přeložka se tam navrhnout dá jediná, narovnat toho hada u Hulína od Kroměříže.
Myslím že je čas si říct, že vlakové zastávky co 4km u dědin se 100 obyvateli jsou nesmysl. Vlak má být rychlý a kapacitní. To mezi zajistí bus, auto, kolo.
Jaké zase sotosny. Vm- Kojetín jezdí dost lidí a nákladů..je třeba se posunout do 21 století..
K množství cestujících … kdy jste tam jel naposled? Já v září (z Hulína směr Valmez). Vlakem je zajímavé spojení – do Hulína pro přestup na dálkové vlaky. – možná někdy bude zajímavé do Kojetína až někdy za 10-15 let bude hotová trať Brno-Přerov. – v zimě od Bystřice pH směr Valmez. Jinak je to trať na nahrazení autobusem. Už vzhledem k dálnicím = na jedničkových silnicích je relativně volno. . A nákladní vlaky myslíte že využijí rychlou trať na až 160 km/h? Čili na trati Valmez-Kojetín možná dává smysl zatomatizovat zabezpečovací zařízení, žádné jiné investice nedávají smysl. V Bystřici… Číst vice »
Asi těžko, regiosharky tam jezdí plné.jezdim touto traťi min. 2x týdne. Náklady jezdí Osíčko nafta+ benzín mimo sobotu každý den. Bystřice a Hlinsko dřevo .Bystřice a Holešov teď uhlí. Kroměříž silo a kovošrot. Z Kroměříže manipulaci do Zborovic. Zrušit vaše nesmyslné příspěvky Axel
Čím to, že na této lince některé ranní/odpolední spoje jezdí 80ti sedačkové RegioNovy (a nejsou zaplněné)? Když 120ti sedačkový RegioShark jezdí plný, dle Vašich slov?
Pokud jde o nákladní vlaky, tak jste to nějak popletl. Já reagoval na tvrzení, že na této trati je údajně potřeba rychlost až 160 km/h = s tím nesouhlasím…. Vy jste argumentoval že na této trati jezdí nákladní vlaky…. A proto se Vás ptám znovu: „nákladní vlaky myslíte že využijí rychlou trať na až 160 km/h“?
Naučte se číst spíš Vy, a to hlavně v mapě. Jestli tam někde bude 160, tak to určitě nebude mezi Frýdlantem a Frenštátem.
Mezi Frýdkem a Frýdlantem je to víceméně rovné takže určitě tam. A jezdí tu spěšňáky, takže tu rychlost budou využívat především ony.
Kolik?1 nebo2😀
3 nebo 4 páry dnes, ale kdo ví jak to bude pak
Jo, jo, dědek chodil celý život do obchodu v teplákách, tak takto budeme chodit dalších 300 let.
Ještě před Velkou Povodní tam byly mechaniky, vč. drátovodů k závorám. Jinak řečeno: Chodilo se v dědkových bagančatech.
Číst umím.ale vy to tam asi vůbec neznáte že píšete takové hovadiny.
Na mapě staveb SŽ: Realizací stavby dojde ke zvýšení rychlosti z dnešních 80 km/h až na 160 km/h v úseku do Frýdlantu nad Ostravicí.
Přesně tak, počítá se s tím už dávno.
„jezdily i rychlíky Brno – Ostrava a ty rozhodně nestavěli v každé zastávce“
Zato stavěly kvůli křižování ledaskde. Jízdní doba asi 5-6 hodin, naprosto skvělá na vzdálenost necelých 150 km vzdušnou čarou. Z Valmezu je rychlejší jet osobákem do Hranic.
Zastávkový osobák je psaný za 4:42 FM-Kojetín: https://www.zelpage.cz/gvd/1988/300_01.jpg
Rychlost až 160?toho jestli se dožiju.tak to bude pro mne životní událost 😀😀
Proč se dráty nenatáhnou zrovna až do Valmezu?
a) protože není stavební povolení b) protože na 28 kilometrů FM-Frenštát+Ostravice vychází potřebná částka na 260 mil. Kč/kilometr = dvojnásobek než Šumperk-Olomouc. Čili na kolik by vyšly podobné práce přes Veřovice, neboť s prostou elektrizací se SŽDC by asi nespokojila? c) protože trať 323 není součástí TEN-T d) protože těch 9,5 miliardy (FM) a 7 miliad (Frenštát) je čtvrtina peněz které loni SŽDC dostalo od daňových poplatníků na provoz a investice v celé republice. Od dopravců za koleje SŽDC dostala cca 3,5 miliardy Kč. A peníze na železnici od daňových poplatníků se budou snižovat neboť železnice dostává proporčně víc než… Číst vice »
Výjimečně lze téměř se vším souhlasit.
