Mix panterů, elefantů a kapacitních jednotek EMU 400. Středočeský kraj chystá zakázku za 60 miliard

Jednotka CityElefant v Berouně. Foto: IDSKJednotka CityElefant v Berouně. Foto: IDSK

Kraj s novými jednotkami počítá pro relace Beroun – Praha – Český Brod, Praha – Kladno a Praha – Lysá nad Labem – Mladá Boleslav. Celkem má jít v první fázi o 68 jednotek.

227 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MOS

Trať 173 je už schválena k elektrizaci kvůli odklonům R+Ex při reko 171. Trať 171 bude rozkopaná dlouho, min. 2025-2028 od Karlštejna až před Radotín a ještě se bude dokončovat úsek Beroun-Karlštejn (2023-2026). Je to už teď na mapě staveb SŽ.

smasska

Elektrizace 173 se rozhodně nestihne před rokem 2029 (a možný ani tehdy), pro odklony kvůli 171 je tudíž v zásadě nepoužitelná.

Petr

Ta prezentace má hned několik chyb. Například kategorizace tratí nesedí. Dále pak naszení DMU400, proč není jejich nasazení na 170 v souladu s plánem dopravní obslužnosti, tedy protažení do Hořovic. Chápu, že protažení do Příbrami je zatím v otaznících jak se vyslovil pan ředitel, protože SŽ není schopna dát termín elektrizace.

Petr Jetelina

Šotouše ale stejně nejvíc zajímá šukafon do Kouřimi a Lužce nad Vltavou, žádné vytížené elektrické vlaky, které nemají žádnou romantiku.

Martin

Bavi vas porad psat tyhle kraviny…?

Jiří Kocurek

Kraviny? Však není daleko od pravdy. Když Borecký zrušil objednávku šukafonu do Mochova pro 30 lidí denně, tak mnozí chtěli jim zcela neznámým a nezúčastněným lidem odřezávat elektriku ze msty.

Jako by o výpovědi smlouvy nesměl rozhodovat ten, kdo ji platí…

A taky tu bylo plno výlevů, jak se tam teď nedá dostat a že Borecký chce zrušit úplně všecky vlaky… ještě tam šotojízda nejela, ale potenciálů tady bylo jak na letišti v Ruzyni.

Petr Jetelina

Máte mínus.

GreenBitch

„Ale plánujte provoz na 30 let dopředu, když Správa železnic není schopná říci, kdy přesně dojde k elektrifikaci tratí..“ Pobavilo. I když je to bohužel realita.

Leštění

Tak předpokládám že ani SŽ nemá vešteckou kvůli, nebo vy znáte někoho kdo ví co bude za 30 let. Vemte si jaké představy měli lidé v roce 1993. Myslím že středočeský kraj chce nemožné. A i chybné, vemte si že do Milovic by byla od roku 1993 stále stejná objednávka.

David

Švýcaři v roce 1986 odhlasovali soubor projektů Rail2000 a dokončili jeho první fázi v roce 2004. Ty projekty zahrnovaly jak infrastrukturu, tak jízdní řády, tak vlaky.

Jaroušek

Ale Švýcarsko je jiný level. Kdo ty peníze má tak může vesele stavět, kdo ne (my) tak může dělat akorát věštce a čekat až se nějaké peníze uvolní.

Martin

A je takovy problem naplanovat soubor projektu na 30 let dopredu a realizovat to podle situace? Protoze bez toho se fakt neda nic delat je to jen chaos…

Leštění

Jenže to neodsouhlasili švýcarské dráhy ale švýcarský stát, to je ten rozdíl. SŽ nemůže nic slibovat, když ani teď netuší kolik peněz dostane na příští rok a před měsícem ani nevěděla jaký bude platit stavební zákon.
Borecky se nemá vymlouvat na podrizenou organizační složku státu. Ale z pozice člena druhé největší vládní strany připravovat alespoň nějakou státní koncepci železniční dopravy.

David

Souhlas, nicméně ministerstvo dopravy je v kompetenci ODS, nikoli STAN a nepředpokládám, že by si do toho ODS chtěla nechat kecat.

GreenBitch

Věštecké kouli se říká „koncepce“, která by měla být pro subjekty tohoto typu něco jako bible. Jenže ve státě, kde se všechno mění dle změny vládní garnitury po každých volbách, to zkrátka nemůže vypadat jinak. Např. zásadní omezení výstavby dopravní infrastruktury tehdejším ministrem Bártou. Ono se vlastně jen oddálilo to, co se stejně udělat muselo. Jenom připomenu pár neverending stories – elektrizace trati do Zlína, F-M, no a pak největší majsterštyk – rychlodráha na letiště Ruzyně.

Tomáš Záruba

Takže 471 se nakonec budou dualizovat (trafovůz), nebo až do BN zůstane stejnosměr nebo jak?

smasska

Dualizovat se nebudou, ze strany SČK je snaha podržet na 221 stejnosměr do roku 2044, aby ty 471 mohly jezdit aspoň někde.

Tomáš Záruba

Tak hlavně že vybrali tu nejnevhodnější (protože kopcovitou) trať…

smasska

Trať 171 bude po kompletní optimalizaci a připravená na přepnutí – NE. U Lyseckého ramena není jisté, zda bude vůbec možné provozovat v DC krátké vlaky do Lysé, jelikož reko a přepnutí pravobřežky je priorita č. 1 pro nákladní dopravce a ve 30. letech k němu každopádně dojde a SČK to zdržovat nemůže, takže NE. Na 011 pouze je 471 málo. Na 091+090 už budou pantery. Kladno bude AC. Co vám zbývá?

Tomáš Záruba

Kralupy.

smasska

Již dnes nevhodné, časté zastávky, malá kapacita, naopak za Kralupy předimenzováno. Není náhoda, že tam půjdou pantery.

Tomáš Záruba

To platí skoro 1:1 i o té benešovské trati.

smasska

To není pravda, tam dnes tečou i dvoješusy.

Tomáš Záruba

Ale taky jen do Říčan (Strančic).

