Porucha přístrojů znovu přerušila provoz na Ruzyni. Letadla musela neplánovaně přistávat jinde
Letadla Wizz Air a Smartwings divertovala do Pardubic. Foto: Letiště Pardubice
Komplikace s počasím začaly v noci.
Komplikace s počasím začaly v noci.
Škoda, že se nelítá i do Budějc… 🙂
Tam to je snad zamknuté a zhasnuté, ne?
Proč? Však je letiště v hlavním městě mocnářství.
Proč nelze v případě takové poruchy( alespoň u letů ze Schengenu) využít letiště ve Kbelích?
Vsimľ jste di, že je to vojenské letiště?
No a co ? Vojáci tu jsou pro nás ne my pro ně.
A má vybavení ILS CAT III pro přistání za velmi nízké viditelnosti. Spíše ne se obávám. Navíc nemá jak odbavit takové množství letadel a lidí, to fakt není jen o přistání.
Měl být otazník za první větou.
Vůbec mne nenapadlo, že by letiště ze kterého létají představitelé státu nemělo vybaveni na úrovní, to že by to s odbavením bylo složitější je jasné, taky jsem zmínil, jen některé lety. V dané situaci by i 2 až 3 lety byly přínosem.
Letiště, na kterém dopravní letadlo přistane jednou za týden, ma vybavení odpovídající tomuto stavu.
Přínosem? Pro koho?
pochybuju že mají 3 schody, nemají na to ani stojánku, nakladac budou mít jeden, wc a vodu asi taky jedno, palivo jo, problém bude pásová kontrola a vozíky na bagáž a je to vojenský prostor prostě to nemá cenu řešit, to letiště k tomu není určený
To jedině pokud by se jednalo o přílet státní návštěvy
LKKB: 06/24 – asfalt, 2080×50 m to nestačí ani na některé typy jako např. 737max8 (koukám při plném zatížení ani na 737-800), a nevím jakou kategorii má ILS pokud jen základní, stejně by tam za daného počasí přistát stejně nemohli (tedy pokud nebyla viditelnost ve Kbelích řádově lepší než v Ruzyni)…
ILS tam sice maj, a počasí by stačilo (je tam “docela hezky”.
Ale status letiště to neumožňuje.
Ano takže tvrdí že Kbely mají jen ILS Cat I čili potom Kategorie Výška rozhodnutí Minimální RVR
CAT I 200 ft/60 m min. 550 m
Knel mají RVR 550m pro ILS jenom pro letadla kategorie A a B.
Pro C a D (cili “běžná dopravní”) je drahova dohlednost 1200 m.
Tam kde teď budou 2 lidi? A kdo by dal kufry z letadla dolů atd atd. Tam není zázemí na to.
To už skôr Pardubky, Budějovice a podobne. Ale aerolinky všeobecne preferujú divertovať na letiská kde majú „stanicu“ a teda kontrakt s handlingovkou a pod. To vidno aj na tých včerajších divertoch – Smartwings na iné letiská v ČR, LOT na WRO, KLM na DRS, QR na VIE, atď – všetko letiská kde tie aerolinky bežne lietajú.
Spíš je škoda, že se nedotáhly ke zprovoznění Vodochody.
pochybuju že tohle to vyřešení taková kategorie ILS by tam asi stejně nebyla a když je mlha v PRG tak tak byla taky určitě
a jedeme další kolečko, Qatar to otočil (patrně) do Vídně, Emiráty také otočily
vždyť už psali, že je to ok
psali, ale pohled na radar svědčí o něčem jiném. EasyJet z Milána už to vzdal a letí nejspíš do Drážďan, Qatar už přistává ve Vídni, Emiráty zatím krouží nad Vysočinou
OK to nebylo.
Jen se na chvili zlepsilo pocasi natolik, ze se mohlo pristavat.
je vidět, že není ok jako OK
Podle notamu nebude awos funkcni az do pondelniho vecera. Takze pokud bude spatne pocasi s malymi viditelnostmi vyzadujicimi CAT II a CAT III priblizeni cely vikend, bude tato situace trvat jeste tri dny. resp bude se na stridacku litat a nelitat podle aktualni situace
Mimochodem, ten AWOS uz nejde od v erejsiho vecera.
Já vidím psané, že ve čtvrtek večer při bouřce.
