Doprava ve městě Dopravci Železnice

Místo žabotlamů regionovy. Příchod konkurence na pražské koleje se odkládá

Pantograf řady 451. Autor: České dráhy
Pantograf řady 451. Autor: České dráhy

Českým drahám zůstane nejspíš až do konce prosince 2019 provoz na městské lince S41. Plány Ropidu a hlavního města Prahy vybrat v neformálním poptávkovém řízení nového dopravce, který by na trasu mezi Roztoky, Libní a Hostivaří nasadil lepší vlaky, se posouvají o rok.

Cestující na této trase mají zatím dvě jistoty: od 10. srpna skončí nasazování elektrické jednotky řady 451 přezdívané žabotlam a vystřídá ji třívozová Regionova. Jak dlouho bude jezdit, není jasné. Ropid zatím tvrdí, že oficiálně ještě není rozhodnuto.

Ropid už na jaře uvedl, že by rád nabídl provoz na městské lince i jiným dopravcům než Českým drahám. Právě na této trase je totiž organizátor pražské dopravy s drahami nespokojen. O rozpadajících se elektrických jednotkách věděl dopravce dlouho, přesto nepořídil nové. Dopravci, například Arriva, RegioJet a Leo Express už podaly nabídky, nakonec ale podle informací deníku Zdopravy.cz zůstane provoz u Českých drah. Leo Express si dokonce při objednávce kapacity na nový jízdní řád objednal stejné časy, jako nyní jezdí České dráhy.

„Jasno, kdo bude linku nadále provozovat, by mělo být do konce letošního srpna. Do té doby předpokládáme provoz pro nás nevyhovujících Regionov,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Kvůli krátkému času na případný start linek nakonec podle informací deníku Zdopravy.cz primátorka Adriana Krnáčová rozhodla o posunutí startu smlouvy s případným novým dopravcem až o rok. Důvodem má být snaha, aby  měli dopravci stejné podmínky. Sehnat tak narychlo nové či modernější vozy pro některé bylo nereálné. V neformálním poptávkovém řízení se tak sešly nabídky na desítky let staré let motoráky i novější elektrické jednotky.

Praha chce navíc od nového jízdního řádu rozšířit provoz na městské lince i ve všední dny až do Hostivaře. Plán narazil na velký odpor nákladních dopravců: jednokolejnou trať z Libně do Hostivaře využívají nákladní dopravci, především Metrans. Mají obavy, že nákladní vlaky se na trať nevejdou. Spory zatím míří ke kompromisu: osobní vlaky pojedou ve špičce, mimo špičku ne.

35 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • A to chce magistrát v spolupráci s rakouským Cargem vybudovat v Malešicích nový kontajnerový terminál (150 m od kraje obytné oblasti). Silnice pro kamiony není, bude se jezdit Černokosteleckou a Průmyslovou. Koleje také nedostatečné.

    • Ten terminal není ani nahodou 150m od obytnych domu, do starych Malesic je to minimalne 500m, navíc je to v uzemnim planu uz dost dlouho aby si toho, ti co před nedavnem kupovali bytovky v Ungarove vsimli.

  • K presmyku v Libni.Videl jsem v casopise Mestske casti Praha 9 vizualizace a byla to silenost. Proc to proboha tahaji vrchem, ze z celeho vysocanskeho udoli bude videt most jako prase? Dva a pul roku jsem ted jezdil do Curychu a jezdil z hlavniho nadrazi pres Oerlikon na letiste. Jasne, nektere vlaky jezdi pres evidentne desitky let stary viadukt, ale drtiva vetsina novych trati ma presmyky udelane pod zemi v ramci kolejiste stavajicich nadrazi. Nebo se jezdi pod zemi uplne. Zrovna v Libni by se to muselo vejit.Prava kolej od Malesic by musela zacit klesat uz pred Rokytkou – mosty tam jsou zbytecne vysoko. Dostat se pod drahu od Kolina a uz v prostoru blesich trhu pripadne te kuse koleje na rozrazovani vagonu ji zvedat, aby se vesla nad silnicni podjezd z Harfy. Jedine, co by se muselo obetovat, je ten pesi podchod u GJW, ale ten se da obejit stejne pod mosty u Rokytky. Me prijde, ze ma porad nekdo potrebu zeleznici ukazovat, ale proc? Zahrabte to pod zem!

