Možná myslel zprostředkovaně. Si vemte že taaaakovýhle velký h…o buď teče do ČOV a pak třeba na skládku, nebo to fekální vůz vypráší třeba na pole jako hnojivo. Z toho pole buď máte pečivo, koláče, nebo taky krmivo – tzn maso, mléko, sýry, jogurty, čokoláda… Polovinu supermarketu pomohlo vyrobit h…o.
Vývoz fekálií na pole je již cca deset let zákonem zakázán, všechny odpadní vody musí být vyváženy výhradně na ČOV. Vylévání kejdy, digestátu atd z fekálu na pole je rovněž zakázáno, má být použito hadicových nebo botkovych zapravovačů.
Já několikrát viděl vloni vylévání na pole. Netvrdím, že v souladu se zákonem, ale vlastní nos a oči nelžou. Nejsem z oboru, tedy jsem vůbec nevěděl, že se to nesmí.
Hádám že jen při výrobě. U nás v Olomouci máme bioplynovou stanici a kdykoliv když člověk jede kolem, tak je cítit zápach… I kdyby ten plyn smrděl (což asi ne, hádám, že separují jen methan), tak nemáte šanci nic cítit i kvůli tomu že při správné funkci plyn shoří a zůstane jen CO2 a voda…
Stanice má jimku na odpad ve vzduchotěsné hale s odtahem vzduchu do biofiltru, což by mělo zápach eliminovat.
V.N.
2 let
Jako Boleslavák mám k tomuto projektu následující doplnění/poznámky :
1) Jde o finančně přepálený projekt, realizovaný pod hlavičkou boleslavské ODS… v Boleslavi jakýkoliv projekt je dražší, než v jiných městech
2) Realizuje jej firma Syner. Není v této zemi asi stavební firma s bohatší korupční historií
3) Jsem skeptik v tom, kde se v Boleslavi a okolí vezme 25.000 tun bio odpadů za rok
4) Je sice dobré, že od konce roku 2023 nebude boleslavská MHD závislá na klasickém CNG, nicméně nikdo neřeší co bude do té doby….
5) Nikde se nepíše, jaké jsou předpokládané náklady na výrobu kubíku bioplynu.
Situaci ani místě znám a částečně s vámi souhlasím,. Nicméně v době vypsání výběrového řízení byl projekt naceněný vysoko, ale kdyby ho vypsali dnes, tak by rozhodně nebyl levnější.Kdyby ho naopak postavili již před 10 lety, kdy poprvé získali dotaci, tak mohl být levnější a nemusela se zbytečně plnit skládka v Michalovicích. Těch 25 tis.tun BRKO není tak velké množství, odpadová BPS v okolí není (BPS v Dobrovici má jiné suroviny) a může brát odpady hrubě tříděné, které nemohou do kompostaren. Jde o dobrou možnost pro odpad z hypermarketů , záleží jen na ceně.
Já bych teda ocenil i to, kdyby autobus jezdili podle jízdního řádu a ne o 5 minut dřív / o 10 minut později. Tohle je sice hezké, ale to nedodržování JŘ je normalizované a je to děs a člověk se nemůže vůbec spolehnout.
A to a i nemluvím o tom pravěkém nastupování pouze předními dveřmi.
Ale v článku, už není uvedeno, že se tam bude vozit i bioodpad z Prahy 🙂
K.S.
2 let
Way to go!
Myslím by podobně měla postupovat i ostatní města a získat tak částečnou nezávislost v energiích. Možná by bylo ještě lepší BPS kombinovat s ČOV, které už nějakou technologii na produkci bioplynu mají. Zajímavější ale bude co budou s tím digestátem dělat. Přece jenom pro digestát z odpadu a potravin platí jiná pravidla než pro ten který vzniká jen z rostlinných zbytků či účelově pěstovaných plodin.
No jo, ale tady jde o využití odpadu. Osobně docela vítám taková chytrá řešení. Bylo by to prima i kdyby nebylo války na Ukrajině, ovšem teď už to má jiný rozměr.