David

011 a 221 málo to rozhodně není.

smasska

Myšleno tak, že provoz jen na 011 sežere příliš málo slonů.

smasska

Plus stejně ty dvě tratě nejsou na 54 vozidel.

a8n

Trať 171 je tak připravená, že se bude muset za další miliardu překopat Beroun…

bvovka

Bohužel ne, podle harmonogramu z letošního dubna se styk posune do Říčan.

smasska

Nemáte pravdu, studie na konverzi tratě 221 na rozdíl od ostatních neexistuje, samozřejmě nelze jen tak přepínat bez vědomí objednatele ve stylu jezděte si, čím chcete.

bvovka

To je divný, tady na webu je článek s prezentací, kde je stejná mapa jako ta co vyjede na google, ale je aktualizovaná podle roku 2023. Do roku 2025 se stejně stihne tak akorát konverze Vsetín – SK. I když podle současného zapojení uzlu Púchov si myslím že by to mělo počkat. Pravobřežka má být pod střídavinou celá od Děčína po Choceň do roku 2030 včetně odboček do Prahy ( jenom do HP), Milovic, Kolína(nebo chcete-li Kutný Hory), Pardubic a Jaroměře. Zdá se mi to teda jako sci-fi. Na druhou stranu se zdrží Slezsko, ale Uničovka byla poslední, kde se… Číst vice »

qěcy

Zkrátka: již letos bych se vynasnažil pořídit do StČK a Prahy nový pušpul s brýlemi. Jako kvalitní vykrývač zbytkových výkonů a poruch. Pravidelné by jezdil ve špičce třeba Řevnice s elektrikou a o víkendu Pacifik s brýlemi, nebo i něco dalšího. Tohle totiž zde chybí stále a ty pravěké kraxny Bmteeo a sysli jsou toho důkazem.

Juraj

A odvede pušpul skutečně o tolik lepší práci než syslograf, aby to opodstatnilo pár set milionů za nákup? To už se spíš vyplatí to nějak doklepat do nové smlouvy, když si S7 přeberou nové EMU400 a na pacifik někdo dotáhne Desira.

qěcy

Desira na Pacifik o víkendech?

Jiří Kocurek

Dvojmo?

qěcy

Za 4 patra nasadíte 4 krátké NP díly? Tak jo.

smasska

Pokud pojedou cd po hodině, tak to jde, patra mají děrovaný JŘ.

David

Push-pully jsou na osobní dopravu do Řevnic dost nevhodné. Budou vždy málo kapacitní pokud mají jezdit i na Pacifiku a budou se pomalu rozjíždět a tak nabourávat celý taktový jízdní řád.

Rudolf Tuček

Cityelefant je také push-pull.

David

Jenže ten bude nahrazen EMU400 a ty budou, doufám, již svižnější.

John

Ne to není, to je elektrická jednotka.

qěcy

No jo, ale uspořádáním pohonu je to taky pušpul.

Leštění

Já můžou být push-pully málo kapacitní? Vagóny do nich můžete přidávat a ubírat jak se vám hodí.

David

Moderní push-puly jsou obvykle spojené „pevnými“ spřáhly a nerozpojují se každý víkend.

mic

Zas tak moderní tyhle zálohy být nemusí :o)

qěcy

Řevnice zvládá jeden ešus, tak čtyřvozový dvoupodlažní pušpul to zvládne taky. Víkendové letní pacifický jezdí ve čtyrech Bmteeo.

Honza

Koukám že je tím zase hezky rozhodnuto o „nicnedělání“ s tratí 070. S elektrikou se evidentně dalších minimálně deset let nepočítá. Trochu smutné i když chápu že kraj za to nemůže.

qěcy

Za to může MD a jeho komise. To rozhoduje o zásadních modernizacích tratí a výstavbě nových tratí.

Leštění

Tak v kraji a MD vládne prakticky stejná koalice tak si musí udělat pořádek u sebe. Ale vzhledem k tomu že ministr chce železniční zakázky omezovat, protože se mu zdají drahé, tak velké změny na železnici nelze očekávat.

smasska

Zaprvé drahé jsou, to není zdání. Zadruhé SŽ je neuvěřitelně nepružná v přípravě staveb. A zatřetí – jednou se nadává, že se nic neudělá, protože díky politikům se pořád mění lidi a koncepce a podruhé vyzýváme politiky, aby tedy „udělali pořádek v odborných složkách“, když vládne náhodou zrovna stejná strana ve dvou subjektech?

Leštění

Záleží jak definujete drahé. Pokud dva výrobci nabízejí stejný výrobek za jinou cenu tak o jednom můžeme tvrdit že je drahý a koupit si levnější, samozřejmě záleží zda jsou i stejně kvalitní.
Pokud ale oba výrobci nabízejí za stejnou cenu, jen se to mě zda drahé. Tak mám jen dvě možnosti, tu cenu akceptovat nebo ten výrobek (službu) oželet.

smasska

Myslím, že kámen úrazu na železnici začíná už u toho „dva výrobci“ 🙂

Leštění

Slovo dva není důležité můžete si tam přidat jakoukoliv čislovku, funguje to pořád stejně.

smasska

Funguje to momentálně s číslovkou jedna a je to drahé.

Jiří Kocurek

Stadler, Škoda, Siemes(?), Alstom a v polsku Pesa Sundeck. Nějak se nemůžu dostat pod tři.

smasska

ŽPSV a? AŽD a? atp.

adamgolias

ods vzdy kdyz byli u kormidla , tak zeleznice byla na ,,druhe koleji,, . oni jsou tak liberalni , maji v hlavach to klausovo zvaneni o automanicke regulaci trhem , ze i kdyby meli kolem sebe tisic odborniků ( ne šašků se stranickou legitimací nebo doporučením od kámoše) na udržitelný progresivní rozvoj dopravy tak u nich bude prioritou vždy silnice . a když se bude ucpávat , auta regulovat nebudou , postaví další silnici. ale na železnici sloužící přes 100 let v jedné stopě reko nebude . nyní to prý,,ekonomicky nevychází,, . nové sousloví vyjadřující žalostně malý rozhled zodpovědných. za… Číst vice »

Kuba2

Kraj může přinejmenším za to, že to hodlá zabít desetiletou smlouvou na nová vozidla. Normální by bylo si ještě chvilku počkat (ony řady 842, 843 nebo 750.7 se zatím opravdu nerozpadají) a ve chvíli, kdy ministerstvo řekne pal, vyhlásit soutěž na nové elektriky.

smasska

842 a v zásadě i 843 (mimo kousek V41) v SČK nejezdí, 750.7 a příslušné vozy jsou pro pražské příměsto a podobné výkony zcela nevhodné již dnes. Chvilku počkat znamená co a jak dlouho, resp. co toto čekání má ukončit?