    • „Me prijde, ze ma porad nekdo potrebu zeleznici ukazovat, ale proc? Zahrabte to pod zem!“
      Už od počátků existence železnice pracují její projektanti s principem co nejmenších ztracených spádů kvůli energetické a čisté provozní výhodě. Ale stejně se i po dvou stech letech najde trouba, co vymyslí nějakou housenkovou dráhu kvůli zachování „estetiky“ průmyslového vysočanského údolí..

      • On je taky rozdíl mezi dráhou pro jednotky s distribuovaným pohonem a rychlou akcelerací, ty se staví naopak co nejpříměji sklony neřešíc…, u přesmyku pro nákladní vlaky tažené hnacím vozidlem v čele , případně s přípřeží či postrkem, je to trochu jinej level…

  • Zase další důkaz, že rozvoji železnice brání stát samotný, jedno v jaké formě. Kecy ve formě, podívejte kolik Ti soukromníci mají vlaků. No bodejď, že málo, že to stát stále více táhne z peněz daňového poplatníka. A DPP to je už parodie na dopravu, giganticky předražená socka… Pouze stát umí z lukrativního, udělat obřím způsobem ztrátové!

    • Naprosto souhlasím.

      Proč se to zase odkládá, když soutěžit se mohlo hned teď s podmínkou, že cílové soupravy budou nasazeny třeba do 18 měsíců. Ne, všechno se prostě vleče jak smrad..

    • Kecy. PID je poměrně značně fungující systém. Až na ty 60 let staré neopravené diselové tratě v okolí.

      • DPP bez započtení dotace města skoro 12 mld. v mínusu za 2017, za 2016 to bylo 11 mld., pěkně to roste – solidní sekera, dobře fungující podnik. 😀

          • Je videt, ze jste znali veci. Jednu linku muzete zadat primo, pokud chcete zadat cely soubor linek musite vypsat vyberove rizeni nebo zadat poptavkove rizeni. Vyhodou poptakoveho rizeni je skutečnost, ze zjistite kolik kdo pak bude chtit zaplatit za ujety km. Dalsi vyhodou je, ze v poptavkovem rizeni se vam nikdo nemuzeme odvolat jako ve vyberovem rizeni.

            • A co tomu brání, na jednu stranu všichni kopou do ČD, ale že DP je daleko větší černá díra, to nikomu nevadí. Už jen hospodaření s vozidly, autobusů a tramvají plno, ale večer místo moderních 15T s klimou jezdí dvojice starých T3 a 15T stojí ve vozovně. To samé autobusy, „nové“ SORky jezdí šejdry a celý den kmitá stará Karosa. Takže maminky a důchodci se musí belhat do schodů a nízké podlahy nám stojí v garážích. O víkendu ani nemluvě, potřeba vozidel daleko nižší, ale jezdí stále T3. Tohle evidentně nikomu nevadí. Tohle se třeba u ČD nestává, aby nové vozidlo stálo a staré jezdilo.

        • protože jsou smesne levne jednorazove jízdenky…
          Pokud by se zakladni 90 minutova jízdenka priblizila cene 2 eura za kus (rekneme 45CZK) a 30 minutova z 24 na alespoň 30 CZK a stim spojenych turistických jednodenních jízdenek z dnesnich smesnych 110 CZK (4 EURA – OMG!!! – DOTUJEME VSECHNY TY MILIONY TURISTU !!!) alespoň na 6 EURO (obdobna města jsou mnohem vise – CCA 7,50.. TAKZE DVOJNASOBEK OPROTI PRAZE.Dokonce i v Budapesti je jednodenni jízdenka drazsi nez v Praze – a dokonce i zakladni a neprestupni stoji vic nez v Praze
          (350 HUF=1,1EUR — Praha 24 CZK=0,9EUR a ještě k tomu prestupni…
          RESENI V KOSTCE – JAKEKOLIV JIZDENKY NA DOBU KRATSI NEZ 1 TYDEN VYRAZNE ZDRAZIT – TO NAROVNA EKONOMIKU. lIDE Z pRAHY A OKOLI KTERI VYUZIVAJI MHD DENNE MAJI VELMI ZVYHODNENE ROCNI A JIZDNE – TECH BY SE TO NIJAK NEDOSTKLO.
          STRUCNE: PROC MAME Z NASICH DANI DOTOVAT V PRUMERU VIC NEZ 1 000 000 TURISTU MESICNE ?????

          • A nejen to… Děti zdarma, důchodci zdarma, psi zdarma, kola zdarma, ZTP zdarma… To zrušit. Není důvod dotovat některou skupinu více než předepisuje zákon…

            • Zpoplatnit vjezd pro individuální dopravu do Prahy, placené zóny na celém území města, čím blíž centru vyšší poplatek za parkování, při nezaplacení nekompromisní odtah a pokuta, extra zpoplatnění za vjezd dieselovým autům…

            • a vám sebrat řidičák a povolit jedno auto, zakázat bazén a kytičky v oknech a do zahraničí jen na doložku.

