Mladé Boleslavi a Kladnu hrozí omezení veřejné dopravy. Nechtějí za ni platit jako jiné radnice

Autobusové nádraží v Mladé Boleslavi. Foto: Pražská integrovaná dopravaAutobusové nádraží v Mladé Boleslavi. Foto: Pražská integrovaná doprava

Redukce by se dotkla hlavně expresních linek.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš z MB

Jako Boleslavan nevím, co by mi přineslo zařazení MHD do PID – KROM ZDRAŽENÍ. Jednak po městě dojdu po svých, jednak je lístek levnější než nejlevnější lístek PID. Cca o polovinu! Ten systém výpočtu příspěvku jsem nenašel – ale zakopaný pes může být v tom, že linkou Pha – St. Boleslav – Benátky – MB – Mnich. Hradiště se jezdí v rámci okresu, ale to mne jako boleslavského poplatníka nezajímá – proč bych měl přispívat Benátčanům kapacitu na cestu do okresního města? A druhý problém budou vlaky, kterými až na výjimky jako já cestou do Prahy do služby v sobotu… Číst vice »

Petr

A nejsou právě na tohle ty jinak zbytečné kraje? Aby financovaly regionální dopravu a zajišťovaly dopravní obslužnost v regionu. Jinak bychom se bez krajů v pohodě obešli a dopravu by si mohly organizovat a platit ad hoc svazky obcí. Ale protože hrozí, že ty dopravně méně významné obce by na tom byly bity, proto to takto není a měl by se postarat kraj.

Ondra L.

Tak vzdyt se stara.

Míra

Kladno, Mladá Boleslav a Příbram jsou největší města Středočeského kraje. Hodně lidí tam do školy, k lékaři, na úřad, případně na nákup, do práce, dojde. V Poslední Lhotě je to naopak, tam jsou lidé většinou odkázáni na dojíždění. „Expresní“ linky, spojující větší města s Prahou, si před integrací na sebe vydělaly. Tak je otázka, zda právě velká města mají přispívat do „tarifně jednotného“ systému dopravy solidárně více.

Tomáš Záruba

Tady jde aspoň „jenom“ o peníze, v čemž se dá najít přinejmenším ona „trhovecká“ logika. Počkejte, až to dojde rozměrů, dosažených dříve v Ústí nad Orlicí: Aktivní bránění kraji v tom, aby kompletně za jeho peníze jezdilo „příliš moc“ autobusů na nádraží za městem…

Miloš

Služby na mizerné úrovni a ceny vysoké

ABC

MHD prý nemá být levná, že. Za služby se holt platí.

hank

WTF…? Podle této logiky se už v desítkách světových velkoměst provozuje MHD zdarma… (Například v estonském Tallinu.) A v Lucembursku je MHD zdarma dokonce v celé zemi.

Expardubák

Kladno je poslední zastávka před peklem.

Juraj

Pokud se linky omezí, pak by měla Praha zpoplatnit vjezd IAD nebo omezit tyto směry. Ono totiž jediné, co se dosáhne, je větší nápor na D6/D7/D10 a na provoz v Praze.

Chápu, že se SČK snaží hnát města k spoluúčasti, ale toto je extrémně špatný model. Dávno víme, že na boleslavské radnici nesedí žádní mentální giganti, takže spoléhat na racionalitu je tu zbytečné.

Jenda

To není ani tolik o mentálních gigantech jako spíš o tom, že mladoboleslavský magistrát je odjakživa jen politickou divizí Škoda Auto. A místní jsou s tím většinově spokojení.

hank

Bingo. Vlastní zkušenost: Zkuste se na kterékoli radnici v dojezdové vzdálenosti od Škody Auto zeptat, co budou dělat, jestli/až se ve fabrice omezí nebo dokonce zastaví výroba. Nejenom že nemají žádný plán B; ještě se na dotazující dívají, jako kdyby tito utekli z Kosmonos…

Blzx

To zrovna není pravda. Současné vedení se škodovkou i pár let zpátky dost usilovně bojovalo. Kéž by to byla politická divize škodovky, třeba by tam pak nebyli takový neschopové a něco by se i udělalo.

Někdo

Tak proč jízdní řády MHD v Boleslavi v první vlně řeší se ze škodovkou ?

V.N.

Myslím, že se mýlíte. Boleslavskou radnici vedou geniální lidé, žádní hlupáci. Bohužel geniální pouze ve vymýšlení toho, jak se udržet co nejdéle u koryt a jak co nejvyšší podíl městských peněz přihrát sobě a svým kámošům. A jak to správně všechno zakamuflovat, aby to bylo co nejméně dohledatelné a legální.
Jinak systém financování krajských doprav mi přijde podobně ujetý, jako kdyby radnice ve městě s MHD poslala každému občanovi složenku s tím, aby zaplatil svůj podíl na ztrátě MHD.

V.N.

Dle mého názoru je zcela špatně nastaven systém financování regionální dopravy. Na její zajištění by měl kraj dostat peníze od státu a měl by dle nějakých jasně definovaných standardů vytvořit dopravní obslužnost regionů. Z obcí by neměl dojit už nic. Chápu, že na PID některé obce přispívat nechtějí, protože je v podstatě obrovsky neefektivním molochem, který potřebuje obrovské dotace ,jeho nabídka je hodně a hodně nadbytečná. Kladu si otázku, jak mohou obce zasahovat do toho, jaký rozsah dopravy kraj objedná a kolik za ni bude po obci požadovat. Respektive pokud jako řádný hospodář investuji korunu, musím vědět, co za tu… Číst vice »

hank

Tady se bohužel projevuje, že stát sice na kraje naházel spoustu povinností, ale pokud jde o financování jejich zajištění, tak drží kraje velice silně pod krkem.

Expardubák

Tady se bohužel projevuje, že kraje byly od začátku největší porevoluční omyl.

V.N.

Bingo. Jenže omyl to byl z pohledu moudře uvažujícího občana. Z pohledů politiků to omyl nebyl…oni tímto získali mnohem více možností, jak se dostat k nějakému korytu. Vsadím se, že kdyby se sestavoval žebříček zemí dle podílu politiků (s placenou politickou funkcí) na 100.000 obyvatel, patřila by naší zemi čelní pozice i ve světovém měřítku…

ABC

před revolucí neexistovaly?

V.N.

Existovaly, ale úplně na jiné bázi. Jednak jich bylo méně (Středočeský, Severočeský, Jihočeský, Západočeský, Východočeský, Severomoravský a Jihomoravský) a dále to byl v podstatě jenom úřad. Nic víc. Žádné volby, žádné zastupitelstvo, žádná rada kraje, žádní hejtmani……

Stepan

Ale kdež. Volená zastupitelstva a rady existovaly nejen na úrovni krajů, ale i na úrovni okresů, v rámci krajských a okresních národních výborů. Zastupitelstvům se říkalo plénum národního výboru, hejtmanovi či starostovi předseda, ale jinak to mělo v zásadě stejnou strukturu jako dnes, jen bylo o jednu úroveň samosprávného členění víc. A většina veřejné dopravy byla řízena z úrovně okresů, navíc autobusová doprava s železniční a městská s regionální a dálkovou nebyly prakticky nijak koordinovány. Právní rozdíl byl v tom, že kraje a okresy neměly plnou vlastní právní subjektivitu (podobně jako ji dnes nemají např. městské části), ty volby nebyly… Číst vice »

ABC

jinak poděkujte tvůrcům Ústavy

Stepan

Zde je namístě spíše poděkovat lidem z ministerstva dopravy, kteří koncipovali a koncipují dopravní legislativu a dopravní politiku státu. V ústavě toho o způsobu financování dopravní obslužnosti moc konkrétního není. A konkrétní způsob financování samosprávných celků také neřeší přímo ústava.

hank

V tomto provedení ano, podobně jako zrušení okresů. Jenže hlavním důvodem zřízení krajů v této podobě nebylo zlepšit fungování správy, ale zajistit v politice co nejvíc hnojišť co největšímu počtu kohoutů. Na úrovni samosprávy se měly obnovit země; avšak nikoli tak blbě jako za I. republiky, kdy řada ustanovení z ústavy přijaté r. 1920 nikdy nebyla uskutečněna a zůstala tak na úrovni nesplněných slibů, ale při plném respektování principu subsidiarity. A ve státní správě se měly ponechat okresy, nejlépe tzv. malé okresy v provedení z let 1949-1960. V soudnictví, ve správě silnic i jinde tak jako tak okresy zůstaly zachovány.… Číst vice »

PetrB

Tento systém má takto nastaven Jihočeský kraj, ten peníze po obcích nechce, protože nechce vysávat peníze z rozpočtu obcí. Jihočeský kraj je přesvědčen o tom, pokud bude mít obec zájem o další spoje nad rámec objednaných krajem může si obec objednat spoje sama, takový příklad funguje u linek MHD v Budějcích např. 2 na Borek, 6 na Dobrou Vodu a do Hrdějovic, 7 na Boršov, 10 Vidov atd.

V.N.

Moudrý přístup….

ABC

Aha a když si je obec doobjedná sama, tak za ně neplatí?

Stepan

To bychom se vraceli někam před devadesátá léta, pokud by mezi dopravou placenou státem, dopravou placenou kraji či okresy a dopravou placenou obcemi už zase nebyla naprosto žádná provázanost.

čecháček

Pro zajímavost jsem se podíval do veřejně dostupné aplikace Standardy dopravní obslužnosti od IDSK, kolik korunek to pro jednotlivá města má být: Mladá Boleslav: – příspěvek 2021: 0 Kč (dáno integrací v roce 2021) – návrh příspěvku 2022: 3 570 159 Kč – pro představu příjmy Mladé Boleslavi dle rozpočtu 2022: 1,5 mld. Kč Kladno: – příspěvek 2021: 881 259 Kč (z toho PID 306: 682 002 Kč a PID 626: 199 257 Kč) – návrh příspěvku 2022: 12 188 103 Kč (z toho PID 300+330+399 ca 4,5 mil. Kč) – rozpočtové příjmy 2022 bez dotací a úvěrů: 1,7 mld.… Číst vice »

Kokodak

Tak ono taky Mladé Boleslavi nejde tolik o ten finanční příspěvek, ale o to, že nechtějí ustupovat v dlouhodobém sporu s krajem a nechtějí ztratit vliv na MHD ve městě. Prostě si to chtějí řídit sami a o PID vlastně moc nestojí. 🙂

idk123

Nevím proč by přispěním na linky z města měli ztratit

idk123

Nevím proč by přispěním na linky z města měli ztratit vliv na MHD. Ovšem pokud to takto opravdu je, pak se Kladnu nelze divit že to blokuje.

Sova

Nicméně zrovna MHD v MB by změnu potřebovala jako sůl. V kombinaci cena/výkon je to nejhorší systém MHD v ČR…

Stepan

Mladou Boleslaví většinou jen projíždím, ale už ten způsob, jakým tam jsou zastávky označeny, indikuje, že to tam na magistrátě ani v dopravním podniku žádní géniové neřídí. Buď má jedna zastávka tři označníky na jednom fleku, nebo je místo označníku umístěna koncová značka, pokud vůbec něco… horší je snad jen Příbram.

Někdo

Protože na jedné zastávce máš odděleně „subzastavku“ pro MHD a „subzastavku“ pro PID linky plus občas jsou zastávky pro linku která není zahrnuta v pidu

robert

Vliv na MHD, která v Mladé Boleslavi stojí za houby.

Někdo

Vliv na MHD která městská je jenom z názvu ?

