Mladé Boleslavi a Kladnu hrozí omezení veřejné dopravy. Nechtějí za ni platit jako jiné radnice

Autobusové nádraží v Mladé Boleslavi. Foto: Pražská integrovaná dopravaAutobusové nádraží v Mladé Boleslavi. Foto: Pražská integrovaná doprava

Redukce by se dotkla hlavně expresních linek.

Středočeský kraj pokročil v jednáních s městy a obcemi o nových smlouvách a pravidlech na zajištění veřejné dopravy. Ty mají odstranit nerovnost v tom, jak do systému jednotlivé radnice přispívají.

Proti plánům na spravedlivější dělení nákladů bylo ještě před pár týdny tři velká města: Příbram, Kladno a Mladá Boleslav. Zatímco s Příbramí se kraj již dohodl a dojde k integraci i její městské dopravy do krajského tarifu, Mladá Boleslav a Kladno zatím dohodu odmítají.

Už v lednu radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký pohrozil, že omezí provoz zejména expresních linek z obou měst. Hrozba podle něj stále platí, nenastane ale od 1. května, jak v lednu zástupci kraje uváděli. „Jelikož Středočeský kraj považuje obě města za důležité dopravní křižovatky a nechce si brát cestující jako rukojmí, bude oběma městům opětovně předložena nabídka dohody. Pokud ji však představitelé těchto měst nebudou akceptovat, bude kraj, prostřednictvím IDSK, nucen přistoupit k omezení dopravy v rozsahu znění zákona o veřejných službách v přepravě cestujících a který je definován metodikou SDO jako standard,“ vysvětluje Borecký.

Kraj dnes oznámil, že na novém způsobu spolufinancování je domluven s více než 80 procenty obcí. Ty se budou na zajišťování dopravní obslužnosti finančně podílet částkou určenou nově stanovenou metodikou, jednotnou pro celý kraj. Nově navržené Standardy dopravní obslužnosti (SDO) nastavují spravedlivý a transparentní poměr spolufinancování dopravní obslužnosti ve středních Čechách. V minulosti nebyla výše příspěvků ze strany obcí a měst sjednocená. Některé přispívaly více, jiné méně, několik set obcí dokonce vůbec.

„Naším cílem bylo nastavit jednotný klíč pro výpočet příspěvku obcí do systému. Nová pravidla zohledňují nejen počet obyvatel obcí, ale také význam linky na obslužnosti lokality a četnost spojení. Obce se nově podílejí i na financování železniční dopravy,“ dodal Borecký.

Tagy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje standardy veřejné dopravy Středočeský kraj
78 komentářů