Jiří Kocurek

842 a 843 byly zastaralé už v době výroby, dneska jsou zastaralé beznadějně. Jestli chcete aby s tím jezdili lidi do práce, k doktorovi, o holích i s kočárkem, tak potřebujete nízkopodlažní vstupy. A za 20-25 let se rozhodně nestihne elektrizace všech použitelných tratí v ČR, přičemž to může vždycky zaskakovat při napěťových výlukách nebo stát na záloze. Nechat na záloze fungl novou vodíkovou jednotku za dnešních bratru 250 mil. Kč je ekonomický zločin. Vyrazit to zachraňovat RegioSuperNovou* bude za těch 20-25 let na facku. *) Dosazen EURO 5 motor a klimatizace. Výkon motoru omezen na 152 kW, jelikož původní… Číst vice »

bvovka

V roce 2029 snad jenom Kladno a MB. S7 potřebuje EMU 400 už v roce 2026

JirkaM

Jenom kvůli Berounu nebo ten úsek bude delší?

bvovka

Styk by měl být od roku 2026 v Radotíně ve sportovní části (směr Dobřichovice).

smasska

Nepotřebuje, nebudou hotové stavby, máme 2023 a není hotový ani Radotín a zahájen Beroun – Karlštejn.

bvovka

Ten bude hotový v roce 2026. Průtah Černošic bude ve stejném roce, podle SŽ to asi není těžké a u nejdelšího úseku se asi nejdřív vyřeší dráty. Nedokoc

bvovka

Nedokončený Radotín Smíchov bude stridavina až do roku 2045.

bvovka

*stejnosměr

smasska

Nebude, dráty se nejdřív řešit také nebudou. Přepínat se bude, až bude možné styk posunout k Radotínu, dříve ne.

MOS

Konverze 25kV Radotín-Králův Dvůr 2030, trať 173 přes Rudnou 2028 (25kV).

smasska

Tak to vidíte. Těch 16 prvních ešušů tam může do roku 2029 v pohodě dojezdit. Trať 173 a udávaný termín je nereálná záležitost.

MOS

Trať 173 je jako jediná už schválená na elektrizaci kvůli odklonům R+Ex. Trať 171 – dva úseky – bude rozkopaná min. od 2025-2028, nebo ještě déle. Zároveň od Karlštejna až na kraj Radotína, a tomu Branický most nepomůže. Je to vidět už teď na mapě staveb SŽ.

smasska

Nesmíte věřit marketingovým prohlášením, je třeba akceptovat technickou realitu. Trať 173 schválená k elektrizaci není, tím méně na nějaké odklony kvůli 171, které budou potřeba do roku cca 2029, to se na 173 nestihne ani kopnout. Přemýšlejte trochu, i kdyby to mělo být hned, tak by se elektrizovalo zároveň s reko 171, takže stejně nepoužitelné.

Vojtěch

Bohužel 2026 scifi

bvovka

Jsme pro, aby byl styk dočasně mezi Berounem a Karlštejnem. (Pokus o kompromis se SŽ). Mohlo by to být jako mezi Žďárem a Křižanovem, že by se mezi Karlštejn a Beroun nasadily dva pantery. Na S4 mi to přijde škoda, protože tam bude stejnosměr déle. Abych vysvětlil důvod, proč by měl Karlštejn na střídavinu hned je, že v SŽ přesně neuvedla čeho se optimalizace dotkne a jak by potom vypadalo to přepínaní.Máme strach hlavně o polovinu mezi Srbskem a Karlštejnem, kde SŽ zatím mluví jen o přejezdu, který by se měl taky zrušit, protože má nevhodný úhel a čeká se… Číst vice »

qěcy

Především HPB raus.

Jiří Kocurek

Prosím vysvětlit HPB, našlo mi to Chorvatskou banku, krmení pro ryby, štětkové kartáče a mobilní rozvaděč NN.

qěcy

Hradlový poloautomatický blok.

Gajda

Zrovna to Kladno by si zasloužilo push-pully jako má MS kraj a pokusit se ty lidi do toho vlaku dostat ještě v hojnějším počtu. Kdyby byly jednou dráty, vyměnila by se lokomotiva a jelo dál.

Kubrt

Kdyby se teď podařilo lidi nalákat do vlaku, tak následná rekonstrukce je zase vyžene. Řešením je co nejrychlejší realizace modernizace, ale všichni víme, jak to je.

Jarda

Ale na Kladně se na tý trati maká – je to krásně vidět

Kubrt

Super, že se začalo, ale dokud nebude hotovo alespoň na Veleslavín, tak efekt rekonstrukce na uživatele bude limitovat k nule, protože furt bude něco rozvrtané.

Jarda

nebo mít klasické vlaky a nasadit duálního vectrona, pod dratama normalně na panťák a mimo pak na naftu. Tuším že ho už testují nákladní dopravci, viděl jsem ho v české lípě.

Kubrt

Duální Vectron bude k dispozici i se zdrojem napájení pro osobní soupravy (objednávka DB), ale je otázka, jak to bude kompatibilní s konkrétní situací zde: Praha stejnosměrná, Kladno – pokud se nepletu – od začátku střídavé. To už se asi do toho Vectrona nevejde.

Kubrt

Teď jsem si přečetl níže, že ostrovní elektrifikace Kladna nebude, takže verze s duální loko padá.

qěcy

A i kdyby, tak je podstatně dražší, než nový diesel (kdo ho ale vyrábí schválený pro Česko?), a to už vůbec mluvím o ceně rekobrejlí.

Kubrt

Zkrátka jediné funkční řešení pro Kladno je elektrifikovaná dvoukolejka (zpoždění 60+ let), všechno ostatní jsou jen polovičatá řešení s nevýhodami.

Vojtěch

A co ta trať na konci 1979-1989 byla ke zrušení

Avlaky

Pesa Gama umí obě napětí i diesel

MOS

Smlouva bude uzavřena v roce 2044 nebo spíše 2024 ?

MOS

V příslušném článku je uvedeno “ do prosince 2044 „.

medical examiner

Tak to je tam potom buď chyba, nebo se „na kraji“ dal někdo na věštění budoucnosti…

MOS

SORRY, asi to má znamenat, že bude platit do prosince 2044.

král j

Měla by se řešit i linka Rakovník – Krty, kde stále jezdí 810. Z Krt do Libkovic je to pak ústecké, zde by tedy se měly objevit zelené soupravy. Z Libkovic přes Žultice do Bečova do patří Varům.