Petr

Jj DPMLB je trafika města a tak o ní nechtějí přijít !!!

hank

Ono to zřejmě nějak bude souviset s tím, kdo v těch městech sedí na radnicích… Třeba se místní občané zamyslí nad tím, koho si tam navolili.

V.N.

Pokud mohu mluvit za Boleslav, tak tady tak 95% lidí žádná veřejná meziměstská doprava nezajímá. Ano, kdyby tady bylo 20% nezaměstnaných a lidi ty linky potřebovali pro dojíždění do zaměstnání někam jinam , poté by to bylo o něčem jiném. Poté by však bylo velice nesolidní po městu krajem něco chtít, protože by celý systém musel být v plusu.

PetrH

No to asi těžko bude v plusu… VHD/MHD si na sebe nevydělá. Není politická vůle stanovit její ceny tak, aby to šlo. A kdyby ano, tak zase bude její vyšší cena dalším argumentem pro usednutí do aut a klesne poptávka, je to začarovaný kruh. Smysl VHD není v tom, aby si na sebe vydělala.

V.N.

Jestliže na takové lince z Liberce do Prahy vedle sebe působí nedotovaný Jančura s nedotovaným Flixbusem , proč by na lince z Boleslavi do Prahy nemohl fungovat jeden nedotovaný dopravce …. pokud však ty busy budou o něco více naplněné. Politici by měli uvažovat tak, aby za co nejméně peněz dokázali vykopat pro obyvatele co největší užitek. Smyslem by nemělo být rozházet co nejvíce cizích peněz.

Někdo

Ale je jen že jezdí 30 let starými karosama

PetrH

Vzhledem k fenoménu proplácení slev za studenty a za důchodce státem bych dnes nemluvil o nedotovaných soukromnících… zejména do Prahy představují tyhle skupiny velkou část cestujících a tedy zdroj příjmu, je otázka, jestli by jinak v takové výši byl. Pamatuju si, že za mých studentských let 96-02 jsem měl jen slevu na vlak a to ještě jen 30 % na Junior pas, který se ještě musel koupit za 700. Když jsem jel autobusem, platil jsem plnou cenu. Ten autobus si samozřejmě na sebe taky vydělal. Taky vypadal jako dobytčák, se stojícími cestujícími 2 hodiny po dálnici. Naštěstí jsme našli ropu… Číst vice »

robert

Jak souvisí četnost a kvalita hromadné dopravy s nezaměstnaností? Copak v Německu nebo ve Švýcarsku je tolik nezaměstnaných lidí, že tam mají tak kvalitní veřejnou dopravu?

V.N.

Díky za pěkné shrnutí. Já akorát moc nechápu logiku výpočtu toho příspěvku. Když srovnám Příbram a Mladou Boleslav. Obě města cca stejně daleko od Prahy, Boleslav větší. Přesto Příbram má platit více . Proč ?

čecháček

Že by hrála roli nejenom vzdálenost, ale i počet spojů a počet jednotlivých linek? 🤔🤔🤔

původní Jakub P

Zkuste hledat, středočeský kraj ten způsob výpočtu zveřejňoval, i tady o tom byly články. V zásadě jde o to, že podle počtu obyvatel má obec nárok na nějaký počet spojů hrazených krajem. S tím, že za spoje nad tento základ obce mají doplácet, pokud je chtějí.

Trochu problém samozřejmě je, pokud se obce na trase linky extrémně neshodnou na tom, kolik spojů si chtějí připlatit nad ten krajskej standard. Proto by se nejspíš těm dotčenejm městům první škrtaly expresní linky, protože ty se nedotknou obcí kolem, který víc spojů objednat chtěj.

Stepan

Není to tak, že zrovna ty expresní linky před integrací měly pro cestující levnější jízdné a přesto byly ziskové, bez dotací?

rozinka

Ono to jaksi souvisí s tím, že tyto města už financují svoji MHD a to na 100%. Takže toto srovnání je irelevantní.

čecháček

Mícháte jako někteří další diskutující jablka a hrušky. Městská doprava zajišťuje vnitroměstský provoz, proto je také financována městem. Od toho se jmenuje také městská 😉
Kraje zajišťují základní dopravní obslužnost MEZI obcemi.