          • Děláte si legraci? Zdražit již tak drahé jízdné, které zdaleka nevyužívají jen turisté, nýbrž i ostatní Češi, Moravané a Slezané z mnohem chudších regionů? A současně to mají Pražané za 10 korun denně, a ještě zvažuji studenty za 1 korunu denně? Fakt nechápu. Ale ano, jen ať všichni z východu jezdí do Prahy rovnou autem (a vykašlou se i na ten vlak), aspoň bude víc důvodů pro víc dálnic a méně železnic.

  • Budou brát regionovy aji z moravy? Budou potrestání třeba i ex pracovníci za to komunistické plánování a ježdění dieslů pod drátama? V nějakých okresech se těšíme na elektrifikaci 30let a pražáci si toho vůbec neváží. Chtělo by to už vážně čistku, jak to čtem, jsou tam škůdci národa, je otázka, proč ty soupravy nebyly nikdy modernizovaný

  • Dvou nebo tří vozové jednotky, které v době sedel budou přecházet na vytíženější tratě, svou akcelerací a vyšší rychlostí možná stahovat zpoždění při neustálém přejíždění rychlejší vrstvou a které by dokázali jezdit 24/7, by zde byly velmi efektivní, nechápu, že to někdo nevidí..

  • Ano, jednokolejná spojka z Libně je velký problém a bude to problém neřešitelný. Ropid a cestující chtějí osobní vlaky, místní obyvatelé ale zablokovali přestavbu tratě. Samozřejmě že nákladní dopravci se budou bouřit, ale pokud jim tam budou osobáky překážet když už konečně náklad má možnost po mnoha hodinách čekání projet Libeň, budou se dál bouřit.
    Chybí tu dvě podstatné věci : přesmyk Libně a dvoukolejka z Libně do Malešic.

    • Je snad jasné, že „místní“ nemohou nic zablokovat. Pouze investor (SŽDC) není schopna dotáhnout celou věc k cíli. Zde je třeba dodat, že stát tomu nijak nepomáhá. I u toho nového zákona je celkem jasné, že pokud by došlo na vyvlastňování, ústavní soud rozhodne v prospěch vlastníků pozemků. Stejně tak řadu dalších „bodových“ zlepšení sítě, které by znamenalo významné zlepšení propustnosti. A to bychom po nich chtěli, aby stavěli komplet nové tratě.

      • Tak když si praha dejvice prosadila zakopání tratě na kladno za neskutečné miliardy ne li desítky, tak to asi jde blokovat.

      • Ano, mohou a i se to právě tady děje. Cituji:
        Dobu získání pravomocného územního rozhodnutí nelze predikovat ani přibližně, protože stavba je negativně vnímána Městskou částí Praha 9,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Proti stavbě už během řízení o vlivu na životní prostředí vystupovala řada občanských sdružení. „Ze stejného důvodu se nedá stanovit ani doba, kdy by přesmyk mohl být postaven a zprovozněn,“ dodal Illiaš.

        • Význam slova zablokovat je: vystavím stop a nic nebude. Takže, ne nemohou zablokovat. Jsou účastníky řízení. Tečka. A jde jen o to, jak se investor dohodne. Nedělá pro to skoro nic.

          • Snaha o dohodu ale musí být na obou stranách. A upřímně, investor nemá druhé straně co nabídnout. Maximálně nadstandardní výkupy, za což dostane přes prsty minimálně od NKÚ a výletníky tím stejně nepřesvědčí.

    • Dříve se přepravovalo po železnicici řádově víc nákladu a jednokolejka Libeň – Malešice postačovala. Jezdilo se přes Malešice navíc na nákladové nádraží na Žižkově, které už je zlikvidováno. Navíc je jednokolejný jen pársetmetrový úsek. Rozhodně na té spojce není takový provoz, aby vlaky musely čekat na projetí protijedoucího vlaku. V tunelu pod Táborem už druhá kolej dokonce dřív byla, neměli ji likvidovat.

      • Tam není problém v jednokolejném úseku, ale ten, že nákladní vlaky musejí „hodiny“ čekat, než by mohly ze spojky vjet skrz trojkolejný úsek do nákladu v Libni – tam je problém… a když už bude volno, tak trojkolejku překříží osobák a náklad bude muset dál v tom je problém.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora