Mitsubishi krátí rozpočet na SpaceJet, přehodnotí vývoj dalšího letadla
Japonská společnost Mitsubishi Aircraft seškrtá o polovinu výdaje na vývoj nového typu letadel SpaceJet. Škrty přichází jen krátce poté, co
Japonská společnost Mitsubishi Aircraft seškrtá o polovinu výdaje na vývoj nového typu letadel SpaceJet. Škrty přichází jen krátce poté, co firma definitivně potvrdila nákup výrobního programu letadel CRJ od Bombardieru.
Vyplývá to z prezentace výsledků mateřské společnosti Mitsubishi Heavy Industries pro investory. Podle ní firma současně přehodnotí své plány na menší letoun s kapacitou pro 70 cestujících určený hlavně pro americký trh.
Mitsubishi zkrátí rozpočet na regionální proudová letadla o 60 miliard jenů (zhruba 14 miliard korun) pro celý finanční rok do konce příštího března. V prezentaci to uvádí jako „nastavení přiměřené úrovně rozpočtu“.
Jde o zhruba stejnou částku, kterou Mitsubishi zaplatí Bombardieru za nákup celého programu CRJ. Podle serveru Japan Times firma současně zvažuje, jak dál s programem M100, tedy menším proudovým letadlem, které mělo létat hlavně v USA.
Větší M90 zatím prochází testováním, firma počítá s dodáním prvního letadla zákazníkovi v dubnu příštího roku. Jako první ho budou mít ve flotile All Nippon Airways.
Mitsubishi stál podle prezentace vývoj letadla zatím 263,3 miliardy jenů (61 miliard korun), za poslední rok se náklady více než ztrojnásobily.
V březnu firma poprvé vzlétla s letadlem, na kterém by měla probíhat jeho certifikace. Kvůli pandemii koronaviru ale firma musela odložit další testovací lety v USA.
SpaceJet M90 je prvním v Japonsku vyvinutým osobním letadlem od dob turbovrtulového stroje NAMC YS-11. Původně mělo podle plánů létat už od roku 2013. Mitsubishi letadlo původně vyvíjelo pod značkou MRJ, loni se firma rozhodla ho přejmenovat na SpaceJet.Firma míří s letadlem na stále relativně malý trh regionálních letadel s kapacitou do sta míst, konkurencí bude především pro Embraer. I díky tomuto letadlu by mohlo vzniknout více přímých spojení mezi řadou měst, kam se dosud musí létat s přestupem. Jde o trasy, kam se nevyplatí nasadit větší letadlo a provoz menšího by byl příliš nákladný v přepočtu na sedačku. Díky výrazně nižším nákladům chce Mitsubishi stimulovat nový trh.