PetrB

Jste vedle jak ta jedle.
Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících

HLAVA II
Zajištění dopravní obslužnosti
Dopravní obslužnost státu, kraje a obce

§ 3
odst. 3

Obec zajišťuje dopravní obslužnost ve svém územním obvodu nad rámec dopravní obslužnosti území kraje. Obec může zajišťovat veřejné služby v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou a veřejnou linkovou dopravou mimo svůj územní obvod, pokud je to potřeba pro zajišťování dopravní obslužnosti obce a se souhlasem kraje a obcí, které mají uzavřenou smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících a jejichž územní obvod je zajišťováním služeb dotčen.

středočecháček

A kolik dává Kladno a Mladá Boleslav na MHD, která – překvapivě – vozí především Středočechy? Mi to přijde, jestli je borci z IDSK a kraje nějak nezapomněli do SDO započítat. Pak by možná v kolonce příspěvků obcí na SDO u těchto obcí zmizely nuly, které tam jsou a celý výpočet by možná vypadal úplně jinak.
Ono se ale zdá, že Středočech bydlící na Kladně či v Mladé Boleslavi nemá právo používat systém veřejné dopravy financované krajem, tu mu musí zajistit město, které je pak škůdcem, když nechce zaplatit příspěvek na další dopravu v rámci Středočeského kraje.

letmech

Kladenská MHD už Středočechy prvoplánově moc nevozí, jelikož byla kompletně stažena jen na území města. A za MHD město platí pokud se nepletu cca 200-220 mil. ročně. V tom pohledu je ta částka na spoluúčast hodně vtipná… Ale na předláždění hlavní třídy za čtvrt miliardy je, to kvůli tomu „pan král Milan“ město klidně rekordně zadluží. Už to bylo někde napsáno jednou. Když se ten trouba v předchozím volebním období nedokázal dohodnout na rekonstrukcích krajských silnic, seděli na kraji ANOjisti (ty měl i „rudý Milan“ v koalici na radnici…) a po loňském puči (s pomocí těch samých podrazáků přeběhlých z… Číst vice »

Insider

pikantnější u Kladna je navíc to, že dát 12 mega na dopravu pro občany se gauner Volf brání a pak přidá další 2 míče a pustí je do pofidérních Dnů Města Kladna…

Kladeňák

Ke Kladnu je ještě nutno zmínit, že aktuální příspěvek na provoz PID (linky 306 a 626) jen přes město proteče. Ve skutečnosti provoz těchto linek platí Řízení letového provozu městu, které následně částku jen převede dále.

Alibaba

Když zruší expresní linky do Mladé Boleslavi, tak se třeba zvýší tlak na urychlení stavby Milovické a Bezděčínské spojky, aby pak byla obsluha pomocí vlaků.
A na Kladno by to mohlo být podobné.

ABC

A kdo je objedná?

Alibaba

Tak nějakou rychlou vrstvu by mohlo objednávat MD. Pro začátek bych předpokládal převedení tanvaldských rychlíků.

A jestli narážíte na osobní vlaky, tak tam bude objednávat PID jako zástupce Prahy a krajů, ale tady bych neočekával nějaké cukání jako u autobusů.

čecháček

Tak pokud by to bylo ve Středočeském kraji, tak objednává Středočeský kraj za pomoci IDSK.

Nicméně nové Standardy dopravní obslužnosti právě počítají se spoluúčastí obcí i v případě vlakové dopravy, což je zcela správně.

V.N.