Ale jo, některé spalovny vyrábí elektřinu i teplo a docela mně zaujalo Brno s prvním svozovým elektroautem. „Tankuje“ (tedy dobíjí) se „doma“ elektřinou z odpadků, z nichž část přivezlo. Proto píšu „taková chytrá řešení“. Místo na skládku se odpad využije v energii. Plyn, elektřina, teplo, /doplňte si/ je drahé a zpracování odpadů všeho druhu taky. Nejsem ekolog, ale dostávám občas od svých vlastních dětí dost nepříjemné otázky. Takže to je důvod, proč jsem se nad tím využitím začal zamýšlet.
Jakého odpadu? Odpad, co půjde do bioplynu je určitě morký, tzn. by se musel sušit, pak teprve nějakou energii dá. A mimochodem spalovny spotřebovávají hodně plynu, aby právě vysušily to nepřetříděné vlhké. Jistě, řešením by bylo dotřídění, ale to je možná neekonomické, když se zatím nedělá.
Tzn. separovat co nejvíc bioodpad, gastroodpad a fekální odpad a využívat je přímo na plyn je určitě řešení, dokud máme zařízení na plyn atd. A až je nebudeme mít, tak ten bioplyn můžeme spalovat na elektřinu.
Ale kolik toho odpadu bude třeba? Nahoře pán píše o 25000 tunách bioodpadu za rok. (Netuším jestli je to správné číslo ani řádově) Opravdu to Mladá Boleslav vyprodukuje? I když zatím není problém bioodpad dovézt odjinud – ale kdyby to tak začal dělat každý, tak bioodpadu není dostatek…
Je mi docela líto, že už se Tedomy, jako je tento na snímku, nevyrábí. Proč s tím vůbec v Třebíči sekli? Neměli zakázky?
Takže na výběr: jez nebo jeď… 😉
Vy jíte odpad?
Možná myslel zprostředkovaně. Si vemte že taaaakovýhle velký h…o buď teče do ČOV a pak třeba na skládku, nebo to fekální vůz vypráší třeba na pole jako hnojivo. Z toho pole buď máte pečivo, koláče, nebo taky krmivo – tzn maso, mléko, sýry, jogurty, čokoláda… Polovinu supermarketu pomohlo vyrobit h…o.
Vývoz fekálií na pole je již cca deset let zákonem zakázán, všechny odpadní vody musí být vyváženy výhradně na ČOV. Vylévání kejdy, digestátu atd z fekálu na pole je rovněž zakázáno, má být použito hadicových nebo botkovych zapravovačů.
Já několikrát viděl vloni vylévání na pole. Netvrdím, že v souladu se zákonem, ale vlastní nos a oči nelžou. Nejsem z oboru, tedy jsem vůbec nevěděl, že se to nesmí.
Nebude to smrdět ten plyn?
Hádám že jen při výrobě. U nás v Olomouci máme bioplynovou stanici a kdykoliv když člověk jede kolem, tak je cítit zápach… I kdyby ten plyn smrděl (což asi ne, hádám, že separují jen methan), tak nemáte šanci nic cítit i kvůli tomu že při správné funkci plyn shoří a zůstane jen CO2 a voda…
Stanice má jimku na odpad ve vzduchotěsné hale s odtahem vzduchu do biofiltru, což by mělo zápach eliminovat.
Jako Boleslavák mám k tomuto projektu následující doplnění/poznámky :
1) Jde o finančně přepálený projekt, realizovaný pod hlavičkou boleslavské ODS… v Boleslavi jakýkoliv projekt je dražší, než v jiných městech
2) Realizuje jej firma Syner. Není v této zemi asi stavební firma s bohatší korupční historií
3) Jsem skeptik v tom, kde se v Boleslavi a okolí vezme 25.000 tun bio odpadů za rok
4) Je sice dobré, že od konce roku 2023 nebude boleslavská MHD závislá na klasickém CNG, nicméně nikdo neřeší co bude do té doby….
5) Nikde se nepíše, jaké jsou předpokládané náklady na výrobu kubíku bioplynu.
