LOT 3a leaderboard

Moderní zastávky MHD. Info centra, dobíječky i lékárničky

Moderní zastávka MHD. Pramen: BigBoardModerní zastávka MHD. Pramen: BigBoard

Posledních několik měsíců se velmi ostře diskutuje o podobě výběrového řízení na nový pražský mobiliář. Smlouva s francouzskou společností J.C.

Posledních několik měsíců se velmi ostře diskutuje o podobě výběrového řízení na nový pražský mobiliář. Smlouva s francouzskou společností J.C. Decaux totiž skončí v roce 2021 a Praha tak má jedinečnou šanci uzavřít smlouvu novou, která jí přinese více peněz. Podezření pražských radních, že město na „vousaté“ smlouvě z roku 1994 prodělává, potvrdila naposledy analýza poradenské společnosti PWC. Podle té je zhruba 13 milionů korun, které Praha ročně z mobiliáře dostane, pouze zlomkem částky, kterou inkasují srovnatelné evropské metropole. Během trvání smlouvy tak přišlo naše hlavní město o stovky milionů korun.

Už méně se diskutuje o tom, co každého obyvatele a návštěvníka Prahy zajímá asi nejvíce – jak budou nové zastávky MHD vypadat a hlavně – co všechno budou umět.
Současné zastávky pocházejí totiž z technologického pravěku. Provozovatel se soustředí pouze na to, co mu vynáší – tedy na reklamní plochy. Ty jsou opravdu veliké a svítivé. Na zastávce tramvaje či autobusu se ale chcete dozvědět mnohem víc, než kdy a kde zpívá Helena Vondráčková s Alexandrovci.

Moderní zastávka MHD. Pramen: BigBoardModerní zastávka MHD. Pramen: BigBoardModerní zastávka MHD. Pramen: BigBoardModerní zastávka MHD. Pramen: BigBoard

Informační centrum

Moderní zastávky dnes slouží vlastně jako info boxy. Připojení na internet je už standard. Zobrazují celou řadu informací o dopravě, počasí, různých zajímavostech a samozřejmě – reklamu. Ta totiž celý systém zastávek financuje a příjem z ní má nejen provozovatel, ale i město, případně Dopravní podnik.
Moderní zastávky využívají buď LED displeje, nebo displeje s technologií LCD. Ty mohou být v kombinaci s dotykovou vrstvou využity i jako interaktivní prvek, přes který se cestující dostane k dalším informacím – například mapě místa, kde se ve městě právě nachází, nebo k seznamu zajímavostí, restaurací či kulturních akcí v okolí.
Součástí mobiliáře mohou být i dynamické navigační šipky obsahující LED displej s možností otáčení. Je také možné propojení s informačním displejem uvnitř zastávky – dotyčný vybere zajímavost v okolí, šipka se na ní otočí a na displeji zobrazí například vzdálenost ke zvolenému cíli.
Displej se dá využít také v označníku, kde může zobrazovat dynamické informace typu čas do příjezdu spoje.
Díky vzdálené správě obsahu může být tento typ zobrazovacího zařízení využíván i jako systém včasné výstrahy. A tím se dostáváme k další funkci moderních zastávek ve velkých metropolích – k bezpečnosti.

Lékárnička i tísňová linka

Zastávky mohou být vybaveny SOS komunikátorem. Po stisknutí tlačítka dojde pomocí integrovaného GSM modulu ke spojení s dispečinkem dopravního podniku, tísňovou linkou, nebo dispečinkem městské policie.
Součástí zastávky může být i skříňka s hasicím přístrojem. Skříňku je dobré vybavit kódovým zámkem. Kód sdělí cestujícímu operátor tísňové linky, nebo může být skříňka vybavena systémem vzdáleného otevření. Skříňku s přístrojem otevře v tomto případě operátor na dálku. Předejde se tím samozřejmě škodám, které můžou způsobit vtipní, nenechavý či přiopilý pasažéři.
Stejně jako v případě hasicích přístrojů, mohou být ve skříňce stejné konstrukce umístěny i lékárničky. Se stejným systémem zabezpečení.
Součástí zastávky nebo dalších prvků mobiliáře může být i automatizovaný defibrilátor. Tento přístroj určený k laické resuscitaci může být umístěn stejně jako hasicí přístroje nebo lékárničky v integrovaném boxu, nebo může být umístěn jako přídavný prvek v sériově vyráběném boxu pro použití ve veřejném prostranství, který je ale též vybaven kódovým zámkem.
Moderní zastávky jsou vybaveny i bezpečnostními kamerami. Kamery jsou využívány nejen pro ochranu zastávky samotné před vandaly, ale také pro usnadnění práce operátorům tísňové linky v případě řešení mimořádných událostí. Signál z kamer je přes internet přenášen přímo k operátorovi.
K bezpečnosti jistě přispívá třeba také mluvící informační systém pro nevidomé. Pomocí povelů z dálkového vysílače pro nevidomé (VPN) může zastávka vybavená touto technologií sdělit pomocí reproduktoru důležité informace o názvu zastávky, přijíždějícím spoji, nebo času. Nevidomý tak nejsou odkázáni pouze na ochotu spolucestujících.

…a ještě trochu luxusu

Během čekání na tramvaj či autobus si dokonce můžete na zastávce dobít svůj mobil či tablet. A to buď přes USB port, nebo pomocí bezdrátového nabíjení. Výhodou stále rozšířenějšího bezdrátového nabíjení je menší riziko poškození vlivem vandalismu.
Prvky mobiliáře mohou být využívány jako nabíjecí stanice pro elektromobily nebo další zařízení se stejným typem pohonu.

Jsou města, kde se cestující na zastávkách baví, jsou ve spojení se světem a cítí se v nich bezpečně. Praha k těmto městům bohužel nepatří. Uvidíme, zda pražský Magistrát vybere společnost, která bude umět Pražanům dnes už standardní služby nabídnout.

Tagy zastávky MHD
58 komentářů