Když vidím ve všeobecnosti jednání boleslavských politiků , kladu si otázku, zda v případě Boleslavi nejde spíše o komunikační problém. Boleslav, pokud by ji kraj poslouchal, by mohla z krajské dopravy dost vytěžit a částečně vyřešit i svůj problém v souvislosti s IAD.

původní Jakub P

Bohužel Boleslav nechce svůj problém s IAD řešit. Boleslav (respektive její politická reprezentace) si vůbec neuvědomuje, že nějaký problém s IAD má. Vedení MB považuje za problém zejména všechno, co není IAD…

Vít Jůza

Prioritou by měla být prostá a možná změna jízdních řádů těch rychlíků … tedy pro podstatné zkrácení intervalů před uplynutím doby vysoutěžení asi trochu náročná jednání, urychlení samo asi není tak podstatná změna, aby současná smlouva byla na překážku..

Oldřich Sládek

Bezděčínskou spojku potřebujeme hlavně my, ŽESNAD.CZ, tedy nákladní železniční dopravci.

V.N.

Je jasné, že prioritně se staví pro vás. Nicméně ji pokládám za neméně důležitou i z pohledu osobní dopravy. Až se škodovka jednoho dle položí (k čemuž má dobře nakročeno), bude se hodit….

Martin

Proč by se Škodovka měla položit ? Máte interní informace nebo jen tak usuzujete podle momentální nálady ?

V.N.

Myslíte, že v dnešním režimu může fungovat do nekonečna ? Že pojede na půl plynu a nebude přistupovat k propouštění zaměstnanců ?

Alibaba

To taky. Ale když se bude jezdit přes Milovice, tak je nějak přirozenější a rychlejší, když osobní doprava dojede na MB město. A taky se uvolní kapacita mezi MB hlavním a MB městem od nákladů.

Někdo

Tak určitě bude tlak škodovky jestli vůbec vydrží ještě dva roky

DS20

Čím pojedou cestující, kteří pravidelně jezdí expresními linkami?? Ten takt rychlíkových linek a linek, které obsluhují venkov v oblasti Kladna směr na Prahu, je stejný jako takt osobáků na S7/S1 v ranní a odpolední špičce. Těch lidí je mnoho, na to aby se to pokrylo linkami, které obsluhují venkov. Mě přijde, že tenhle problém bude vést v dotčených lokalitách k deintegraci. A výsledek toho všeho bude takový, že se zpátky přejde k linkám, které nebude objednávat kraj, jako to bylo před pár měsíci na Mladoboleslavsku.

Kokodak

Co vnímám na Mladoboleslavsku, tak spíše je na stole omezení spojů. Nová dohoda o úhradách docela OK, ale obce nechtějí platit takové peníze za spoje, které jezdí prázdné. Mluvím třeba o Dobrovicku, kde po integraci došlo k nárůstu kilometrů, ale cestujících více není a na řadě spojů jsou lidé počítat maximálně na prstech jedné ruky…

čecháček

Nechtějí platit, ale když je kraj bude chtít zrušit, tak to bude najednou řevu…

Aleš

Asi na oslu nebo na koze, pokud jejich město není ochotno dát na dotaci cca 2,5 promile svého rozpočtu.

Aleš

Pardon, měl jsem dojem že jde o Boleslav. V případě Kladna jde o cca 8 promile.

V.N.

Víte, co je nejlepší ? Že v 80/90-tých letech nebyla linka Praha-Boleslav ztrátová. OK, nejezdilo tolik spojů, autobusy byly obsazenější, ale nebylo třeba ji jinak dotovat. Z Příbrami do Prahy to bylo podobné. A já si kladu otázku. Nebylo by lepší pro takovou Příbram si místo slavné PID najmout nějakého místního dopravce na linku do Prahy a dohodnout se s ním, že mu ztrátu dorovnají ??? Samozřejmě to může mít smysl, pokud ten doplatek bude menší než 8 mega/rok- což je částka, krajem požadovaná.

idk123

Tak linky z Kladna do Prahy také jezdili bez dotací až do roku 2017.

Honza

Že by jezdili expresními linkami, které nebudou v tarifu IDSK? Nebyla by to jediná oblast, kde jsou v krajském tarifu místní spoje, avšak dálkové provozují dopravci mimo něj a lidi si rádi za rychlý/přímý spoj připlatí.