Škodovka + ostatní. Je tam toho dost
V současné situaci Škodovka na jak dlouho?
Situaci ani místě znám a částečně s vámi souhlasím,. Nicméně v době vypsání výběrového řízení byl projekt naceněný vysoko, ale kdyby ho vypsali dnes, tak by rozhodně nebyl levnější.Kdyby ho naopak postavili již před 10 lety, kdy poprvé získali dotaci, tak mohl být levnější a nemusela se zbytečně plnit skládka v Michalovicích. Těch 25 tis.tun BRKO není tak velké množství, odpadová BPS v okolí není (BPS v Dobrovici má jiné suroviny) a může brát odpady hrubě tříděné, které nemohou do kompostaren. Jde o dobrou možnost pro odpad z hypermarketů , záleží jen na ceně.
Já bych teda ocenil i to, kdyby autobus jezdili podle jízdního řádu a ne o 5 minut dřív / o 10 minut později. Tohle je sice hezké, ale to nedodržování JŘ je normalizované a je to děs a člověk se nemůže vůbec spolehnout.
A to a i nemluvím o tom pravěkém nastupování pouze předními dveřmi.
Ale v článku, už není uvedeno, že se tam bude vozit i bioodpad z Prahy 🙂
Way to go!
Myslím by podobně měla postupovat i ostatní města a získat tak částečnou nezávislost v energiích. Možná by bylo ještě lepší BPS kombinovat s ČOV, které už nějakou technologii na produkci bioplynu mají. Zajímavější ale bude co budou s tím digestátem dělat. Přece jenom pro digestát z odpadu a potravin platí jiná pravidla než pro ten který vzniká jen z rostlinných zbytků či účelově pěstovaných plodin.
No nevím…provozujeme bioplynku o 600kW a toho materialu-hlavne kukuřice… to je hektaru a techniky.
No jo, ale tady jde o využití odpadu. Osobně docela vítám taková chytrá řešení. Bylo by to prima i kdyby nebylo války na Ukrajině, ovšem teď už to má jiný rozměr.
A co takový odpad využít na výrobu elektřiny a využít elektrická vozidla?
Ale jo, některé spalovny vyrábí elektřinu i teplo a docela mně zaujalo Brno s prvním svozovým elektroautem. „Tankuje“ (tedy dobíjí) se „doma“ elektřinou z odpadků, z nichž část přivezlo. Proto píšu „taková chytrá řešení“. Místo na skládku se odpad využije v energii. Plyn, elektřina, teplo, /doplňte si/ je drahé a zpracování odpadů všeho druhu taky. Nejsem ekolog, ale dostávám občas od svých vlastních dětí dost nepříjemné otázky. Takže to je důvod, proč jsem se nad tím využitím začal zamýšlet.
Jakého odpadu? Odpad, co půjde do bioplynu je určitě morký, tzn. by se musel sušit, pak teprve nějakou energii dá. A mimochodem spalovny spotřebovávají hodně plynu, aby právě vysušily to nepřetříděné vlhké. Jistě, řešením by bylo dotřídění, ale to je možná neekonomické, když se zatím nedělá.
Tzn. separovat co nejvíc bioodpad, gastroodpad a fekální odpad a využívat je přímo na plyn je určitě řešení, dokud máme zařízení na plyn atd. A až je nebudeme mít, tak ten bioplyn můžeme spalovat na elektřinu.
Nebo pak ten bioplyn použít právě na spalování zbytku odpadu a z toho mít elektřinu.
Ale kolik toho odpadu bude třeba? Nahoře pán píše o 25000 tunách bioodpadu za rok. (Netuším jestli je to správné číslo ani řádově) Opravdu to Mladá Boleslav vyprodukuje? I když zatím není problém bioodpad dovézt odjinud – ale kdyby to tak začal dělat každý, tak bioodpadu není dostatek…
Digestát je pasterizovanýa homogenizovány a v MB bude i separovaný. S fugatem a separatem můžete dělat totéž co u jiných BPS.