To nezpochybňuji 🙂 četl jsem dřív NOTAM … a tam je výpadek awosu od pátečního večera.
Prvý NOTAM som videl od 4. do 5., potom ho vydali znovu do 6., teraz je vydaný do 8. Takže na to, že to v pondelok večer bude opravené by som radšej peniaze nestavil.
Proč se Swiss rozhodl vrátit místo toho aby přistál v Pardubicích, odkud se cestující bez problému dostanou do Prahy?
Kdo z pasažérů z civilizované země by chtěl přistát v Pardubicích?
Já myslím že každý by raději přistál v Pardubicích a do dvou hodin byl v cílové destinaci, než aby se vracel zpátky na místo startu „z provozních důvodů dopravce“.
polovina toho letadla (klidně i víc) byli cizinci. a jako cizinec většinou nechcete skončit v nějaké vesnici 100km od Prahy.
Ti lidi se dostanou do Prahy nejspíš ještě dneska, jen trošku později.
Když nevíte jak dlouho ještě bude mlha a které alternativní letecké spojení s kolika přestupy možná ještě bude mít volno, tak byste raději volil přistání i ve vesnici, kde vás jeden autobus odveze na nádraží a následně jeden vlak přímo do centra Prahy -nejen kamsi daleko na periferii do Ruzyně..
Vám jako čechovi to přirozeně přijde jednoduché.
Vysvětlujte tohle cizincům.
Není to jen pohled cestujících, ale i aerolinky.
Pro ně je to letiště, kde nikoho neznaj, pravděpodobně tam nepůsobí nikdo, s kým by mělli smlouvu o handlingu, tankování a dalších věcech. Pro ně je jednodusší se vrátit tam, kam vyletěli (nebo přistát tam, kde mají nějaké zázemí).
Ta obsese pardubicemi je šílená 🙂
Myslíte tu svou obsesi Pardubicemi, že.
???
ses chytrej jak opice nic o tom nevíš
Vaši negativní obsesi. Co třeba místo obsese „nejkratší dojezdová vzdálenost z dostupných letišť?“
To není ani tak obsese jako spíš „selskej rozum“. Těm lidem nedochází, že kaštani jsou řadovejm zaměstnancům v leteckým provozu ukradený. Prostě se v Praze nedá přistát kvůli počasí, tak se letí zpátky a nazdar.
To nie je len tak že vyložíš ľudí v Pardubkách a dovidenia. Musíš sa o nich postarať – hotely, náhradná doprava (napr. bus do Prahy), atď. Preto všetky aerolinky spomenuté v článku divertovali na letiská kam bežne lietajú, kde majú kontrahovanú handlingovku a vedia tieto veci poriešiť.
Otázka je či LX podobne ako KL nemohol ísť na DRS a poslať ľudí do Prahy odtiaľ.
Z pohledu zahraničního turisty je Praha též vesnice,ale chápu,potřeba si kopnout do Pardubic zlepší sebevědomí.
To sice je, ale narozdíl od těch Pardubic do Prahy ten turista chtěl.
Kdyby situace byla obrácená (místo v LKPD by se tu někdo dožadoval divertu do LKPR). napsal bych to samé, ale zrcadlově otočené.
To si myslite, protoze se umite dobre orientovat v ceskem prostredi a vite, ze z Pardubic do Prahy jede vlak kazdou chvili.
Ted si predstavte, ze poletite do Rumunska a misto v Bukuresti pristanete v nejaky vesnici o kus jinde, treba v Craiova.
Jasne, vy byste si treba poradil, a ve vysledku by si poradili vsichni, ale polovina letadla by z toho dostala osypky.
Craiova má 300 tisíc obyvatel. Jinak souhlas. Navíc jsou v Bukurešti dvě letiště.
Tak rozhodně bych nechtěl přistát v Olomouci.
To se vám nestane, ale to vy jako správný vyšudybyl a všehověd nevíte. 🙂 U nás se seskakuje na padáku, nejsme žádný ořezávátka! 🙂 Budete dnes dotahovat, nebo povolovat?
Tak hlavně, že neznalkové ví vše a nepoznají ironii. 😉😁 Vy musíte něco dotahovat a povolovat? Jak to souvisí s tématem?
Zeptejte se Swissu 🙂 tady vám to nikdo neřekne.