Pozorovatel

Vlaky Rakovník – Bečov jsou provozovány na základě dvou smluv. Středočeský kraj má smlouvu s ČD až na hranici s Karlovarským krajem, přičemž Ústecký kraj proplácí provoz Středočeskému kraji. Karlovarský kraj má tuto trať zahrnutou v rámci jedné velké smlouvy s ČD, v níž nejsou Sp Karlovy Vary – Plzeň a vlaky GWTR. Smlouva Karlovarského kraje s ČD končí v roce 2029. Prodloužení smlouvy Středočeského kraje s ČD by mohlo řešit problematiku této tratě tak, že by Středočeský kraj byl objednatelem až do Bečova s proplácením oběma kraji. Takové řešení může fungovat do zmiňovaného roku 2033. Co bude po tomto… Číst vice »

Platamon

KV kraj svou smlouvu až z Chyše, od Rakovníka až do Chyše je to jednou Stč.smlouvou. Navíc Stč.kraj zde chce 814, ale KV kraj trvá na 810, s dovětkem „cena je cena“. Za Chyší (vlastně už za Blatnemú je to stejně na mikrobus, pokud nepřijde za příznivého počasí skupinka turistů.

Frantisek

Takže místo přímé 810 nové soupravy, ale se dvěma přestupy? Nebo opláštění typu „chameleon“? Nevím, co by byla větší výhra. Linka „Rakovník – Krty“, to zní jako kasovní trhák. Zlatý Bečov…

Johnny Cash

Takže Hrbatá a Pacifik opět naftově.

Kubrt

A vidíte nějakou jinou reálnou možnost, jak se kraj měl rozhodnout?

medical examiner

Ona ta elektrifikace potrvá, i kdyby nebyla spojena s přeložkami…

MOS

Trať 173 do roku 2030 elektrizace.

Leštění

V ČR naprosto nereálné připravit a postavit trať za7 let. Pokud se bude stavět tunel tak během jeho výstavby nelze 173 zavřít.

MOS

Omyl, SŽ má v plánu jako první prostou elektrizaci, možno ověřit. Dále trať 200 např.

smasska

V plánu to má, ale nebude to. Na 173 nelze jen tak jenom pověsit drát, stejně to vyžaduje úpravy zabzař apod.

MOS

Přihlaste se na generálního, určitě vyhrajete.

smasska

Nebo se vsadíme, že ten drát tam nebude? Nebo co měl ten váš komentář znamenat?

Jiří Kocurek

Proč by to mělo jít zavřít jen pokud se tunel stavět nebude?

MOS

Trať 173 od r. 2030 – 25kV/50Hz

Tomáš H.

Ví někdo, jak to vůbec dopadlo s tim tendrem na 90 novejch EMU400 u ČD? Na konci loňskýho roku kolem toho bylo velký haló a od tý doby je ticho.

Zrušili to? Nebo ještě nevybrali? Nebo se jim tam nikdo nepřihlásil protože se nezavázali k odběru ani jedný jednotky? První měla vyjet v roce 2026, což je dost ambiciozní plán.

https://zdopravy.cz/nejvetsi-soutez-v-historii-ceskych-drah-shani-dvoupodlazni-jednotky-za-42-miliard-korun-132771/

MOS

Podle PPT prezentace od 12/2029 = JŘ 2029-2030.

smasska

Dokud nebudou mít ČD v kapse zakázku, ma které budou tyto vozy jezdit, bude jejich počet 0 bez ohledu na marketingové tiskové zprávy.

Kuba2

V roce 2025 kupovat diesely na desetiletou smlouvu? To nechci vidět tu cenu za kilometr, když dopravce bude muset odpisy vměstnat do 10 let (protože potom to přinejlepším střelí pod cenou někam na Balkán).
Not a bene pro trat na Kladno, kde už se začalo kopat.

Pozorovatel

Víte, sice se stále mluví o zákazu spalovacích motorů a bezemisní dopravě, ale samo o sobě je to v současné době fakticky nereálné.

Aktuálně se pouze pracuje na rekonstrukci nádraží v Kladně, takže min. několik let tam bude izolovaný elektrizovaný ostrov, který nebude moct osobní doprava nijak využít. A bohužel, zatím stále se neplánuje ani elektrizace dál ve směrech na Rakovník a Žatec, což by bylo logickým pokračováním celé stavby Praha – Kladno. Takže část vlaků na Kladno bude muset jezdit v nezávislé trakci, pokud nepůjde o hybridní vozidla.

Sysel

Žádný elektrický ostrov tam nebude. U modernizace Kladno (včetně) – Kladno-Ostrovec včetně se počítá pouze se základy TV. Trakce se bude dělat až bude možné počítat s elektrickým provozem alespoň Kladno – Praha-Veleslavín.
Ono 10 let mít někde TV, které se nepoužívá jaksi není moc vhodné. Napájení = plýtvání elektřinou. Nenapájení= za pár dnů tu trakci najdete ve sběrných surovinách, bohužel.

qěcy

Ano, to je pravda. Toto je jedna z nevýhod oddělené infra, kdy vozidla se platí z jiné kapsy, než infra. Lze to řešit, ale je to složité na výpočty návratnosti a hodnocení. Výhody stejně dle mě převažují.

Leštění

To není žádný problém rozdělení stavby infra a provoz, kdyby to byl jeden vlastník tak to je úplně stejný problém. Ten problém se jmenuje rozdělení stavby na 7 různých staveb.

qěcy

Ten ostrov bude moci využít, budou-li vozidla nezavislo-strídavá.

David

Mluví se pouze o zákazu prodeje nových spalovacích motorů od roku 2035. To je za 12 let. Nikde se nepíše o vyřazování starších motorů.

Kuba2

Studie počítala skrz Kladno pouze s rychlíky ve dvouhodině objednávanými ministerstvem. Vše krajské by mělo na Kladně končit. Teď se sice kope jenom Kladno, ale úsek Ruzyně – Kladno je ve velmi pokročilé fázi přípravy a bude hotový dávno před koncem té smlouvy. Ten chybějící kus v Praze by se dal v pohodě přejet na baterky.

Vojtěch

Nereálné je jedna věc a šílené poplatky za emise věc druhá. A té druhé věci se dočkáme tak brzy (odhad 5 let max, je rok 2023), ze to vše ještě bude finančně o dost jinak.

