Místo zábradlí sloupky. Praha chce začít odstraňovat červeno-bílé „ohrádky“ v ulicích
Barevná trubková zábradlí podle náměstka Zdeňka Hřiba kazí dojem z města a jsou často nadbytečná.
V rámci rekonstrukce tramvajových zastávek a přechodů pod pražským “Stalinem” u Štefánikova mostu Technická správa komunikací odstranila červeno-bílé zábradlí a nahradila ho sloupky. Mezi ně přibudou ještě řetízky, které požaduje policie kvůli vyústění přilehlého schodiště do silnice.
Podle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) se to má stát trendem a Praha tak bude postupovat i na dalších místech, kde je tento klasický typ zábradlí instalován.
„Nejen že barevná trubková zábradlí kazí dojem z města, ale také jsou často nadbytečná. Například proti nelegálnímu parkování na chodníku dostatečně dobře poslouží i decentnější a méně rušivé šedé sloupky,“ uvedl Hřib na sociální síti X.
Pražský veřejný mobiliář nyní přechází na nový designový koncept, který využívá tmavě šedou barvu. Cestující si toho mohou všímat zejména při rozsáhlé výměně přístřešků na zastávkách MHD, která nyní v Praze probíhá.
Šedé sloupky tak podle Hřiba lépe ladí s touto modernizovanou podobou. Postupně se barevné změny mají týkat kromě zastávek i navigačních cedulí, košů nebo cyklostojanů.
Konec betonových zdí
Podle kritiků změny však sloupky neplní zadržovací roli v případě menších nárazů tak dobře jako zábradlí a snadno se vyvrátí.
„Na naprosté většině komunikací je oddělení chodníku a vozovky pouze obrubníkem a žádné problémy to nezpůsobuje. Nemůžeme všude stavět betonové zdi,“ argumentuje Hřib s tím, že před nárazem auta chodce neochrání ani původní zábradlí.
Postupně by podle něj měla i ostatní červenobílá zábradlí v Praze mizet nebo být přetřena.
Odstranění zábradlí je součástí rekonstrukce celé křižovatky a nábřeží „pod Stalinem“, která začala v srpnu a má být dokončena v prosinci.
Praha opraví nebezpečné zastávky „pod Stalinem“. U Čechova mostu se uleví cyklistům
Nově tam vzniknou bezbariérové přechody pro chodce včetně přisvětlení a upraví se světelné signalizační zařízení. Práce omezují silniční i tramvajový provoz. Obnovou projdou i chodníky a přilehlé nábřeží. Podle TSK budou nově přehlednější a bezpečnější.
Současně se zastávky upraví tak, aby mohli do tramvají nastupovat i cestující se sníženou pohyblivostí. Nyní je totiž zastávka na úrovni vozovky a nastupování do vysokopodlažních tramvají je například pro kočárky obtížné. Tramvajové zastávky získají podobu pojížděného mysu s výškou nástupní hrany 20 cm.
Povrch zastávky bude asfaltový, chodníky budou z mozaikové dlažby.