Nikdo tady nejspíš nezná požadavky Swissu na rezervní letiště, ani postupy jejich dispečinku pro řešení těchto situací.
Je potřeba si přijmout jednu zásadní skutečnost – pro leteckou společnost (ať tvrdí v reklamě cokoli) je nejdůležitější zejména vlastní provoz – mít letadlo tam, kde potřebujou, mít posádku tam, kde potřebujou nenarušení provozu sítě apod. Cestující je až někde na konci.
V podstatě jedinej (pokud jsem něco nepřehledl) kdo do PED divertoval, byl smartwings a jedno letadlo Wizzu, Třeba to napoví :).
👍
U Smaru urcite 😉 vsak ty o tom sam vis nejlip …
U civilizovanych let spol. jako napr Swiss je dulezitejsi zachovani OTP nez zpozdeni ci zruseni jednoho letu, ktery by zpozdil stovky dalsich cestujicich jinam.
Tyhle věci těžko pochopí ti, co na letadla koukají na Ruzyni z terasy a nebo letí Smrtwingsem jednou za rok do Hurghady.
Myslel jsem ze se pristava s pomoci ILS, ne AWOS.
Ale AWOS poskytuje informace počasí a ty jsou pro přistání celkem důležitá. Zejména pokud je situace na hraně limitů.
Obecně, pro certifikaci ILS Cat Ii/Iii musí letiště splnit spoustu podmínek, nestačí tam mít pouze příslušný HW. Jednou z těch pro laika představitelnějších je nutnost napájení letiště ze dvou nezávislých zdrojů el energie. A přitom se na elektřinu nepřistává.
Diky za vysvetleni, na to, kolik mam nalitano, temhle vecem vubec nerozumim. Ale podle informaci z jinyho webu se pristavat muze, jen je rozhodnuti na kapitanovi, jestli to za tehdle podminek provede, nebo radsi poleti nekam jinam na jistotu. Proto je zrejme tech divertu jen osm.
Osm? Bylo jich přes 20 (diverty + zrušené lety).
… vlastně vše co přiletělo (a mělo přiletět) od noci do dneších cca 10 hodin
Klara Diviskova tvrdila osm. To samozrejme uz nemusi byt aktualni informace, ale porad tomu rozumim tak, ze nebyly odkloneny vsechny lety a nekteri pristali, jakej byl pomer, to netusim.
Rozumíte tomu špatně. Nepřistálo nic.
Přistálo, QS4141 v 5:11 😉
To je docela zajímavé – co třeba patří mezi další podmínky?
To po mě nechtějte 🙂 Určitě se tu najde někdo, kdo to buď zná, nebo to z webu FAA či EASA vydoluje. V obecné rovině jsou to věci týkajicí se provozni spolehlivosti letiště (elektřina, osvětlení, meteo, radio navigační vybavení, možnosti jeho rušení atd) a jejich zálohování (nelze dopustit aby při nějakém autolandu za nulové viditelnosti došlo k výpadku signálu localizeru nebo glideslope). Ale pak i třeba jsou požadavky i na absenci překážek v okolí dráhy, trasy přiblížení a nezdařeného přiblížení. Před dvěma roky kdesi v Indii (už nevím kde to bylo) chtěli letiště certifikovat na ILS CAT III (šlo o… Číst vice »
Může někdo znalý vysvětlit, co se děje s cestujícíma, když letadlo přistane místo v Praze například v Norimberku ? Letecká společnost objedná autobusy, nebo proplatí cestujícím cestu po vlastní ose, například jízdenku za vlak ? Nebo tam jen letadlo vyčká a se zpožděním pak letí do Prahy ? A co s cestujícíma z Prahy?
Všechny uvedené cesty se mohou realizovat. Pokud je nemožnost přistát kratší, letadlo se zpožděním vydá do Prahy a z Prahy. Pokud je delší, letadlo se (s lidmi i bez lidí, pokud aerolinka zajistila dopravu do Prahy jinak) vrátí. Pokud se vrátilo s lidmi, aerolinka je pak dopraví do Prahy jinak.
A cestujici z Prahy? Buď odletí se zpožděním (pokud letadlo doletí do Prahy) nebo je aerolinka do destinace dostane jinak (jako kdyby byl lez zrušen).
V případě lowcostů pak odpadá varianta reroutingu (to zásadně nedělají) a tam skončilte většinou zrušeným letem a vrácenýma penězma.