Kubrt

Ono to s tím koncem dieselu na železnici (ale i silnici, IZS, armádě, zemědělské a stavební technice) nebude tak žhavé, jak se dnes někteří tváří.

qěcy

Přesně a vypadá to, že odpor vůči tomu už je i u států EU dostatečně účinný. Plus ekologisti se docela často už úplně znemožňují svými ujetymi akcemi.

Jiří Kocurek

Jenže aktivisté mají čerstvou zeleninu v obchodě, je nějaké zemědělství nezajímá. Pro ně je to zbytečnost přežitek, oni to nepotřebují a tím pádem nikdo, stačí přece chroustat zeleninu z obchodu.

medical examiner

Buďte ubezpečen, že do r. 2035 neskončí spalovací motory ani u aut, natož na železnici. Takže ČD budou mít na odpisy čas několikanásobně delší…

Kuba2

A co do roku 2065? A to počítám konzervativně životnost jen 40 let, i když mnohá vozidla se dožila i padesátky.

Dos22

Podle Boreckého přitom v soutěži nebudou zvýhodněny České dráhy, vlaky budou muset případně předat novému dopravci. A to na základě čeho, chce donutit dopravce předat jeho vlastní vozidla (471) novému dopravci?

Miroslav

Ano, stejně jako v Plzeňském kraj.

Kaštánek

Ale regiopantery v Plzni byly kupovány za dotace a předání vítězi byly podmínkou dotace. Tady se ale bavíme o 471, které za dotaci kupovány nebyly.

qěcy

Donutit nemůžou. Ale pokud pro ně dopravce nebude mít výkony, rád je předá za rozumnou cenu, než aby je prodal za cenu podstatně nižší někam do Polska, na Ukrajinu, nebo do šrotu. Protože SS suburban s překročeným evropským obrysem asi nikde jinde ani jezdit nemůže. Slováci by si to asi koupili jedině za směšnou cenu někam na Košicko.

Radim

Nevím, řekl bych že by využití měli, i kdyby to měli použít na nějaké Sp vlaky kde jezdí 150.2+3xhonecker+1xA nebo osobáky kde jezdí syslografy (nebo nedej bože ještě klasika 163(2)+Bdt+Bdt+Bdt+nic)… Furt o dost lepší 471 než všechny zmíněné soupravy

Kubrt

Sp se 150, jakož i všechny zbývající syslografy a klasiky budou vozit pantery, už je snad komplet ČR zasmluvněna.

Pozorovatel

Na Ukrajinu nemůžou kvůli odlišnému rozchodu sítě a průjezdnému průřezu. Přerozchodování na 1435 mm sice dává logiku z geopolitického pohledu, nicméně válkou zmítaná země si to v současné době nemůže ekonomicky dovolit.

Nutno ovšem dodat, že UZ se i v době války snaží udržet provoz všude, kde to jen trochu jde, a to i na širokorozchodné síti. A tady jim patří poklona.

Robert Šalda

Jestli se nemýlím, tak na UA je stejnosměr od Lvova na západ. Po přerozchodování by to tam klidně jezdit mohlo. A do průjezdného průřezu by se určitě vešly. Vždyť nakonec tam byly dodány dvě šestivozové dvousystémové soupravy a nasazeny mezi Kyjev a Charkov. Kdepak jim je asi konec? Snad je nepotkal osud Mriji. Ale myslím, že pro všechny Elefanty tady dlouhá léta bude práce dost, i kdyby je po konverzi a zavedení ETCS měli tahat ESem.

Jiří Kocurek

Jestli budou přerozchodovávat (=změna vozidel), tak nahrazení ss trakce střídavou je už jenom drobnost, která potěší na úspoře elektřiny. A budou moct vyřadit jeden uhelný blok v Záporožské uhelce, možná dva. Teda spíš je nebudou muset stavět znova, protože počítám, že horda to tam na ústupu ze msty odstřelí.

Jan T.

Průřež je tam větší, takže to nevadí. Rozchod by mohl jít upravit stejně jako u T3. No a ukrajinské elefanty tam jezdí v šestivozových jednotkách už přes 10 let.

qěcy

Ale můžou. A navíc tam jistý druh ešusů jezdí. A aby to nebyl úplný atyp,vzal skříně jsou rozměrově shodné s těmi 471. ^akovych případů už bylo, čme3, vozy WLAB a šestikola, například.

Dos22

Vítěz pro 29 až 44 má být znám v roce 25, tedy 4 roky předem, opravdu si dopravce bude jistý, že za 4 roky pro ně nebude mít výkony? To je docela dost času, a vozidla budou po modernizaci, takže bych si zas tak jistý nebyl. Za další ČD nevyhrajou a řeknou, že neprodají, protože třeba varianta, že pro vozidla po modernizaci seženou výkony je reálná a co dál? Kraj soutěžil s tím, že tam budou jezdit až do 44, a vysoutěžený dopravce najednou nemá x desítek vozidel, co dál? Bude se navyšovat cena, protože musí sehnat jiná vozidla? Zruší… Číst vice »

Kubrt

ČD si rády vylepší svou ekonomickou situaci prodejem či pronájmem souprav, pro které nebudou mít práci. A když si případný nový dopravce zadá u ČD i údržbu, budou všichni happy.

Dos22

No 471 po reko nebude zas tak marné, a teoreticky pro ně můžou najít uplatnění i jinde, byť třeba jen jako zálohu, či posilové vlaky.
Samozřejmě může se jevit nejvýhodněji pronájem, já nepopírám, že to tak být nemůže, spíš mě zarazila ta jistota pana Boreckého, tak jsem jen vznesl otázku na základě čeho.

Gwann

A hlavně jak to proboha chtějí nacenit?

Kdyby se CD na kraj v tomto vykašlaly, tak kraj udělá co? Vypíše to komplet na nové jednotky? Ano, to by mohl, jen bych se potěšil tou cenovou nabidkou…

Mimochodem, do vlastnictví takové množství nových vlaku aktuálně není asi schopen pořídit žádný dopravce přítomný v CR, možná tak akorát matky arrivy a Lea.a to z prozaickych důvodu- zadlužení.

Pokud tento kšeft CD prohraje, může to zabalit

qěcy

Jaký reko? Interiér, či přidání 25 kV ~? Přidání stridaviny je podle mě ekonomický nesmysl, nebo minimálně na hraně.

Dos22

Nevím, co všechno modernizace bude obsahovat, ale mluví se o ní v článku.