Akorát u bodu D bych vzal úvahu spíš prodražení v čase než úroky.
Prodražení vlivem nárůst stavebních cen jsem nezmiňoval, neboť SŽDC stejně si vybírá co zrealizuje a co ne z obrovského množství plánovaných investic. Čili bude se stavět míň
Prodražení vlivem růstu úroků je velký problém pro železnici, neboť i ty nejlepší železniční investice mají strašně dlouhou dobu návratnosti. Jenže v éře 7,5% úroků za 14 let dlužník půjčenou částku přeplatí.
Která železniční investice SŽDC se vrátí za 14 let s výjimkou prvního a snad druhého železničního koridoru?
Nárůstem stavebních cen rostou taky i benefity ze stavby. inflace se týká jak vstupů, tak výstupů (sice trochu opožděně).
Takže místo cpaní peněz do silnic budeme za ty samé peníze stavět železnice, stát si alespoň nebude muset půjčovat.
Stát si půjčuje za 7,5%?
14 let návratnosti je pro dopravní stavbu velmi dobrá návratnost. Není to žádný podnikatelský plán.
Žádné, ani první a druhý koridor se z poplatků za dopravní cestu nikdy nezaplatí.
Výběr z poplatků za dopravní cestu nestačí ani na pokrytí výplat zaměstnanců řízení provozu SŽ, natož údržbu a investice.
Zase nesmysly od axela
Teď to vyjímečně úplný kydy nejsou. Vyjímečně.
Ahoj, nechci být pesimista, ale po vzoru elektrifikace Zlín vidím zahájení tak 2030/2035. Ve Zlíně se už 10 let začíná příští rok a aktuálně odsunuto také na 2024/2025.
Kdyby jen to, ve Zlíně se už několik let jezdí elektricky a po dvou kolejích. Mimochodem firmou Baťa vybudovaná pláň pro druhou kolej včetně mostků a propustků bývala udržována v 80. a sem tam i 90. letech. To se to rozparceluje, rozprodává, na části jsou po rozšíření zastávky MHD…a pak se draze a složitě řeší, jak se dostat do stavu před rozparcelováním a rozprodejem….
Inu, made in CZ.
To se to rozparceluje, rozprodává,
Opravdu? A rozprodávala ty pozemky Dráha neby byly Baťovy? Pokud je rozprodávla Dráha, tak problém hledejte v touze pomstít se Zlínu (netuším za co).
Patřily státu jako rezerva.
Přesněji řečeno – původně patřily OZVD a po znárodnění to měly ČSD a později ČD. Aspoň tam sekali trávu a zlehka udržovali odvodnění, mostky a propustky se udržovaly jen symbolicky. Ale stát usoudil, že to NIKDY nebude potřebovat a proto byla tato rezerva vyškrtnuta a rozparcelována. Moc chytrý tah…
Kde na to vzít? Trať Otrokovice-Zlín-Vizovice není součástí TEN-T. A od českých daňových poplatníků se peníze do železnice spíše asi budou snižovat, neboť proporčně dostává železnice víc než její dopravní výkon A úspory z vypnutí peněz pro SŽDC do třetiny až poloviny tratí předpokládám „požerou“ navýšené peníze pro dopravce, zejména na investice. Něco se uspoří, až vznikne koncesní model ježdění na určitých linkách jedním dopracem bez dotací, ale nastřádat na ty potřebné miliardy budou otázka spousty let. Zbývá zdražit vlakové jízdné aby bylo na poplatky, třebas na pětinásobek = jenže tím ještě víc klesne využití kolejí. Už dneska jsou koleje… Číst vice »
Hrušky, jablka, švestky a třešně dohromady. Výsledkem je nestravitelný maglajz v podobě tohoto příspěvku.
Nevím, kde na vzít na tuto investici. Vy víte?
Předpokládám, že odborníci na SŽDC taky neví, neboť loni v létě Babišova vláda prudce seškrtala o 49% rozpočtový výhled Státního fondu dopravní infrastruktury na roky 2023 a 2024
https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Navrh_2022_Strednedoby-vyhled-statniho-rozpoctu-CR-na-leta-2023-a-2024-PDF.zip
Ovšem současná vláda se tímto výhledem neřídí.
Ano, současná vláda peníze na dopravní investice navyšuje. Ale z větší části na dluh v době velice drahých úvěrů.
Což je předmětem kritiky.
https://zdopravy.cz/glosa-rozpocet-na-dopravni-stavby-narostl-jen-diky-trapne-dluhove-finte-127417/
Tedy pořád stejný flašinet.
Nevím, kde na vzít na investici elektrifikace tratě do Zlína (a Vizovic). Vy víte?
Dosud jste své řešení nenapsal a ani jste nediskutoval o navrženém řešení. Pouze opakovaně vyjadřujete svoji nelibost. Čili, pokud Vám vadí opakování, tak začnete u sebe.
O navrženém řešení rozhodnou odborníci a politici, a nikoli „emeriken expert“ odkudsi ze stavědla. To zaprvé. Za druhé, já si na experta nehraji, ostatně nejsem za to ni placen a ani se nemusím zpovídat jakémusi Axelovi co bych kde řešil nebo odkud bych bral peníze. Nejsem totiž vládní úředník, pokud vám to ještě nedošlo.
Tak proč se zapojujete do diskuze?
Když už člověk má údaje, tak není nic těžkého přijít na to, že elektrizace do Zlína hned tak nebude.
Stejně tak není těžké pochopit, že loňská 300 stránková knížka SŽDC o plánovaných investicích obsahuje zejména co se stavět nebude v nejbližších 10 letech
Těžké je dohledat si údaje, neboť jsou v asi 20ti různých zdrojích.
A proč vy? Jste snad ministr financí, dopravy, nebo zaměstnanec ministerstev, kteří rozhodují (nebo ví), kde na to vzít (věčně opakovaná mantra)? Kamarád řekl: Nech ho, vždyť je to jen brouk Pytlík, který všechno zná, všude byl a všechno viděl…
Na opakované šotosnění je opakovaná odpověď: Není na to. Pokud nesouhlasíte, tak navrhněte, kde na to vzít.
A k údajnému broukpytlíkovstí:
– copak se vyjadřuji k městské či letecké dopravě?
– copak se vyjadřuji k provozu nákladních dopravců?
Udivuje me, ze tohle „Dobre Sprave“ porsd prochazi. Kolik jsme uz slyseli tehletech „bude zahajeno za 3-4 roky). Takhle se uz vice nez dekadu „zahajuje“ Brno-Prerov, Plzen-Domazlice, upgrade trati na Liberec a pod. A zatim jedina novostavba po revoluci je trat na ostravske letiste.
Cely stary ansambl SZ je treba vytriskat..
No nevím jestli ansábl SŽ je nutno vyhodit, nejsem o tom přesvědčen, protože ten zda problém nebude v tom, že přednost dostaly jiné dopravní stavby. Například na Slovensku, kde je tragický stav železniční sítě (a také tam údajně zoufale chybí peníze), nyní přednost dostává další urychlení výstavby dálnic. Pochybuji, že se kvůli tomu budou vyhazovat lidi od správce železniční sítě na Slovensku.
Pozor, pokud za novostuabu považute jen takovou trať, která má nové číslo v jízdním řádu, tak 300 se přečíslovala na dnešní 303.
Oproti úseku Votice-Ševětín diametrální rozdíl. Tam zůstalo číslo trati a jen některé pozemky. Fyzicky se tam ale jezdí po úplně novém.
tak jsme se zasnilia zpátky na zem…
Aspoň je vidět, že se u SŽ každým rokem nemění termíny. Neb u této stavby stále platí (a to již 7 let), že hotovo bude za 6 let. 😀
A takto podobných výjevů lze na mapě staveb SŽ najít plno.
Jo, podobně se píše o té trati asi 40 let.
Zastávka Frenštát pod Radhoštěm město se taky stavila přes 30 let a celou dobu (skoro) bylo v jízdním řádu „zastávka otevřena ode dne vyhlášení“ nebo tak něco. Jsme si z toho vždycky dělali srandu