Díky za odpověď. Takže chápu správně, když mi např. Ryanair zruší kvůli tomu let, tak mi vrátí peníze a smůla ? Když mám tedy zaplacený třeba hotel v Barceloně, tak mi vše propadne bez náhrady, protože je to vliv počasí a nikoli aerolinky ?
Přesně tak.
Většinou lowcosty nabízí i na výběr odlet pozdějším spojem
Ryanair sa vám bude snažiť tvrdiť že toto je vaša jediná možnosť. Samozrejme z pohľadu európskej legislatívy stále majú povinnosť sa o vás postarať, čo znamená aj dopravu do cieľovej destinácie – potom je to už len o tom ako široké lakte máte, či ste ochotní sa dodatočne s nimi súdiť a podobne. Sú agentúry čo to vybojujú za vás, ale vezmú si podiel z toho čo dostanete.
To nemají. Pokud dojde ke zrušení letu, žádná
povinnost dostat vás do cílové destinace neexistuje. Je to jen alternativa vedle vrácení peněz. Ale nikoli povinná.
Povinnost dostat vás buď do cílové (nebo výchozí) destinace je jen v případě, že vás vyloží na jiném letišti, než bylo plánované.
V případě lowcostů to zdaleka nemusí být tak definitivní, jak to prezentujete. Vždy ve finále záleží především na podmínkách pro každý jeden konkrétní let (třeba blízkost letiště vhodného pro divert, zbývající časové limity posádky pro operování letu atd. atd.), na možnostech, které je schopné zajistit uzavřené letiště a v neposlední řadě i na invenci konkrétních zaměstnanců (letiště i dopravce), kteří situaci řeší. Pár let zpět jsem třeba letěl z Brna na Stansted tím nejlowcostovějším irským lowcostem, v Brně začalo silně sněžit, brněnské traktůrky nestíhaly odklízet rwy a letadlo divertovalo do Bratislavy. Brněnské letiště bylo schopno promptně zajistit náhradní autobusy do… Číst vice »
A není to náhodou tak, že se porucha systému skrývá za počasí, aby aerolinky nemusely kompenzovat pasažéry (a pak si to nechat proplatit od letiště)?
Ne. Znalče.
Jediný opravdový znalec jste tady samozřejmě jenom vy.
Ta mlha rozhodně není nějak hustá, ten údaj o dohlednosti 250 m je myslím dost přehnaný, reálně je dohlednost větší.
Bydlím hned u letiště a věřte mi že dohlednost větší rozhodně není
Možná by bylo vhodné doplnit, že došlo k výpadku systému AWOS, proto nelze přistát v mlze.
RWY 24 – CAT II/III NOT AVBL DUE TO AUTOMATED WEATHER OBSERVATION SYSTEM (AWOS) U/S. REF NOTAM A0017/24. 2401052019-2401082000
Az tak daleko znalosti mistnich “expertu” “radoby novinaru” nesahaji. Dohlednost 250m samozrejme neni duvod divertu. Vyse jmenovane stroje zvladnou autoland i za nizsi dohlednosti. Duvodem divertu je prave zminovany NOTAM
A text jste četl?
Já se obávám, že existují lidé, u kterých ani přečtení textu není nijak spjato s jeho pochopenim.
s dovolením původní titulek
Mlha přerušila provoz na Ruzyni. Letadla musí neplánovaně přistávat jinde.
Že i text byl postupně upraven není potřeba dodávat
Ano, text se mění v závislosti na tom, jak přibývá informací. Klíčová informace, že se nepřistávalo, byla správná od počátku.
A jinak tento příspěvek, na který jsem reagoval, byl napsán 23 minut po změně titulku. Informace o poruše přístrojů byla již v první verzi, jen ne v titulku. Takže znovu platí, že je lepší číst než prudit
A?
Dohlednost 250m může být důvodem divertu naopak důvodem divertu být může.
Dráhová dohlednost 250m už spadá do kategorie ILS CAT III . A to, že letadlo, typ jako celek, má autoland a zvládá i ILS CAT IIIc ještě neznamená, že dané konkrétní letadlo je na ILS CAT IIIc certifikované, a že daná posádka která v danou chvíli letí, může ILS CAT III použít.
Možná by stačilo číst článek.
Sláva, v Pardubicích se konečně něco děje…