David

Nejlépe si však vyřeší ekonomickou situaci tím, že ty vlaky neprodají a tím, že bude soutěž vypsaná tak, že bez nich to nepůjde, tak budou jediným uchazečem a mohou si tak říct o jakoukoli částku. Jediný způsob jak něco soutěžit je s novými jednotkami, vše ostatní je jen obezlička pro to jak to legálně dát ČD na delší dobu.

a8n

Teoreticky je konkurenci do nabídky za cenu těsně pod náklady na novou jednotku nabídnout můžou. Otázka zní, zda konkurence může při takové ceně uspět.

Robert Šalda

No nevím jak jinak by tu soutěž měl kraj vyhlásit, aby tam ČD vůbec měly šanci uspět. Připomínám, že kraj tu zakázku již vysoutěžit musí. S tím se musíme bohužel smířit…

Dos22

A já snad píšu, že mi vyhlášení soutěže vadí?
Myslím si sice o tom své, ale nic takového zde nepadlo, jen jsem se zeptal, na základě čeho, chce kraj dopravce nutit předávat vozidla, když to nejsou nová vozidla pořízena z dotací.

Douglas Adams

České Dráhy dávají 54 CityElefantů do tzv. povinného odkupu dle pravidel stávající smlouvy, která je s krajem uzavřena, tedy 471 budou k dispozici pro všechny uchazeče.

Dos22

Takže už současná smlouva počítá s odprodejem vozidel? Tak to pak jo, i když by mně zajímalo, jaký blázen podepíše smlouvu, kdy si kraj nárokuje vozidla, která jsou v plném vlastnictví dopravce.

Co konečně přímé propojení nebo centrální přestup

Bylo by dobré konečně tratě propojit aby se jezdilo bez přestupu. Metro taky nezačíná v na Muzeu a nejede jedno na Háje a jiné na Letňany ale jezdí z konečné na konečnou. Jedna trať Praha – Benešov – Ústí nad Labem, druhá Beroun – Praha – Český Brod. Atd. Nebo alespoň zajistit aby na Hlavním nádraží staly vlaky na jednom nástupišti a prestupovalo by se bez nutnosti jít podchodem z 1. na 7. nástupiště jako tobje dnes když jezdím z Říčan na Dobřichovice. Kdyby na jednom nástupišti krásně stál na sever vlak na Lysou a vedle na Český Brod a… Číst vice »

Na hlaváku je to čistě pragmatické, kvůli křížení vlakových cest.
S9 od Benešova projede východním vinohradským tunelem a hezky se uklidí na 7J, kde celý den ničemu nepřekáží.

Naopak S7 jede západním tunelem od Smíchova, a tak nejpřímější možná trasa je na nástupiště 1/1A. Pražské hlavní nádraží nemá mimoúrovňové přesmyky, takže každá odstraněná kolize tras je velké plus pro celkovou kapacitu.

Jiří Kocurek

A když by to od Benešova jelo jižním Vítkovským tunelem do Vysočan a dál, zatímco od Smíchova severním tunelem přes Libeň a dál?

Tak řešením je především četnost spojů jednotlivých linek. Ono to na tom Hlaváku má dost vadu v tom, že by tam docházelo ke křížení s jinými trasami vlaků/souprav. Teoreticky by se to asi možná mohlo přiblížit více k sobě, ale Beroun se dále jak ke 4. nástupišti dát nedá. No a do budoucna snad Nové spojení 2 …

tohle bude reálně možné zrealizovat až s Novým Spojením 2 (kvůli kapacitě kolejiště nahoře) a to bude tak za 20 let nejdříve v lepším případě

Každopádně by díky zachování 3kv v Praze mohly elefanty od Kolína(někdy to jede až do Pardubic) zajíždět až do Radotína.

Nové patrové nasadit najednou na všechny tratě

No vypadá to zatím opět na pěknou ostudu. Chtělo by to konečně vše hezky sjednotit a nasadit všude stejně dvoupatrove nové jednotky a Elefanty zrekonstruovat a používat jinde. Dnes jezdí čtyři verze zničených, neudržovaných, z venku i zevnitř zmalovaných Elefantů a právě díky tragické údržbě začínající dělat ostudu jako dříve žabotlamy..

To sjednocení zaplatí kdo? Protože to jsou další desítky miliard na víc.

a ty nové jednotky ti vymatlaní vandalové ničit nebudou? Když je část substrátu banda čuňat, co čekáte…

A co jako Bechyňka, tam chcete taky patra? Vždyť potom co došlo k nehodě vlaku s bdmt292 mají patrové vozy na trať zákaz.

Rypal

Bude zázrak, když EMU 400 dostane k výrobě někdo jiný, než Schadewerke.

MOS

Ta čtyřvozová dvoupatrová jednotka na obrázku ze Ženevy ale taky nevypadá špatně…

medical examiner

Jojo…už abychom se začali modlit, aby to byla nějaká spolehlivá zahraniční firma a ne Scheißewerke…

Apollo 17

Když to vyhraje RJ, tak budou v Praze jezdit zahraniční PESY.

Juraj

PESA aktuálně v portfoliu nemá patrovou EMU. Mají pouze push-pull Sundeck, takže by to pro RJ museli vyvinout na zakázku.
https://pesa.pl/produkty/elektryczne-zespoly-trakcyjne/sundeck/

Ono teda Škoda aktuálně taky moderní EMU nemá, ale čekal bych, že půjde využít know-how z elefantů a upgradovat ostravský push-pull.

Robert Šalda

Tady se všeobecně nadává na Elefanty, ale pokud můžu porovnat s tím čím občas jedu venku, tak na tom co se týká praktičnosti a pohodlí pro cestující nejsou nijak špatně. Skoro všude jinde mám problém dát na polici pro zavazadla i nijak rozměrnou tašku. V tom například vynikají nové či modernizované patrové soupravy ve Švýcarsku. Police jsou tak na dámské kabelky. A mnohdy není ani kam rozumně pověsit oděv. Druhou věcí je mnohdy celková zašlost daná vandalismem, který se rozmáhá poslední dobou a někdy mi přijde, že se na to už rezignovalo.

qěcy

Proč? Stadler 400 a Škoda 400 jsou dle mne srovnatelné jednotky, předpokládám, že Škoda nemá problém do pušpulu dát pohon. Ovšem, tím se ŠT asi předem chlubit nebude.

