Mitsubishi odkládá vývoj nového letadla SpaceJet. Nejméně na tři roky
Japonská společnost Mitsubishi Heavy Industries (MHI) odložila na nejméně tři roky vývoj nového letadla SpaceJet. Firma to oznámila v prezentaci
Japonská společnost Mitsubishi Heavy Industries (MHI) odložila na nejméně tři roky vývoj nového letadla SpaceJet. Firma to oznámila v prezentaci pro investory.
MHI odklad vysvětluje současnou situací na trhu, kdy neočekává v příštích třech letech zásadní obnovení poptávky. „Kvůli současnému vývoji nemáme jinou možnost, než zastavit většinu aktivit týkajících se SpaceJetu s výjimkou schvalovacího procesu,“ uvedla firma v prohlášení. Neuvedla ale, jak vysoké tempo ke schválení nasadí. Už na jaře firma omezila výrazně rozpočet na SpaceJet a propustila většinu zaměstnanců v USA, kde na čtyřech letadlech probíhala certifikace a stroje odstavila.
V oboru se mluví i o možnosti, že SpaceJet Mitsubishi zcela opustí. Firma v prezentaci mluví jen o „možném restartu“, ničem definitivním. „Reálné oživení trhu očekáváme až v roce 2024,“ uvedla společnost v prezentaci.
Mitsubishi ale nechce zcela opustit letecký průmysl, chce pracovat hlavně na vývoji strojů pro celý obor, zejména pak pro jeho automatizaci. Firma navíc získala od japonské vlády zakázku na výrobu nové vojenské stíhačky. Od pozastavení programu SpaceJet firma očekává úspory ve výši 1,15 miliard dolarů.
Přes sedm let zpoždění
Vývoj nového letadla probíhá od roku 2008, stále není schváleno. SpaceJet M90 je prvním v Japonsku vyvinutým osobním letadlem od dob turbovrtulového stroje NAMC YS-11. Podle plánů mělo létat už od roku 2013. Mitsubishi letadlo původně vyvíjelo pod značkou MRJ, loni se firma rozhodla ho přejmenovat na SpaceJet. V březnu proběhl první zkušební let.
Firma míří s letadlem na stále relativně malý trh regionálních letadel s kapacitou do sta míst, konkurencí bude především pro Embraer. I díky tomuto letadlu by mohlo vzniknout více přímých spojení mezi řadou měst, kam se dosud musí létat s přestupem. Jde o trasy, kam se nevyplatí nasadit větší letadlo a provoz menšího by byl příliš nákladný v přepočtu na sedačku. Díky výrazně nižším nákladům chce Mitsubishi stimulovat nový trh.