David

Z hlediska komfortu pro cestující je mezi vlaky od Stadleru (SBB KISS pro RE) a vlaky do Škody (pro NIM) dost propastný rozdíl.

medical examiner

A z hlediska ceny a spolehlivosti ještě větší…

Elb

Vydrží to Elefanty až do roku 2044? Nebo se počítá, že část z nich už nepůjde na ETCS a posloužily by tak na díly? Stejně tak by jeden čekal, že rychlejší jednotky by chtěli na Kolín nebo Nymburk oběma směry.. EMU 240 bych čekal na Kladno místo EMU 400 a stejně tak, že EMU 240, levnější na provoz a rychlejší na stahování zpoždění, by se v okrajových čase užívala na vlastně všech tratích, když už mluví o nedostatku peněz. O víkendech jsem často sedával v Elefentu u Prahy na patro sám..

Tuňák

Jsem zvědavý kdo vyhraje, ale tipuji že ČD to nebudou.

Tuňák

Za co ty mínusy? Vždyť ČD zatím projely prakticky všechna výběrová řízení (tj. ne přímé nabagrování). Holt realita státní akciovky, kdy se teď v plné nahotě ukazuje že se svou zkostnatělostí a podléhání politickým zásahům (po každých volbách nové vedení) ta firma nemá šanci obstát v konkurenci soukromých firem.

qěcy

Nejen zkostnatělost, ale živení přebujelého aparátu a nemovitostí a dalšího majetku, který pro svou hlavní činnost dopravce nikdy nepotřebovaly. Třeba zaplatit modernizaci ONJ a jeho rozšíření, to by klidně mohlo být státní depo a platit to SŽ ze SFDI. Ale takhle se tyto náklady započítávají ČD.

Zapa

Tak vzhledem k tomu, že každý, kdo se pokusí přihlásit do soutěže takového rozsahu, bude nějakou základnu potřebovat, může být ONJ výhodou. Ano, dá se to lepit i na koleni jako na Smíchově, ale do budoucna to asi řešením není. Ostatně i ten Jančura něco budovat bude.

Jiří Kocurek

Otázku také je, zda ČD chtějí mít prázdné depo a chovat v něm akorát tak holuby, nebo zda budou ochotné nabídnout servis i konkurenci za cenu, na které neprodělají. Být to před 25 roky, tak odpověď znám…

Elb

Že by se přihlásil Jančura nebo DB Arriva s několika stovkami vozů z Německého šroťáku sice možné je, ale radši bych pak nechtěl vidět ten důsledek..

Kubrt

Německý šrtoťák jaksi u příměstských elektrických jednotek pro provoz v ČR nehrozí.

Dos22

Otázkou je, jakou zvolí firmu. Pokud jeden velký balík, tak větší šanci mají ČD, pokud to rozdělí, tak šance pro soukromníky samozřejmě vzrostou

medical examiner

Když naberou dostatečný pocit strojvedoucích a všeho…

Karel2

Pan Borecký by měl plánovat jen na 1,5 roku ne na 30. Tím jeho pěkná jízda skončí.

Pozorovatel

Také jsem kritik pana Boreckého a také doufám, že už za rok nebude ve své funkci pokračovat, ale zrovna objednávky nových vozidel a přípravu soutěží bych mu nezazlíval. To je samo o sobě velmi potřebné.

Kubrt

To nechte na voličích. Každopádně je první, kdo začal v StČK v dopravě myslet do budoucnosti, což je nezbytné. Když nějaký politik myslí v horizontu konce volebního období, určitě kritizujete, že.

Pozorovatel

Myslet do budoucnosti je chvályhodné, ale otázkou je, jak. Doposud způsoboval spíš nejistotu sousedním krajům a snažil se jít silou proti jejich zájmům, které se od Středočeského kraje značně lišily. Nejvíc je na tom bitý Ústecký kraj, ale třeba byly pokusy i vůči Jihočeskému kraji zrušit Os Olbramovice – Tábor.

qěcy

A když je jejich vytíženost na nějakých 20 kilometrech trasy na jeden bus???

Jelen

Myslet do budoucnosti, to tak určitě. Borecký je pravý opak toho, koho Středočeský kraj na pozici radního pro dopravu potřebuje.

Frantisek

Spíše jen do extrapolace současných trendů, než že by šlo o něco až tak přelomového; byť je fakt, že leckteré okolnosti úplně sám neovlivní. Přesto bych byl doufal ve víc.

qěcy

Přesně, já si za tohle Boreckého vážím. Pražští politici toho nejsou schopni stále, nyní se jen přidali.

Johnny Cash

Přijde zase Jermanka?

Pozorovatel

Naštěstí to tak nevypadá, protože ANO ji chce uklidit na ministerstvo kultury po sněmovních volbách v roce 2025. Zatím jí poslanecké křeslo vyhovuje víc než to hejtmanské.

Přál bych si konec Boreckého, ale návrat staré garnitury si nepřeji.

Movia

Humble Jermanová 😀😀

qěcy

Tvl néé!

medical examiner

A bude-li nám shůry přáno, tak skončí na věky…

Vojtěch

Po příštích volbách bude mít AB 7x let…. To dopadne jako Věci Veřejné, US-DEU, Úsvit, ČSSD… i ODS už je dost a poklesu. ale Piráti znovu rostou…. (Jestli je to moderní ČSSD, je otázkou )

Jiří Kocurek

Protože krajská dopravní koncepce do budoucna má obsahovat „obnovit motorák do Mochova a Lužce“ a tím to hasne? To by bylo hodně blbé a nebyla by to koncepce.

Jarda

Kvalita osobni dopravy stoupá, už nyní bývá i mnohem kvalitnější než rychlíková, zkuste si rychlík Děčín – Praha, Ústí – Liberec a to stejné zajet osobakem případně pokud je tak spěšným vlakem. Obvykle získáte vetsi komfort, pohodli i klimatizaci.

libor

a takových míst je….

Jarda

No právě, státní doprava pro ostudu a krajská oproti tomu „ukázková“ . Stát ani nemá snahu s tim něco dělat, když chtela arriva modernizaci rychlíků aby se přiblížili krajské dopravě, tak je stát vyfakoval a nejen ji.

medical examiner

No když vysvětlí velké Seno I. na ministerstvu dopravy ČD, že mezistátní vlaky jsou luxus a nikoliv samozřejmost, tak budou kvalitní vozy do Ústí n. L. i jinde.

Peeetr

Jó, to by se Arrivě móóóc líbilo.

První vyhrávat soutěže nad ČD díky podnákladovým cenám, a později se „domluvit“ s politiky bokem na navýšování těch cen za trochu pohodlí navíc.

MartinS.

Arriva se do těch 845 dát klimu alespoň snažila. Národní dopravce v rakvích přečalounil sedačky.

Jiří Šrámek

Ústí – Liberec? To jako fakt? I s klimatizací?

Jarda

osobákem do děčína ano, DLB klimu má. Jen je to s přestupem v děčíně. Případně musíte natrefit na modernizovany vlak arrivy.

Pozorovatel

Ano, osobáky Ústí – Praha občas jezdím. Je to ultrahumus, pokaždé přijede posprejovaná souprava. Bohužel Ústecký kraj s tím nemůže dělat nic, protože smlouvu má až do Ústí Středočeský kraj s ČD.

Havlis

Když ČD odřeknou vlak protože je souprava posprejovaná a musí se umýt tak je to špatně, když ten posprejovaný vlak pošlou do provozu tak je to taky špatně, když pošlou náhradní soupravu tak je to taky špatně, tak co tedy mají ČD dělat?

Kubrt

Udržovat vlaky čisté? Chápu, že je to těžké, ale nemůžu se zbavit dojmu z jisté rezignace.

Jarda

odstavené vlaky mít lépe zabezpečené, pokud se k nim dostanou sprejeři aniž by je někdo chytil je to špatně, depa by měli mít ostrahu, kamerový systém a být oplocena. Viníci by měli dostávat tvrdé tresty. V zahraničí se tohle běžně neděje.

Apollo 17

Alety Ešusy nenocují v depu. Nebo si myslíte,že všechny večer přijedou na ONJ a ráno zase vyjedou ? Nocujou na nástupištích a jiných kolejích ve stanicích. To nelze oplotit. Leda že by každou soupravu hlídali dva maníci.

mic

Právě. Nocují na vnějším konci trasy a na těch nádražích dneska přes noc skoro nikdo není.
Musel by se uspořádat nějaký hon a použít řešení z berlínského metra, kde chyceným klukům naúčtovali nový lak celé soupravy.

Jiří Kocurek

Jo, takhle, zaplatit náhradu vzniklé škody. To beru, to je naprosto adekvátní.

qěcy

Já se doslechl, že nějací typani jsou zaměstnanci přímo v depu. Bohužel, i toto může nastat. Ať si dopravce zkontroluje, co dělají.

qěcy

Bohužel tím jezdím skoro denně, takže rezignaci potvrzuju. Je ale možné, že několik ešusů nedávno vycídili, vypadají zase slušně. Anebo jde o ty málo pocmarané.

Pozorovatel

Domnívám se, že odřeknutí vlaku z důvodu posprejování je správný postup. To by totiž přestalo motivovat sprejery.

Kubrt

To sice ano, ale výpadek jedné soupravy u té zmíněné S4 z oběhu silně naruší plány tisíců cestujících. Ale to jsme zase u chronického nedostatku vozidel u českých dopravců.

Frantisek

Leda rychle přelakovat do původních barev namísto zdlouhavého mytí. Ovšem, takovým postupem možná časem překročí hmotnostní limity.

Jarda

nepřekročí, jednou za čas by to nastříkali sprejem na odbarvení, nastříkat, barva se umeje wapkou, případně se opískuje, a pak se nastříká na novo.

qěcy

Zažil jsem. Včetně vlastnoručního zadržení sprejera. Jindy zas odřeknutí kvůli sprejanci na čelním okně.

Vojtěch

Není řešením lakovaní ala RJ = folie ? §1 znám, ale

David

Nemusí se hned odřeknout, stačilo by ho přes noc či v sedle umýt. A ne že se jednotka dostane při zvýšené údržbě k umytí jen několikrát do roka.

Karel

Mimo opravnu sprej neumyjete. A dojet do opravny a zpět za dobu sedla nebo v noci je sice, možné, ale pokud se tam má odstraňovat sprej už ne.

Rychlíky bída

Praha – Děčín i Praha – České Budějovice a Praha – Třeboň jsou pekelná ostuda bohužel

Jarda

praha budějovice je ted nová trať, resp modernizovaná, koridorová.
Pokud myslíte trasu přes písek, tak tam je to katastrofa.

X 1

Pán má na mysli nasazované rychlíkové soupravy na daných tratích.
Jen bych přidal ještě Brno – Olomouc – Šumperk/Jeseník.
Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň.
Na obě tyto trasy jsou nasazovány soupravy, které už mají být v kovošrotu.

Jarda

tak to jsem nečekal, že hlavním koridoru do budějek, bude jezdit šrot.
U těch rychlíků bych ještě přidal k velkému výčtu vedle děčín – praha, liberec – ústí, ještě liberec – hradec – pardubice a tanvald – praha.

Pkiii

Do Budějek/Č. Velenic šrot nejezdí, to bylo vloni a ještě tuhle zimu při vozové krizi. Teď už je řazení ok. „Bohužel“ jako posilové jsou řazeny staré B209 (na dvojku přeznačené A149) – ale někdo je naopak vítá.

medical examiner

To víte…jenže kdyby se vyhlásil zákaz nasazovat bautzenskou bídu na všechny vnitrostátní vlaky od GVD 2024/2025, tak nevyjede třetina rychlíků v republice…
To že by to šlo vyjezdit i bez nich, jaksi nevešlo ve známost…

Jiří Kocurek

To je ale skoro všude: Krajské pantery, pesy, ale na R jede Honecker, v lepším případě přeplyšované B, při křižování rozpalované na pekelnou pec.

Génius 12

Jihomoravský kraj náš vzor? Češi jsou pozadu za Moravany 😉 Odvaha být první ještě nevymřela…

Juraj

Tak i JMK se především inspiroval v Německu, zas tak revoluční myšlenka to nebyla. Pak bylo samozřejmě výhodou, že JMK dosáhne na dotace, na které už Praha a SČK nemají nárok.

Ondřej

Pokud kraj neví, co bude v roce 2044, tak proč to chce soutěžit? Zvláště když jim brzy končí politický mandát a pravděpodobně ho neobhájí…
Za druhé nechápu tlak na nová vozidla. Mají být zadány parametry a je jedno, jestli to splní 20let starý vlak, když má klimatizaci, místo pro jízdní kola atd. Nový neznamená lepší.

smasska

A že těch starých patrových souprav s velkou dynamikou, vybavením IS a kapacitou 380 lidí při délce 110 m je…